Köpråd, Saab, bmw eller audi?

Evildan
15 juli 2013 ·

dLinkz skrev:

Evildan skrev:

trippelturbo skrev:

Ja, precis som jag sa från början!

Haft 4 saabar, vet vad jag snackar om smile

Köp en originalbil som inte är pillad på så slipper du förmodligen mkt bekymmer och onödiga utgifter.

Haft över 30 SAABar av varierande modeller 95, 96, 99, 900, 9000, 9-5, genom åren och en massiv mängd olika andra bilar så jag tror jag vet vad jag skriver om, när jag återigen upprepar mig
Köp en originalbil som inte är pillad på så slipper du förmodligen mkt bekymmer och onödiga utgifter.

Den som jag länkade ( http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … =9&w=3 ) är inte pillad på, och den ser ut att vara orginal.

Inte pillad?
-forge dumpventil
-3" system

Sådant får mig att backa iaf.

trippelturbo Trucker
15 juli 2013 · 2 710 Inlägg

Evildan skrev:

trippelturbo skrev:
Bra Evildan! smile

Tjatet om originalsläde eller den trollhättska/nystadska/nyköpingska bilhistoriken? smile

Haha, lite av varje tongue Nedå, främst originalsläde! wink
Har absolut inget emot cleanstyling, men så fort massa nötter till höger o vänster börja röra grejerna och bygga om med hemmabyggen så tittar jag bort direkt smile

Fart missbrukare
dLinkz
15 juli 2013 · 71 Inlägg

Evildan skrev:

dLinkz skrev:

Evildan skrev:

Köp en originalbil som inte är pillad på så slipper du förmodligen mkt bekymmer och onödiga utgifter.

Haft över 30 SAABar av varierande modeller 95, 96, 99, 900, 9000, 9-5, genom åren och en massiv mängd olika andra bilar så jag tror jag vet vad jag skriver om, när jag återigen upprepar mig
Köp en originalbil som inte är pillad på så slipper du förmodligen mkt bekymmer och onödiga utgifter.

Den som jag länkade ( http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … =9&w=3 ) är inte pillad på, och den ser ut att vara orginal.

Inte pillad?
-forge dumpventil
-3" system

Sådant får mig att backa iaf.

vad menas med
-forge dumpventil
-3" system?
Är det inget bra? Vet inte ens vad det är för nått

Yolo
Evildan
15 juli 2013 ·

dLinkz skrev:

Evildan skrev:

dLinkz skrev:

Den som jag länkade ( http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … =9&w=3 ) är inte pillad på, och den ser ut att vara orginal.

Inte pillad?
-forge dumpventil
-3" system

Sådant får mig att backa iaf.

vad menas med
-forge dumpventil
-3" system?
Är det inget bra? Vet inte ens vad det är för nått

Ta inte detta på fel vis, jag vill dig allt väl och att du gör ett lyckat bilköp som ger dig mkt nöje och brukandetid som nybliven körkortsinnehavare, därav mina återkommande råd om orörda bilar, då du inte verkar ha så mkt kunskap själv angående trim och dylikt.
Givetvis lär man sig med tiden, men en pillad bil är inte ett bra alternativ när man "är grön" utan då är det bättre att börja från scratch och pilla själv för att på så vis få kunskapen.

Forge dumpventil:
http://www.streetperformance.se/dubbelk … t-/39508-0
3" system menas att det är ett utbytt avgassystem med rördiameter 3", däremot vet vi inte om det är direkt från downpipen eller efter katten, då han inte skriver det.
Den bilen är säkerligen även den lekt elakt med.

dLinkz
15 juli 2013 · 71 Inlägg

Evildan skrev:

dLinkz skrev:

Evildan skrev:

Inte pillad?
-forge dumpventil
-3" system

Sådant får mig att backa iaf.

vad menas med
-forge dumpventil
-3" system?
Är det inget bra? Vet inte ens vad det är för nått

Ta inte detta på fel vis, jag vill dig allt väl och att du gör ett lyckat bilköp som ger dig mkt nöje och brukandetid som nybliven körkortsinnehavare, därav mina återkommande råd om orörda bilar, då du inte verkar ha så mkt kunskap själv angående trim och dylikt.
Givetvis lär man sig med tiden, men en pillad bil är inte ett bra alternativ när man "är grön" utan då är det bättre att börja från scratch och pilla själv för att på så vis få kunskapen.

Forge dumpventil:
http://www.streetperformance.se/dubbelk … t-/39508-0
3" system menas att det är ett utbytt avgassystem med rördiameter 3", däremot vet vi inte om det är direkt från downpipen eller efter katten, då han inte skriver det.
Den bilen är säkerligen även den lekt elakt med.

Ok, Tack så mycket för hjälpen!

Yolo
Evildan
15 juli 2013 ·

ngt sådant här kanske?

klima, farthållare, drag, rätt billig att äga, okomplicerad konstruktion. (golf A3 octavia under plåten)

http://www.blocket.se/uppsala/SEAT_Tole … 10&w=1

eller en sådan här?

http://www.blocket.se/uppsala/Mazda_323 … 10&w=1

jag vågar lova dig att effekten räcker till i bägge fallen med ett färskt körkort.

dLinkz
15 juli 2013 · 71 Inlägg

Evildan skrev:

trippelturbo skrev:

dLinkz skrev:

Då måste denna vara bra? http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … =9&w=3

Ja, precis som jag sa från början!

Haft 4 saabar, vet vad jag snackar om smile

Köp en originalbil som inte är pillad på så slipper du förmodligen mkt bekymmer och onödiga utgifter.

Haft över 30 SAABar av varierande modeller 95, 96, 99, 900, 9000, 9-5, genom åren och en massiv mängd olika andra bilar så jag tror jag vet vad jag skriver om, när jag återigen upprepar mig
Köp en originalbil som inte är pillad på så slipper du förmodligen mkt bekymmer och onödiga utgifter.

Vilken utav saab 9-3, 9-5 och 9000 är mest prisvärd/bäst prestanda? Budgeten ligger på 20k

Yolo
dLinkz
15 juli 2013 · 71 Inlägg

trippelturbo skrev:

Evildan skrev:

trippelturbo skrev:
Bra Evildan! smile

Tjatet om originalsläde eller den trollhättska/nystadska/nyköpingska bilhistoriken? smile

Haha, lite av varje tongue Nedå, främst originalsläde! wink
Har absolut inget emot cleanstyling, men så fort massa nötter till höger o vänster börja röra grejerna och bygga om med hemmabyggen så tittar jag bort direkt smile

Vilken utav saab 9-3, 9-5 och 9000 är mest prisvärd/bäst prestanda? Budgeten ligger på 20k

Yolo
trippelturbo Trucker
15 juli 2013 · 2 710 Inlägg

9000 alla dagar, för dom pengarna! Den jag länkade verkar vara i bra skick. du SKALL köpa en manuell och ingen automat!

9-3 och 9-5 SKALL vara aero, annars är det skit!

Kort o gott: Saab 9000 200hk!

Fart missbrukare
dLinkz
15 juli 2013 · 71 Inlägg

trippelturbo skrev:
9000 alla dagar, för dom pengarna! Den jag länkade verkar vara i bra skick. du SKALL köpa en manuell och ingen automat!

9-3 och 9-5 SKALL vara aero, annars är det skit!

Kort o gott: Saab 9000 200hk!

Är det något speciellt jag ska titta på, som brukar krångla med denna modell?

Yolo
trippelturbo Trucker
15 juli 2013 · 2 710 Inlägg

Har skrivit det i tidigare inlägg, kolla det! Inget mer! smile

Fart missbrukare
dLinkz
15 juli 2013 · 71 Inlägg

trippelturbo skrev:
Kolla allmän oljeläckage, motorkuddar osv. Annars inget speciellt. Sen är det bara o känna o klämma allmänt! Att turbon laddar bra. Det ska ju vara en Jubileumsmodell och därmed mer utrustad än en "vanlig", denna har bl.a. skinnsäten (ej skålade)

Bara o känna o klämma! smile Lycka till! smile

Vad är motorkuddar? Hur kollar man att turbon laddar bra?

Yolo
trippelturbo Trucker
15 juli 2013 · 2 710 Inlägg

Skit i motorkuddar..

Turbon känner du genom att gasa o känna att du trycks bakåt, att den laddar rätt o fullt dvs.
Annars som sagt, allmän läckage. Annars ka det ej va nåra problem! wink

Fart missbrukare
dLinkz
15 juli 2013 · 71 Inlägg

trippelturbo skrev:
Skit i motorkuddar..

Turbon känner du genom att gasa o känna att du trycks bakåt, att den laddar rätt o fullt dvs.
Annars som sagt, allmän läckage. Annars ka det ej va nåra problem! wink

Ok, tack för hjälpen. Hoppas den är kvar när jag får lön. annars får jag hitta en annan xD

Yolo
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
15 juli 2013 · 901 Inlägg

1) 9000 (helst 94-98, snålare).Även om du köper 2,0t/150hk med steg 1 (ca 1,000kr) får du 235hk.
Snabbare än alla andra bilar om du vill uppgradera ännu mer. Säker,stabil, med bra utrymme.
D kan hitta många fina bilar på nättet.
2)9-3 & 9-5 är fina med. 9-5 allra första perioden(98-01) hade fråga med oljeslam (oil sladge) om man vanvårdade dem.
3)audi alternativ är också bra, dock saab i Sverige finns i fantastiskt låga priser, så saab är självklara valet.
4)bmw e36, undvik dem helst
mvh
mvh

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
15 juli 2013 · 901 Inlägg
-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
dLinkz
16 juli 2013 · 71 Inlägg

gps18 skrev:
http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_9000_2_3_turbo_48100792.htm?ca=9&w=1

http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_ … =9&w=1
trimmad

http://www.garaget.org/?car=258414

Går denna bra? http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_ … =9&w=1 Tror du att det är något att ha? Tänkte mest på att förr besiktningen var för 10 månader sen. Vad som helst kan ha hänt, eller? Stämmer det att den har 280hk? Det lät som att du kunde din sak om Saab. tar gärna emot lite tips på annonser m.m. Om du har tid d.v.s.

Edit: Bilen måste väl ombesiktas efter en trimning på c:a 100Hk?

Mvh

Senast redigerat av dLinkz (16 juli 2013)

Yolo
frostyman
16 juli 2013 · 120 Inlägg

9000 börjar vara så gammal att den idag inte kan ses som den så oerhört säkra bilen som den var en gång i tiden. Ja jämfört med andra bilar då så klart.

Sen så är det inte perioden 98-01 som hade oilsludgeproblem på 9-5/9-3, utan det var först 2004 som det kom ut ett modifierat motorblock som skulle råda bot på problemet. För att få ordning på problemmotorerna så släppte saab massvis med förädringar av vevhusventilationen. Totalt sju stycken om jag minns rätt. Det som ger motorn störst chans att överleva längsta möjliga tid är tätare oljebyten och bättre kontroll av oljenivån.

En annan svag punkt på de vanliga 9-3/9-5 (ej aero) är att turbon är av det klenare laget och har en livslängd som är lite sämre än vad man kunde önska.

Jag har haft både 9000 och 9-5 och i mitt tycke är 9-5 ändå så mycket modernare att den inte bör avskrivas för att motorn är känsligare.

Roligaste busbilen av de du räknar upp tror jag är en bmw e36, eller en 9000 2.3T om man ser till raktframacceleration. En 6cyl bmw har en härlig motorgång och den bästa växellådan av alla kandidater.
Bäst åkkomfort ger en 9-5 med vectorpaket (skålade delskinnsäten bl.a). Audin är bra ihopbyggd med och ger ett, för årgången, rätt gediget intryck

Det bästa vore faktiskt att du provkörde alla modeller du funderar på och sen tänker efter vilken som passade bäst. Bilarnas medbyggda svagheter gör nog mindre skillnad än hur välvårdat exemplar du hittar av bilen du köper.

Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Saab 9-5 (1999)
dLinkz
16 juli 2013 · 71 Inlägg

frostyman skrev:
9000 börjar vara så gammal att den idag inte kan ses som den så oerhört säkra bilen som den var en gång i tiden. Ja jämfört med andra bilar då så klart.

Sen så är det inte perioden 98-01 som hade oilsludgeproblem på 9-5/9-3, utan det var först 2004 som det kom ut ett modifierat motorblock som skulle råda bot på problemet. För att få ordning på problemmotorerna så släppte saab massvis med förädringar av vevhusventilationen. Totalt sju stycken om jag minns rätt. Det som ger motorn störst chans att överleva längsta möjliga tid är tätare oljebyten och bättre kontroll av oljenivån.

En annan svag punkt på de vanliga 9-3/9-5 (ej aero) är att turbon är av det klenare laget och har en livslängd som är lite sämre än vad man kunde önska.

Jag har haft både 9000 och 9-5 och i mitt tycke är 9-5 ändå så mycket modernare att den inte bör avskrivas för att motorn är känsligare.

Roligaste busbilen av de du räknar upp tror jag är en bmw e36, eller en 9000 2.3T om man ser till raktframacceleration. En 6cyl bmw har en härlig motorgång och den bästa växellådan av alla kandidater.
Bäst åkkomfort ger en 9-5 med vectorpaket (skålade delskinnsäten bl.a). Audin är bra ihopbyggd med och ger ett, för årgången, rätt gediget intryck

Det bästa vore faktiskt att du provkörde alla modeller du funderar på och sen tänker efter vilken som passade bäst. Bilarnas medbyggda svagheter gör nog mindre skillnad än hur välvårdat exemplar du hittar av bilen du köper.

Går denna bra? http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_ … =9&w=1 Tror du att det är något att ha? Tänkte mest på att förr besiktningen var för 10 månader sen. Vad som helst kan ha hänt, eller? Stämmer det att den har 280hk? Det lät som att du kunde din sak om Saab. tar gärna emot lite tips på annonser m.m. Om du har tid d.v.s.

Edit: Bilen måste väl ombesiktas efter en trimning på c:a 100Hk?

Mvh

Yolo
dLinkz
16 juli 2013 · 71 Inlägg

Är saab framhjulsdriven? Är framhjulsdriven bättre äm bakhjul eller tvärtom?

Yolo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang