Dls vs B2 vs Ground zero hjälp!

DanielAsplund
28 juli 2013 · 317 Inlägg

Tjenare!, Har nu fått tag på ett dls ca41 slutsteg till bilen och har haft tanken på att byta ut basarna med då dom är 4 år gamla smile. Tänkte då att det vore roligt med allt samma dvs dls nu då eftersom jag nyss köpt det steget.

Har kollat lite på basar men tycker inte dom verkar så väldigt prisvärda om man kollar pris/wrms, vet att inte allt handlar om detta men om man skriver såhär då:

B² audio AS12 MK II : 600Wrms/2498:-
DLS MW12D : 400Wrms/2895:-
Ground Zero radioactive(nya spl serien) 1000Wrms/1500:-


Hoppas ni ser vad jag menar!, vet att Gz basarna spelar då en kompis har det men vet inget om varken b2 eller dls så lite hjälp här vore bra.

Eller ska man skippa och köra allt samma och blanda?, Skriv vad ni tycker och inga pikar eller idiotförklaringar tack!

Mvh Daniel

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
pint
28 juli 2013 · 86 Inlägg

jag skulle säga att det är lika att gå på B2 eller Ground zero. Båda är riktigt bra märken och spelar bra. Tror att du borde kunna köra lite mer än 600wrms på b2 också. (men det gör man ju på egen risk)
Har aldrig hört DLS så kan inte säga något om dom tongue
Kör med B2's ES6.1 Componenter just nu och kan säga att B2 gör sjukt nice ljud kvalitet smile Försök se runt like om någon har en B2 bas eller dls så kan du ju ta en titt o se vad du tycker om mest tongue

Djo
28 juli 2013 · 10 157 Inlägg

Vad är det för slutsteg och vad orkar det leverera köp sen en bas som slutsteget orkar driva så blir du nog mest nöjd.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pint
28 juli 2013 · 86 Inlägg

Djo skrev:
Vad är det för slutsteg och vad orkar det leverera köp sen en bas som slutsteget orkar driva så blir du nog mest nöjd.

Jo det går ju göra så också, Men det gör ju ingen om man har en förstärkare som levererar en ca 400wRMS och sedan har en bas på 700+wRMS, för då kan han ju bara byta ut förstärkaren om han vill ha ett kraftigare tryck/ljud big_smile

DanielAsplund
28 juli 2013 · 317 Inlägg

Djo: Har inget bassteg än mer än de till de gamla basarna men det säljs isf smile.

pint: Jo Gz vet jag levererar har nyss fått det installerat i en kompis v70 dock 15" det men spelar riktigt gött smile, Just att man kan klämma på lite mer ström på b2an tvivlar jag inte på!, Såg videon på 8" mk3 där dom jämför den med jbl´s gto och redan där ser man att det lär hålla med tanke på att mina gamla gt5 12" har matats med ca 100Wrms för mycket i 4 år smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
Djo
28 juli 2013 · 10 157 Inlägg

pint skrev:

Djo skrev:
Vad är det för slutsteg och vad orkar det leverera köp sen en bas som slutsteget orkar driva så blir du nog mest nöjd.

Jo det går ju göra så också, Men det gör ju ingen om man har en förstärkare som levererar en ca 400wRMS och sedan har en bas på 700+wRMS, för då kan han ju bara byta ut förstärkaren om han vill ha ett kraftigare tryck/ljud big_smile

Nej vist men han hade ju nyligen köpt nytt slutsteg tydligen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
DanielAsplund
28 juli 2013 · 317 Inlägg

Det jag köpt är ett dls ca41 dvs ett 4-kanals steg till dörrhögtalarna som också kommer bytas troligen till dls smile

Funderar kanske på att köra diskant (dörrar+steg) dls och bas+steg gz vad tror ni om det? smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
pint
28 juli 2013 · 86 Inlägg

DanielAsplund skrev:
Det jag köpt är ett dls ca41 dvs ett 4-kanals steg till dörrhögtalarna som också kommer bytas troligen till dls smile

Funderar kanske på att köra diskant (dörrar+steg) dls och bas+steg gz vad tror ni om det? smile

Det där kommer nog säkert bli ett bra ljud.
Har du bestämt dig för vilka högtalare du har tänkt köpa då?

DanielAsplund
28 juli 2013 · 317 Inlägg

blir troligen DLS X-SA52 då jag upptäckte att DLS X-SB52 var i 3 Ohm smile, kommer sitta i både fram och bakdörrar då det är kitsystem original så behöver man inte ändra något nästan smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
Nitromast Dr. Scanner
28 juli 2013 · 2 167 Inlägg

pint skrev:
Kör med B2's ES6.1 Componenter just nu och kan säga att B2 gör sjukt nice ljud kvalitet smile

Där delar du nog inte uppfattning med många, har haft ett själv, någon ljudkvalite är det då verkligen inte, relativt bra midbas, men diskanten är bland det värsta jag hört. Skriker skränar och låter illa.

Basar och slutsteg gör dom bra, men deras kit är verkligen inget att hänga i julgranen!!

pint
28 juli 2013 · 86 Inlägg

Nitromast skrev:

pint skrev:
Kör med B2's ES6.1 Componenter just nu och kan säga att B2 gör sjukt nice ljud kvalitet smile

Där delar du nog inte uppfattning med många, har haft ett själv, någon ljudkvalite är det då verkligen inte, relativt bra midbas, men diskanten är bland det värsta jag hört. Skriker skränar och låter illa.

Basar och slutsteg gör dom bra, men deras kit är verkligen inget att hänga i julgranen!!

beror ju på vad för förstärkare man har + HU + om musiken är ren (inge clipping o Distortion), Finns mycket som har betydelse om hur bra ljudet kommer vara smile

Grolleman
30 juli 2013 · 13 Inlägg

jag har b2 basarna, driver dom inte fullt ut med steget ja har idag men ä mycket nöjd smile

Volvo V70N D5 "Black Beauty" (2005)
sigge_
1 augusti 2013 · 170 Inlägg

Tycker du ska satsa på Dls rakt igenom agd mw12d så behöver du 32L portad låda vilket innebär att lådan inte tar så stor plats i bilen som många andra behöver

Gbg
DanielAsplund
4 augusti 2013 · 317 Inlägg

Jo men väldigt lite rms för det priset i dls basarna !

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
Nitromast Dr. Scanner
4 augusti 2013 · 2 167 Inlägg

DanielAsplund skrev:
Jo men väldigt lite rms för det priset i dls basarna !

"lite rms för priset" ? Utveckla gärna smile

DanielAsplund
5 augusti 2013 · 317 Inlägg

Alltså vet att inte allt handlar om det men t.ex.

DLS MW12D - 400Wrms - 2895:-
Ground Zero Radioactive spl - 1000Wrms - 1500:-

Båda dessa 12".

Visst med dls basarna blir det ett billigare steg men lär ju spela lägre i.o.m att det är 600Wrms mindre per bas vilket blir 1200Wrms mindre eftersom jag skall ha 2.

Så var det jag menade.

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
Djo
5 augusti 2013 · 10 157 Inlägg

Köp Ground Zero om du vill ha mycket bas dom brukar prestera bra bara du skaffar ett rejält slutsteg till dom.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
DanielAsplund
5 augusti 2013 · 317 Inlägg

Japp vet att GZ levererar kompisen har 2st 15" smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
Djo
5 augusti 2013 · 10 157 Inlägg

DanielAsplund skrev:
Japp vet att GZ levererar kompisen har 2st 15" smile

Vad tvekar du på då?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Nitromast Dr. Scanner
5 augusti 2013 · 2 167 Inlägg

DanielAsplund skrev:
Alltså vet att inte allt handlar om det men t.ex.

DLS MW12D - 400Wrms - 2895:-
Ground Zero Radioactive spl - 1000Wrms - 1500:-

Båda dessa 12".

Visst med dls basarna blir det ett billigare steg men lär ju spela lägre i.o.m att det är 600Wrms mindre per bas vilket blir 1200Wrms mindre eftersom jag skall ha 2.

Så var det jag menade.

Tror du har fått det här med Wrms helt om bakfoten.
Förmodligen så spelar Ground zero basarna både lägre och sämre med mer effekt dessutom.
Det är ENBART ett mått på hur mycket effekt du kan skicka på spolarna innan dom börjar bli varma.
Har absolut inte med något som helst annat att göra.
En mer lättdriven bas spelar lika högt med mindre effekt. = Mer effektiv
Finns basar som kostar betydligt mer och tål betydligt mindre wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang