Nån som vill hjälpa att räkna på en låda till 4st JBL MS-10SD2

goggemaster
31 augusti 2013 · 303 Inlägg

Tjena smile

Är de nån vänlig själ som vill räkna ut en bra baslåda till 4st JBL MS-10SD2.. vill ha 2 st i varje kammare så att säga men alla kommer att sitta på rad.

Både Slutet å Basreflex om ni har tid wink

Drönirettab
1 september 2013 · 21 761 Inlägg

Basens parametrar visar att det är sluten låda som gäller, men det ser ut som att djupbasen inte får speciellt bra verkningsgrad. Basreflex ger betydligt högre verkningsgrad, fast ljudkvaliteten lär knappast vara den bästa. Elementet i sig är tyvärr mycket trögdrivet i teorin, du lär nog få mata in så mycket effekt som basarna tål om det ska ge hyfsat tryck. smile

Manualen rekommenderar 15 liter slutet per bas, men jag vill nog ha 25 liter netto per bas. Vill du testa basreflex så föreslår jag 60 liter netto för två basar, sedan 1 st 4" port där röret kapas 11 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Jag törs dock inte garantera någon ljudkvalitet med den lådan. smile

goggemaster
1 september 2013 · 303 Inlägg

Har byggt en låda med 33l för två basar men blir ifrån spelad av EN 12" Alpines slim bas å de känns inte helt rätt smile

Drönirettab
1 september 2013 · 21 761 Inlägg

Jag antar att du menar Alpine SWR-T12, den har i teorin ca 5,5 dB högre verkningsgrad än MS-10SD2. När jag kikar i mitt beräkningsprogram och jämför 2 st MS-10SD2 i 33 liter slutet med 1 st SWR-T12 i likadan låda så får SWR-T12 högre verkningsgrad vid frekvenser under 40 Hz. Den basen har dessutom betydligt högre Xmax och kan drivas på hårdare. smile

Testa att bygga basreflexförslaget till dina basar så får vi se hur det blir, betydligt högre kommer det att spela iaf.

goggemaster
1 september 2013 · 303 Inlägg

Köpte dom för att dom ska spela bra i små lådor annars har jag ju kunnat köpa två 12 istället smile

Drönirettab
1 september 2013 · 21 761 Inlägg

Jo, det kan jag hålla med om förstås. smile

Parametrarna till MS-10SD2 gör helt enkelt att de inte spelar högre än så där, tyvärr. Om jag jämför med 10" slimvarianter från exempelvis hertz, Kenwood och Alpine så är basen från JBL nästan en "katastrof". Jag förstår inte riktigt hur den basen kan ha såna där parametrar. hmm

Sett ur teoretisk synpunkt alltså, väl att märka.

Senast redigerat av Drönirettab (1 september 2013)

goggemaster
1 september 2013 · 303 Inlägg

De är ju tur att man betalade nästan 8 papp för nå skitbasar smile

Drönirettab
1 september 2013 · 21 761 Inlägg

Fråga om du får byta ut dem mot andra. Fast eftersom du har använt dem litegrann så vet jag inte hur butikerna brukar resonera. smile

goggemaster
1 september 2013 · 303 Inlägg

Får kolla smile  fundetsde på två sånna här JBL MS-12SD4 istället lät som om dom skulle ha
små lådor

Drönirettab
1 september 2013 · 21 761 Inlägg

Manualen rekommenderar 27 liter för en bas, teorin säger dock att större låda behövs om man vill ha tydlig djupbas. smile

Förresten, med det där steget du har så borde du välja D2 om du vill ha 2 st basar och kunna utnyttja all effekt.

Senast redigerat av Drönirettab (1 september 2013)

goggemaster
1 september 2013 · 303 Inlägg

Jo tanken var att ta dom smile

Eller har du nå tips?

Drönirettab
1 september 2013 · 21 761 Inlägg

Med ungefär samma lådvolym, dvs ca 55 liter för två basar, kan exempelvis Hertz HX300 i teorin spela omkring 3 dB högre ifall man gör basreflex. Jag har inte provat HX300, men Hertz i allmänhet verkar ge bra ljudkvalitet enligt folk som testat. smile

Men 55 liter till två stycken HX300 är dock aningen litet om man vill utnyttja dem ordentligt.

Senast redigerat av Drönirettab (1 september 2013)

Drönirettab
1 september 2013 · 21 761 Inlägg

goggemaster skrev:
De är ju tur att man betalade nästan 8 papp för nå skitbasar smile

Jag tänkte inte på det där förut, men nu har jag utgått ifrån MS-10SD2 Slim hela tiden.

Är det fel?

goggemaster
1 september 2013 · 303 Inlägg

Jo de är dom jbl högtalarna jag har men är INTE  nöjd med vad dom presterar. Skulle ha varit roligt å höra med nån som har sånna basar om de löns bygga om lådan man har till dom

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang