Saab 9000 topplock

bombarjensen
18 augusti 2013 · 51 Inlägg

tjena, skulle behöva en ny topp och undrar om det är samma topp på en 2,3 som 2,0 ... har letat som fan efter svar men ingen vet..

loop
18 augusti 2013 · 297 Inlägg

Ja. Finns dock två olika kortmotortoppar T5 och T7.

bombarjensen
18 augusti 2013 · 51 Inlägg

jag har ju t5 eftersom jag har en 97a 9000... men den är samma som 2,0 då?

loop
18 augusti 2013 · 297 Inlägg

ja

kwansa Hmm, vet inte?
18 augusti 2013 · 1 775 Inlägg

samma topp 2,3 o 2,0 94-98.....kammarna skiljer sugmotor o turbomotor

Senast redigerat av kwansa (18 augusti 2013)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
bombarjensen
18 augusti 2013 · 51 Inlägg

tack för svaret smile

bellanbeltin
18 augusti 2013 · 40 Inlägg

Har en topp liggandes som e nyplanad:) suttit på en og 9-3 2,0t me t5:)

Senast redigerat av bellanbeltin (18 augusti 2013)

bombarjensen
18 augusti 2013 · 51 Inlägg

a och jag har två wink

bellanbeltin
18 augusti 2013 · 40 Inlägg

jensen_saab skrev:
a och jag har två wink

Jaja redan hittat eller hade kanske!wink

bombarjensen
1 september 2013 · 51 Inlägg

jag har en topp som är planad men han som plana den fick ta väldigt mycket sa han plus att den inte håller tätt på alla ventiler enligt hans test maskin, och sen har jag en topp som är oplanad men som inte har kokat smile vilken ska jag sätta på?

bellanbeltin
1 september 2013 · 40 Inlägg

jensen_saab skrev:
jag har en topp som är planad men han som plana den fick ta väldigt mycket sa han plus att den inte håller tätt på alla ventiler enligt hans test maskin, och sen har jag en topp som är oplanad men som inte har kokat smile vilken ska jag sätta på?

Klart man vill ha en tät topp? Hur är den andra som e oplanad då? Är ju rätt lätt ändå å slipa ventilerna å fräsa sätena:)

bombarjensen
2 september 2013 · 51 Inlägg

jo men många säger att jag inte behöver plana eftersom den inte har kokat
sen säger flera att jag ska skita i att den inte är tät för de går ändå...
tror det blir så att jag planar den oplanade och använder den..

bellanbeltin
2 september 2013 · 40 Inlägg

jensen_saab skrev:
jo men många säger att jag inte behöver plana eftersom den inte har kokat
sen säger flera att jag ska skita i att den inte är tät för de går ändå...
tror det blir så att jag planar den oplanade och använder den..

Nä plana behöver du ju inte göra:) asså läcker de mö så kommer du ju bränna ventilerna rätt fort, men de beror ju på hur mö de läcker och, ska ju ha lite komp me:D

thePaavo Proffa
2 september 2013 · 282 Inlägg

Varför spara på en så enkel sak som planing?

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
bombarjensen
3 september 2013 · 51 Inlägg

Jo de klart att man kan bränna ventiler och så men den fungerade ju innan packningen gick och den kan väl inte hålla mindre tätt nu?

bellanbeltin
3 september 2013 · 40 Inlägg

jensen_saab skrev:
Jo de klart att man kan bränna ventiler och så men den fungerade ju innan packningen gick och den kan väl inte hålla mindre tätt nu?

Funka de innan så släng dit den bara:) men ska du bygga en lite värre motor så ska du nog satsa på att plana samt slipa å fräsa sätena:)

motorraZ
3 september 2013 · 578 Inlägg

bellanbeltin skrev:

jensen_saab skrev:
jo men många säger att jag inte behöver plana eftersom den inte har kokat
sen säger flera att jag ska skita i att den inte är tät för de går ändå...
tror det blir så att jag planar den oplanade och använder den..

Nä plana behöver du ju inte göra:) asså läcker de mö så kommer du ju bränna ventilerna rätt fort, men de beror ju på hur mö de läcker och, ska ju ha lite komp me:D

Ska alltid riktplana en topp efter den har varit av monterad sen om den kokat eller inte är skitsamma så riktplana den så blir det helt 100 smile Mvh

loop
4 september 2013 · 297 Inlägg

jag riktplanar aldrig toppar. Aldrig fått problem.

bellanbeltin
4 september 2013 · 40 Inlägg

motorraZ skrev:

bellanbeltin skrev:

jensen_saab skrev:
jo men många säger att jag inte behöver plana eftersom den inte har kokat
sen säger flera att jag ska skita i att den inte är tät för de går ändå...
tror det blir så att jag planar den oplanade och använder den..

Nä plana behöver du ju inte göra:) asså läcker de mö så kommer du ju bränna ventilerna rätt fort, men de beror ju på hur mö de läcker och, ska ju ha lite komp me:D

Ska alltid riktplana en topp efter den har varit av monterad sen om den kokat eller inte är skitsamma så riktplana den så blir det helt 100 smile Mvh

Har aldrig planat efter byte, T5 packningen e rätt tjock me;) plus att har bilen inte gått varm så tycker jag att man inte behöver plana:) men de e ju individuellt hur man vil ha de:)

jonTe
6 september 2013 · 5 710 Inlägg

Om man behöver plana eller inte mäter man sig fram till. Bäst i en mätmaskin men för "den glada garagemeckaren" går det bra med en stålskala som man lägger på rygg  diagonalt över toppen.
Har man sedan bra ljus bakom skalan / på planet är det lätt att se om den är skev.

jag har en topp som är planad men han som plana den fick ta väldigt mycket sa han

Obra på en turbomaskin. Det finns ett maxmått på hur mycket man får plana. Kommer inte ihåg det i huvudet men säger han att han har fått ta mycket skulle jag välja en anna topp. Man får ju inte glömma att det inte bara är planet som kan bli skevt. Även kamaxelgångar osv kan ju bli skadat.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang