Bilkamera för vindrutan (dash cam)

pim_pim
14 september 2013 ·

Undra hur bilkameran fungerar i kyla ?


Tänkte på om man sätter den utanför bilen ^^

sogat
14 september 2013 · 153 Inlägg

pim_pim skrev:
Undra hur bilkameran fungerar i kyla ?


Tänkte på om man sätter den utanför bilen ^^

Hur kunde du ens komma på tanken att sätta den utanför bilen? Den ska sitta på insidan.

pim_pim
14 september 2013 ·

sogat skrev:

pim_pim skrev:
Undra hur bilkameran fungerar i kyla ?


Tänkte på om man sätter den utanför bilen ^^

Hur kunde du ens komma på tanken att sätta den utanför bilen? Den ska sitta på insidan.

Joo, det vet jag.

Tänkte mest på skoj, typ en dag på isen. Billigare alternativ än en gopro, men antar att dashcamen skulle gå sönder rätt fort. lol

sogat
14 september 2013 · 153 Inlägg

pim_pim skrev:

sogat skrev:

pim_pim skrev:
Undra hur bilkameran fungerar i kyla ?


Tänkte på om man sätter den utanför bilen ^^

Hur kunde du ens komma på tanken att sätta den utanför bilen? Den ska sitta på insidan.

Joo, det vet jag.

Tänkte mest på skoj, typ en dag på isen. Billigare alternativ än en gopro, men antar att dashcamen skulle gå sönder rätt fort. lol

Den skulle nödvändigtvis inte gå sönder men det är ju verkligen inte rätt användsningsområde så att du skulle få någonting som såg vettigt ut är tveksamt. Om du vill filma när du kör på isen så köp en begagnad Gopro, värdelös som dashcam men utmärkt till det du vill göra.

Extrazz En 5a är Livet.
15 september 2013 · 2 005 Inlägg

Köpte samma kamera nu dock har valutan ändrats lite men vad gör det. 250kr är skitpengar. Kan vara kul att testa.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
pim_pim
15 september 2013 ·

Aja, köpte hem lite kameror nu. Hur stor storlek på minneskortet rekommenderas ?
32GB ? Ska man köra på SDHC Extreme 80MB/s eller ett vanligt ?

sogat
15 september 2013 · 153 Inlägg

Extrazz skrev:
Köpte samma kamera nu dock har valutan ändrats lite men vad gör det. 250kr är skitpengar. Kan vara kul att testa.

Håller med. Det var väl anledningen till att jag köpte kameran från första början också, har inte tänkt krocka men där kameran sitter stör den inte mig så jag tycker att det är saksamma. Allt fler verkar haka på trenden, bekanta har köpt samma kamera och annat okänt folk jag träffat på har även dom intresserat sig.

pim_pim skrev:
Aja, köpte hem lite kameror nu. Hur stor storlek på minneskortet rekommenderas ?
32GB ? Ska man köra på SDHC Extreme 80MB/s eller ett vanligt ?

Kameror? Om du köpte flera så borde du ju förslagsvis kanske ha köpt en kamera som istället var dyrare dyrare och fått bättre videokvalitet på samma gång. :-)

Till denna kamera skulle jag rekommendera 32gb, vet inte hur många timmar film jag får plats med, har glömt bort att kolla men eftersom det är ett minneskort så kan du ju även använda det till annat så köp 32gb om du har möjligheten. Jag köpte mitt här http://www.inet.se/produkt/5306474/sand … b-class-10

Extrazz En 5a är Livet.
25 september 2013 · 2 005 Inlägg

Någon som fått hem sin ännu? 10dagar sen jag beställde så hoppas den trillar in om några dagar. Vill ut och testa innan framvagnen rasar på kärran tongue Sen blir det annan bil och då är det nog fan bra att ha en kamera känns det som.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
pompe90
25 september 2013 · 408 Inlägg

Extrazz skrev:
Någon som fått hem sin ännu? 10dagar sen jag beställde så hoppas den trillar in om några dagar. Vill ut och testa innan framvagnen rasar på kärran tongue Sen blir det annan bil och då är det nog fan bra att ha en kamera känns det som.

Beställde typ då också. lär få den tidigast fredag känns det som annars någon gång nästa vecka smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Brådhis * Voff voff *
26 september 2013 · 10 280 Inlägg

Jag har inte heller fått min... smile Den som väntar på nå´t gott... (Hoppas jag...)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
andreas1
26 september 2013 · 1 020 Inlägg

Min tog 15 dagar
Står på sidan 15-30 dagar

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
andreas1
26 september 2013 · 1 020 Inlägg

Har använt min ett tag nu.
Fick en del problem med att den hängde sig.
Allt låste sig o fick återställa typ 2ggr per dag.
Ändrade formatet sen har den funkat.
Får även att automatavstängningen inte alltid funkar, får ibland stänga manuellt.
Känns märkligt o sitta i en bil utan nu.
Film på dåligt belyst väg typ landsväg på natten är den dålig.
Annars funkar allt kanon o filmerna blir bra, kör ca 350 mil per vecka så den är ganska välprovad

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
pompe90
26 september 2013 · 408 Inlägg

idag kom min smile får se hur jag lyckas med att ställa in den smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
eatorb
26 september 2013 · 204 Inlägg

sogat skrev:

andreas1 skrev:
Jo hållaren kan bara sitta på ett håll om kameran ska peka fram.
Skruven har en fyrkant innan skallen o plastens hål är fyrkantigt så det verkar givet.
Körde bara upp hålet lite så funkar det, tänkte svarva ner muttern till halva oxå då den är onödigt stor.
Ändra till loop recording nu men man måste välja min?

Jaha ja det stämmer absolut. Förstår däremot inte vad som är problemet, här har du två bilder på hur min kamera sitter monterad, har inte behövt modifera någonting för att jag skulle få det att funka.

http://s23.postimg.org/j7ibfn9pn/Photo_2013_09_08_20_31_33.jpg

http://s23.postimg.org/s197wqwob/Photo_2013_09_08_20_32_30.jpg


image

Stämmer bra det, jag har Loop recording på 3minuter - Detta innebär att varje videoklipp blir tre minuter långt, detta är tacksamt om du en dag ska föra över filmklippet till datorn eftersom du kan välja den sekvens där olyckan skedde istället för att ladda över ett enda stort videoklipp på 32gb. Du kan ju välja 5minuter också, det är som du själv tycker. När minneskortet är fullt så kommer den slutligen bara att 'spola' över tidigare filmer.

Riktigt sugen på att beställa en jag med, har du några fler bilder på den när den sitter monterad? Får den plats bakom backspegeln? smile

edit: Hittade några bilder på google, http://forum.dashcamtalk.com/index.php? … 704/page-9

Senast redigerat av eatorb (26 september 2013)

pompe90
26 september 2013 · 408 Inlägg

pompe90 skrev:
idag kom min smile får se hur jag lyckas med att ställa in den smile

nöjd hittils, stör mig bara på en enda sak. Den byter tillbaka till nått baltiskt språk... Den vill ej spara engelska efter en omstart sad

någon med samma fel? Batteriet vill heller inte funka även om det står att den laddar å har bra nivå.
kanske är batteriet som gör att den nollställs.. Hm öppna kanske?

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
andreas1
26 september 2013 · 1 020 Inlägg

Min tog nån dag innan batteriet funkade mer än 1 minut.
Men ditt kanske inte funkar alls?
Prova ladda den ordentligt

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
pompe90
26 september 2013 · 408 Inlägg

andreas1 skrev:
Min tog nån dag innan batteriet funkade mer än 1 minut.
Men ditt kanske inte funkar alls?
Prova ladda den ordentligt

ok! Kommer vara ute å bränna soppa några timmar med nya bilen ikväll, återkommer om mitt batteri återupplivas smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
sogat
26 september 2013 · 153 Inlägg

Vad många problem folk verkar ha jämfört med mig, köpte ni verkligen från exakt samma annons som mig? :-) Säger inte att ni inte gjorde det men är nyfiken.

andreas1
26 september 2013 · 1 020 Inlägg

hmm är väl så med kina. varierande kvalite,
intressant o se om nån får rörellsesensorn att funka.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
sogat
26 september 2013 · 153 Inlägg

eatorb skrev:

sogat skrev:

andreas1 skrev:
Jo hållaren kan bara sitta på ett håll om kameran ska peka fram.
Skruven har en fyrkant innan skallen o plastens hål är fyrkantigt så det verkar givet.
Körde bara upp hålet lite så funkar det, tänkte svarva ner muttern till halva oxå då den är onödigt stor.
Ändra till loop recording nu men man måste välja min?

Jaha ja det stämmer absolut. Förstår däremot inte vad som är problemet, här har du två bilder på hur min kamera sitter monterad, har inte behövt modifera någonting för att jag skulle få det att funka.

http://s23.postimg.org/j7ibfn9pn/Photo_2013_09_08_20_31_33.jpg

http://s23.postimg.org/s197wqwob/Photo_2013_09_08_20_32_30.jpg


image

Stämmer bra det, jag har Loop recording på 3minuter - Detta innebär att varje videoklipp blir tre minuter långt, detta är tacksamt om du en dag ska föra över filmklippet till datorn eftersom du kan välja den sekvens där olyckan skedde istället för att ladda över ett enda stort videoklipp på 32gb. Du kan ju välja 5minuter också, det är som du själv tycker. När minneskortet är fullt så kommer den slutligen bara att 'spola' över tidigare filmer.

Riktigt sugen på att beställa en jag med, har du några fler bilder på den när den sitter monterad? Får den plats bakom backspegeln? smile

edit: Hittade några bilder på google, http://forum.dashcamtalk.com/index.php? … 704/page-9

Det gör den med alla sannolikhet, dock har jag regnsensor så den kan inte sitta direkt bakom backspegeln utan hamnar en bit ned på rutan, men jag tänker aldrig på kameran vilket är positivt.

Bilderna du hittade är förvisso inte från samma kamera men nästintill identisk.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang