Sugs man in i en båtsnurra om man simmar för nära den?

Teho
14 augusti 2013 · 237 Inlägg

Finns ju många historier där någon fallit/hoppat överbord och personen senare räddats/återfunnits död. Risken är nog därmed inte överhängande.
Den ska dock inte vara helt obefintlig. Minns ett "Färjan"- avsnitt, där kaptenen berättar att man var tvungen att dra nödstopp i samband med att man skulle rädda överlevande från Estonia, just p.g.a rädsla för att folk skulle hamna i propellrarna.

Mattsson_91 Självlärd
15 augusti 2013 · 3 083 Inlägg

Fan vet om jag inte hellre hade åkt in i propellern än o frysa ihjäl i vattnet

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Diskolaro
15 augusti 2013 · 245 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Fan vet om jag inte hellre hade åkt in i propellern än o frysa ihjäl i vattnet

Har du tur faller du ju i nära ett sjömärke som du kan klättra upp på. Tar nog inte många timmar innan nästa båt kör förbi det och ser dig.

Mattsson_91 Självlärd
15 augusti 2013 · 3 083 Inlägg

Diskolaro skrev:

Volvo142_73a skrev:
Fan vet om jag inte hellre hade åkt in i propellern än o frysa ihjäl i vattnet

Har du tur faller du ju i nära ett sjömärke som du kan klättra upp på. Tar nog inte många timmar innan nästa båt kör förbi det och ser dig.

Mjo det är ju sant. Men ute mitt på öppet hav utan nånting i närheten så sugs jag nog hellre in i propellern än o frysa ihjäl tongue

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
rcy
15 augusti 2013 · 1 705 Inlägg

Diskolaro skrev:

Volvo142_73a skrev:
Fan vet om jag inte hellre hade åkt in i propellern än o frysa ihjäl i vattnet

Har du tur faller du ju i nära ett sjömärke som du kan klättra upp på. Tar nog inte många timmar innan nästa båt kör förbi det och ser dig.

Beroende på årstid och väder är det inte säkert att du klarar många timmar på ett sjömärke efter att ha varit i vattnet.

Diskolaro
15 augusti 2013 · 245 Inlägg

rcy skrev:

Diskolaro skrev:

Volvo142_73a skrev:
Fan vet om jag inte hellre hade åkt in i propellern än o frysa ihjäl i vattnet

Har du tur faller du ju i nära ett sjömärke som du kan klättra upp på. Tar nog inte många timmar innan nästa båt kör förbi det och ser dig.

Beroende på årstid och väder är det inte säkert att du klarar många timmar på ett sjömärke efter att ha varit i vattnet.

Nä, om det är is så är det ju bara att traska hem.

Kollan
15 augusti 2013 · 618 Inlägg

Diskolaro skrev:

AdamDahlstrom skrev:
Efter att ha läst på lite olika så är chansen att sugas in i propellern ganska minimal, om du inte kommer framför propellrarna då sugs du ju mot dom och då har man problem. Ramlar du i på sidan av båten trycks du förmodligen ifrån fartyget och inte ner under fartyget för att sedan komma in i propellrarnas dragkraft och sugas mot dom.

Så ramlar du i från exempelvis Silja Line så kommer du antagligen inte sugas in i propellrarna men du har fortfarande ganska stora bekymmer. En sådan båt stannar och vänder inte på en femöring och vattnet är ganska kallt och vågigt.

Varför undrar du dessa frågor? Funderar du på att ta ett bad under kryssningen? roll

Jag vet inte varför men jag har lite fobi för stora saker som är i vattnet så jag skulle tycka det vore riktigt äckligt att simma bredvid en färja som stod dockad.

Samma sak med stora sjömärken. Usch, jag skulle inte vilja simma bredvid ett sånt.

Samma här.. ryser när jag tänker tanken på att simma och så kommer en stor jävla färja körandes.....

(även fast chansen är obefintlig då jag inte simmar ute på havet..)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 augusti 2013 · 17 559 Inlägg

AdamDahlstrom skrev:

Diskolaro skrev:

AdamDahlstrom skrev:
Efter att ha läst på lite olika så är chansen att sugas in i propellern ganska minimal, om du inte kommer framför propellrarna då sugs du ju mot dom och då har man problem. Ramlar du i på sidan av båten trycks du förmodligen ifrån fartyget och inte ner under fartyget för att sedan komma in i propellrarnas dragkraft och sugas mot dom.

Så ramlar du i från exempelvis Silja Line så kommer du antagligen inte sugas in i propellrarna men du har fortfarande ganska stora bekymmer. En sådan båt stannar och vänder inte på en femöring och vattnet är ganska kallt och vågigt.

Varför undrar du dessa frågor? Funderar du på att ta ett bad under kryssningen? roll

Jag har inga planer på att bada runt någon färja men då jag åkt färja brukar jag tänka att det skulle vara hemskt att falla överbord. Jag vet inte varför men jag har lite fobi för stora saker som är i vattnet så jag skulle tycka det vore riktigt äckligt att simma bredvid en färja som stod dockad.

Samma sak med stora sjömärken. Usch, jag skulle inte vilja simma bredvid ett sånt.

Faktiskt tänkt samma tanke, inte är det jätte trevligt att stå vid räcket högst upp på en färja och kolla rakt ner på ett iskallt hav och se alla vågor osv.

En kompis var arg eller bara skulle showa lite för sin flickvän på en Stena-färja på 90-talet. Han ställde sig utanför räcket och givetvis föll han. Flöt iland i GBG hamn 2 dagar senare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Diskolaro
16 augusti 2013 · 245 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

AdamDahlstrom skrev:

Diskolaro skrev:

Jag har inga planer på att bada runt någon färja men då jag åkt färja brukar jag tänka att det skulle vara hemskt att falla överbord. Jag vet inte varför men jag har lite fobi för stora saker som är i vattnet så jag skulle tycka det vore riktigt äckligt att simma bredvid en färja som stod dockad.

Samma sak med stora sjömärken. Usch, jag skulle inte vilja simma bredvid ett sånt.

Faktiskt tänkt samma tanke, inte är det jätte trevligt att stå vid räcket högst upp på en färja och kolla rakt ner på ett iskallt hav och se alla vågor osv.

En kompis var arg eller bara skulle showa lite för sin flickvän på en Stena-färja på 90-talet. Han ställde sig utanför räcket och givetvis föll han. Flöt iland i GBG hamn 2 dagar senare.

Antar att han flöt iland död, men varför sprang inte flickvännen och bad besättningen vända båten och plocka upp honom?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 augusti 2013 · 17 559 Inlägg

Diskolaro skrev:

Dieselsmurfen skrev:

AdamDahlstrom skrev:

Faktiskt tänkt samma tanke, inte är det jätte trevligt att stå vid räcket högst upp på en färja och kolla rakt ner på ett iskallt hav och se alla vågor osv.

En kompis var arg eller bara skulle showa lite för sin flickvän på en Stena-färja på 90-talet. Han ställde sig utanför räcket och givetvis föll han. Flöt iland i GBG hamn 2 dagar senare.

Antar att han flöt iland död, men varför sprang inte flickvännen och bad besättningen vända båten och plocka upp honom?

Helt riktigt. Men en Stena-färja vänder inte på en "femöring"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Diskolaro
16 augusti 2013 · 245 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Diskolaro skrev:

Dieselsmurfen skrev:
En kompis var arg eller bara skulle showa lite för sin flickvän på en Stena-färja på 90-talet. Han ställde sig utanför räcket och givetvis föll han. Flöt iland i GBG hamn 2 dagar senare.

Antar att han flöt iland död, men varför sprang inte flickvännen och bad besättningen vända båten och plocka upp honom?

Helt riktigt. Men en Stena-färja vänder inte på en "femöring"

Tråkigt att din kompis gick bort på det viset men sålänge det inte är kolsvart ute så borde man väl ändå kunna hålla sig ovanför ytan den tid det tar för färjan att svänga om och plocka upp en? Det kan väl inte ta mer än 10 minuter?

Visst, är det vinter och iskallt i vattnet så förstår jag att man inte orkar så länge, plus att det kan vara svårt att hitta personen i vattnet om det är mörkt ute.

Senast redigerat av Diskolaro (16 augusti 2013)

Sarge
16 augusti 2013 · 2 337 Inlägg

Diskolaro skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Diskolaro skrev:

Antar att han flöt iland död, men varför sprang inte flickvännen och bad besättningen vända båten och plocka upp honom?

Helt riktigt. Men en Stena-färja vänder inte på en "femöring"

Tråkigt att din kompis gick bort på det viset men sålänge det inte är kolsvart ute så borde man väl ändå kunna hålla sig ovanför ytan den tid det tar för färjan att svänga om och plocka upp en? Det kan väl inte ta mer än 10 minuter?

Visst, är det vinter och iskallt i vattnet så förstår jag att man inte orkar så länge, plus att det kan vara svårt att hitta personen i vattnet om det är mörkt ute.

Det tar längre tid än 10 minuter att vända på en färja som är uppe i fart. Det är ett par ton som ska stannas. Och vändradien är inte sådär supersmidig heller, som nämndes tidigare. Och havet är kallt året om.

Diskolaro
16 augusti 2013 · 245 Inlägg

Sarge skrev:

Diskolaro skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Helt riktigt. Men en Stena-färja vänder inte på en "femöring"

Tråkigt att din kompis gick bort på det viset men sålänge det inte är kolsvart ute så borde man väl ändå kunna hålla sig ovanför ytan den tid det tar för färjan att svänga om och plocka upp en? Det kan väl inte ta mer än 10 minuter?

Visst, är det vinter och iskallt i vattnet så förstår jag att man inte orkar så länge, plus att det kan vara svårt att hitta personen i vattnet om det är mörkt ute.

Det tar längre tid än 10 minuter att vända på en färja som är uppe i fart. Det är ett par ton som ska stannas. Och vändradien är inte sådär supersmidig heller, som nämndes tidigare. Och havet är kallt året om.

Hur länge tar det då? Jag kan inte tänka mig att det tar mer än 15 minuter. Det är inte alls kallt i Östersjön just nu och du klarar dig säkert flera timmar om du skulle falla i nu.

Brådhis * Voff voff *
17 augusti 2013 · 10 299 Inlägg

Diskolaro skrev:

Sarge skrev:

Diskolaro skrev:
Tråkigt att din kompis gick bort på det viset men sålänge det inte är kolsvart ute så borde man väl ändå kunna hålla sig ovanför ytan den tid det tar för färjan att svänga om och plocka upp en? Det kan väl inte ta mer än 10 minuter?

Visst, är det vinter och iskallt i vattnet så förstår jag att man inte orkar så länge, plus att det kan vara svårt att hitta personen i vattnet om det är mörkt ute.

Det tar längre tid än 10 minuter att vända på en färja som är uppe i fart. Det är ett par ton som ska stannas. Och vändradien är inte sådär supersmidig heller, som nämndes tidigare. Och havet är kallt året om.

Hur länge tar det då? Jag kan inte tänka mig att det tar mer än 15 minuter. Det är inte alls kallt i Östersjön just nu och du klarar dig säkert flera timmar om du skulle falla i nu.

Till att börja med tar en bra stund att stanna och sedan vända (inte säkert det finns plats till att bara svänga runt utan det kan krävas backmanöver vilket tar ännu mer tid). Sedan ska fartyget tillbaka till den plats ungefär där man tror att personen föll av. Under denna tid har personen förflyttats pga vind och/eller strömmar så platsen blir väldigt ungefärlig. Dessutom uppstår en felmarginal pga den tid det tar att larma bryggan att någon faktiskt fallit av. Dessutom måste fartyget köra sakta och fint tillbaka för att inte köra över personen i vattnet (återigen det tar tid att stanna ett stort fartyg). Och är det dessutom mörkt och kanske lite vågor (sällan spegelblankt på havet) så är det extremt svårt att se en liten människa, trots stora sökarlyktor på fartygen.

Så ser du en person som faller av från ett fartyg så vågar jag nog påstå att det bästa du kan göra INNAN du springer iväg och larmar är att försöka kasta i en flytväst/livboj eller liknande till honom/henne. Detta av två skäl: flytkraft och synlighet (flytvästar/livbojar är ofta oranga med reflexer och en kryssningsresenär är sällan klädd i orange och/eller har reflexer)!

//Brådhis

EDIT: Mer än 15 minuter innan hjälp är framme kan du vara helt säker på att det tar... Mer än det dubbla skulle jag lätt våga påstå oxå. Är det då 10 grader i vattnet ligger du risigt till. Är det kallare ser oddsen ännu sämre ut...

Man ska inte heller bortse från chocken av att slå ner i vattnet från 15-20 meters höjd (inte dödligt men inte skönt heller) och även chocken från kylan.

Senast redigerat av Brådhis (17 augusti 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kollan
17 augusti 2013 · 618 Inlägg

Diskolaro skrev:

Sarge skrev:

Diskolaro skrev:

Tråkigt att din kompis gick bort på det viset men sålänge det inte är kolsvart ute så borde man väl ändå kunna hålla sig ovanför ytan den tid det tar för färjan att svänga om och plocka upp en? Det kan väl inte ta mer än 10 minuter?

Visst, är det vinter och iskallt i vattnet så förstår jag att man inte orkar så länge, plus att det kan vara svårt att hitta personen i vattnet om det är mörkt ute.

Det tar längre tid än 10 minuter att vända på en färja som är uppe i fart. Det är ett par ton som ska stannas. Och vändradien är inte sådär supersmidig heller, som nämndes tidigare. Och havet är kallt året om.

Hur länge tar det då? Jag kan inte tänka mig att det tar mer än 15 minuter. Det är inte alls kallt i Östersjön just nu och du klarar dig säkert flera timmar om du skulle falla i nu.

Du ser din kompis falla i, då ska du lokalisera någon på besättningen, som i sin tur ska få tag i kaptenen så han kan börja stanna båten, då åker de fram några hundra meter till innan båten stannar, sen Lär de ju inte gasa på fullt bakåt med tanke på att det ligger en människa i vattnet som man garanterat inte går att se i mörkret..

Nä, om händelsen utspelar sig på natten har jag svårt att se att personen överlever..

Muttley
18 augusti 2013 ·

Diskolaro skrev:

Sarge skrev:

Diskolaro skrev:

Tråkigt att din kompis gick bort på det viset men sålänge det inte är kolsvart ute så borde man väl ändå kunna hålla sig ovanför ytan den tid det tar för färjan att svänga om och plocka upp en? Det kan väl inte ta mer än 10 minuter?

Visst, är det vinter och iskallt i vattnet så förstår jag att man inte orkar så länge, plus att det kan vara svårt att hitta personen i vattnet om det är mörkt ute.

Det tar längre tid än 10 minuter att vända på en färja som är uppe i fart. Det är ett par ton som ska stannas. Och vändradien är inte sådär supersmidig heller, som nämndes tidigare. Och havet är kallt året om.

Hur länge tar det då? Jag kan inte tänka mig att det tar mer än 15 minuter. Det är inte alls kallt i Östersjön just nu och du klarar dig säkert flera timmar om du skulle falla i nu.

just nu 19grader.   Att ramla i 19 grader blir lite jobbigt till början.  Sen har man oftast ingen flytväst på sig.   

Testa att ligga i vatten över en halvtimme efter en trolig chock.   De blir småjobbigt smile 

Men de var i och för sig för någon månad sen en man ramla i från finlandsfärjan och överlevde men han var på gränsen.

Nightmare89
18 augusti 2013 · 939 Inlägg

Fy faan att ramla i.. skulle nog dö en att ligga å vänta på att de inte ska hitta mig.

Sushikocken Sleeper
20 augusti 2013 · 3 084 Inlägg

Diskolaro skrev:

Sarge skrev:

Diskolaro skrev:

Tråkigt att din kompis gick bort på det viset men sålänge det inte är kolsvart ute så borde man väl ändå kunna hålla sig ovanför ytan den tid det tar för färjan att svänga om och plocka upp en? Det kan väl inte ta mer än 10 minuter?

Visst, är det vinter och iskallt i vattnet så förstår jag att man inte orkar så länge, plus att det kan vara svårt att hitta personen i vattnet om det är mörkt ute.

Det tar längre tid än 10 minuter att vända på en färja som är uppe i fart. Det är ett par ton som ska stannas. Och vändradien är inte sådär supersmidig heller, som nämndes tidigare. Och havet är kallt året om.

Hur länge tar det då? Jag kan inte tänka mig att det tar mer än 15 minuter. Det är inte alls kallt i Östersjön just nu och du klarar dig säkert flera timmar om du skulle falla i nu.

Vi hade 6 grader i viken uppe i örnsköldsvik i juli när det var som varmast ute... allt uppvärmt ytvatten hade försvunnit.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang