Volvo XC90 T6 -05 chip från BSR = bensinsnål?

Frissan
17 juli 2013 · 4 693 Inlägg

Halloj!

Har lite funderingar på att ev beställa ett steg 1 chip från BSR för att förhoppningsvis få ner soppaförbrukningen lite.

Kan man förvänta sig att den drar mindre (så länge man kör som folk) och i så fall, hur mycket?
Snackar vi 0,1-0,2 l/mil eller är det några cl/mil?

Är ju inte så dumt om den rör lite mer på sig än den gör original heller wink, även om den faktiskt är rätt pigg trots sina blygsamma 2180 kg.

Booyakasha!
xciso
17 juli 2013 · 302 Inlägg

HAHA.. Hade du trott att en XC90 går billigt wink
Genom att chippa den så kan du få ner förbrukningen, men då gäller det oxå att du inte gasar mer.

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
pulchi
17 juli 2013 · 640 Inlägg

Så som jag upplever min bil innan och efter optimering så är det såhär (dock Polestar i mitt fall):

Om jag kör bilen extremt lugnt så kan jag få förbrukningen att gå ner lite, men det är nog knappt en halv deciliter per mil. Men, det är väldigt svårt att köra biljäveln lugnt med all extra effekt smile Men den extra effekten, eller snarare vridmomentet, gör ju att man kan köra på lägre varv, och således kan minska förbrukningen lite. Om man ser på en landsväg dessutom så räcker det ju med ett par omkörningar så har man ju spottat i bra mycket mer soppa i motorn än innan optimeringen.

Jag kan väl bara konstatera det att min bil drar mer soppa nu än innan jag optimerade, men jag kan inte påstå att jag är lika lätt på gasfoten heller.

Nybergrobin
17 juli 2013 · 2 385 Inlägg

pulchi skrev:
Så som jag upplever min bil innan och efter optimering så är det såhär (dock Polestar i mitt fall):

Om jag kör bilen extremt lugnt så kan jag få förbrukningen att gå ner lite, men det är nog knappt en halv deciliter per mil. Men, det är väldigt svårt att köra biljäveln lugnt med all extra effekt smile Men den extra effekten, eller snarare vridmomentet, gör ju att man kan köra på lägre varv, och således kan minska förbrukningen lite. Om man ser på en landsväg dessutom så räcker det ju med ett par omkörningar så har man ju spottat i bra mycket mer soppa i motorn än innan optimeringen.

Jag kan väl bara konstatera det att min bil drar mer soppa nu än innan jag optimerade, men jag kan inte påstå att jag är lika lätt på gasfoten heller.

Upplever samma sak jag också efter optimering (dock "bara en a4 turbo)

Vid normal körning hemma så blir det sjukt svårt att inte gasa extra och bilen drar därför en jävla massa mer för mig men istället så drar den lite lite mindre vid normal körning!  Vid långkörning däremot så märks det bra skillnad smile

Frissan
18 juli 2013 · 4 693 Inlägg

Haha, förstod nästan att det var något i den där stilen.
Tappade jag lusten att chippa? Nope tongue

Tänkte att man kunde tjäna lite om man åker typ 10-15 mil motorväg eller något i den stilen.

Jag brukar faktiskt inte gasa så mycket, är rädd för att växellådan ska gå sönder xD

Booyakasha!
torpis Forummoderator
18 juli 2013 · 10 576 Inlägg

En chippning sänker ofta inte förbrukningen nämnvärt, men de tvingar dig ofta att tanka 98 oktan. Ett bränsle som ofta(?!) inte innehåller någon etanol, vilket gör att förbrukningen går ned en del.

Sen behöver bilen inte dra mera för att du får mer effekt. Alla bilar jag köpt åker jag och chippar direkt. De är bruksbilar och ingen lekstuga så det är ren transport till chipfirman och tillbaka hem. Jag mäter dem med färddatorn åt bägge hållen och kör exakt samma fart åt bägge hållen med samma antal omkörningar. Skillnaden är att på vägen hem går omkörningarna fortare med mera effekt. Dieselbilarna brukar dra 5% mindre enl datorn och bensinarna hamnar på ungefär samma.  Men då med samma bränsle i tanken som innan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Frissan
18 juli 2013 · 4 693 Inlägg

Jag åker redan på bara 98 okt för det känns helt enkelt bättre då detta är en jäkligt dyr bil för mig så jag vill ge den det bästa.
Så det skulle inte göra någon skillnad.

Hur är det med etanol då?
Är det bara en annan typ av mappning eller gör dom något mer?
Kollade lite på BSR.se, men jag hittade inte riktigt vad dom gjorde.

Antar att det inte är samma på alla bilar och det finns inte mycket info om just denna motor på gorg

*edit*
Jag kör inte som en buse, men ibland kan det vara kul att kicka när man kör om wink
Vill få ner förbrukningen då jag har 4,5 mil t.o.r till jobbet, varav sista 8 km är krokig grusväg så där försvinner hälften av soppan.

Senast redigerat av Softis (18 juli 2013)

Booyakasha!
torpis Forummoderator
18 juli 2013 · 10 576 Inlägg

Grejen med E85 är två egentligen. Högre oktantal och lägre ARF. dvs det högre oktantalet håller emot spikningar bättre och den ökade bränslemänden kyler motorn. Perfekt vid trimning.  Men nackdelarna finns också. Ca 50% högre förbrukning får du. Direkt olämpligt för korta sträckor pg utspädningen av motoroljan. Det funkar jättedåligt i kallt väder och den innehåller bla färgämnen och andra kemikalier som fäller ut. Det är direkt osmart att permament chippa/mappa en bil till E85 då man vill kunna åka på bensin då och då för att tvätta ur motorn.


Vissa säger sig inte ha problem men såhär ser alla e85bilar ut som jag tittat på.  Ford klarar heller inte av e85 i sina där för avsedda motorer...    http://www.vibilagare.se/reportage/birg … etanol-361
http://imageshack.us/a/img836/4167/5q4w.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Frissan
18 juli 2013 · 4 693 Inlägg

Ajfasen, ja då är det bara att glömma.

Men om man ändå ska chippa bilen för bättre prestanda, tror du man får en märkbar skillnad på 272 hk VS 321 hk?
http://sv.bsr.se/products/t777/

Jag menar, bilen väger som sagt ca 2200 kg så den är ju inte direkt en lätt sportbil.
Det kraften används till är mest omkörningar (vilket är kul om det inte tar så lång tid).

Hade en annan liten fråga ang. chip på dessa motorer.

Ökar laddtrycket när man chipppar? Dvs, är det elstyrt laddtryck?
För den laddar nog inte mer än ca 0,3 bar vad jag fattat som.


*edit* Tror acctiderna i länken är totalt felskrivna.

Senast redigerat av Softis (18 juli 2013)

Booyakasha!
torpis Forummoderator
18 juli 2013 · 10 576 Inlägg

Ja tiderna verkar skumma, min V70 D5 steg 1 gör 80-140 på 8.5sek ungefär. :-)

Men det är ju bara ut med stoppuret och testa, intressant att knäppa BSR på nosen!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
pulchi
18 juli 2013 · 640 Inlägg

Angående laddtrycket så måste dom ju öka det. När man bara optimerar med mjukvara så finns det ju inte så sjukt mycket mer att ställa än laddtryck, tändkurvor och bränsleblandningar (någon får gärna rätta mig om jag har fel).

Kan ju tillägga att mitt innan/efter är på 98-oktan båda två, har aldrig kört på något annat i den här bilen.

Du kommer helt klart att märka skillnad på den extra effekten smile

Frissan
18 juli 2013 · 4 693 Inlägg

Ska helt klart testa vad den gör på de olika tiderna smile
Har mailat TM om en offert också, tycker 6000 verkar rätt saftigt för en chippning som man dessutom får göra själv.

Booyakasha!
Frissan
18 juli 2013 · 4 693 Inlägg

5920 kr ville TM ha, men då gör dom jobbet om man kan alltid anta att dom justerar turbon vilket BSR inte gör då man får "chippa" själv.

Ca 300 hk skulle det ge skrev dom, man skulle tydligen inte kräma ut så mycket mer för turbon pallade inte det då de är så små.
Dock är det ju 2 så dom tar väl 3 cylindrar var antar jag?

Booyakasha!
Christian S
19 juli 2013 · 4 816 Inlägg

Softis skrev:
Ökar laddtrycket när man chipppar? Dvs, är det elstyrt laddtryck?
För den laddar nog inte mer än ca 0,3 bar vad jag fattat som.

ja laddtrycket ökar när man chippar den och ja laddtrycket styrs av en magnetventil (som är en elektroniskt styrd pysventil) som styrs av programvaran till motorn.
den laddar nog lite mer än 0,3 wink

Softis skrev:
5920 kr ville TM ha, men då gör dom jobbet om man kan alltid anta att dom justerar turbon vilket BSR inte gör då man får "chippa" själv.

Ca 300 hk skulle det ge skrev dom, man skulle tydligen inte kräma ut så mycket mer för turbon pallade inte det då de är så små.
Dock är det ju 2 så dom tar väl 3 cylindrar var antar jag?

nej man ska inte justera nått på turbon.
varför skriver du turbon när det är 2st?
nej, dom är olika stora så det gör dom inte wink
dom är olika stora för att få ett så brett register som möjligt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Frissan
19 juli 2013 · 4 693 Inlägg

Haha, jag vispade ihop det lite där tongue

Trodde dom var precis lika stora och tog 3 cylindrar var för snabbare respons.
Men nu har jag lärt mig något nytt.

Men hur mycket laddar dom då? Jag har inte en aning.

Sen skrev TM så här      Utförda arbeten                                                          Summa
                                   JUSTERING MOTOR/MJUKVARA                                    5 920,00

Så jag antog att dom pillade på motorn(turbosarna) också

Senast redigerat av Softis (19 juli 2013)

Booyakasha!
torpis Forummoderator
19 juli 2013 · 10 576 Inlägg

Softis skrev:
Trodde dom var precis lika stora och tog 3 cylindrar var för snabbare respons.
Men nu har jag lärt mig något nytt.

Eller så har du blivit lurad och någon har gissat igen...  Ska vi fråga Christian S hur bra koll han egentligen har på detta innan vi lär oss?   Jag vet inte säkert, jag tror, och det jag tror råkar inte vara samma som Christina S säger...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
19 juli 2013 · 10 576 Inlägg

Softis skrev:
Men hur mycket laddar dom då? Jag har inte en aning.

Vi gissar lite till... jag kan bara 4cyl motorerna...   272/6 gånger 4 blir 181hk på en 4cyl.  Jag vet att 0.5bar blir 160hk och 0.9bar blir 200hk.  181hk kanske behöver 0.7bar då i din bil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Frissan
19 juli 2013 · 4 693 Inlägg

Vad jag har lärt mig så är 1 bar 100% av vad motorn har utan ladd.
Dvs en motor med 100 hk utan ladd får 200 hk vid 1 bar.

Hur jag kom fram till detta var på min gamla 945 LTT.
Den har 135 hk och laddar 0,35 bar.
FT har 165 hk och laddar 0,65 bar.
Då borde motorn ligga på 100 hk utan ladd.

Mailade BSR och frågade lite om dom justerade laddet vid chippning och till hur mycket. Fick detta svar:

"Ja laddtrycket är en parameter som ändras och det justeras som sagt elektroniskt. Dock så är laddtrycket ingen konstant parameter i dagens bilar utan det är olika och styrs av motorstyrenheten så att rätt effekt ska erhållas varje gång.

Med vänliga hälsningar /BSR"

Ska kolla upp det där med storleken på turbosarna

Booyakasha!
Frissan
19 juli 2013 · 4 693 Inlägg

Vad jag kan se på den här bilden så är det 1 turbo på 3 cylindrar.
Hittade också att det är Mitsubishi, dock inget modellnamn

http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/113/bil/lgnr/507457_1.jpg&width=&height=

Booyakasha!
Frissan
22 juli 2013 · 4 693 Inlägg

Har beställt chip från BSR nu i alla fall, TM hade semesterstängt

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang