Foliera bilen mattsvart SAAB 9-3 Aero 2004, snyggt/fult?

Jeesper
30 juni 2013 · 60 Inlägg

Hello!

Är i tankarna om att foliera bilen, en SAAB 9-3 Aero 2004, tanken var först att lackera om den i samma färg som nu, ljusgrå p.g.a rost under lacken, småsmåsmå rostfläckar, rost vid hjulhuset, ytligt än så länge, grövre repor och stenskott som gått igenom ett par lager.

Frågade han jag känner vad han skulle ha för det svart, runt 20-25.000, han sa att han inte tycker att det är värt det men gör gärna det ändå för att få mina pengar lol
Han började prata om foliering, runt 8-9k svart, då skulle han fixa all rost, de få dörruppslagsbucklor som finns, stenskotten osvosv sedan folierar hans kompis det.

Dock så är frågan, om jag väljer alternativet foliering, vad ska jag göra på? Tycker att mattsvart är för jävla sexigt http://www.google.se/search?q=mattsvart … mp;bih=630, tex på dessa bilar, men dessa har ju ett mer aggressivt och kaxigt utseende än en 9-3 Aero -04a enligt mig haha.

Möjligheterna är många, mattsvart huv, tak, baklucka etc? Har ni bilder kanske, tips osv får ni gärna dumpa det här, en kompis tyckte att jag i sådana fall borde tona baklysena, skaffa feta fälgar och tona rutorna(det ska komma i vilket fall) om jag ska ha den helt mattsvart.

Senast redigerat av Jeesper (30 juni 2013)

Jeesper
2 juli 2013 · 60 Inlägg

Bumpar upp, kom igen grabbar! smile

AdamDahlstrom Fotograf
2 juli 2013 · 155 Inlägg

Har svårt för mattsvarta bilar om jag ska vara ärlig, varför inte mattvit eller någon annan fin färg?

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy
Evildan
2 juli 2013 ·

Folie ser enligt mig billigt och plastigt ut.

Oavsett vilken folie som används blir det inte samma struktur eller ljusåtergivning som en lackerad plåtyta, jämför med tex stötfångarnas "djup" i lacken, tänk dig sedan en hel bil i den feta plastiga finishen.

Självklart ska du ändå göra som du vill, utseenderåd är alltid subjektiva.

Jeesper
2 juli 2013 · 60 Inlägg

AdamDahlstrom skrev:
Har svårt för mattsvarta bilar om jag ska vara ärlig, varför inte mattvit eller någon annan fin färg?

Var inne på mattvitt, men i mina tankar så känns det som en färg som kommer bli missfärgad på grund av smuts lätt, men kan ha helt fel!

Evildan skrev:
Folie ser enligt mig billigt och plastigt ut.

Oavsett vilken folie som används blir det inte samma struktur eller ljusåtergivning som en lackerad plåtyta, jämför med tex stötfångarnas "djup" i lacken, tänk dig sedan en hel bil i den feta plastiga finishen.

Självklart ska du ändå göra som du vill, utseenderåd är alltid subjektiva.

Är det skillnad på folie och folie? För enligt honom så skulle jag ha svårt att se ifall en bil var folierad eller ej.

Tackar för din åsikt, man får andra människors syn på saken, viktigt det med!

Evildan
2 juli 2013 ·

Jeesper skrev:

AdamDahlstrom skrev:
Har svårt för mattsvarta bilar om jag ska vara ärlig, varför inte mattvit eller någon annan fin färg?

Var inne på mattvitt, men i mina tankar så känns det som en färg som kommer bli missfärgad på grund av smuts lätt, men kan ha helt fel!

Evildan skrev:
Folie ser enligt mig billigt och plastigt ut.

Oavsett vilken folie som används blir det inte samma struktur eller ljusåtergivning som en lackerad plåtyta, jämför med tex stötfångarnas "djup" i lacken, tänk dig sedan en hel bil i den feta plastiga finishen.

Självklart ska du ändå göra som du vill, utseenderåd är alltid subjektiva.

Är det skillnad på folie och folie? För enligt honom så skulle jag ha svårt att se ifall en bil var folierad eller ej.

Tackar för din åsikt, man får andra människors syn på saken, viktigt det med!

Du som bor i sthlm har möjligheten att lätt se hur illa det ser ut med folie kontra lackerad yta, titta på Taxikurir och 020 transfer, många av dessa har folie och det syns tydligt vilka som har.
Vi har olika förmågor att hantera visuella skillnader, jag menar dock att det syns tydligt irl, på ett foto är det skillnad, då går det att "fuska".

Senast redigerat av Evildan (2 juli 2013)

Mickeymouse
5 juli 2013 · 337 Inlägg

Har läst mycket om detta, men vet inte vad ni tycker detta??

http://imageshack.us/scaled/medium/542/tid5.jpg

För det är väl detta ni menar med foliera bilen??big_smilebig_smilebig_smile

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Oves_Bror
5 juli 2013 · 456 Inlägg

Om du ser till värdet på bilen är det väl bättre att du lackar den mattsvart istället, gör du det själv så kostar det ju inget i jämförelse mot att sätta klisterlappar på den?

growing old is mandatory growing up is optional
Jeesper
6 juli 2013 · 60 Inlägg

Oves_Bror skrev:
Om du ser till värdet på bilen är det väl bättre att du lackar den mattsvart istället, gör du det själv så kostar det ju inget i jämförelse mot att sätta klisterlappar på den?

Har läst att det är svårt att få till mattsvart bra, utan att det blir flammigt eller så.

Hur fan lyckas man med lackeringen själv egentligen? Bor i radhus med ett garage, man får plats med en bil och öppna dörren princip, inte mer än så, och är i behov av bilen om dagarna då jag jobbar i Stockholm..



Edit : Sen anser jag att man inte ska räkna på värdet hela tiden.
Jag kör motorcykel, hojen kostade 32k, försäkring på ungefär 9k per år, kommer köpa däck varje säsong för 2,5k typ, tanka för alldeles för mycket pengar sen slitdelar, efter två år är jag uppe i hojens värde, om inte mer.

Man ska lägga pengar på det man gillar och om man anser att det är värt det, enligt mig.
Ta inte detta som något negativt emot dig.

Senast redigerat av Jeesper (6 juli 2013)

Oves_Bror
6 juli 2013 · 456 Inlägg

Nej mattsvart är inte svårt, har lackat 3 bilar mattsvarta i ett vanligt garage utan konstiga hjälpmedel.
You can do it!

growing old is mandatory growing up is optional
melker__
23 juli 2013 · 44 Inlägg

Plasti dip pris cs 3-4tusen körde matt svart på min bmw

BMW 330i (2001)
BMW 320i (1993)
S98
27 juli 2013 · 133 Inlägg

Folierade min Saab 9-5 mattsvart och vart långt mer nöjd än vad jag trodde jag skulle bli.
(folierade inte själv)

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD
jasse26
27 juli 2013 ·

S98 skrev:
Folierade min Saab 9-5 mattsvart och vart långt mer nöjd än vad jag trodde jag skulle bli.
(folierade inte själv)

den ser fin ut va kosta det ?

S98
27 juli 2013 · 133 Inlägg

jasse26 skrev:

S98 skrev:
Folierade min Saab 9-5 mattsvart och vart långt mer nöjd än vad jag trodde jag skulle bli.
(folierade inte själv)

den ser fin ut va kosta det ?

Tackar smile

Ordinarie pris 14.ooo + moms, men då jag hade turen att känna
folieraren så vart de billigare roll

Senast redigerat av S98 (27 juli 2013)

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD
Oves_Bror
10 augusti 2013 · 456 Inlägg

Lacka själv: 1000:-
Om man har kompressor och spruta, annars kostar det ju lite mer...

growing old is mandatory growing up is optional
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 augusti 2013 · 14 079 Inlägg

Jeesper skrev:
Bumpar upp, kom igen grabbar! smile

Jag såg för några veckor sedan en som hade en folierad Corvette C3:a och det såg rätt bra ut. Det var svart, lite halvmatt fast det var som ett reliefmönster i folien också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-ab518cd320bddd6b261162570640e1da.jpg

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (10 augusti 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
thomaz
12 augusti 2013 · 3 Inlägg

jag skulle föreslå Plasti Dip då det är mycket billigare och man kan göra det själv! man får färg till bilen för under 4000:- sen så är det bara att dra av färgen igen om man inte vill ha den kvar! kolla in på plastit.se dom har bra priser smile www.plastit.se

melker__
12 augusti 2013 · 44 Inlägg

thomaz skrev:
jag skulle föreslå Plasti Dip då det är mycket billigare och man kan göra det själv! man får färg till bilen för under 4000:- sen så är det bara att dra av färgen igen om man inte vill ha den kvar! kolla in på plastit.se dom har bra priser smile www.plastit.se

Håller med riktigt va faktiskt riktigt kul och  köra blev rätt bra

BMW 320i (1993)
BMW 330i (2001)
mag
12 augusti 2013 · 259 Inlägg

hej ! tycker bara att mattsvarta bilar ofta ser skitiga ut , är svårt att hålla en sträv yta ren Med vänlig hälsning magnus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang