Hallå alla glada! Ligger till såhär att för någon månad sen lyckades jag rasa växellådan på bilen och den fick bli ståendes fram till nu då jag inte hittat garage. Så har jo hunnit fundera vad jag vill göra med skiten. Och nu har jag fått garage och även stallat in bilen! Så målet är att bygga en neutral driftingbil av den och börja åka på bana och såklart även försöka få ha den gatreggad. Ska försöka dundra upp så mycket bilder jag kan då de är roligare att titta på än massa text bara:) Kommer bli en seg start nu då jag inte jobbar på hemmaplan just nu men ska bli ändring på de så bygget kan sätta fart!!
Hej alla goa!!! Ni trodde kanske jag försvunnit i snön och projektet var dött men så är INTE fallet=) Jag lever och bilen är på go väg att få ett gött liv den med!! Inte hänt så jätte mycket med just bygget i sig då de samlas pengar i byggkassan för fullt för att kunna få i ordentliga saker från början. Så idag vart jag och hämta hem fina SPM kolvar så man inte behöver fega ur när laddtrycket skall justeras vid mappning Även smidda stakar kommer att komma såklart!!!
Tackar V_Racing här på garaget för kolvköpet och även där blocket kommer ifrån!! Titta gärna in hans bil,jäkla trevligt bygge de med I övrigt skall blocket in på riktigt tvätt och veven skall få sig en polering sen så hoppas jag börja kunna dra igång en ihopsättning av motorn. Trevlig kväll och sladda lugnt i snön
Xoff skrev: Varför inte en 960 multilink? samma som sitter på just 850 AWD tror tillåmed det finns fästen för den? men ej säker...
hmm där sa du något den har jag tusan inte tänkt på,ska verkligen kolla närmre på de=)
Fel. Bakaxeln på 855/V70/S70 är inte exakt lika dan som 960 multilink, dock är det en modifierad multilink från 960. Bland annat så ska fästena skilja samt att AWD har spiralfjädrer bak, 960 kör med bladfjäder.
På din 850 ska du gå utmärkt att ta en bakaxel från en AWD och montera
Aha okej,då håller jag kvar min tanke till AWD bakvagnen då,tack för info
hmm där sa du något den har jag tusan inte tänkt på,ska verkligen kolla närmre på de=)
Fel. Bakaxeln på 855/V70/S70 är inte exakt lika dan som 960 multilink, dock är det en modifierad multilink från 960. Bland annat så ska fästena skilja samt att AWD har spiralfjädrer bak, 960 kör med bladfjäder.
På din 850 ska du gå utmärkt att ta en bakaxel från en AWD och montera
Aha okej,då håller jag kvar min tanke till AWD bakvagnen då,tack för info
Gör det! Lugna puckar, man försöker bidra med det man kan!
Xoff skrev: Varför inte en 960 multilink? samma som sitter på just 850 AWD tror tillåmed det finns fästen för den? men ej säker...
hmm där sa du något den har jag tusan inte tänkt på,ska verkligen kolla närmre på de=)
Fel. Bakaxeln på 855/V70/S70 är inte exakt lika dan som 960 multilink, dock är det en modifierad multilink från 960. Bland annat så ska fästena skilja samt att AWD har spiralfjädrer bak, 960 kör med bladfjäder.
På din 850 ska du gå utmärkt att ta en bakaxel från en AWD och montera
760 och 960 av tidigmodell har även de spiralfjäder.. men som jag skrev va jag ej säker på mitt uttalande
Daniel-N skrev: Detta måste följas! Kul att se att någon har sånt intresse och bygger om till RWD, och inte bara köper en rwd och trimmar lite, lycka till!
Tjabba Igår när jag satte kurs söderut med lastbilen så blev de ett depåstopp i Norrköping och tog med den här goa saken med hem Snart kanske man kan få ner bilen på hjulen!!!
Lyckades få några minuter över idag till en snabbvisit i garaget=) Fick börja med att kapa av lite onödigt som vart i vägen innan jag börja trixa in den under bilen
Sen blev de in med under bilen för att se hur mycket moddning som krävs med vinkelslip och svets=)
Ser ut som att de krävs nog bara lite mindre ansträngningar för att få den på sin plats. Mäta och passa in sen blir de plocka den i dela och fräscha till den med friska saker=) Nu blir de åter att åka till jobb och bege sig ut på the highway med lastbilen så pengarna kan komma till byggkassan
Hallå där ute i de tråkiga vädret=) Inte varit mycket tid till garage nu över julen då dom säger att man måste va social då En runda blev de allt ikväll ändå innan de är dags för jobbet=) Bakvagnen kryper närmre och närmre sin rätta plats. Idag blev de en runda med favoritverktyget vinkelslipen och reservhjulsbaljan fick sig en omgång.
Små steg sen skall den va på plats till sist!! Mer fortsättning på lördag när man kommit hem från jobb,nu kallar lastbilen!!
Trotts småtimmen är nådd så är de väll klart att en uppdate måste göras på vad som hänt i garaget idag. Håller som sagt på med att få bakvagnen på sin plats och den kräver jo lite plats så vinkelslipen har fått gå varm även idag. Så nu har dom längsgående balkarna fått lite annan form så bakvagnen kan få krypa in Hoppas på lite tid i garaget imon med för att göra dom sista kapningarna och se om mätningarna stämmer och de passar=)
De är nyårsafton men inte hindrar de för att vara i garaget innan man är tvungen att va sådär social igen med nära och kära=) Lite har där allt hänt idag. Bilen blir tusan allt lättare och lättare för all metallskrot man skär bort men den där bakvagnen kräver sin plats. Idag åkte FÖRMODLIGEN den sista metallen bort så fick tusan bakvagnen jäkligt nära sin tänkta position. Så nu är de bara lite synd att gasen i svetsen behöver bytas så man kan börja bygga lite med efter allt kapande. Så de som ska göras när en ny tub anländer hem är att svetsa dit nya järn i dom längsgående balkarna jag har kapat upp för infällningen så man har något att skruva i.
Fick till och med dom stagen som går fram ifrån bakvagnen att passa i dom befintliga hållen från gamla bakvagnen så något rätt måste man ha gjort=)
Även tornen har hittat upp i bilen men krävs lite justering till. Tacksam för hjälp att kunna hittat några dämpare som går att modda dit i bakvagnen. Seriösa tips mottages gärna.
Men nu önskar jag er alla ett gott nytt år så hörs vi nästa år så bilen kan bli klar någon gång!!
dbdaren skrev: Tjabba Igår när jag satte kurs söderut med lastbilen så blev de ett depåstopp i Norrköping och tog med den här goa saken med hem Snart kanske man kan få ner bilen på hjulen!!!
Tjäna!! jag har inte läst så himla noga i ditt projekt, men vad är det för bakvagn du hittat? Letar också efter en lösning på mitt projekt
dbdaren skrev: Tjabba Igår när jag satte kurs söderut med lastbilen så blev de ett depåstopp i Norrköping och tog med den här goa saken med hem Snart kanske man kan få ner bilen på hjulen!!!
Tjäna!! jag har inte läst så himla noga i ditt projekt, men vad är det för bakvagn du hittat? Letar också efter en lösning på mitt projekt
dbdaren skrev: Tjabba Igår när jag satte kurs söderut med lastbilen så blev de ett depåstopp i Norrköping och tog med den här goa saken med hem Snart kanske man kan få ner bilen på hjulen!!!
Tjäna!! jag har inte läst så himla noga i ditt projekt, men vad är det för bakvagn du hittat? Letar också efter en lösning på mitt projekt
Det är en awd bakaxel
Tja Tobias Ja de är precis som Dynamic skriver,det är en awd bakvagn från en v70 awd jag tagit och smekt in under under bilen. Btw så är de ett fränt bygge du dragit igång=)
Varför har du kapat i rambenen? Bakvagnen ska ju gå att få dit utan att behöva kapa, man skruvar ju fast bakvagnen i bulthålet för över fjädersätet och sedan får man tillverka fästen för dom 2 andra bulthålen på vardera sida av bakvagnen. Eller har jag fått konstig information ang detta...
baardh skrev: Varför har du kapat i rambenen? Bakvagnen ska ju gå att få dit utan att behöva kapa, man skruvar ju fast bakvagnen i bulthålet för över fjädersätet och sedan får man tillverka fästen för dom 2 andra bulthålen på vardera sida av bakvagnen. Eller har jag fått konstig information ang detta...
Till att börja med så vill jag inte säga att jag är någon expert om du förstår mig rätt Men bygget är något jag provar mig fram på då detta är mitt första "extremare" bygge. Gällande bakvagnen så provade jag först att bara lyfta upp den då jag hört samma info som du förklarar men då kommer inte så kallade bakvagnens fjädertorn ända upp till fjädersätena i bilen =/ Så därav kapa upp och "fälla" in bakvagnen. Annars blir bilen för hög med.