n

sweden10
26 augusti 2013 · 54 Inlägg

d

Senast redigerat av sweden10 (18 februari 2015)

cewee
26 augusti 2013 · 349 Inlägg

Tja !

jätte svårt att säga då det inte finns någon bil att titta på.

sweden10
26 augusti 2013 · 54 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/124/123415/123415-56e6b927706aecf026db926f68d0e452.jpg

sweden10
26 augusti 2013 · 54 Inlägg

Sorry, nu tror jag ni borde kunna se bilden.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
26 augusti 2013 · 2 972 Inlägg

Beror på hur mycket som tagit skada "bakom" (hjulupphängning, kylare, motor/fästen mm?), men tror den blir inlöst.

Det blev min 2007 A4 med 5k mil på mätare - för 3 år sen. Den såg ut såhär, och skulle kosta mer än 180k (de slutade räkna där) att laga:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/5475/1017828_oteeys.jpg

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
joakim89
26 augusti 2013 · 1 265 Inlägg

Beror ju på hur mycket skada de blivit?  airbagen slog väl ut`? bara de är ju dyrt

sweden10
26 augusti 2013 · 54 Inlägg

Oj om dom löste in dedär borde dom nog lösa in detta med me tanke på att din e värd ca 50k mer, löste dina airbags ut?

Ingen av mina airbags löste ut konstigt nog.

Senast redigerat av sweden10 (26 augusti 2013)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
26 augusti 2013 · 2 972 Inlägg

Nej, ingen av mina heller. Den värderades till 220 så det fick jag ut då. Men som sagt, det beror ju på vad "under" som tagit skada.
Det som syns är det billiga, enkelt sagt.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
sweden10
26 augusti 2013 · 54 Inlägg

Ah, okej tack för svaren! smile

Rquired Allmänt envis
26 augusti 2013 · 12 512 Inlägg

sweden10 skrev:
Oj om dom löste in dedär borde dom nog lösa in detta med me tanke på att din e värd ca 50k mer, löste dina airbags ut?

Ingen av mina airbags löste ut konstigt nog.

En krockkudde skall bara lösa ut när kollisionen är tillräckligt kraftig för att den skall göra nytta annars är risken stor att den tvärt om skadar dig. Visst kan systemet fela men det är ovanligt och av bilden att döma är det rimligt att krockkudden inte skulle gjort någon nytta i det läget.

Din bild är lite mörk och en bedömning är svår för en bil kan se relativt oskadd ut men ha svåra skador under, medan en annan bil ser ut som kriget där majoriteten av skadorna är ytliga plåtskador. Men om du har sett bilen kanske du sitter på lite mer information, vad har den träffat och i vilken fart? Gick den att köra upp på en bärgningsbil utan problem eller stod bilen i en pöl av sina egna vätskor med en framvagn som spretade åt alla håll och en motor som inte gick runt?

Det är fortfarande en svår bedömning för folket här att göra men mer information skadar inte. Lycka till och jag hoppas att ingen blev skadad? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 augusti 2013 · 13 757 Inlägg

spelar ingen roll om airbagen smäller eller ej den har gått i beredskaps läge och minst styrboxen är bara att kasta så det kostar massor även om den inte smäller

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
sweden10
26 augusti 2013 · 54 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/124/123415/123415-c7cdc0ae21c631345b31ff10d6aefe85.jpg

Här kommer en något bättre bild, motorn gick å starta å köra, styrleden va sönder, kylarvätska & spolarvätska läckte under bilen, bilen körde in i mig i ca 50km/H fälgen blev skadad å sen tror jag nog att drivaxeln var ordentligt böjd( ej säker)

Rquired Allmänt envis
27 augusti 2013 · 12 512 Inlägg

sweden10 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/124/123415/123415-c7cdc0ae21c631345b31ff10d6aefe85.jpg

Här kommer en något bättre bild, motorn gick å starta å köra, styrleden va sönder, kylarvätska & spolarvätska läckte under bilen, bilen körde in i mig i ca 50km/H fälgen blev skadad å sen tror jag nog att drivaxeln var ordentligt böjd( ej säker)

När du skriver att drivaxeln är böjd blir jag lite fundersam, har den fått en smäll bak utöver det som syns på bilderna? Att bilen kan röra på sig är ett positivt tecken men att kylsystem och framvagn skadats gör det svårt att sia om skadorna, det kan vara enkla skador men reparationskostnaderna sticker gärna iväg exponentiellt i takt med hur mycket som har vikit sig tyvärr.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
mb_pucken
27 augusti 2013 · 5 088 Inlägg

Jag tror det blir inlösen.
Ser ut som att hjul/framvagn har tagit en hel del stryk så när det sk bytas styrväxel osv så brukar kostnaden springa iväg ganska fort. Bara plåt är förhållande vis billigt att fixa.
Har det runnit vätskor så har säkert ac delar m.m. tagit skada och sånt är dyrt det med.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
JHarnborg Pedantisk Perfektionist
27 augusti 2013 · 232 Inlägg

Growe skrev:
spelar ingen roll om airbagen smäller eller ej den har gått i beredskaps läge och minst styrboxen är bara att kasta så det kostar massor även om den inte smäller

Vart har du hittat denna infon? Jag har jobbat många år inom bilskadebranchen och vi har aldrig bytt nån styrenhet om den nu inte har varit fysiskt skadad förstås.
Fick inte heller lära mig något om det på utbildningen.

BMW/Alpina - Only the best is good enough
Mitsubishi EVO IX "RalliArt" (2006)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 augusti 2013 · 2 972 Inlägg

För vidare info om min så gick den inte att köra (men motorn gick runt utan missljud). Vänster framhjul satt fast och kasade när bärgaren drog upp bilen. Fälgen hade en stor spricka i sig, intercoolern framför framhjulet (sitter två små på den modellen) var helt tras, drivaxel, styrled, bärarm mm helt åt h-e.
Alla rutor klarade sig, men bilen blev nog ram-sned också, då högerdörrens passform inte var 100 sen...

Kan tillägga att bilen 2-3 år senare låg på blocket för 165 000, lagad och fin. Pratade med två olika spekulanter som ringde och frågade om den. Säljaren hade ärligt berättat att den varit med om en krock och att de lagat den.
Så det gick nog att laga den billigare än "min" verkstad räknade fram till mitt försäkringsbolag.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
sweden10
27 augusti 2013 · 54 Inlägg

Bilen ska förflyttas till ett skadecenter i slutet av veckan, kan skriva ett inlägg här ungefär på måndag om vad exakt som behöver åtgärdas!

xXSammy
27 augusti 2013 · 6 582 Inlägg

Rquired skrev:

sweden10 skrev:
Oj om dom löste in dedär borde dom nog lösa in detta med me tanke på att din e värd ca 50k mer, löste dina airbags ut?

Ingen av mina airbags löste ut konstigt nog.

En krockkudde skall bara lösa ut när kollisionen är tillräckligt kraftig för att den skall göra nytta annars är risken stor att den tvärt om skadar dig. Visst kan systemet fela men det är ovanligt och av bilden att döma är det rimligt att krockkudden inte skulle gjort någon nytta i det läget.

Säkerhetsbältet står för ca 70-80% av krocksäkerheten, bältessträckarna lär ha löst ut i kollisionen.

Jharnborg skrev:
Vart har du hittat denna infon? Jag har jobbat många år inom bilskadebranchen och vi har aldrig bytt nån styrenhet om den nu inte har varit fysiskt skadad förstås.
Fick inte heller lära mig något om det på utbildningen.

Beror på tillverkare, styrboxen i Ford Ka ska bytas vid kollision. Står i instruktionerna..Men har man ingenstans att läsa så blir det svårt att veta.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 augusti 2013 · 13 757 Inlägg

Malheus skrev:

Rquired skrev:

sweden10 skrev:
Oj om dom löste in dedär borde dom nog lösa in detta med me tanke på att din e värd ca 50k mer, löste dina airbags ut?

Ingen av mina airbags löste ut konstigt nog.

En krockkudde skall bara lösa ut när kollisionen är tillräckligt kraftig för att den skall göra nytta annars är risken stor att den tvärt om skadar dig. Visst kan systemet fela men det är ovanligt och av bilden att döma är det rimligt att krockkudden inte skulle gjort någon nytta i det läget.

Säkerhetsbältet står för ca 70-80% av krocksäkerheten, bältessträckarna lär ha löst ut i kollisionen.

Jharnborg skrev:
Vart har du hittat denna infon? Jag har jobbat många år inom bilskadebranchen och vi har aldrig bytt nån styrenhet om den nu inte har varit fysiskt skadad förstås.
Fick inte heller lära mig något om det på utbildningen.

Beror på tillverkare, styrboxen i Ford Ka ska bytas vid kollision. Står i instruktionerna..Men har man ingenstans att läsa så blir det svårt att veta.

dom nya bilarna har nog alla så. dom går i ett läge för att förbereda sig och då anses dom förbrukade.

oftast byts jhu dessa inte ut fast dom borde. ibland ger dom felkoder då har man inget val men inte alltid dom gör det

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Korsen
27 augusti 2013 · 236 Inlägg

på ett ungefär så repareras skador upp till 60-80% av bilens marknadsvärde, annars blir det lösen, tror du kan välja att lösa ut bilen själv och få en kontantsumma, men då får du inte teckna helförsäkring

Man måste ha humor
Volkswagen Jetta mk2 "Dubbelnougaten" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang