Hur bygger jag catchtank för retur?

OlofEriksson
9 juli 2013 · 139 Inlägg

Hej!

Jag håller på me förgasarturbo och kommer behöva sätta en insprutningspump och en BTR för turboförgasare och då undrar jag om det går bygga en catchtank för att slippa dra retur hela vägen tillbaka till originaltanken?

Tänkte mig att om jag sätter inlopp från tanken nånstans mitt på, sen utloppet till pumpen längst ner och returen längst upp, finns det nån risk att jag suger tort/överfyller då? Måste jag ha någon flotörhistoria?

Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
simlar
9 juli 2013 · 5 545 Inlägg

Eftersom du har en retur i toppen av catchtanken tillbaka till ordinarie bränsletank så kommer ju catchtanken alltid hålla sig full, så jag skulle säga att risk för överfyllning är obefintlig.

Suger torrt tvivlar jag på, om du nu inte bygger alldeles för liten catchtank och har alldeles för dåligt flöde i matarpumpen.

Flottör ska inte behövas, jag har då aldrig sett någon bygga flottör i catchtanken iaf. Om catchtanken blir full så åker ju ändå bränslet tillbaka i ordinarie bränsletank igen (som jag redan påpekat).


Btw, jag märker att du kommit fram till att du behöver insprutningspump och grejjer för att kunna ta ut din måleffekt. Detta var en stor orsak till att jag bestämde mig för att lika gärna gå hela vägen och skaffa ett MS då det ändå behövs dra en retur och kopplas in en insprutningspump för att ta ut någon vettig effekt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
OlofEriksson
9 juli 2013 · 139 Inlägg

Ja fast tanken var ju att inte dra tillbaka retur till tanken! Dvs, att bara returnera till catchtanken

Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Mickius
9 juli 2013 · 4 670 Inlägg

Det lär väl bli Rätt bra tryck i catchtanen utan retur ifrån den?

Senast redigerat av mickius (9 juli 2013)

OlofEriksson
9 juli 2013 · 139 Inlägg

Jag tänker att jag fyller upp den när jag monterar och sen ligger soppa in och till pumpen på samma nivå så den suger upp ur tanken

Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Mickius
9 juli 2013 · 4 670 Inlägg

OlofEriksson skrev:
Jag tänker att jag fyller upp den när jag monterar och sen ligger soppa in och till pumpen på samma nivå så den suger upp ur tanken

Du ska alltså stoppa returflödet ner till tanken igen varje gång du stänger av bilen? Dvs så luft aldrig kan ta sig in?

Eller blir det baksug på en sådan lösning? Eller ska catchtanken ligga under tanken?

Länge sen jag satt vid skolbänken big_smile Men frågan jag ställer mig oxå är kommer oumpen verkligen orka suga och trycka soppa i ett sådant system?

Senast redigerat av mickius (9 juli 2013)

OlofEriksson
10 juli 2013 · 139 Inlägg

Jag satte bara ett T-kors före pumpen och det verkar funka smile

Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang