Missljud på remsidan, V70 -99 (video)

zupermac
30 juli 2013 · 53 Inlägg

När motorn är igång så "rasslar/skramlar" det på remsidan.

När drivremmen sitter på så rasslar det konstant hela tiden och låter även när motorn varvar.

På filmen nedan har jag tagit bort drivremmen och det rasslar fortfarande men inte lika mycket som när drivremmen satt på. När jag tog bort remmen så rasslade det inte då motorn varvar upp till ca. 1500-2000.

När jag känner på rullarna för drivremmen så verkar de sitta som de ska, utan glapp och de snurrar utan missljud. Om jag sträcker mig ner till remskivan (ringen) som sitter på vevaxeln så verkar det som att den inte sitter helt fast. Den går så klart inte att få runt med handen men ska den glappa i sidled?

Vad är det som är trasigt?

Filmen
http://tinypic.com/player.php?v=2eltppd&s=5

Jag kör Volvo!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2013 · 14 086 Inlägg

zupermac skrev:
När motorn är igång så "rasslar/skramlar" det på remsidan.

När drivremmen sitter på så rasslar det konstant hela tiden och låter även när motorn varvar.

På filmen nedan har jag tagit bort drivremmen och det rasslar fortfarande men inte lika mycket som när drivremmen satt på. När jag tog bort remmen så rasslade det inte då motorn varvar upp till ca. 1500-2000.

När jag känner på rullarna för drivremmen så verkar de sitta som de ska, utan glapp och de snurrar utan missljud. Om jag sträcker mig ner till remskivan (ringen) som sitter på vevaxeln så verkar det som att den inte sitter helt fast. Den går så klart inte att få runt med handen men ska den glappa i sidled?

Vad är det som är trasigt?

Filmen
http://tinypic.com/player.php?v=2eltppd&s=5

Låter som ett lagerfel på kamaxellagringen eftersom det inte låter när du varvar upp och remmen spänns mer. Sedan på tomgång blir remmen lite slappare och då låter det. Jo, lagerfel skulle jag säga så här lite spontant.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (30 juli 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zupermac
30 juli 2013 · 53 Inlägg

Fast det låter hela tiden när jag har drivremmen på, även när motorn varvar. Dessutom låter det som att ljuder kommer längre ner.

Remskivan (den på vevaxeln) verkar sitta löst eftersom den glappar i sidled, ska den göra det?

Jag kör Volvo!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juli 2013 · 14 086 Inlägg

zupermac skrev:
Fast det låter hela tiden när jag har drivremmen på, även när motorn varvar. Dessutom låter det som att ljuder kommer längre ner.

Remskivan (den på vevaxeln) verkar sitta löst eftersom den glappar i sidled, ska den göra det?

Den ska nog inte glappa i sidled. Verkar inte bra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zupermac
30 juli 2013 · 53 Inlägg

Någon som vet ett bra sätt att få bort bulten på vevaxeln så att remskivan kan tas bort?

Jag kör Volvo!
Christian S
30 juli 2013 · 4 816 Inlägg

muttermaskin

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
lillkarja
30 juli 2013 · 24 Inlägg

remskivan på vevaxeln ä kass, hade exakt samma fel på våran v70, den delar sig i gummit..smile

Christian S
30 juli 2013 · 4 816 Inlägg

jag har 1 liggandes dåck bor ts rätt långt ifrån mig sad

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
zupermac
3 augusti 2013 · 53 Inlägg

lillkarja, ja så verkar det vara. Det är inte hela skivan som är loss utan ringen ovanpå. Jag tror att vulkningen är trasig.

Idag testade jag en 815nm mutterdragare med stor verkstadskompressor och bulten sitter fortfarande fast. :oops: Hur gör man nu?

Som mothåll, satt en kompis i med 5ans växel i och stod på bromsen. Med en mutterpicka på 815nm så lossnade inte bulten.

Jag värmde lite och det hjälper inte heller. Jag körde pickan fram och tillbaka, utan resultat.

Jag pratade med en Volvomeck och han sa att skruven är normalt gängad.

Jaha??

Kan man låsa motorn på något sätt och använda en lång hävarm?
Hur gör ni?

Senast redigerat av zupermac (3 augusti 2013)

Jag kör Volvo!
Mickius
3 augusti 2013 · 4 670 Inlägg

Du började o köra motsols dvs vänster håll?

Senast redigerat av mickius (3 augusti 2013)

zupermac
3 augusti 2013 · 53 Inlägg

mickius skrev:
Du började o köra motsols dvs vänster håll?

Ja, precis som man brukar skruva ur skruvar.

Jag kör Volvo!
zupermac
4 augusti 2013 · 53 Inlägg

Är det kört?

Jag kör Volvo!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang