Volvo 740 -88 motor byte till b230ft

Laxnacke
5 augusti 2013 · 26 Inlägg

hej , nyregistrerad här på garaget ikväll , men iaf så har jag en volvo 740 gl  från -88a och fundera på att köpa en b230ft (volvo turbo motor) och sätta i min 740 men har lite funderingar kring det

* vad måste göras om med elen ?

*vad måste jag mer byta för att det ska gå att regbesikta om den ?

* och nån som vet vart b230ft motorn är ifrån för bil igentligen ?

* måste man göra om nånting med avgassystem ?  tänkte mest om man måste ha katt på den motorn ?

* passar motor fästerna ? eller måste man bygga om dom ?

tacksam för tydlig svar mvh sebbe big_smile

FreddeJaokej
5 augusti 2013 · 69 Inlägg

1 beror på vad du har för elsystem
2 vet inte allt men du måste byta krängningshämmare till en turbos (tror ja)
3 b230ft satt i 740 Tic
4 ska vara samma som de ska vara på bilen motorn kom i ifrån
5 motorn passar rakt i smile

hoppas jag hjälpte lite smile

Kolla gärna mitt Volvo 945 turbo projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282586
Nissan 200sx "S14a Racing Edition" (1999)
Laxnacke
5 augusti 2013 · 26 Inlägg

okej tack då vet jag lite mer big_smile

Laxnacke
5 augusti 2013 · 26 Inlägg

tänkte på det går det inte att ta avgassystemet från vilken 740 tic / 940 turbo som helst ?

Noisehero Outlaw
5 augusti 2013 · 178 Inlägg

Laxnacke skrev:
tänkte på det går det inte att ta avgassystemet från vilken 740 tic / 940 turbo som helst ?

Så länge rören passar på turbon osv så funkar det.

Tänk på att det är LH 2.4 elsystem som gäller om du inte vill byta hela kabelhärvan.
Då byter du bara styrboxarna.

B230FT satt i 740/745 samt i 940/945. Motorn är mer känd som "TIC"(Turbo Intercooler)vilket står på 700 serien, men på 900 serien står det bara "Turbo".

Du behöver nog byta till större bromsar även, lite osäker på det.

Diesel, pilsner & hemkört
Laxnacke
5 augusti 2013 · 26 Inlägg

okej tack big_smile , aa har oxå hört att man måste byta bromsar , hur kan jag på lättast sätt få veta vad jag har för elsystem ? ( har dock inte till gång till någon lyft) sad , tänkte även höra om någon vet om biltemas modell utav turbo ( kkr330) om den turbon passar på b230ft ? big_smile

Laxnacke
5 augusti 2013 · 26 Inlägg

jag täbkte om man får tag på en motor som det inte finns någon turbo på smile

Laxnacke
5 augusti 2013 · 26 Inlägg

hehe en fråga till kan jag då ta styrboxarna från bilen 740/940 turbo som helst eller måste det vara från samma bil som motorn ? , sry att jag inte skriver alltihopa i en komentar men kommer på saker eftersom smile

Noisehero Outlaw
6 augusti 2013 · 178 Inlägg

LH 2.4 har en lite felkodsläsare vid vänstra fjäderbenstornet(99% av de positioner som anges i verkstadshandböcker osv utgår från förarstolen). Den ser ut som en dosa med 9 st hål i. Svart och fyrkantig är den även.
Så länge flänsarna stämmer överrens med grenrör och downpipe så bör det funka.
Tar du en turbomotor(b230FT/FK)så behöver du boxarna från en 740/940 som har haft turbomotor från fabrik.

Om du ska turbokonvertera så behöver du ett externt sprut(Nira, MS osv).

Diesel, pilsner & hemkört
Laxnacke
6 augusti 2013 · 26 Inlägg

okej tack så mycket big_smile , men boxarna då menar du alltså styrboxarna ? smile visst sitter dom typ under ratten på förar sidan eller är jag helt borta nu ?

Noisehero Outlaw
6 augusti 2013 · 178 Inlägg

Laxnacke skrev:
okej tack så mycket big_smile , men boxarna då menar du alltså styrboxarna ? smile visst sitter dom typ under ratten på förar sidan eller är jag helt borta nu ?

Sitter en där och en på andra sidan.

Diesel, pilsner & hemkört
Laxnacke
6 augusti 2013 · 26 Inlägg

okej tack big_smile när jag byter LH systemet blir det nya kontakter till styrboxarna då eller är det forfarade samma kontakt till styrboxarna ?

Noisehero Outlaw
6 augusti 2013 · 178 Inlägg

Laxnacke skrev:
okej tack big_smile när jag byter LH systemet blir det nya kontakter till styrboxarna då eller är det forfarade samma kontakt till styrboxarna ?

Du har LH 2.2 eller?
Det bör vara samma kontakter.

Diesel, pilsner & hemkört
Laxnacke
6 augusti 2013 · 26 Inlägg

Som jag har förstått det så har jag 2.2 , nån idé hur jag kan ta reda på de närmre ? Om jag av 2.2 eller 2.4 alltså , så då passar alltså  LH system2.4 från en 240 88b dom kontakterna på styrboxarna från en 740 tic eller 940 turbo ?

Noisehero Outlaw
7 augusti 2013 · 178 Inlägg

Laxnacke skrev:
Som jag har förstått det så har jag 2.2 , nån idé hur jag kan ta reda på de närmre ? Om jag av 2.2 eller 2.4 alltså , så då passar alltså  LH system2.4 från en 240 88b dom kontakterna på styrboxarna från en 740 tic eller 940 turbo ?

Ja, leta efter felkodsläsaren. Finns den inte så har du 2.2 system.
Alla LH 2.4 system passar ihop med kontakterna oavsett modell.

Lättare att köpa en holk med 2.4 system. Om du inte vill byta hela härvan.

Diesel, pilsner & hemkört
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang