Audi A4, Oljetrycksproblem / ÖLDRYCK

AmaXon Dit solen aldrig når
4 augusti 2013 · 163 Inlägg

Hej!

Har nydligen gjort stora servicen på Audin. Alltså Kamrem, vattenpump, AC - generator rem. I samma veva bytte jag även Oljetrycksgivaren i ovankant block samt Oljenivåmätaren i nedre kant då bilen klagade imellan åt på oljesensorn. Olja och tillhörande filter byttes naturligtvis också.

Efter ett tag, drygt 15 mil efter ingreppet så varnade bilen för ÖLDRYCK. Bliv givetvis skraj och ringde runt lite och fick svaret att oljan koksar ihop sig, oilsludge.

Så jag rengjorde motorn med mekonomens engine Flush. och bytte återigen olja och filter.

Problem är detsamma. Dock verkar det vara som om det kommer och går. Lampan kan tändas för att sedan vara släckt ett par mil för att sedan tändas igen.

Upptäckte senare att jag har ett jävla luft tryck i motorn. När motorn är igång och om jag lyfter oljelocket har jag en tryckluft ström så säkert går 10-15 cm upp i luften från motorkåpan.

Har tagit bort och rengjort luftgångarna och det var en hel del koks där också men problemet återstår.

Någon som har någon ide?


Med vänliga hälsningar
Jonatan

Audi A4 1.8T "Tyskan" (2002)
Mack Forum- och sitemoderator
4 augusti 2013 · 26 167 Inlägg

Ja, du kanske får plocka ner vevhusventilationen, alternativt oljetråget beroende på hur det nu är med Audimotorer, och göra en riktig genomkörare, för att få bort allt koks?
Bara en tanke.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
AmaXon Dit solen aldrig når
4 augusti 2013 · 163 Inlägg

men vad är det egentligen jag letar efter? Den kan ju inte ta någon tjuvluft då den går klockrent. Och luftledningarna är rena?

/ Jonatan

Audi A4 1.8T "Tyskan" (2002)
Mickius
4 augusti 2013 · 4 670 Inlägg

Är kompet bra i motorn?

AmaXon Dit solen aldrig når
4 augusti 2013 · 163 Inlägg

Har faktiskt inte testat komp. Tänkte rulla förbi en verkstad när jag kommer hem från jobbet på torsdag och kolla oljetrycket så det är som det är.


/ Jonatan

Audi A4 1.8T "Tyskan" (2002)
AmaXon Dit solen aldrig når
11 augusti 2013 · 163 Inlägg

Efter att hört mig för så är det tydligen Silen i Oljepumpen som har gett upp. Dom nämnade att när man gör detta ingrepp så är det så att motorn behövs att lyftas ca 10-15 cm för att det är för trångt för att lossa på det.

Stämmer detta?

Audi A4 1.8T "Tyskan" (2002)
mb_pucken
11 augusti 2013 · 5 088 Inlägg

AmaXon skrev:
Efter att hört mig för så är det tydligen Silen i Oljepumpen som har gett upp. Dom nämnade att när man gör detta ingrepp så är det så att motorn behövs att lyftas ca 10-15 cm för att det är för trångt för att lossa på det.

Stämmer detta?

japp motorn måste lyftas om man inte gör såhär,
ställa front i service läge.
lossa främre motorfäste.
släppa framvagnsbalken i framkant.
sen går det att få ur tråget. ungefär lika mycket jobb som att lyfta motorn om man inte har lyft.
Gjort massor med silbyten på jobbet så går ganska fort smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
AmaXon Dit solen aldrig når
11 augusti 2013 · 163 Inlägg

Ungefär hur fort är det? tongue

Audi A4 1.8T "Tyskan" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang