Förgasarturbo - Flödar när jag släpper gasen?

OlofEriksson
11 september 2013 · 139 Inlägg

Jag har en stromberg turbo-förgasare (från AT-satsen från volvo R-sport) som jag monterat på min b230ft och till den har jag en TD05H-18G. Soppan förs fram med en biltema högflödespump och begränsas sen av en förgasar-btr från malpassi som jag ställt till 0,3-0,4 bar

Problemet är att när jag släpper gasen på höga varv (5000-7000) så händer inte nåt när jag går på igen förns efter någon sekund och då "hoppar" den igång. Igår fick jag höra av en som såg bilen utifrån att jag får ett svart moln efter den när det händer och jag har varit lur på att den flödar vilket verkar rimligt...

Från början körde jag vakuum-slangen till BTRen direkt på turbon men nu sitter den i tryckboxen, lite bättre upplever jag att det blev. Frågan är, kan det vara så att jag kan sätta den bakom spjället eller kommer den bli snål när den går på vakuum då? (dvs att bränsletrycket sänks med 0,4 bar på lätt pådrag innan den börjar ladda?)

Jag har byggt motorn och valt turbo för att få tidigt laddtryck och jag har en känsla av att den kanske matar på för mycket efter man släppt gasen... Kanske är så att jag skulle ha haft en till dumpventil rent av?

Någon som kan ha någon annan idé om vad det kan vara som orsakar problemet? Eller är det kanske nåt man får leva med?

Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang