B234f (16 ventilare) VS B230ft (fulltryckare) ?

joakimahlen
26 augusti 2013 · 174 Inlägg

Hejsan allesammans!
Har planer på att köpa en volvo 740... väljer mellan dessa två motorer...

1, b234f (16 ventilare)
2, b230ft (fulltrycksturbo)

Skulle vilja veta för/nackdelar med de olika motorerna samt hur mycket bränsle de dricker..
Tanken är att jag inte ska trimma dom någe...

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!
Hampe-B
26 augusti 2013 · 110 Inlägg

Bra motorer båda två. Vill du ha turbo eller inte är egentligen frågan. tröttnar du på effekten så är det ju enkelt med turbo.

joakimahlen
26 augusti 2013 · 174 Inlägg

Hampe-B skrev:
Bra motorer båda två. Vill du ha turbo eller inte är egentligen frågan. tröttnar du på effekten så är det ju enkelt med turbo.

Vet du vilken som drar mest soppa? smile

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!
joakimahlen
26 augusti 2013 · 174 Inlägg

Hampe-B skrev:
Bra motorer båda två. Vill du ha turbo eller inte är egentligen frågan. tröttnar du på effekten så är det ju enkelt med turbo.

Vet du vilken som drar mest soppa? smile

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!
StlpMK Team T-Röd Racing
26 augusti 2013 · 507 Inlägg

Turbon drar mest soppa, b230ft lätt, 8ventilare inte mkt som kan krångla smile annars 16v med turbo smile

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Tobias_Nordh
26 augusti 2013 · 68 Inlägg

Köper man en 740 så bör man ju inte bry sig vad dom drar då alla drar 1l/milen om inte mer, ta fulltryckaren.

Volkswagen Golf II "White n black" (1986)
Hampe-B
26 augusti 2013 · 110 Inlägg

skiljer bara 10 häst så bränsleförbrukningen är nästan samma.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 augusti 2013 · 13 757 Inlägg

turbon går klart bättre. eftersom man aldrig kör en sån orginal. 16v efter 88b är meningslöst brukar vara HELT döda. testade en 90:ans 745glt 16v frågade ägaren om han skämtade när han berättade att den hade 16v motor. den var helt klart lika död som en b230F smile men han överbevisade mig genom att visa motorn smile) stackars snubbe

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hampe-B
27 augusti 2013 · 110 Inlägg

Growe skrev:
turbon går klart bättre. eftersom man aldrig kör en sån orginal. 16v efter 88b är meningslöst brukar vara HELT döda. testade en 90:ans 745glt 16v frågade ägaren om han skämtade när han berättade att den hade 16v motor. den var helt klart lika död som en b230F smile men han överbevisade mig genom att visa motorn smile) stackars snubbe

baserat på 1 bil? tycker min går hur fint som helst smile

nixon89 klabbarpan
27 augusti 2013 · 3 041 Inlägg

Att 16v vore död efter 88:ans modell håller jag inte med om. Bra mycket piggare än de sunkiga b230fd/fb motorerna. Bra mycket bättre klipp i maskineriet.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 augusti 2013 · 13 757 Inlägg

har kört ett par olika och alla nyare än den första är markant slöare än 88b.

som natt och dag i skillad. sen är det omtalat att insuget är bättre på dom äldre som ett exempel.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
nixon89 klabbarpan
27 augusti 2013 · 3 041 Inlägg

Nja insuget är samma men du har andra insugs kanaler i toppen på den äldre, därav den kan kännas piggare smile

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Hampe-B
27 augusti 2013 · 110 Inlägg

dom äldre har 159 hkr wink

ErsdaHL
15 januari 2014 · 600 Inlägg

skrämmer upp denna halvgamla tråd. Har en 234f nu men är sugen på 945a och då är väl turbo det mest motsvarande 740in i motorväg? Har tittat på den här http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … amp;last=1

Men är lite osäker. 740in har jag nu har börjat slamra lite och jag har redan kostat på den för mycket men jag kan ändå åka relativt billigt till skolan vilken ligger 8 mil bort så funderar också hur ftn är i förbrukning i jämnförelse. mvh

Oves_Bror
15 januari 2014 · 456 Inlägg

Kör du ekonomiskt går dom på 0,8.
Gör du inte det kan dom gå hur dyrt som helst smile
Men klart du ska ha en turbo.

growing old is mandatory growing up is optional
ErsdaHL
15 januari 2014 · 600 Inlägg

Oves_Bror skrev:
Kör du ekonomiskt går dom på 0,8.
Gör du inte det kan dom gå hur dyrt som helst smile
Men klart du ska ha en turbo.

Hm jaja jaho. finns det något att vara aktsam med på dessa då? är ju en 97a inte gått allt för jättelångt egentligen.. den jag har nu har ju gått snart 40:D

Oves_Bror
15 januari 2014 · 456 Inlägg

Motormässigt så brukar det inte va några konstigheter.
Kan däremot vara missljud i växellådan vid växling, speciellt på hårt körda bilar,
det kan vara värt att lyssna efter.
Annars går dom hur länge som helst bara du byter olja nån gång imellanåt.....

growing old is mandatory growing up is optional
ErsdaHL
15 januari 2014 · 600 Inlägg

Oves_Bror skrev:
Motormässigt så brukar det inte va några konstigheter.
Kan däremot vara missljud i växellådan vid växling, speciellt på hårt körda bilar,
det kan vara värt att lyssna efter.
Annars går dom hur länge som helst bara du byter olja nån gång imellanåt.....

han skriver ju iallafall på annonsen att han bytt nyss, pew. bytte på 740in förra helgen så slipper väl göra det om det stämmer.. Men annars kan man säga att det är hugget som stucket i bränsleförbrukning osv ?

siiimooon Påstängd
15 januari 2014 · 1 194 Inlägg

ErsdaHL skrev:
skrämmer upp denna halvgamla tråd. Har en 234f nu men är sugen på 945a och då är väl turbo det mest motsvarande 740in i motorväg? Har tittat på den här http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … amp;last=1

Men är lite osäker. 740in har jag nu har börjat slamra lite och jag har redan kostat på den för mycket men jag kan ändå åka relativt billigt till skolan vilken ligger 8 mil bort så funderar också hur ftn är i förbrukning i jämnförelse. mvh

Finns ju 940 16v också, 90-91.. smile

ErsdaHL
15 januari 2014 · 600 Inlägg

siiimooon skrev:

ErsdaHL skrev:
skrämmer upp denna halvgamla tråd. Har en 234f nu men är sugen på 945a och då är väl turbo det mest motsvarande 740in i motorväg? Har tittat på den här http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … amp;last=1

Men är lite osäker. 740in har jag nu har börjat slamra lite och jag har redan kostat på den för mycket men jag kan ändå åka relativt billigt till skolan vilken ligger 8 mil bort så funderar också hur ftn är i förbrukning i jämnförelse. mvh

Finns ju 940 16v också, 90-91.. smile

kompisen har en 944 b234f och den håller inte ikapp min 8) sen är jag lite sugen på en turbo men skrämsele propaganda med påståenden som riktigt hög förbrukning . den jag länkade tidigare har just gått 30850km på 4 ägare:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang