När folk klagar på att bromsarna tar dåligt

Janneutanb
27 juni 2013 · 7 272 Inlägg

titum skrev:

Skaetamiddag skrev:

JonR skrev:
På torr asfalt med hyfsade däck i 120km/h? Får man fråga vad du har för bil?

Jag bor på ett ställe där maxhastigheten i hela landet aldrig överstiger 90 km/h och jag bromsar lika bra i den hastigheten som jag skulle göra om jag hade världens bästa bromsskivor och bromsok.

jag minns ett test med en saab 900/9-3 turbo.

100-0km/h var 38meter med std bromsar och däck (testuppgifter från nybilstest)

den trimmade bilen med större bromsar och bättre däck stannade på 28 meter

10 meter borde märkas tycker jag. Även du kanske ligger 10 km/h över hastigheten ibland?

Enkelt sagt. låser du hjulen med full broms så behöver du mer grepp. låser du inte hjulen med full broms behöver du mer broms.

Men då är det bortsett från fading vilket brukar snabbt visa sig med original bromsar vid inspirerande körning.

Mr_EmCom Med.lem
27 juni 2013 · 3 759 Inlägg

Här är en Honda s2000 som ändå marknadsförs som en "sportbil" detta med orginalbromsar på en bandag.

http://youtu.be/ljkPocAQmbM

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
bytoken
27 juni 2013 · 104 Inlägg

bättre bromsar kan behövas även på vanliga bilar, jag har tappat bromsverkan några gånger å det är satans så obehaglit

v70 awd 2,5t -07
855R -97
Runn WS7 Avstängd
27 juni 2013 · 1 031 Inlägg

Skaetamiddag skrev:
Varför skulle man köpa "racingbromsar" bara för att "bromsarna tar dåligt"?

Jag förstår inte varför man klagar på att bromsarna tar dåligt, bilen kommer inte bromsa snabbare bara för att du har bättre bromsar. Om bromsarna tar dåligt så är det väl bara att trycka in bromspedalen hårdare för att få bromsarna att ta bättre!

Självklart är det jätteviktigt att bromsarna fungerar men jag fattar inte varför man spenderar massor med pengar på bromsar när alla bromsar, oavsett pris, kommer att få bilen att stanna lika snabbt.

Okej, racingbromsar på racingbilar förstår jag att man har eftersom de utsätts för mer press med tanke på att man både gasar och bromsar samtidigt plus att man gör kraftiga inbromsningar från höga hastigheter.

Testa några stopp från 250 till 0 så förstår du att man kan börja fundera på att lägga pengar på bromsar :-)

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
skanepiraten
27 juni 2013 · 466 Inlägg

Du glömmer bort den kinetiska (stavning?) energin som bilen bär med sig i hastigheterna. dvs större fart krävs mer kraft för att bromsa så bromsar måste vara dimensionerade mot det fordon som det ska få stopp på.
Men sen om man bromsar mycket och kör på bana ja då kommer man märka skillnaden snabbt på original och racing versioner...

Sen så bromsar en bil bäst precis innan den "låser" hjulen förresten wink Därför vi har ABS ^^

Men sen rent krasst så behöver man inte uppgradera sina bromsar till värre för den märkbara skillnaden blir nog inte så stor eller om nån skillnad? (på en brukis)

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
JonR
27 juni 2013 · 3 259 Inlägg

skanepiraten skrev:
Sen så bromsar en bil bäst precis innan den "låser" hjulen förresten wink Därför vi har ABS ^^

Inte i alla lägen, största anledningen till att abs bromsar finns är väl för att folk samtidigt ska kunna panikbromsa och styra undan faran/hindret.

Senast redigerat av JonR (27 juni 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
27 juni 2013 · 839 Inlägg

Alltså: Sätt på kassa däck allihopa, låses hjulen har ni bra bromsar.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
chrizz Administratör
27 juni 2013 · 11 790 Inlägg

Sen handlar det väl inte enbart om att korta bromssträckan, utan snarare om att faktiskt kunna bromsa överhuvudtaget, gång på gång på gång på gång när man hårdkör.

Rätta mig om jag är galet ute smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
27 juni 2013 · 839 Inlägg

chrizz skrev:
Sen handlar det väl inte enbart om att korta bromssträckan, utan snarare om att faktiskt kunna bromsa överhuvudtaget, gång på gång på gång på gång när man hårdkör.

Rätta mig om jag är galet ute smile

Men det behöver du inte kunna om du kör lagligt. Faktum är att du behöver inte ens färdbroms. Det räcker med parkeringsbroms som du endast använder vid just parkering. I alla andra lägen ska du planera din körning så du inte behöver bromsa. Krockar du har du åkt för fort. Förstå så mycket lättare bilarna skulle vara utan bromsar, och så bra det skulle vara för miljön!

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Mickius
27 juni 2013 · 4 670 Inlägg

chrizz skrev:
Sen handlar det väl inte enbart om att korta bromssträckan, utan snarare om att faktiskt kunna bromsa överhuvudtaget, gång på gång på gång på gång när man hårdkör.

Rätta mig om jag är galet ute smile

Helt rätt! På en s13 jag ägde höll nya belägg 5 varv på mantorp park.

En väns s14 försvann bromsarna på i 200 knyck vilket gav en fin färd ut på en åker. Då hade bilen inte gått speciellt långt med dom beläggen.

Så att säga att biltemabelägg stannar lika bra som performancebelägg är lite fel. Börjar de producera lite värme märks väldigt snart vilka som bettar och inte bettar! smile

chrizz Administratör
27 juni 2013 · 11 790 Inlägg

UhrJr skrev:

chrizz skrev:
Sen handlar det väl inte enbart om att korta bromssträckan, utan snarare om att faktiskt kunna bromsa överhuvudtaget, gång på gång på gång på gång när man hårdkör.

Rätta mig om jag är galet ute smile

Men det behöver du inte kunna om du kör lagligt. Faktum är att du behöver inte ens färdbroms. Det räcker med parkeringsbroms som du endast använder vid just parkering. I alla andra lägen ska du planera din körning så du inte behöver bromsa. Krockar du har du åkt för fort. Förstå så mycket lättare bilarna skulle vara utan bromsar, och så bra det skulle vara för miljön!

Absolut, men många som "hottar" sina bilar tar ut de på bana också. Finns potentialen i motor, drivlina osv, så anser åtminstone jag att bromsarna ska följa med i uppgraderingarna.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
27 juni 2013 · 839 Inlägg

chrizz skrev:

UhrJr skrev:

chrizz skrev:
Sen handlar det väl inte enbart om att korta bromssträckan, utan snarare om att faktiskt kunna bromsa överhuvudtaget, gång på gång på gång på gång när man hårdkör.

Rätta mig om jag är galet ute smile

Men det behöver du inte kunna om du kör lagligt. Faktum är att du behöver inte ens färdbroms. Det räcker med parkeringsbroms som du endast använder vid just parkering. I alla andra lägen ska du planera din körning så du inte behöver bromsa. Krockar du har du åkt för fort. Förstå så mycket lättare bilarna skulle vara utan bromsar, och så bra det skulle vara för miljön!

Absolut, men många som "hottar" sina bilar tar ut de på bana också. Finns potentialen i motor, drivlina osv, så anser åtminstone jag att bromsarna ska följa med i uppgraderingarna.

Mvh

Det var ett skämt som spelade på det uppenbara trollet till trådskapare wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
chrizz Administratör
27 juni 2013 · 11 790 Inlägg

UhrJr skrev:

chrizz skrev:

UhrJr skrev:

Men det behöver du inte kunna om du kör lagligt. Faktum är att du behöver inte ens färdbroms. Det räcker med parkeringsbroms som du endast använder vid just parkering. I alla andra lägen ska du planera din körning så du inte behöver bromsa. Krockar du har du åkt för fort. Förstå så mycket lättare bilarna skulle vara utan bromsar, och så bra det skulle vara för miljön!

Absolut, men många som "hottar" sina bilar tar ut de på bana också. Finns potentialen i motor, drivlina osv, så anser åtminstone jag att bromsarna ska följa med i uppgraderingarna.

Mvh

Det var ett skämt som spelade på det uppenbara trollet till trådskapare wink

Sorry, seg i bollen just nu wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Skaetamiddag
27 juni 2013 · 45 Inlägg

Oj oj oj, helvete vad ni är kassa på att läsa.

Jaja, jag måste väl förenkla det ännu mer för att ni ska förstå:

Vi har två bilar, bil A och bil B. Båda bilar väger lika mycket och har samma däck. Båda två kan låsa sina bromsar i 90 km/h. Det enda som skiljer bilarna åt är att bil A har världens bästa bromsar och bil B har billiga budgetbromsar.

Båda bilar kör jämsmed varandra i 90 km/h och bromsar så effektivt som det bara går (bromsar så hårt som möjligt utan att hjulen låser sig). Båda bilar har exakt samma bromssträcka!

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
27 juni 2013 · 839 Inlägg

Men du pratar dynga.
Bil A stannar tidigare därför att den HAR bättre bromsar. Detta är bevisat hundratusentals gånger.
Och du kan inte låsa bromsarna i 90km/h med en "vanlig" bil, glöm det.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
pim_pim
27 juni 2013 ·

http://i43.tinypic.com/2nbyr8o.png

Mickius
27 juni 2013 · 4 670 Inlägg

UhrJr skrev:
Men du pratar dynga.
Bil A stannar tidigare därför att den HAR bättre bromsar. Detta är bevisat hundratusentals gånger.
Och du kan inte låsa bromsarna i 90km/h med en "vanlig" bil, glöm det.

Dags för trollet o öppna körkortsboken igen o plugga lite bromslära big_smile

Skaetamiddag
27 juni 2013 · 45 Inlägg

Varför i helvete skulle bil A stanna tidigare när båda bromsarna klarar av att låsa däcken? Inte för att man ska låsa hjulen när man bromsar, men om bromsarna klarar av att låsa hjulen så klarar de även av att bromsa till 99% innan hjulen låser sig.

Vad fan är det som är troll i min teori? Jag är helt övertygad om att den stämmer tills någon motbevisar mig, vilket ni inte kan för jag talar sanning.

Mickius
27 juni 2013 · 4 670 Inlägg

Skaetamiddag skrev:
Varför i helvete skulle bil A stanna tidigare när båda bromsarna klarar av att låsa däcken? Inte för att man ska låsa hjulen när man bromsar, men om bromsarna klarar av att låsa hjulen så klarar de även av att bromsa till 99% innan hjulen låser sig.

Vad fan är det som är troll i min teori? Jag är helt övertygad om att den stämmer tills någon motbevisar mig, vilket ni inte kan för jag talar sanning.

Kanske dags o börja tänka på alla andra faktorer som rör bromsar?

dawwe ...has left the building...
27 juni 2013 · 4 474 Inlägg

Never argue witha an *d*ot...He will drag you down to his level and beat you with experience...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang