Jag införskaffade denna bil för att bygga om den till något som ingen annan hade, en Volvo 760 med en Om603. Visste jag vad jag gav mig in på? Näe, men nu är motorbiten snart klar och därefter blir det lite småpyssel om jag anser att den förtjänar det. Våga vägra D24...
Hej Nu har det stått stilla ett litet tag men inte idag! Idag tog jag tag i att skarva kardanaxeln (Kalla det vad du vill) och svarvade av flänsen från Mercedesen. 760:ins var lite klurigare så det fick bli ögonmått och vinkleslip med det blev rakt och fint Jag och min kära pappa centrerade den med primitiva metoder men det fungerade utmärkt Vi fick svetsat den och det verkar inte vara något fel med den ännu men det återstår att se när den väl ska få arbeta Ja och så grejade jag lite med den gamla bränslepumpen som sitter under bilen m.m så nu är det dags för kvällens bilder
Skarvat ihop de två kardanstängerna
Målade den.
Tog bort den gamla bränslepumpen och drog en slang igenom istället.
Bränslepumpen som jag funderar på att använda som en "Manuell" pump. Ja det är bara en hypotes ännu....
Bränslepumpen fäste, Nej tack...
Och ännu en bild på den vackra skapelsen
Jag hoppas ni blir glada även för det lilla Tack och hej
Hej igen då kommer de två bilder jag inte lagt upp ännu när jag fått upp kardanaxeln mm. Jag höjde upp stödlagret litegrann för att jag tyckte det behövdes . Jag har även byggt ett litet stag som ska hålla fast växelspaken eftersom det staget som sitter original sitter i den gamla växellådan och går inte att använda längre Jag gängade om väljararmen till mercedeslådan till M10 och förlängde gängorna några centimeter och kortade den längst ut för att den tog i kardantunneln. Alla växlar verkar gå i i rätt lägen ....utom neutral som det är något skumt med men jag ska kolla närmare på det.
Försöker synkronisera växlarna på lådan och spaken, jag använder mercedesens växelväljararm som jag gängat om till M10 och kortat med ett par centimeter.
Byggde ihop ett lite stag som håller fast växelspaken, Jag svetsade fast den på ett plattjärn som jag ska sätta ungefär lite efter den eventuella brytpunkten på stången ifall att den går av (Man vet ju aldrig)
Roligt att det kommit fler följare och jag hoppas ni är lika förväntansfulla som jag Tack och hej
Dennisdenko skrev: Grymt projekt!! Men vad gjorde du med krängningshämmaren? kapa du och svetsa om den? För de är lite små dumt att göra med fjäderstål, risken finns att den knäcks direkt Surt med lite kommentarer kanske, men ge inte upp
Värmde på den med gassvets och använde bonnepowern till att böja den så att det funkade Ja men det är alltid kul när någon slänger in något så det är bra gjort av dig att våga ta steget och kommentera
Dennisdenko skrev: Grymt projekt!! Men vad gjorde du med krängningshämmaren? kapa du och svetsa om den? För de är lite små dumt att göra med fjäderstål, risken finns att den knäcks direkt Surt med lite kommentarer kanske, men ge inte upp
Värmde på den med gassvets och använde bonnepowern till att böja den så att det funkade Ja men det är alltid kul när någon slänger in något så det är bra gjort av dig att våga ta steget och kommentera
Dennisdenko skrev: Hahaha jadå! Ja vet ju folk som svetsar dubbla krängare bak, men de e ju okej då dem inte fjädrar där man svetsar, men blir kul att se ifall detta fungerar, så inte din krängare sviktar när den används sedan, då du värmt den säkert ingen fara!
Okej Ja jag lär märka det och förhoppningsvis funkar det bra
Hallå i stugan Idag har jag och min bror fått loss kylarbalken, tanken har ju som sagt varit att flytta fram den men efter att vi jämfört passformen på originalkylet med Mercedeskylet så kom vi fram till att jag ska använda kylet som hör till motorn, det kunde justeras bättre till motorn och alla slangar och oljeledningar passar med motorn från början Men då blir det till att bygga en ny kylarbalk vilket jag börjat med Sen så har jag insett att jag inte kommer kunna använda den plastkåpa som sitter mellan huvlåsen eftersom kylet är högre och huven tar i utan jag får komma på en lösning men det ger sig Växlarna funkar till spaken nu när mitt ihopsnickrade stag sattes fast under bilen, Neutral spelar fortfarande ett spratt med den går och få i utan problem om man vet hur man går till väga Satan vad mycket text det blev ser jag
Nu kommer det lite bilder istället
Gamla kylarbalken som jag och min bror fick loss, (Huggmejsel och kofot funkar prima)
Kylaren Från mercedesen lite mindre än Volvons men den lär ju fungera ändå
Tog bort plastkpåpan på kylet efter kortet eftersom man inte fick igen huven annars och att det helt enkelt inte funkade (Inte den plastkåpa som jag nämnde i texten)
Sen har jag även bockat och svetsat vad som kommer att bli den nya kylarbalken Jag ska fortsätta imorn så den blir färdig
Fick dit stabilisatorstagen också så nu sitter krängningshämmaren där den ska Jag sänkte ner fästena som sitter i karossen en centimeter ungefär så tråget fick lite mer frigång
Hej igen Jag har pillat lite mer idag men vi hade lite kalas hemma då jag fyllt 18 för ett par dagar sedan så det blev inte så mycket tid till mekande Men lite har blivit gjort
Fått dit kylet i överkant
Kylarbalk in progress som tyvärr inte blev klar idag, men men
Min bror har även fått pillat dit massa småsaker som oljeslangar till oljekylet och luftfiltret mm. Ingen ska glömmas bort
Och så avslutar vi med en liten helhetsbild på hur det ser ut just nu
Tog beslutet idag att bygga en ny kylarbalk fast med plattjärn som slutade med att den byggs i plåt igen fast en ny. Det blev inte som jag ville helt enkelt Gör om gör rätt Bilder kommer när det påbörjas
240Dizzel skrev: Sådär då har jag läst igenom tråden! Du skriver så himla roligt! Jäklar va fint å bra de blir!! Får komma och kolla någon dag Blir så taggad själv när man ser detta! Jag vill också börja med motorbytet i min 240 men måste renovera själva karossen först vilket tar tid och är ganska tråkigt, typ spackling och laga rost. Men sen då jäklar !
Tack Trevligt att höra Gör så du Kul att höra, laga rost är ju ingen höjdare men du löser det Sen kommer du till det roliga Ska bli spännande att se hur du går till väga
Det har gått ett tag sen senast men det överlever ni Det går framåt i alla fall och man kan se slutet på motorpillandet i horisonten Har fått dit den nya kylarbalken men jag hittar ingen bild på den men den sitter där i alla fall Håller på att måtta på oljekylaren också men den får sitta framför kylaren tills vidare Eftersom bilen skall besiktigas så måste även bromsar fungera som de ska (Hör och häpna)
Fräscha bromsköldar
Nya bromsköldar som även blivit målade så de inte försvinner lika fort som de kommer på
Målat oken, bromsskivorna, fjäderbenet och styrstaget när jag hade bort allting.
Beställde två reparationssatser till bromsoken fram eftersom det inte fanns några dammasker kvar på oken
Fick även nytta av reparationssatsen när den här sprattelvinkeln ploppade ur på grund av min oaktsamhet, men jag passade på att byta tätningen till kolven och fick tillbaka den, sen var det att lufta oket men det gick rätt snabbt som tur var
Beläggen var rätt bra men jag passade på att byta dem ändå
Fotat med den nya telefonen så ni får tycka till om det blev bättre eller sämre eller ingen skillnad alls
Helt ärligt går jag i tankarna fortfarande om en turbokonvertering men jag vet ännu inte om jag kan lösa effektintyg och grejer till besiktning Men eftermontering ligger också i tankarna men jag kommer meddela här om det blir turbo eller inte
Helt ärligt går jag i tankarna fortfarande om en turbokonvertering men jag vet ännu inte om jag kan lösa effektintyg och grejer till besiktning Men eftermontering ligger också i tankarna men jag kommer meddela här om det blir turbo eller inte
Hej alla För er som tror att tråden dött lite så stämmer inte det utan jag har hållit på med elen till motorn och ska fixa mer i helgen men det gör sig inte bra å kort så jag kommer att lägga ut när det är något mer intressant som händer