Spänna handbroms på Audi A4 Quattro -98?

Raggarn84
31 juli 2013 · 389 Inlägg

Hej, hur spänner man handbromsen på A4 Quattro Avant -98? Min tar typ inget och väldigt högt upp, den tar till och med i armstödet.

it_mutt Avstängd
31 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Raggarn84 skrev:
Hej, hur spänner man handbromsen på A4 Quattro Avant -98? Min tar typ inget och väldigt högt upp, den tar till och med i armstödet.

Är till viss del självjusterande. Men iaf;

Se till att trycka ner bromsen ordentligt innan du gör något (så att oken justerar in sig), sen upp med bilen, och ovanför avgassystemet har du sen justerkragarna. Sitter bakom en väremsköld till avgassystemet, som du måste plocka bort (värmeskölden, inte avgassystemet). Bort med låsringen, justera, kolla så att du har ett lagom "glapp" på handbromsarmen på oket bak (2mm tror jag det rekommenderas), skruva ihop bilen igen - klart.

Åtminstone på ickequattron (ja, jag vet att du har en quattro, men då jag aldrig gjort det på en quattro så får jag ta beskrivningen från en släde jag gjort det på)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
31 juli 2013 · 5 091 Inlägg

Kolla dina ok så dom inte sitter fast innan du börjar spänna. Brukar ofta vara oken som är anledningen när handbromsen tar högt. Kolla även så dina wirar går lätt. Händer att höljena blir mjuka och krymper i stället för att dra åt bromsen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jocke_gronberg
31 juli 2013 · 4 586 Inlägg

som sagt tidigare så beror detta ofta på kärvande ok. Känslan att den tar tar högt upp är pga av att handbromsmekanismen som sitter i oket inte går tillbaka till sitt ursprungsäge.

Raggarn84
31 juli 2013 · 389 Inlägg

okej.. får ta loss oket imorgon och spruta in Silicon och skruva in den m.m. så hoppas på det hjälper

jocke_gronberg
1 augusti 2013 · 4 586 Inlägg

Raggarn84 skrev:
okej.. får ta loss oket imorgon och spruta in Silicon och skruva in den m.m. så hoppas på det hjälper

Ta bromsolja det fungerar bättre. Brukar själv ta det när ok tjärvar fungerar varje gång.

Har en smörjkanna med bromsolja som jag lägger lite med innanför skyddsgummit

Kolla även så handbromsarmen går lätt även vajern inte kärvar

Senast redigerat av jocke_gronberg (1 augusti 2013)

Uthil
2 september 2013 · 61 Inlägg

it_mutt skrev:

Raggarn84 skrev:
Hej, hur spänner man handbromsen på A4 Quattro Avant -98? Min tar typ inget och väldigt högt upp, den tar till och med i armstödet.

Är till viss del självjusterande. Men iaf;

Se till att trycka ner bromsen ordentligt innan du gör något (så att oken justerar in sig), sen upp med bilen, och ovanför avgassystemet har du sen justerkragarna. Sitter bakom en väremsköld till avgassystemet, som du måste plocka bort (värmeskölden, inte avgassystemet). Bort med låsringen, justera, kolla så att du har ett lagom "glapp" på handbromsarmen på oket bak (2mm tror jag det rekommenderas), skruva ihop bilen igen - klart.

Åtminstone på ickequattron (ja, jag vet att du har en quattro, men då jag aldrig gjort det på en quattro så får jag ta beskrivningen från en släde jag gjort det på)

Ska jag låsa bromsen med något typ av bräda så att bromsen ligger på eller ej?

Gjort detta som du beskriver, men med min så är det så att den tar ordentligt, men släpper ej ordentligt, bara på ett hjul,

Så jag gjorde som du har sagt, att jag bromsade hårt för att oken bak ska sätta sig, klev in under bilen, bort med skölden, då såg jag att vajrarna var olika, man såg olika mycket av gängorna, alltså feljusterat antar jag, så bort med låsringen skruvadener dem i botten, men nu går det ej att skruva tillbaka dem, även fast jag låste sexkant muttern på vajern.

Läste också nånstans om detta spelrum, men fattar ej vad som menas? Går det att förklara närmare? är det så att armen ska röra sen uppåt och neråt min/max 2 m.m vid släppt handbroms?

Mvh Martin

Uthil
2 september 2013 · 61 Inlägg

it_mutt skrev:

Raggarn84 skrev:
Hej, hur spänner man handbromsen på A4 Quattro Avant -98? Min tar typ inget och väldigt högt upp, den tar till och med i armstödet.

Är till viss del självjusterande. Men iaf;

Se till att trycka ner bromsen ordentligt innan du gör något (så att oken justerar in sig), sen upp med bilen, och ovanför avgassystemet har du sen justerkragarna. Sitter bakom en väremsköld till avgassystemet, som du måste plocka bort (värmeskölden, inte avgassystemet). Bort med låsringen, justera, kolla så att du har ett lagom "glapp" på handbromsarmen på oket bak (2mm tror jag det rekommenderas), skruva ihop bilen igen - klart.

Åtminstone på ickequattron (ja, jag vet att du har en quattro, men då jag aldrig gjort det på en quattro så får jag ta beskrivningen från en släde jag gjort det på)

Ska jag låsa bromsen med något typ av bräda så att bromsen ligger på eller ej?

Gjort detta som du beskriver, men med min så är det så att den tar ordentligt, men släpper ej ordentligt, bara på ett hjul,

Så jag gjorde som du har sagt, att jag bromsade hårt för att oken bak ska sätta sig, klev in under bilen, bort med skölden, då såg jag att vajrarna var olika, man såg olika mycket av gängorna, alltså feljusterat antar jag, så bort med låsringen skruvadener dem i botten, men nu går det ej att skruva tillbaka dem, även fast jag låste sexkant muttern på vajern.

Läste också nånstans om detta spelrum, men fattar ej vad som menas? Går det att förklara närmare? är det så att armen ska röra sen uppåt och neråt min/max 2 m.m vid släppt handbroms?

Mvh Martin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang