Varför är allt i biljuds-väg så budget?

mb_pucken
25 augusti 2013 · 5 088 Inlägg

Ska väl mycket till innan effekten bränner en bas, iaf så länge det är ren effekt smile kör själv 250wrms bas på 600wrms slutsteg och än spelar det bra :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 augusti 2013 · 13 749 Inlägg

mb_pucken skrev:
Ska väl mycket till innan effekten bränner en bas, iaf så länge det är ren effekt smile kör själv 250wrms bas på 600wrms slutsteg och än spelar det bra :-)

kör med 300watts bas och 1500watts förstärkare fungerar fin fint oxå. går att vrida på utan att det börjar låta illa förens basen mekaniskt bottar.


man kan som sagt inte ha för mycket effekt bara för lite.
skaderisken på högtalare är väldigt mycket större med för liten effekt.

mekanisk bottning av en högtalare hör man tydligt medans ett steg som börjar dista och skicka ut likspänning rakt i spolarna hör man oftast inte utan den eldar basen först

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xenon
26 augusti 2013 · 165 Inlägg

MrStalby skrev:
De olika budget-paket som jag har haft genom åren har alltid funkat fint. Kanske inte låtit så bra, men iallafall fungerat.

- Spänningsfall: Börja med att mäta upp vilken volt du har på slutsteget när du spelar ordentligt. Ifall det sjunker för mycket vid belastning så får du felsöka. Dålig kontakt i nån kabel? Dålig jord? För tunn/skadad kabel?

Har ett spänningsfall på ca 0,8V.
Ska dra en 6mm2 kabel till, för då halveras ju spänningsfallet...?

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
xenon
27 augusti 2013 · 165 Inlägg

Angåede batteri, Kan man ha ett Gel-batteri?

Det är ju bara på 50 Ah, men sedan står det

"CCA:800A (EN)
CCA:900A @ 32  F (Fahrenheit)

Eller är ett vanligt 110 AH batteri bättre/bra?


Min polare köpte precis en B2 HN12", Den låter JÄTTE MYCKET, men då krävs det att man ligger på ca 5000 varv så generatorn laddar riktigt, Vad ska man ha i det fallet?

Och hur funkar det med att ha 2 st batterier fram/bak, vilken sort?  behövs det?

Och till sist: Försäljaren försökte sälja något sorts "Super bilbas 1800A" batteri, är det värt över 3000Kr om man byter till ett färskt?

Måste passa på att tacka alla för alla svar, det uppskattas!

Senast redigerat av xenon (27 augusti 2013)

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
28 augusti 2013 · 3 929 Inlägg

Jag har tre stycken mindre på 50Ah styck om jag inte missminner mig helt.
Dom klarar mina två stycken Mosconi AS300.2 (1800w styck RMS) så inte är det dåligt på något sätt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
MrStalby Scrape Addict
28 augusti 2013 · 128 Inlägg

xenon skrev:

MrStalby skrev:
De olika budget-paket som jag har haft genom åren har alltid funkat fint. Kanske inte låtit så bra, men iallafall fungerat.

- Spänningsfall: Börja med att mäta upp vilken volt du har på slutsteget när du spelar ordentligt. Ifall det sjunker för mycket vid belastning så får du felsöka. Dålig kontakt i nån kabel? Dålig jord? För tunn/skadad kabel?

Har ett spänningsfall på ca 0,8V.
Ska dra en 6mm2 kabel till, för då halveras ju spänningsfallet...?

Njae, det är inte säkert att spänningsfallet beror på kablen. Det kan bero på batteriet, eller de övriga sakerna jag nämnde.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
MrStalby Scrape Addict
28 augusti 2013 · 128 Inlägg

xenon skrev:
Angåede batteri, Kan man ha ett Gel-batteri?

Det är ju bara på 50 Ah, men sedan står det

"CCA:800A (EN)
CCA:900A @ 32  F (Fahrenheit)

Eller är ett vanligt 110 AH batteri bättre/bra?


Min polare köpte precis en B2 HN12", Den låter JÄTTE MYCKET, men då krävs det att man ligger på ca 5000 varv så generatorn laddar riktigt, Vad ska man ha i det fallet?

Och hur funkar det med att ha 2 st batterier fram/bak, vilken sort?  behövs det?

Och till sist: Försäljaren försökte sälja något sorts "Super bilbas 1800A" batteri, är det värt över 3000Kr om man byter till ett färskt?

Måste passa på att tacka alla för alla svar, det uppskattas!

Ett extra batteri bak är bra, mindre risk för spänningsfall. Jag skulle ta ett vanligt 110Ah batteri, om du har plats för det alltså. Då kan du ju spela betydligt längre med bilen avstängd, jämfört med ett 50Ah-batteri.

Det bakre batteriet parallell-kopplas på det främre, alltså + på +, och minus till jord.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
Drönirettab
28 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

xenon skrev:
Angåede batteri, Kan man ha ett Gel-batteri?

Det är ju bara på 50 Ah, men sedan står det

"CCA:800A (EN)
CCA:900A @ 32  F (Fahrenheit)

Eller är ett vanligt 110 AH batteri bättre/bra?

Vad heter 50 Ah batteriet, är det Exide Maxxima 900?

I så fall är det ett AGM-batteri, inte ett gel. Ett 110 Ah batteri räcker som sagt längre tid om man tex spelar med motorn avslagen, men det är inte säkert att det ger ut speciellt mycket mer ström än 50 Ah batteriet.

Om det nu är Exide Maxxima 900 som du menar så är det ett renodlat startbatteri, dvs inte gjort för att tåla ett flertal djupurladdningar, och är därför inte lämpligt ifall man ofta spelar med motorn avslagen långa stunder. smile

xenon
28 augusti 2013 · 165 Inlägg

Drönirettab skrev:

xenon skrev:
Angåede batteri, Kan man ha ett Gel-batteri?

Det är ju bara på 50 Ah, men sedan står det

"CCA:800A (EN)
CCA:900A @ 32  F (Fahrenheit)

Eller är ett vanligt 110 AH batteri bättre/bra?

Vad heter 50 Ah batteriet, är det Exide Maxxima 900?

I så fall är det ett AGM-batteri, inte ett gel. Ett 110 Ah batteri räcker som sagt längre tid om man tex spelar med motorn avslagen, men det är inte säkert att det ger ut speciellt mycket mer ström än 50 Ah batteriet.

Om det nu är Exide Maxxima 900 som du menar så är det ett renodlat startbatteri, dvs inte gjort för att tåla ett flertal djupurladdningar, och är därför inte lämpligt ifall man ofta spelar med motorn avslagen långa stunder. smile

Haha! du kan dina batterier!

Okej, då låter vi far behålla det till diesel bilen i vinter!

Han har också ett sådant Grått batteri, med röd topplatta, kommer inte ihåg vad dom heter nu, det är ett gel batteri i alla fall?

Eller är ett renodlat billigt 100AH batteri ifrån feltema det som gäller?

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
Drönirettab
28 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

Hur brukar du använda din anläggning egentligen, har du oftast motorn igång när du spelar musik?

I så fall ska det ju inte vara så stor risk för att batteriet/batterierna dras ur mycket och det bör fungera med "billigt 100 Ah batteri" från Biltema, det tycker jag.

Det enda batteri jag kan komma på just nu som är grått med rött lock är Optima RT, men det är också ett AGM (inte gel). Även det är ett renodlat startbatteri, inte gjort för djupa urladdningar. smile

xenon
28 augusti 2013 · 165 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hur brukar du använda din anläggning egentligen, har du oftast motorn igång när du spelar musik?

I så fall ska det ju inte vara så stor risk för att batteriet/batterierna dras ur mycket och det bör fungera med "billigt 100 Ah batteri" från Biltema, det tycker jag.

Det enda batteri jag kan komma på just nu som är grått med rött lock är Optima RT, men det är också ett AGM (inte gel). Även det är ett renodlat startbatteri, inte gjort för djupa urladdningar. smile

Alltid bilen igång, Optima heter det! du är ju värsta batteri kungen!

Okej, Jag gör detta till 2 st frågor, om du skulle vilja vara vänlig att svara,

Jag har tänkt nu att skaffa ett slutsteg som ger ut 600W i 2 ohm, jag ska också skaffa 21mm2 kabel, Vad behöver jag för batteri?

Min polare som jag pratade om förut har ochså batteriproblem, han har ett nyköpt http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro2000d.html som ligger på 1200W vid 2 ohm,  Han har ett gammalt batteri nu, då dör bilen i stor sett när man lirar högt, Med optima batteriet så blir det en klar förbättring, Men det låter bäst med optima och att ligga på ca 3000 rpm, då får vi som minst 12,6V bak vid hög volym, och ca 13,5 utan last.

Om bilen står på tomgång så går det ner till 11,5V ibland.

Vad behövs? färskt batter(er)? kodning?

Tack så mycket!

Senast redigerat av xenon (28 augusti 2013)

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
Carl7
28 augusti 2013 · 403 Inlägg

xenon skrev:

Drönirettab skrev:
Hur brukar du använda din anläggning egentligen, har du oftast motorn igång när du spelar musik?

I så fall ska det ju inte vara så stor risk för att batteriet/batterierna dras ur mycket och det bör fungera med "billigt 100 Ah batteri" från Biltema, det tycker jag.

Det enda batteri jag kan komma på just nu som är grått med rött lock är Optima RT, men det är också ett AGM (inte gel). Även det är ett renodlat startbatteri, inte gjort för djupa urladdningar. smile

Alltid bilen igång, Optima heter det! du är ju värsta batteri kungen!

Okej, Jag gör detta till 2 st frågor, om du skulle vilja vara vänlig att svara,

Jag har tänkt nu att skaffa ett slutsteg som ger ut 600W i 2 ohm, jag ska också skaffa 21mm2 kabel, Vad behöver jag för batteri?

Min polare som jag pratade om förut har ochså batteriproblem, han har ett nyköpt http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro2000d.html som ligger på 1200W vid 2 ohm,  Han har ett gammalt batteri nu, då dör bilen i stor sett när man lirar högt, Med optima batteriet så blir det en klar förbättring, Men det låter bäst med optima och att ligga på ca 3000 rpm, då får vi som minst 12,6V bak vid hög volym, och ca 13,5 utan last.

Om bilen står på tomgång så går det ner till 11,5V ibland.

Vad behövs? färskt batter(er)? kodning?

Tack så mycket!

13, 5 låter lite om om det inte spelas något. Om ni mäter direkt på batteriet vad får ni då?

Nu vet jag inte om batteriet är dåligt eller inte men 1000wrms på ett färskt batteri brukar fungera bra. Kondnig hjälper inte om det hela tiden ligger på 11V utan bara om det blir dippar ibland.

Streethawk Billjuds Wannabe
29 augusti 2013 · 1 771 Inlägg

Låter som generatorn är lite kass om den ger ut 13,5 vid 3000rpm utan stereo på.
14+ brukar vara normalt.

Låt bilen stå i 1-2 timmar och mät sedan vad du har för spänning i batteriet med allting avstängt.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Drönirettab
29 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

xenon skrev:
Jag har tänkt nu att skaffa ett slutsteg som ger ut 600W i 2 ohm, jag ska också skaffa 21mm2 kabel, Vad behöver jag för batteri?

Jag brukar rekommendera att sätta det största som får plats på ordinarie batterihylla, då har man ofta en bra utgångspunkt.

Vilken bil gäller det?

xenon skrev:
Min polare som jag pratade om förut har ochså batteriproblem, han har ett nyköpt http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro2000d.html som ligger på 1200W vid 2 ohm,  Han har ett gammalt batteri nu, då dör bilen i stor sett när man lirar högt, Med optima batteriet så blir det en klar förbättring, Men det låter bäst med optima och att ligga på ca 3000 rpm, då får vi som minst 12,6V bak vid hög volym, och ca 13,5 utan last.

Om bilen står på tomgång så går det ner till 11,5V ibland.

Vad behövs? färskt batter(er)? kodning?

Tack så mycket!

När motorn går på tomgång så orkar inte generatorn ladda för fullt, då sjunker laddspänningen när man har mycket slutstegseffekt och batteriet måste hjälpa till med strömmen. Är batteriet dåligt så orkar det inte hjäpa till och spänningen blir för låg så att motorn nästan stannar.

Där ser man att Optimabatteriet gjorde skillnad, men så länge som generatorn inte orkar ge all den ström som steget och bilens övriga saker drar så kommer spänningen att dippa märkbart ändå. Det finns åtminstone två olika vägar att gå, antingen uppgradera generatorn eller sätta extra batteri (er). Naturligtvis kan man kombinera de två sakerna.

Men innan man ens tänker på såna saker så ska bilens ordinarie strömkablage ses över och eventuellt uppgraderas, jordkablar och generatorkablar ska vara tillräckligt grova och ha "perfekt" kontakt där de sitter fastskruvade. smile

Kondensatorer är enligt min åsikt det sista på prioriteringslistan om man nu vill ha en sån pryl, men jag själv undviker helst konding.

xenon
29 augusti 2013 · 165 Inlägg

Drönirettab skrev:

xenon skrev:
Jag har tänkt nu att skaffa ett slutsteg som ger ut 600W i 2 ohm, jag ska också skaffa 21mm2 kabel, Vad behöver jag för batteri?

Jag brukar rekommendera att sätta det största som får plats på ordinarie batterihylla, då har man ofta en bra utgångspunkt.

Vilken bil gäller det?

xenon skrev:
Min polare som jag pratade om förut har ochså batteriproblem, han har ett nyköpt http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro2000d.html som ligger på 1200W vid 2 ohm,  Han har ett gammalt batteri nu, då dör bilen i stor sett när man lirar högt, Med optima batteriet så blir det en klar förbättring, Men det låter bäst med optima och att ligga på ca 3000 rpm, då får vi som minst 12,6V bak vid hög volym, och ca 13,5 utan last.

Om bilen står på tomgång så går det ner till 11,5V ibland.

Vad behövs? färskt batter(er)? kodning?

Tack så mycket!

När motorn går på tomgång så orkar inte generatorn ladda för fullt, då sjunker laddspänningen när man har mycket slutstegseffekt och batteriet måste hjälpa till med strömmen. Är batteriet dåligt så orkar det inte hjäpa till och spänningen blir för låg så att motorn nästan stannar.

Där ser man att Optimabatteriet gjorde skillnad, men så länge som generatorn inte orkar ge all den ström som steget och bilens övriga saker drar så kommer spänningen att dippa märkbart ändå. Det finns åtminstone två olika vägar att gå, antingen uppgradera generatorn eller sätta extra batteri (er). Naturligtvis kan man kombinera de två sakerna.

Men innan man ens tänker på såna saker så ska bilens ordinarie strömkablage ses över och eventuellt uppgraderas, jordkablar och generatorkablar ska vara tillräckligt grova och ha "perfekt" kontakt där de sitter fastskruvade. smile

Kondensatorer är enligt min åsikt det sista på prioriteringslistan om man nu vill ha en sån pryl, men jag själv undviker helst konding.

Fixade med det idag, Nya kablar, 50mm2, alla jordpunkter renputsade, och 2 st 75AH fritidsbatterier, ett fram och ett bak, samt gjorde rent generator och bänkade den, Blev superskillnad! Dippar aldrig under 13V! laddar ca 14,2V på tomgång nu med, Underbart!

Tack grabbar!

Väcker antagligen denna tråden till liv när jag ska ha igång mitt bös senare...

Senast redigerat av xenon (25 oktober 2013)

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
xenon
25 oktober 2013 · 165 Inlägg

Tjenare grabbar!
Nu är det den 25:e och jag ska skaffa mig ett steg, 35mm2 kabel är på ingång och jag ska ut och putsa på lite jord!

Så, Vilket steg ska jag köpa, Jag kanske kommer skaffa en ES8 till framtiden, så den ska kunna orka driva 2 st, med råge gärna!

(Om någon vet någonting om lådritning till en B2 HN12 kan ni gärna höra av er, det vore uppskattat!)

Tack!

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
Fjong
25 oktober 2013 · 1 494 Inlägg

xenon skrev:
Tjenare grabbar!
Nu är det den 25:e och jag ska skaffa mig ett steg, 35mm2 kabel är på ingång och jag ska ut och putsa på lite jord!

Så, Vilket steg ska jag köpa, Jag kanske kommer skaffa en ES8 till framtiden, så den ska kunna orka driva 2 st, med råge gärna!

(Om någon vet någonting om lådritning till en B2 HN12 kan ni gärna höra av er, det vore uppskattat!)

Tack!

Köra på B2 hela vägen big_smile Ett Quota steg ska nog funka fint till både en eller två 8or

B2 Quota steg:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 1200w.html

Vill du ha hjälp med lådan kan du maila B2 wink

Jockk3
25 oktober 2013 · 1 426 Inlägg

Drönirettab skrev:

xenon skrev:
Jag har tänkt nu att skaffa ett slutsteg som ger ut 600W i 2 ohm, jag ska också skaffa 21mm2 kabel, Vad behöver jag för batteri?

Jag brukar rekommendera att sätta det största som får plats på ordinarie batterihylla, då har man ofta en bra utgångspunkt.

Vilken bil gäller det?

xenon skrev:
Min polare som jag pratade om förut har ochså batteriproblem, han har ett nyköpt http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro2000d.html som ligger på 1200W vid 2 ohm,  Han har ett gammalt batteri nu, då dör bilen i stor sett när man lirar högt, Med optima batteriet så blir det en klar förbättring, Men det låter bäst med optima och att ligga på ca 3000 rpm, då får vi som minst 12,6V bak vid hög volym, och ca 13,5 utan last.

Om bilen står på tomgång så går det ner till 11,5V ibland.

Vad behövs? färskt batter(er)? kodning?

Tack så mycket!

När motorn går på tomgång så orkar inte generatorn ladda för fullt, då sjunker laddspänningen när man har mycket slutstegseffekt och batteriet måste hjälpa till med strömmen. Är batteriet dåligt så orkar det inte hjäpa till och spänningen blir för låg så att motorn nästan stannar.

Där ser man att Optimabatteriet gjorde skillnad, men så länge som generatorn inte orkar ge all den ström som steget och bilens övriga saker drar så kommer spänningen att dippa märkbart ändå. Det finns åtminstone två olika vägar att gå, antingen uppgradera generatorn eller sätta extra batteri (er). Naturligtvis kan man kombinera de två sakerna.

Men innan man ens tänker på såna saker så ska bilens ordinarie strömkablage ses över och eventuellt uppgraderas, jordkablar och generatorkablar ska vara tillräckligt grova och ha "perfekt" kontakt där de sitter fastskruvade. smile

Kondensatorer är enligt min åsikt det sista på prioriteringslistan om man nu vill ha en sån pryl, men jag själv undviker helst konding.

sen behöver man ju inte fler batterier om generatorn är tillräckligt kraftfull smile man får ut 1000 watt rms till musik på en 100A innan spänningsfall på 1 batteri  generatorn laddar ju 1440 men sen ska ju övriga saker ha ström också.

frågan är om det går att korsa generatorer hur som helst tongue
provade nämligen att byta till en s60 generator på en 850 fick felkod på ladd lampan och abs tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang