Är det är en adapeter för R134 till R12?

Volvo740-88 Volvo850-92
6 september 2013 · 1 678 Inlägg

Är det är en adapeter för R134 till R12?
Ska fylla på AC och jag har alla verktyg så försök inte övertala mig att jag ska göra det hos en frima wink

http://www.aliexpress.com/item/R12-r22- … 66012.html

Evildan
6 september 2013 ·

Det är nog bättre du gör det hos en firma....

Det står att det ska vara en sådan adapter, men vad du får i verkligheten i brevlådan från Kina det märker du när/om paketet anländer.

Volvo740-88 Volvo850-92
6 september 2013 · 1 678 Inlägg

Evildan skrev:
Det är nog bättre du gör det hos en firma....

Det står att det ska vara en sådan adapter, men vad du får i verkligheten i brevlådan från Kina det märker du när/om paketet anländer.

Nej. Absolut ICKE!

Lögn lögn lögn. Jag köper daligen saker från kina via post och jag har handlat där över 300-400 gånger. Inte en enda gång har jag fått "fel" produkt eller liknande.

Du ska inte lyssna på andra vad dem säger om kinesisk kvalité eller om att man ska låta en frima göra det istället. Det är bara för dom ska tjäna pengar pengar. Köper hellre från kina då tullen och skatten är gratis.

Senast redigerat av Volvo740-88 (6 september 2013)

-Brink-
6 september 2013 · 378 Inlägg

Det kan nog stämma att det är en adapter. Vi fick in en ny flaska på jobb och då passa inte det gamla.
Mer än så kan jag inte hjälpa dig x)

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
Volvo740-88 Volvo850-92
6 september 2013 · 1 678 Inlägg

-Brink- skrev:
Det kan nog stämma att det är en adapter. Vi fick in en ny flaska på jobb och då passa inte det gamla.
Mer än så kan jag inte hjälpa dig x)

Okej. Ska fråga kinesen då smile Dock är den offline.

Evildan
6 september 2013 ·

Volvo740-88 skrev:

Evildan skrev:
Det är nog bättre du gör det hos en firma....

Det står att det ska vara en sådan adapter, men vad du får i verkligheten i brevlådan från Kina det märker du när/om paketet anländer.

Nej. Absolut ICKE!

Lögn lögn lögn. Jag köper daligen saker från kina via post och jag har handlat där över 300-400 gånger. Inte en enda gång har jag fått "fel" produkt eller liknande.

Du ska inte lyssna på andra vad dem säger om kinesisk kvalité eller om att man ska låta en frima göra det istället. Det är bara för dom ska tjäna pengar pengar. Köper hellre från kina då tullen och skatten är gratis.

Lögn? Du kallar mig grundlöst en lögnare? Är du riktig riktig?
Du och jag har väldigt olika erfarenheter av Kinagrejor det märker jag.
Vad får dig att tro att jag lyssnar på andra och skriver ned deras åsikter?

Hilmer
6 september 2013 · 1 789 Inlägg

Räcker ju inte med bara en adapter för att konvertera från R12 till R134a, hur löser du resten?

Knugcab
6 september 2013 · 5 111 Inlägg

Är det på 850 du skall göra det? Hade inte de R134 redan från början?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
CarpeDiem German Engineering
6 september 2013 · 9 083 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Är det på 850 du skall göra det? Hade inte de R134 redan från början?

Har för mig att R134 infördes på bilar 1993.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Tommty
8 september 2013 · 218 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Evildan skrev:
Det är nog bättre du gör det hos en firma....

Det står att det ska vara en sådan adapter, men vad du får i verkligheten i brevlådan från Kina det märker du när/om paketet anländer.

Nej. Absolut ICKE!

Lögn lögn lögn. Jag köper daligen saker från kina via post och jag har handlat där över 300-400 gånger. Inte en enda gång har jag fått "fel" produkt eller liknande.

Du ska inte lyssna på andra vad dem säger om kinesisk kvalité eller om att man ska låta en frima göra det istället. Det är bara för dom ska tjäna pengar pengar. Köper hellre från kina då tullen och skatten är gratis.

knappast gratis med skatt och tull...

du verkar ha noll koll på detta, du försökte med samma saker på jagrullar.

Att du får vad som är på bilden stämmer oftast, men att det är skillnad på kvalité är det inget snack om.
Sen så skicker många saker genom "gift" systemet vilket ett företag ej får skicka som vilket dem flesta gör endå nere i dem asiatiska länder p.g.a 2 anledningar.

1) bättre priser
2) om du ska deklarera för en vara som ska skickas från kina tar det generellt 2-3 gånger längre än när du skickar en gåva d.v.s att om du skickar som gåva skippas en del kontroller och tiden går allt mellan 1-4 veckor.
Ska den deklarerar om elekronik/verktyg så ska den kontrolleras innan och detta tar allt mellan 3-12 veckor.

om detta upptäcks kan det också ge dryga böter.

att ens orka diskutera om att alla AC verkstäder är giriga kommer jag inte ens börja diskutera...

Senast redigerat av Tommty (8 september 2013)

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Peter_5565
8 september 2013 · 326 Inlägg

Tommty skrev:
knappast gratis med skatt och tull...


2) om du ska deklarera för en vara som ska skickas från kina tar det generellt 2-3 gånger längre än när du skickar en gåva d.v.s att om du skickar som gåva skippas en del kontroller och tiden går allt mellan 1-4 veckor.
Ska den deklarerar om elekronik/verktyg så ska den kontrolleras innan och detta tar allt mellan 3-12 veckor.

om detta upptäcks kan det också ge dryga böter.

att ens orka diskutera om att alla AC verkstäder är giriga kommer jag inte ens börja diskutera...

Det där stämmer inte alls med mina erfarenheter. Jag beställer hobbygrejor ett par gånger i månaden från Kina och nån enstaka gång fastnar det i tullen. Det brukar bara ta en eller två dagar extra. Man får ett brev från Posten där dom undrar vad det är i paketet och värdet. Då brukar jag maila tillbaka vad det är och en summa som låter bra. Dagen efter har jag oftast paketet och ibland har dom lagt på tull och moms samt postens avgift. Detta är som sagt ytterst sällan det händer, 9 gånger av 10 slinker paketet igenom. Det är alltså Posten som sköter sånt här åt Tullen eftersom dom troligen inte hinner med. Beställer man via DHL är det samma sak, då är det dom som tar eventuella avgifter.
Normal leveranstid är allt mellan 3 dagar och 10 dagar. Vid nåt enstaka tillfälle har jag fått vänta på paketet två veckor. Prova att beställa själv nån gång så får du se att det inte tar så förtvivlat lång tid som en del vill påstå.

Jag har aldrig haft några problem med kvaliteten på prylarna heller, det är ju oftast samma saker som säljs till tre gånger priset här i Sverige.

Böter, vad menar du med det? Menar du att det är olagligt att skicka efter grejor från Kina? Nån smuggling är det ju knappast, vill Posten/Tullen kontrollera paketet så är det ju fritt fram för dom, du undanhåller ju inget. Det är möjligen Kinesen som anger felaktiga uppgifter, men det är ju inte ditt fel. Frågar Posten/Tullen så säger du ju naturligtvis sanningen om innehåll och värde.

F.ö. så undrar jag om du såg vad den där adaptern kostade? Blir knappast nån tull eller moms på den. Jag har då aldrig råkat ut för det på grejor som kostat mindre än 300-400:-

Pratade f.ö. med en kyltekniker härom dagen angående kompisens Daimler som behöver påfyllning med R12. han hade så han kunde fylla sa han, men sa också att det går bra att pytsa i R134 om man vill. Jag frågade flera gånger om han var säker på det, och det var han absolut. Han hade själv gjort det flera gånger utan att nåt otäckt hade hänt. Den här konverteringen som man alltid hört ska göras då, frågade jag. Det behövs inte, tyckte han, det är bara för att man ska lämna till verkstad och dom ska tjäna pengar. Är inte systemet helt tomt så skulle det gå bra att efterfylla med R134 sa han flera gånger. Vet inte om det är sant, men jag har känt honom i många år och tror inte han skulle ha nån anledning att hitta på detta.


Och jo. kylfirmor är giriga. Dom vill gärna ha sitt monopol kvar och avskyr när privatpersoner fixar sina egna AC:n.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2013 · 13 771 Inlägg

1gång under alla år har vi fått förfrågan från tullverket!
då undrar dom över värdet..ganska underbart då kineserna antar att dom ska skriva att det är ett visnings ex och liknande dessutom skickar dom alltid värdet dom skrivit på paketet!
så den gången vi fick något var från ett tradera köp men det löste sig när vi visade "värdet"
och det kostade inte en enda krona.

senast beställde jag en grej för 90dollar som det inte var några problem med.. dock verkar det som ett paket är borta någonstans på vägen men 200kr kvittar smile
handlar man från rätt ställe så får man pengarna tillbaka ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Glesmark
8 september 2013 · 1 938 Inlägg

Aldrig haft problem med saker från Kina, varken med produkterna eller fraktbolagen.
En sak du bör tänka på är att deras standarder för anslutningar kan skilja sig mot dom Svenska standarderna, så den där mojjängen kanske inte passar på trycksidan över huvud taget.
T.ex Svenska gasolkopplingar passar inte när du kommer till Tyskland för dom har en annan standard, samma sak med svetsgas har jag fått erfara, svenska regulatorer för argon har en standard, utomlands en annan.

Hilmer
8 september 2013 · 1 789 Inlägg

Peter_5565 skrev:
Pratade f.ö. med en kyltekniker härom dagen angående kompisens Daimler som behöver påfyllning med R12. han hade så han kunde fylla sa han, men sa också att det går bra att pytsa i R134 om man vill. Jag frågade flera gånger om han var säker på det, och det var han absolut. Han hade själv gjort det flera gånger utan att nåt otäckt hade hänt. Den här konverteringen som man alltid hört ska göras då, frågade jag. Det behövs inte, tyckte han, det är bara för att man ska lämna till verkstad och dom ska tjäna pengar. Är inte systemet helt tomt så skulle det gå bra att efterfylla med R134 sa han flera gånger. Vet inte om det är sant, men jag har känt honom i många år och tror inte han skulle ha nån anledning att hitta på detta.


Och jo. kylfirmor är giriga. Dom vill gärna ha sitt monopol kvar och avskyr när privatpersoner fixar sina egna AC:n.

Där har du mer eller mindre blivit lurad, det är olika typer av gas och olja som man INTE ska blanda.
Att det kan fungera under en kortare period kan va rimligt, men knappast i det långa loppet.

Kylfirmor är inte mer giriga än andra som vill tjäna på sitt arbete.
Att folk överlag hellre vill att sådana jobb skall lämnas till kylfirmor har helt rätt, låt folk som begriper det hålla på med det.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2013 · 13 771 Inlägg

Hilmer skrev:

Peter_5565 skrev:
Pratade f.ö. med en kyltekniker härom dagen angående kompisens Daimler som behöver påfyllning med R12. han hade så han kunde fylla sa han, men sa också att det går bra att pytsa i R134 om man vill. Jag frågade flera gånger om han var säker på det, och det var han absolut. Han hade själv gjort det flera gånger utan att nåt otäckt hade hänt. Den här konverteringen som man alltid hört ska göras då, frågade jag. Det behövs inte, tyckte han, det är bara för att man ska lämna till verkstad och dom ska tjäna pengar. Är inte systemet helt tomt så skulle det gå bra att efterfylla med R134 sa han flera gånger. Vet inte om det är sant, men jag har känt honom i många år och tror inte han skulle ha nån anledning att hitta på detta.


Och jo. kylfirmor är giriga. Dom vill gärna ha sitt monopol kvar och avskyr när privatpersoner fixar sina egna AC:n.

Där har du mer eller mindre blivit lurad, det är olika typer av gas och olja som man INTE ska blanda.
Att det kan fungera under en kortare period kan va rimligt, men knappast i det långa loppet.

Kylfirmor är inte mer giriga än andra som vill tjäna på sitt arbete.
Att folk överlag hellre vill att sådana jobb skall lämnas till kylfirmor har helt rätt, låt folk som begriper det hålla på med det.

exakt det krävs oljebyte när man byter gas.
annars rasar det rätt omgånde.

oljebyte+torrfilter ska man byta.
så det är bara att skölja rent systemet med sprit dit med ett nytt filter och trycksätta kolla efter läckor sen vacumsuga systemet ordenkligt och fylla olja+gas inte riktigt något för en glad amatör om man inte har bra med utrustning... det är endå grejer för närmare 10K som går åt för att göra detta

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Tommty
8 september 2013 · 218 Inlägg

Peter_5565 skrev:
Det där stämmer inte alls med mina erfarenheter.

Ibland har man tur ibland inte, dock så ska man inte betrakta det som att alla har den turen. Att det funkar för digs betyder inte att det behöver funka för andra.

Peter_5565 skrev:
Det brukar bara ta en eller två dagar extra.

Då måste du återigen haft tur då det absolut inte är bara är till vanlighet 2 dagar extra när man deklarerar Övrigt med specification från kina eller övriga asiatiska länder.

Peter_5565 skrev:
Normal leveranstid är allt mellan 3 dagar och 10 dagar. Vid nåt enstaka tillfälle har jag fått vänta på paketet två veckor. Prova att beställa själv nån gång så får du se att det inte tar så förtvivlat lång tid som en del vill påstå.

Nu har jag absolut ingen aning om vart du beställer ifrån men av dem totalt 469 (ja, jag brydde mig faktisk om att kolla hur många beställningar jag gjort) gånger över 4 år som jag handlat på diverse hemsidor, mest ebay och jag kan säga att ungefär 10-20% tar 7 dagar, resten ligger en bra bit över. Så några 3 dagar från kina om man inte har pröjsat några hundra för express är bara och glömma.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Volvo740-88 Volvo850-92
30 september 2013 · 1 678 Inlägg

CarpeDiem skrev:

Volvo544special65 skrev:
Är det på 850 du skall göra det? Hade inte de R134 redan från början?

Har för mig att R134 infördes på bilar 1993.

Min 850 är från 1991 och har R134a, men måste konvertera till R12.

Volvo740-88 Volvo850-92
30 september 2013 · 1 678 Inlägg

Tommty skrev:

Volvo740-88 skrev:

Evildan skrev:
Det är nog bättre du gör det hos en firma....

Det står att det ska vara en sådan adapter, men vad du får i verkligheten i brevlådan från Kina det märker du när/om paketet anländer.

Nej. Absolut ICKE!

Lögn lögn lögn. Jag köper daligen saker från kina via post och jag har handlat där över 300-400 gånger. Inte en enda gång har jag fått "fel" produkt eller liknande.

Du ska inte lyssna på andra vad dem säger om kinesisk kvalité eller om att man ska låta en frima göra det istället. Det är bara för dom ska tjäna pengar pengar. Köper hellre från kina då tullen och skatten är gratis.

knappast gratis med skatt och tull...

du verkar ha noll koll på detta, du försökte med samma saker på jagrullar.

Att du får vad som är på bilden stämmer oftast, men att det är skillnad på kvalité är det inget snack om.
Sen så skicker många saker genom "gift" systemet vilket ett företag ej får skicka som vilket dem flesta gör endå nere i dem asiatiska länder p.g.a 2 anledningar.

1) bättre priser
2) om du ska deklarera för en vara som ska skickas från kina tar det generellt 2-3 gånger längre än när du skickar en gåva d.v.s att om du skickar som gåva skippas en del kontroller och tiden går allt mellan 1-4 veckor.
Ska den deklarerar om elekronik/verktyg så ska den kontrolleras innan och detta tar allt mellan 3-12 veckor.

om detta upptäcks kan det också ge dryga böter.

att ens orka diskutera om att alla AC verkstäder är giriga kommer jag inte ens börja diskutera...

Jag märker att du trotsar den Kinesiska Kommunismen, kamrat.
Gör inte detta. Säger Kina att det är RÄTT...så är det RÄTT.

Så länge jag tjänar på det så håller jag med dessa småttingar big_smile

AC verkstäder är giriga...punkt.

Hilmer
1 oktober 2013 · 1 789 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

CarpeDiem skrev:

Volvo544special65 skrev:
Är det på 850 du skall göra det? Hade inte de R134 redan från början?

Har för mig att R134 infördes på bilar 1993.

Min 850 är från 1991 och har R134a, men måste konvertera till R12.

Du måste ingenting, varför inte bara fylla på med det som ska vara i systemet!?

850in kom först som årsmodell -92.


Volvo740-88 skrev:
AC verkstäder är giriga...punkt.

Som sagt, dom är inte mer giriga än andra firmor som vill tjäna på det dom pysslar med.
Tror inte din arbetsplats är enbart för syns skull, tror nog att även där finns det folk som vill få det att gå runt...

Volvo740-88 Volvo850-92
4 oktober 2013 · 1 678 Inlägg

Hilmer skrev:

Volvo740-88 skrev:

CarpeDiem skrev:

Har för mig att R134 infördes på bilar 1993.

Min 850 är från 1991 och har R134a, men måste konvertera till R12.

Du måste ingenting, varför inte bara fylla på med det som ska vara i systemet!?

850in kom först som årsmodell -92.


Volvo740-88 skrev:
AC verkstäder är giriga...punkt.

Som sagt, dom är inte mer giriga än andra firmor som vill tjäna på det dom pysslar med.
Tror inte din arbetsplats är enbart för syns skull, tror nog att även där finns det folk som vill få det att gå runt...

Men jag har en slang som är R12 och den leder gasen igenom slangen.

Jo, den är reggad som -92 smile

Men bland måste verkstäder ha gränser. De kan inte börja ta betalt för luft om du förstår vad jag menar...host *volvo* host.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang