Ställa in kamkedja till öd läge saab 9-3 01

lagergren1
1 augusti 2013 · 14 Inlägg

Efter att ha bytt topplockspackning i bilen har jag haft svårt att få in öd märkningarna exakt (kan nog sksilja på 2 mm) försökte få in det i flera timmar igår har jag fortfarande kvar det jävla ventil tickande ljudet sad

Min fråga är nu om det är någon som har ngt bra knep för att få in märkningarna exakt

Tack i förhand :-)

lagergren1
1 augusti 2013 · 14 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=WSUkB9A … ata_player 

Här hör ni hur det låter :-)

SgtCrilly Hemmainstruktör
1 augusti 2013 · 641 Inlägg

Markeringarna på kamdreven ska inte stå exakt, dom ska stå så att markeringen på drevet står precis innan markeringen på motorn.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
lagergren1
1 augusti 2013 · 14 Inlägg

Ska kam dreven vara före öd läget på motorn då eller?

Volvoniss
1 augusti 2013 · 227 Inlägg

Lugn nu... Om du haft isär toppen mm... Plockat ut lyftarna osv... Kan det ta nån mil innan lyftarna får upp trycket helt innan dom blir tysta!
Btw vrf byta topp packning?

Senast redigerat av Slim_M (1 augusti 2013)

lagergren1
1 augusti 2013 · 14 Inlägg

Det ska la inte låta som det gör på videon ? Btw har bara lyft ur toppen sedan tillbaka igen har inte skruvat på ngt i motorn :-)

Haft problem med vatten i oljan och även srort vitt moln vid uppstart !

Volvoniss
1 augusti 2013 · 227 Inlägg

Men för att få av toppen får du väl ta bort ventilkåpan? Då tappar man trycket från kammarna mot lyftarna....
Säker på att det inte va turbon som blandar vatten i oljan?
Frågar bara för att hänga med ordentligt o hjälpa! Aldrig rivit en saab topp, däremot v70 toppar...

lagergren1
1 augusti 2013 · 14 Inlägg

Jo man får ta av toppen för att göra det

Och nej turbon har jag kollat över och dem va okej :-)

Volvoniss
1 augusti 2013 · 227 Inlägg

lagergren1 skrev:
Jo man får ta av toppen för att göra det

Och nej turbon har jag kollat över och dem va okej :-)

Toppen av toppen lr toppen från motorn för att byta topplockspackning? wink

Men ifall du böt topplockspackningen så måste du ju ha sett var den har läckt igenom? Annars har du ju bara bytt packning utan att ta reda på vrf du blev tvungen att byta den!

Haha, men om du ställt in kamkedjan så gott som det går så borde ventilerna vara tysta förutsatt att lyftarna hänger med! Och för att lyftarna ska hänga med så måste dom få upp oljetrycket! Lyftare som varit med om en del brukar ta tid innan Dom blir helt knäpptysta!

Förlåt, redigerar snabbt! Menar att du ställt in öd RÄTT så gott som det går så borde dem va tysta! Annars bör kamdreven kunna ställas lite fram/bak om man lossar på bultarna på kamdrevet.

Senast redigerat av Slim_M (1 augusti 2013)

bellanbeltin
1 augusti 2013 · 40 Inlägg

Ta bort ventilkåpan å kika med bladmått mellan kammen å ventillyftaren! Ska inte ha något spel där!smile Nocken på kammen ska stå rakt upp:) ( 180 grader från lyftaren)
Annars kan är de inte helt omöjligt att de läcker vid grenröret, lät lite så..tongue

Senast redigerat av bellanbeltin (1 augusti 2013)

SgtCrilly Hemmainstruktör
1 augusti 2013 · 641 Inlägg

Kamdreven har kilar så dom kan inte justeras, kammarna ska stå före markeringen. Sträcket på drevet ska stå precis innan markeringen på överfallen, likadant för markeringarna på kammarna, ska stå precis före markeringen.
Markeringen på remskivan ska vara i mitten av markeringarna på bröstkåpan.

Mätte du upp hur långt kedjesträckaren sträckt ut sig?

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
lagergren1
1 augusti 2013 · 14 Inlägg

jo det hade spruckit lite i packningen så det syntes att det hade läckt igenom.
tycker dock inte det borde knaka som det gör hmm

Slim_M skrev:

lagergren1 skrev:
Jo man får ta av toppen för att göra det

Och nej turbon har jag kollat över och dem va okej :-)

Toppen av toppen lr toppen från motorn för att byta topplockspackning? wink

Men ifall du böt topplockspackningen så måste du ju ha sett var den har läckt igenom? Annars har du ju bara bytt packning utan att ta reda på vrf du blev tvungen att byta den!

Haha, men om du ställt in kamkedjan så gott som det går så borde ventilerna vara tysta förutsatt att lyftarna hänger med! Och för att lyftarna ska hänga med så måste dom få upp oljetrycket! Lyftare som varit med om en del brukar ta tid innan Dom blir helt knäpptysta!

Förlåt, redigerar snabbt! Menar att du ställt in öd RÄTT så gott som det går så borde dem va tysta! Annars bör kamdreven kunna ställas lite fram/bak om man lossar på bultarna på kamdrevet.

lagergren1
1 augusti 2013 · 14 Inlägg

Jo när jag lossade grenröret drog jag av en bult så kan nog mycket väl läcka där i från,
fast det knackande ljudet tycker jag inte ska höra ihop med att det läcker lite ? 

bellanbeltin skrev:
Ta bort ventilkåpan å kika med bladmått mellan kammen å ventillyftaren! Ska inte ha något spel där!smile Nocken på kammen ska stå rakt upp:) ( 180 grader från lyftaren)
Annars kan är de inte helt omöjligt att de läcker vid grenröret, lät lite så..tongue

bellanbeltin
1 augusti 2013 · 40 Inlägg

De kan låta som om de knackar när de läcker precis vid grenröret:) testa byta avgaspacknig först innan du börjar riva i toppen allt för jävligt:)

lagergren1
1 augusti 2013 · 14 Inlägg

jo jag kollade upp kedje spännaren och den hade gått ut strax efter halva.

Crilly skrev:
Kamdreven har kilar så dom kan inte justeras, kammarna ska stå före markeringen. Sträcket på drevet ska stå precis innan markeringen på överfallen, likadant för markeringarna på kammarna, ska stå precis före markeringen.
Markeringen på remskivan ska vara i mitten av markeringarna på bröstkåpan.

Mätte du upp hur långt kedjesträckaren sträckt ut sig?

lagergren1
1 augusti 2013 · 14 Inlägg

jag bytte avgas packningen när jag ändå höll på så det är sprillans nytt !

bellanbeltin skrev:
De kan låta som om de knackar när de läcker precis vid grenröret:) testa byta avgaspacknig först innan du börjar riva i toppen allt för jävligt:)

bellanbeltin
1 augusti 2013 · 40 Inlägg

Ofaan...känner du om de blåser något runt grenröret då?smile å du drog åt ordentligt vid turbon?smile

Volvoniss
1 augusti 2013 · 227 Inlägg

Tror som sagt att det är en lyftare som inte hänger med! För om öd inte står rätt så går bilen som skit!
För mig tog det 15mil innan mina lyftare blev tysta som dom va innan! Och det pga lyftarna höll inte tätt... O då tar det tid att få dom tysta!
Men vadå... Hade packningen bara gett upp sådär? ;/

lagergren1
1 augusti 2013 · 14 Inlägg

nja det kom krypande och har bara ökat det började med att polaren såg att det sprutade lite vit rök när jag starta  efter det tänkte jag inte mkt på det men sen ökade det och du skapa stora rökmoln när bilen starta

Slim_M skrev:
Tror som sagt att det är en lyftare som inte hänger med! För om öd inte står rätt så går bilen som skit!
För mig tog det 15mil innan mina lyftare blev tysta som dom va innan! Och det pga lyftarna höll inte tätt... O då tar det tid att få dom tysta!
Men vadå... Hade packningen bara gett upp sådär? ;/

Volvoniss
1 augusti 2013 · 227 Inlägg

lagergren1 skrev:
nja det kom krypande och har bara ökat det började med att polaren såg att det sprutade lite vit rök när jag starta  efter det tänkte jag inte mkt på det men sen ökade det och du skapa stora rökmoln när bilen starta

Slim_M skrev:
Tror som sagt att det är en lyftare som inte hänger med! För om öd inte står rätt så går bilen som skit!
För mig tog det 15mil innan mina lyftare blev tysta som dom va innan! Och det pga lyftarna höll inte tätt... O då tar det tid att få dom tysta!
Men vadå... Hade packningen bara gett upp sådär? ;/

Har bilen gått varm? Är den orginal?
Btw... Du provade väl att dra runt motorn för hand efter du ställt in kammarna? Dvs innan du startade bilen!

Senast redigerat av Slim_M (1 augusti 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang