Diskolaro skrev:
Brådhis skrev:
Diskolaro skrev:
Varje gång jag ska gå upp i en båt med motorn igång så är jag rädd för att båtföraren ska lägga i växel så att snurran går igång. Hur farligt är det egentligen om snuran skulle råka gå igång när jag simmar bredvid den?
Hur snabbt måste snurran rotera för att jag ska bli av med fingret ifall jag är för nära snurran? Blir det någon "sugeffekt" som gör att jag sugs in i snuran om jag kommer för nära den, eller kommer jag tryckas iväg från den?
Framför snurran med växel framåt i = Ja
Bakom snurran med växel framåt i = Nej
Vid sidan av snurran sker inget direkt sug (även om det förekommer pga propellerns gängning, samma effekt som får en backande båt att gå snett trots rakt roder), men på frågan om vad som krävs för att bli av med ett finger så räcker troligen tomgång med växel i för att iaf ge skador.
Eftersom dom flesta motorer (iaf utombordare) inte har propellern helt still ens vid tomgång så är min absoluta rekommendation att INTE vara nära den ens på tomgång utan helt enkelt be kaptenen vrida av motorn när du ska klättra upp. Det räcker med att du halkar på stegen för att råka få en fot på fel ställe...
//Brådhis
Usch, tänk om båten skulle få något fel och börja backa just när jag ska klättra upp i den.

Batteriet skulle ta slut om man skulle stänga av snurran varje gång någon skulle klättra upp i båten.
Om ni nu inte har för vana att hoppa i var tionde meter under färd så lär nog batteriet hålla...
Det har iaf aldrig varit nå´t problem för mig varken när vi åkt vattenskidor eller badat från båten, utan snarare en självklarhet att motorn stängs av när någon ska upp.
//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (8 augusti 2013)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...