Ryckig motorgång. Seat Cordoba -00

744GLT
5 juli 2013 · 809 Inlägg

Hej! nu vill inte den gamle seaten va med mer känns det som. började helt plötsligt med att motorn börja tappa orken och rycka mer och mer för att tillslut tvärdö, växlar mellan att starta och direkt dö eller att starta och gå på tomgång men knappt svara på gas. väntar man någon minut så startar den och verkar hyffsat normal men gasar man upp till 3k varv så börjar den pendla mellan 1000-3000r/min. låter man bilen bli kall så startar den och går normalt någon km men sen börjar problemet igen. la märke till att när den börjar tappa orken så vill den gärna baktända i insuget också!
förklarat så gott jag kan och hoppas någon kan snabbt komma med något svar på vad det kan vara! tyvärr så kommer jag inte åt att kolla felkoder på bilen. haft tankar på Luftmassemätare för har haft liknande symptom på andra bilar med trasig lmm!

MvH Tommy

trtomisa
4 november 2013 · 2 Inlägg

Hej,
Frugans bil har råkat ut för samma sak , Tomgångsvarven ligger stundtals på 500r/min, men svarar på gas.
Sedan under körning så kan den pendla mellan 1000-3000r/min, lite läskigt!
Hittade du en lösning på detta?

Mvh Tommy

744GLT
4 november 2013 · 809 Inlägg

trtomisa skrev:
Hej,
Frugans bil har råkat ut för samma sak , Tomgångsvarven ligger stundtals på 500r/min, men svarar på gas.
Sedan under körning så kan den pendla mellan 1000-3000r/min, lite läskigt!
Hittade du en lösning på detta?

Mvh Tommy

nej tyvärr så lyckades jag aldrig finna en lösning, den hoppade bland felkoder ibland gick den skit bra sen inte alls så den är inlämnat på en seat verkstad!

bellan78
4 november 2013 · 1 Inlägg

Byt tempgivare på kylvätskekretsen, hade samma problem med min och det löstes då. Tror att den chokar hela tiden.... Har för mig att den kostade 2-300 kr och felsökningen det dubbla på Seat... sen skulle de ha 800 för att byta men det gör du själv, sitter med en sprint. Kolla att systemet är trycklöst och sen gäller det att vara snabb. så slipper du att tömma systemet.... På min från -98 sitter givaren vid fördelaren.

/Bellan78

trtomisa
5 november 2013 · 2 Inlägg

Tomgångsproblemen lösta. Rengöring av gasspjället samt byte av tempgivare. Sen uppstod nästa problem..... Vid hastighet över 10km/h så börjar motorvarven pendla mellan 1200 &1700 med ned tryck koppling. Dock så såg att tempen åkte upp och ner så idag bytte jag termostat med påföljande fel att abs lampan tänts och tempen gick över 90 grader... Idéer nån

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang