"Lamdalampan lyser" 850 GLT -92

Dialbo
1 november 2006 · 124 Inlägg

Hej! På min 850 glt - 92 så lyser lamdalampan...vet någon hur man kan fixa det och är det något som är farligt att köra med?

Senast redigerat av Dialbo (1 november 2006)

240krall
1 november 2006 · 22 Inlägg

Den bör bytas. Det finns främre och bakre lamdalson. Den främre skickar signal till givaren hur mycket bränsle och luft som ska tas in. funkar inte lamdalsonden där så går bilen väldigt taskigt i mellan åt.  Den bakre tar hand om avgasvärdena. om den bakre inte funkar så är det inget farligt ..

Pegga Goes wild
Christian S
1 november 2006 · 4 816 Inlägg

Dialbo skrev:
Hej! På min 850 glt - 92 så lyser lamdalampan...vet någon hur man kan fixa det och är det något som är farligt att köra med?

Läs av felkoderna med hjälp av nedanstående text

Hur du läser av felkoder.
1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär (du hittar felkodslistan här)
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.




Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.



Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Dialbo
2 november 2006 · 124 Inlägg

Tack för hjälpen. jag har gjort felsökningen nu och får felkoden 1-2-3 på sockel A6 (tändsystemet). Felkoden betyder:

" Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig ".

Hur kan man fixa det? Är det svårt?

Och sedan när jag försökte radera felkoderna så gick det inte. Dioden lyste sedan jag tryckt testknappen i 5 sekunder och den gick inte att släcka även fast jag höll i 5 sek efteråt?

Christian S
2 november 2006 · 4 816 Inlägg

Förmodligen givaren som sitter i termostathuset öppe vid övre kylarslangen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
_Erlandsson_
2 november 2006 · 5 Inlägg

Hej jag hade samma problem med min 855T5R. Felsökte och då var det luftmassemätaren som spöka:P. Du kan även testa att "nolla" bilen ta av + och - polen i nån timme så att hela bilen blir nollställd.. Ha de=)

Sharky
2 november 2006 · 10 287 Inlägg

Med den felkoden??

Eller menar du samma problem som i att "varningslampan som i folkmun kallas för lambda-lampan lyste".

/Göran

_Erlandsson_ skrev:
Hej jag hade samma problem med min 855T5R. Felsökte och då var det luftmassemätaren som spöka:P. Du kan även testa att "nolla" bilen ta av + och - polen i nån timme så att hela bilen blir nollställd.. Ha de=)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Dialbo
4 november 2006 · 124 Inlägg

Har testat att nolla bilen genom att ta bort + och - från batteriet men det hjälpte inte, lampan lyser fortfarande. Förstår inte riktigt vad den här felkoden betyder...någon som kan förklara det bättre?

"Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig"

kabel87
4 november 2006 · 29 Inlägg

Det är vanligt att lamdalampan tänds! Om den inte går märkbart sämmre.. Så testa koppla ut batteriet i 20 minuter.. Sen koppla tillbaks det och se om lampan lyser fortfarande.


//mvh Richard

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
4 november 2006 · 365 Inlägg

Dialbo skrev:
"Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig"

Bränsle systemet får inga motortemperatur värden och kan då inte reglera optimalt.

Denna felkod är permanent och kan inte raderas inann felet åtgärdas. Ang nolla bilen genom att hänga av polen är ingen bra idé då kan man förlora fler data än man vill.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
kabel87
4 november 2006 · 29 Inlägg

Nej har du fått felkod så ska du inte försöka nolla den! Ursäkta hade inte läst igenom allt så noga sad


//mvh Richard

Dialbo
4 november 2006 · 124 Inlägg

_TiNcO_ skrev:

Dialbo skrev:
"Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig"

Bränsle systemet får inga motortemperatur värden och kan då inte reglera optimalt.

Denna felkod är permanent och kan inte raderas inann felet åtgärdas. Ang nolla bilen genom att hänga av polen är ingen bra idé då kan man förlora fler data än man vill.

Ok, Bilen går iaf bra men det är störande att lampan lyser. Är det lätt att åtgärde det felet?

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
4 november 2006 · 365 Inlägg

Fungerar temperaturgivaren i instrumentpanelen? Fungerar den inte så är det fel på givaren.
Fungerar den är det komunikations problem mellan givare och styrbox. Då blir det svårare att fixa själv.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Sharky
4 november 2006 · 10 287 Inlägg

Har inte 850 precis som alla andra bliar jag har rivit i separata givare för instrument och styrenheter?
Eller matar styrenheten signal till tempinstrumentet på en 850???

/Göran

_TiNcO_ skrev:
Fungerar temperaturgivaren i instrumentpanelen? Fungerar den inte så är det fel på givaren.
Fungerar den är det komunikations problem mellan givare och styrbox. Då blir det svårare att fixa själv.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
4 november 2006 · 798 Inlägg

varför säger alla att lambda-lampan lyser yikes Om ni läser lite ordentligare i instruktionsboken så är det "fel i motorelektroniken" med andra ord den där lampan tänds nästan för alla fel! Behöver absolut inte va fel på sonden....

Senast redigerat av racing-jimpa (4 november 2006)

Sharky
4 november 2006 · 10 287 Inlägg

Alla?

Läs mitt inlägg #7.

Detta får ma tjata om ca en gång i veckan.

/Göran

racing-jimpa skrev:
varför säger alla att lambda-lampan lyser yikes Om ni läser lite ordentligare i instruktionsboken så är det "fel i motorelektroniken" med andra ord den där lampan tänds nästan för alla fel! Behöver absolut inte va fel på sonden....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
4 november 2006 · 365 Inlägg

Sharky skrev:
Har inte 850 precis som alla andra bliar jag har rivit i separata givare för instrument och styrenheter?
Eller matar styrenheten signal till tempinstrumentet på en 850???

/Göran
]

Jo det stämmer kanske erfarenhet vinner i längden, vet du att det fungerar så, stämmer det säkert för jag är lite osäker om båda går på samma givare på äldre bilar

På en nyare bil med can system hade troligtvis temperatur mätaren fått signal via ECM

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Sharky
4 november 2006 · 10 287 Inlägg

Jag håller med dig. Nyare bilar är det så på men på en "gammal" 850?

Nu har jag aldrig rivit runt i en 850 så jag skall inte säga definitivt.

/Göran


_TiNcO_ skrev:
Jo det stämmer kanske erfarenhet vinner i längden, vet du att det fungerar så, stämmer det säkert för jag är lite osäker om båda går på samma givare på äldre bilar

På en nyare bil med can system hade troligtvis temperatur mätaren fått signal via ECM

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
OneDay
4 november 2006 · 17 Inlägg

Tjena!

Har en fråga..

Lambasond det finns före och efter katalisatorn..
Ville bara kolla om jag hade rätt..

Lamdasond före mäter hur bra motorn förbränner och den efter mäter hur bra katalisaton rengör...

Jag läste i boken och det stog så som jag skrev.... Är det rätt??

Sharky
4 november 2006 · 10 287 Inlägg

Ja. Du har rätt. Men bomba inte rätt in i andra trådar.
Skriv nya trådar om du har nya frågor.

(Främre lambdan brukar vara bredbandslamda och bakre en binärlambda).

/Göran

OneDay skrev:
Tjena!

Har en fråga..

Lambasond det finns före och efter katalisatorn..
Ville bara kolla om jag hade rätt..

Lamdasond före mäter hur bra motorn förbränner och den efter mäter hur bra katalisaton rengör...

Jag läste i boken och det stog så som jag skrev.... Är det rätt??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang