Köpråd; Volvo XC90 D5 -2004 37000mil

Busgrabb Rejsa ?
30 juli 2013 · 2 959 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Dream_ skrev:

tobzter skrev:
Nja..de är mer som ett hjälpmedel ..den driver enbart fram vid vanlig körning. .sen kommer bakhjulen in vid behov

Den driver precis som ni säger 95% fram , men övriga 5% driver bakhjulen. Så jag anser att bilen har permanent fyrhjulsdrift , men om du vill kalla att de där 5% är till för behov även när du kör på torr asfalt så säger vi så!

Ja XC90 har väl permanent 4 hjulsdrift, för jag tror inte vid nåt tillfälle att endast framhjulen driver.. eller har jag fel ?, den lär ska fördela den kraft som behövs till nåt eller några av dom 4 hjulen som finns när man verkligen behöver det.. även om det så handlar om 50/50% om man tex sitter fast eller så..

Men driver på alla fyra gör den nog hela tiden även på platt asfaltsväg... även om det så bara är några få % på bakhjulen..

Detta är ju bara vad jag tror.. kan inte så mycket om just XC90 faktiskt...

Ingen Volvo har permanent 4 hjulsdrift.
Det är som det skrivs att den ligger och driver ca 5% bak och resten fram, vid hjulspinn fram skickas kraften bak genom en hydralpump som sitter bak och bygger upp tryck och pressar ihop en lamellkoppling och kopplar in diffrentialen bak.
Antispinnsystemet kan sedan strypa motoreffekten för att minska hjulspinn och bromsa varje hjul individuellt för hitta bästa greppet på löst underlag.
Finns olika generationen av Haldex beroende på årsmodell som är olika snabba och effektiva på att koppla in bakhjulen.
2004 tror jag har generation två, lite osäker på det dock.

Senast redigerat av Busgrabb (30 juli 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
30 juli 2013 · 296 Inlägg

Busgrabb skrev:

Danne_1977 skrev:

Dream_ skrev:

Den driver precis som ni säger 95% fram , men övriga 5% driver bakhjulen. Så jag anser att bilen har permanent fyrhjulsdrift , men om du vill kalla att de där 5% är till för behov även när du kör på torr asfalt så säger vi så!

Ja XC90 har väl permanent 4 hjulsdrift, för jag tror inte vid nåt tillfälle att endast framhjulen driver.. eller har jag fel ?, den lär ska fördela den kraft som behövs till nåt eller några av dom 4 hjulen som finns när man verkligen behöver det.. även om det så handlar om 50/50% om man tex sitter fast eller så..

Men driver på alla fyra gör den nog hela tiden även på platt asfaltsväg... även om det så bara är några få % på bakhjulen..

Detta är ju bara vad jag tror.. kan inte så mycket om just XC90 faktiskt...

Ingen Volvo har permanent 4 hjulsdrift.
Det är som det skrivs att den ligger och driver ca 5% bak och resten fram, vid hjulspinn fram skickas kraften bak genom en hydralpump som sitter bak och bygger upp tryck och pressar ihop en lamellkoppling och kopplar in diffrentialen bak.
Antispinnsystemet kan sedan strypa motoreffekten för att minska hjulspinn och bromsa varje hjul individuellt för hitta bästa greppet på löst underlag.
Finns olika generationen av Haldex beroende på årsmodell som är olika snabba och effektiva på att koppla in bakhjulen.
2004 tror jag har generation två, lite osäker på det dock.

Den driver alltid på bakhjulen , även om % är väldigt få på just bakhjulen.
Så klart den är permanent , för de där 5% försvinner ju aldrig!

Det blir som det blir!
viccoA
30 juli 2013 · 3 110 Inlägg

Jobbets gamla XC90 -05 hade gått 63.000 mil när vi sålde den.

Motorn är slö men det visste du redan, lådan är klent konstruerad om man ska dra tungt, något de ofta gjort. Koppla på något tungt släp och kör lite start i backe och se om den slirar mycket eller om du får drivning direkt.
Vinkelväxeln håller inte för evigt, byt olja och kolla nivån. Vidare är torkarmarna lite dåliga men framförallt som alla redan skrivit, framvagnen är vek.

Att turbon skulle behöva bytas ofta märkte vi inte av.

Tobzter
30 juli 2013 · 3 145 Inlägg

Har alltid undra hur man kan kolla om automatlådan slirar?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Danne_1977
30 juli 2013 · 3 292 Inlägg

Busgrabb skrev:

Danne_1977 skrev:

Dream_ skrev:

Den driver precis som ni säger 95% fram , men övriga 5% driver bakhjulen. Så jag anser att bilen har permanent fyrhjulsdrift , men om du vill kalla att de där 5% är till för behov även när du kör på torr asfalt så säger vi så!

Ja XC90 har väl permanent 4 hjulsdrift, för jag tror inte vid nåt tillfälle att endast framhjulen driver.. eller har jag fel ?, den lär ska fördela den kraft som behövs till nåt eller några av dom 4 hjulen som finns när man verkligen behöver det.. även om det så handlar om 50/50% om man tex sitter fast eller så..

Men driver på alla fyra gör den nog hela tiden även på platt asfaltsväg... även om det så bara är några få % på bakhjulen..

Detta är ju bara vad jag tror.. kan inte så mycket om just XC90 faktiskt...

Ingen Volvo har permanent 4 hjulsdrift.
Det är som det skrivs att den ligger och driver ca 5% bak och resten fram, vid hjulspinn fram skickas kraften bak genom en hydralpump som sitter bak och bygger upp tryck och pressar ihop en lamellkoppling och kopplar in diffrentialen bak.
Antispinnsystemet kan sedan strypa motoreffekten för att minska hjulspinn och bromsa varje hjul individuellt för hitta bästa greppet på löst underlag.
Finns olika generationen av Haldex beroende på årsmodell som är olika snabba och effektiva på att koppla in bakhjulen.
2004 tror jag har generation två, lite osäker på det dock.

Du verkar kunna detta hör jag.. jag startade en tråd för ett par år sen här om just Haldex och Visco.. jag och några till diskuterade och studerade detta och vi lärde oss jävligt mycket.. har dock glömt en del sen dess.. men den jag ska ev köpa är en  2004 och det är således Haldex då jag vet att den iaf blev standard på V70 AWD och XC70 år 2004. Före dess var det väl Visco.. vet inte hur det är på XC90 dock

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
30 juli 2013 · 3 292 Inlägg

viccoA skrev:
Jobbets gamla XC90 -05 hade gått 63.000 mil när vi sålde den.

Motorn är slö men det visste du redan, lådan är klent konstruerad om man ska dra tungt, något de ofta gjort. Koppla på något tungt släp och kör lite start i backe och se om den slirar mycket eller om du får drivning direkt.
Vinkelväxeln håller inte för evigt, byt olja och kolla nivån. Vidare är torkarmarna lite dåliga men framförallt som alla redan skrivit, framvagnen är vek.

Att turbon skulle behöva bytas ofta märkte vi inte av.

Tack för bra info.. det här med om den driver direkt eller inte när man kopplar på en tung vagn.. det var intressant, hmm, borde den inte slira mycket i det läget ? kanske borde den vilja köra iväg direkt som vanligt ?

När man kör med släp så har jag fått höra att man bör köra på det manuella läget.. och trycka i växlarna själv..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
30 juli 2013 · 3 292 Inlägg

tobzter skrev:
Har alltid undra hur man kan kolla om automatlådan slirar?

Det vet jag inte heller riktigt hur man gör.. antagligen genom att ligga o köra tex 60-70 och sen lägga i manuellt läge och växla ner så man kommer på lite högre varv och sen trampa på o se om det är nån skjuts i bilen.. drar den inte iväg som den ska så kanske man kan ana att den slirar lite på lådan ... .. :S  nåt sånt kanske ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Busgrabb Rejsa ?
30 juli 2013 · 2 959 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Busgrabb skrev:

Danne_1977 skrev:

Ja XC90 har väl permanent 4 hjulsdrift, för jag tror inte vid nåt tillfälle att endast framhjulen driver.. eller har jag fel ?, den lär ska fördela den kraft som behövs till nåt eller några av dom 4 hjulen som finns när man verkligen behöver det.. även om det så handlar om 50/50% om man tex sitter fast eller så..

Men driver på alla fyra gör den nog hela tiden även på platt asfaltsväg... även om det så bara är några få % på bakhjulen..

Detta är ju bara vad jag tror.. kan inte så mycket om just XC90 faktiskt...

Ingen Volvo har permanent 4 hjulsdrift.
Det är som det skrivs att den ligger och driver ca 5% bak och resten fram, vid hjulspinn fram skickas kraften bak genom en hydralpump som sitter bak och bygger upp tryck och pressar ihop en lamellkoppling och kopplar in diffrentialen bak.
Antispinnsystemet kan sedan strypa motoreffekten för att minska hjulspinn och bromsa varje hjul individuellt för hitta bästa greppet på löst underlag.
Finns olika generationen av Haldex beroende på årsmodell som är olika snabba och effektiva på att koppla in bakhjulen.
2004 tror jag har generation två, lite osäker på det dock.

Du verkar kunna detta hör jag.. jag startade en tråd för ett par år sen här om just Haldex och Visco.. jag och några till diskuterade och studerade detta och vi lärde oss jävligt mycket.. har dock glömt en del sen dess.. men den jag ska ev köpa är en  2004 och det är således Haldex då jag vet att den iaf blev standard på V70 AWD och XC70 år 2004. Före dess var det väl Visco.. vet inte hur det är på XC90 dock

Haldex kom på modellår 2003, dvs på bilar i slutet på 2002.

Autotech
BMW 335D (2008)
Danne_1977
30 juli 2013 · 3 292 Inlägg

Busgrabb skrev:

Danne_1977 skrev:

Busgrabb skrev:

Ingen Volvo har permanent 4 hjulsdrift.
Det är som det skrivs att den ligger och driver ca 5% bak och resten fram, vid hjulspinn fram skickas kraften bak genom en hydralpump som sitter bak och bygger upp tryck och pressar ihop en lamellkoppling och kopplar in diffrentialen bak.
Antispinnsystemet kan sedan strypa motoreffekten för att minska hjulspinn och bromsa varje hjul individuellt för hitta bästa greppet på löst underlag.
Finns olika generationen av Haldex beroende på årsmodell som är olika snabba och effektiva på att koppla in bakhjulen.
2004 tror jag har generation två, lite osäker på det dock.

Du verkar kunna detta hör jag.. jag startade en tråd för ett par år sen här om just Haldex och Visco.. jag och några till diskuterade och studerade detta och vi lärde oss jävligt mycket.. har dock glömt en del sen dess.. men den jag ska ev köpa är en  2004 och det är således Haldex då jag vet att den iaf blev standard på V70 AWD och XC70 år 2004. Före dess var det väl Visco.. vet inte hur det är på XC90 dock

Haldex kom på modellår 2003, dvs på bilar i slutet på 2002.

Yes.. det var nåt sånt jag anade att det skulle vara.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Brådhis * Voff voff *
30 juli 2013 · 10 293 Inlägg

Alla XC90 (och S60 AWD) har Haldex, medans det kom 2003 på XC70 (när XC70 bytte namn till just XC70 från V70XC!) och V70N.

Jag trodde faktiskt att det var gamla viscon som hade 5% bak vid normal körning och 95% fram, och att Haldex däremot först kopplade in baktassarna när framhjulen spann. Man kan och får ju köra Haldex-bilarna i bromsrullarna på bilprovningen med tändning av, så 100%:ig bortkoppling är iaf möjlig.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (30 juli 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Busgrabb Rejsa ?
30 juli 2013 · 2 959 Inlägg

Brådhis skrev:
Alla XC90 (och S60 AWD) har Haldex, medans det kom 2003 på XC70 (när XC70 bytte namn till just XC70 från V70XC!) och V70N.

Jag trodde faktiskt att det var gamla viscon som hade 5% bak vid normal körning och 95% fram, och att Haldex däremot först kopplade in baktassarna när framhjulen spann. Man kan och får ju köra Haldex-bilarna i bromsrullarna på bilprovningen med tändning av, så 100%:ig bortkoppling är iaf möjlig.

//Brådhis

Det är väl igentligen korrekt, driver ju bara vinkelväxel och kardan vid vanlig körning.

Autotech
BMW 335D (2008)
Danne_1977
2 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Efter att ha jämfört både Jeep Grand Cherokee och Volvo XC90 idag och testat båda grundligt så valde jag att köpa Volvo XC90, Volvon var dock lite dyrare än Jeepen men det kanske har sin förklaring. Jag tyckte att Volvon kändes mer rejäl och trafiksäkrare än Jeep, dessutom kändes Volvon som en bättre bil när man kör på dåliga vägar. Volvon har dessutom trevligare insida med snyggare design och mer utrustning som jag är van med min V70, Xenon som standard i halvljuset och dessutom. Jag är nöjd och hoppas att detta är en bra bil, får se om jag ska sälja V70:n nu framöver eller inte.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1098117_10151483538210964_670946426_n.jpg

Senast redigerat av Danne_1977 (2 augusti 2013)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Digital_Kicker
2 augusti 2013 · 3 721 Inlägg

Den ser fin ut iaf smile

Danne_1977
2 augusti 2013 · 3 292 Inlägg

Digital_Kicker skrev:
Den ser fin ut iaf smile

Ja den är fin.. big_smile nu blir det snart att beställa däck till mina 18x8 tums fälgar.. vet inte vilken dimension än dock :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang