Kasst ramlager saab 9-5 2.3t -02

Volvoniss
1 augusti 2013 · 227 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/23/22579/22579-982a486adda4634163621862d7ae0fc4.jpg

Så här fint va ett av ramlagren på min 9-5 jag köpte... Turbon rasade vilket i sin tur har lett till att oljan tryckt igenom och motorn har gått torr!
Men men... Vevaxeln gick att rädda med lite sandpapper och vilja! smile men det var i grevens tid att vevaxeln klarade sig!
Ville bara dela med mig av detta så andra kan lära sig och ev rädda sina motorerför en billig peng fast ramlagrena ser ut såhär! smile

nixon89 klabbarpan
1 augusti 2013 · 3 041 Inlägg

Jävlar :o hur såg veven ut om man får fråga?

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
jonas 740
1 augusti 2013 · 429 Inlägg

Ta en bild på vevaxlen hur den ser ut nu och om du har en före bild med så vore det bra.
Sen som du har slipat på veven själv, så har ska du göra med lagerspelet där?
Kanske inte blir rätt spel även om du köper ÖD lager?

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Volvoniss
1 augusti 2013 · 227 Inlägg

Oljetråget fullt med lagerspån!
Veven såg till en början skeptisk ut, trodde inte att den gick att rädda... Men provade ändå att kolla hur materialet såg ut under lagerresterna som satt sig på veven! Så slipade bort lagerresterma från veven med 800 papper... Fan veven blev som ny efteråt! Var rädd att lagret gått varm mot veven och bildat ett sk hotspot... Dvs materialet blir utmattat, men det hade det inte blivit! Så fortsatte slipa alla lagerbanor ram/stakar... Samma sak på stakarna! Skruvade ihop motorn och in med ny olja! Hur bra som helst! Kört 3500km sen detta och bilen rullarnfortfarande som den ska!
Tog inga bilder på veven iom jag gjorde allt arbete med veven kvar i motor! Tog 1 lördag att göra detta!
Iom man slipar med såpass fint papper så slipar man inte ner veven i princip inget alls, därav körde jag med std lager igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang