Loordans E36 M62b44 Turbo.

M62b44 turbo. Enbart för drifting. Effektmål 700hk och 900nm.
  • 23 Följare
  • 21 290 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 april 2014
Richardloord
12 september 2013 · 111 Inlägg

Då var det dax o skriva lite och dela med sig av hur grymma Bmw turbos är.


Min bil köptes av en kille i västerås och går nu nere i smålandskogarna mest på tillställningar.
Den byggdes ihop för 2 år sedan.
Nu blir det v8 bygga istället.
kommer panga in lite byggbilder snart

Receptet lyder.
M62B44
Hx55
60mm wg
coopering packningar
arp


2012-2013
Nyrenoverad,
Coopering,
Vems 3.6,
1200 Bosch spridare
E85
Z3 tråg
Oljecatchank med retur till oljesticka
Hx55 med 2mm restriktor till oljetillförsel
Hks Wastegate 50mm
Kompsänkt med 135mm stakar vanosstakar o m52b28 kolvar.
2,5 Liters vev.
M50block med vanostopp.
3,5" dp, bredbandslambda,
Stor Ic,
Dubbla elfläktar med hel alu kylare och specialbyggd fläktkåpa i aluminium.
Volvo Expansionskärl med 200kpa lock
Mac laddtrycksventil

Varvstopp 7000

Zflåda ,shortshift med 328 kardan o m3 lamelldiff
Ställbara Coilovers runt om,
m3 bakvagn.
m3 förstärkningen till diffen.
Powerflex i stora infästningen bakvagn, med M3 plattor svetsade i golvet,
Powerflex bussningar krängstag runt om,
E46 länkarmar med custombussning till bakre infästningen.
Nya länkarmar ,styrstag inre yttre o krängstag.

http://forumbilder.se/thumbs/e83201274456P02b0.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/503201274557P781d.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/d03201274635P061e.jpg


https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/580269_10151475850572382_81164927_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1013505_10151475851257382_434136302_n.jpg

Och lite filmer.
http://youtu.be/ITeXGJ4Sr8Y min bil är den svarta med isaw logga.
http://youtu.be/3LcjPOEXjsA

2012-2013
Nyrenoverad,
Coopering,
Vems 3.6,
1200 Bosch spridare
E85
Z3 tråg
Oljecatchank med retur till oljesticka
Hx55 med 2mm restriktor till oljetillförsel
Hks Wastegate 50mm
Kompsänkt med 135mm stakar vanosstakar o m52b28 kolvar.
2,5 Liters vev.
M50block med vanostopp.
3,5" dp, bredbandslambda,
Stor Ic,
Dubbla elfläktar med hel alu kylare och specialbyggd fläktkåpa i aluminium.
Volvo Expansionskärl med 200kpa lock
Mac laddtrycksventil

Senast redigerat av Loordan (12 september 2013)

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
Richardloord
22 september 2013 · 111 Inlägg

STOR update. Har inte varit så lat faktiskt. har varit sjukskriven en stund så har tagit det lugnt en stund men nu går det i 200!


plockat ur inredning
http://forumbilder.se/CFHBR/2013-09-06-14-17-43.jpg

http://forumbilder.se/CFHBR/2013-09-06-14-17-49.jpg

kapat bort skit.

http://forumbilder.se/CFHBR/2013-09-09-17-46-38.jpg

http://forumbilder.se/CFHBR/2013-09-09-17-46-46.jpg

och jag får ju alltid hjälp även om det är tråkigt eller roligt.

nu är golvet helskrapat .är kvar i främre hjulhus. sen skall det blästras och lackas.men först ska motorn och bågen och spakställ och allt svetsjobb göras klart.
http://forumbilder.se/CFHBR/2013-09-11-16-54-03.jpg

http://forumbilder.se/CFHBR/2013-09-18-21-18-53.jpg

http://forumbilder.se/CFHBR/2013-09-22-17-47-38.jpg

Tråget är som sagt tight. dålig bild tyvärr men har kapat tråget en bra bit för att kunna sänka ner motorn så mycket som möjligt. motorn lutar 1,8 grader enl mobilen big_smile
så när är jag iaf. ska börja mäta lite seriösare när motorfästes plattorna är klara.

http://forumbilder.se/CFHBR/2013-09-22-17-50-23.jpg

http://forumbilder.se/CFHBR/2013-09-22-17-50-17.jpg

Spakställ inköpt av en trevlig ppf :are!
http://forumbilder.se/CFHBR/2013-09-13-18-16-44.jpg


Det är väll det. Har ju måttat o fixat lite. kardanen verkar ha ett lut runt 3 grader vilket är grönt också.
Har ju CV knut på diffen så det ska nog bli bra.
kardanen är lite för kort också så måste kapa o förlänga nån cm eller 2.

annars så är det väll lugnt.
Behåller original tanken och kör en catch o dubbla pumpar. AN6 eller AN8 undrar jag över.
ska ladda 1kg tänkte jag så 600 hk borde det bli ungefär.

Sen funderar jag på att skita i o byta stakar o bara slänga på ARP och nån rejäl packning. o köra tills det går sönder.
Förbättra vevhusventen bara o plocka ner allt o byta lite släpor kanske.

blev sugen på att åka brett nu så får se om jag mosar ihop bilen till sommaren:)

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
Richardloord
22 september 2013 · 111 Inlägg

har fått offra kränghämmaren fram också. men det borde jag kunna klara mig utan faktiskt. riktigt coils så går det nog:)

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
PrrAnKK Team Kraftlös
23 september 2013 · 36 Inlägg

Säg till om du behöver hjälp wink

Team Kraftlös #
Richardloord
27 september 2013 · 111 Inlägg

Hah yes jag skriker då. Just nu ska det tillverkas motorfästes plattor som kan sitta på blocket. o sen blir det att nita fast motorn så jag kan börja med grenrören. Får se om turbon hamnar höger fram eller en olle olsson edition och lägger den där värmepaketet skall vara:)

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
Richardloord
3 oktober 2013 · 111 Inlägg

Sådär, motorplattor tillverkade. Delringkuddar och diverse saker.
Ska även fixa till oljefilter utgångarna med en egen platta och sätta An kopplingar så jag får ordning på det med!


http://forumbilder.se/CFP91/2013-09-28-11-58-53.jpg

http://forumbilder.se/CFP91/2013-10-02-19-56-34.jpg

http://forumbilder.se/CFP91/12013-10-02-19-56-45.jpg

http://forumbilder.se/CFP91/2013-10-02-19-56-52.jpg

http://forumbilder.se/CFP91/2013-10-02-19-56-59.jpg

Höger grenrör avkapat efter en. Om man kör bakmonterat vid torpedväggen så är det bara att skarva på smile
Har inga bilder på vä grenrör som visar så bra då det är tight. Man får trixa lite men det går att bygga bakåt där med utan problem.
http://forumbilder.se/CFP91/2013-10-02-19-57-31.jpg

Så. nu är det bara att fundera på om jag ska åka med min hx55 med 19 avgas som har 64 in och 72 ut-
Kompressorkåpan på hx55an bygger så mycket så jag får inte riktigt in den under torkarbrädet där jag vill ha den.
Så ska se om det finns andra möjligheter med turbos. ärtan sa att en PT i 7675 svängarna är 2 cm mindre diameter på.aning bättre turbo det säger jag inget annat om man det är alltid tight med buget.

Kanske ska försöka o kapa lite till så jag får in snurran där jag vill ha den o sen byta turbo om det är för litet avgashus så har man iallafall försökt. Så det är vad jag tänker på just nu. Måste bestämma sig innan man bygger vidare.

eller om man skippar bakmonterat direkt och köper lite grenrörsböjar o fläns o bygger allting o sätter höger fram som är standard. smile

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
Richardloord
3 november 2013 · 111 Inlägg

http://forumbilder.se/CFRGJ/2013-10-25-19-11-36.jpg

http://forumbilder.se/CFRGJ/2013-10-25-20-07-29.jpg

http://forumbilder.se/CFRGJ/2013-10-24-19-20-27.jpg

http://forumbilder.se/CFRGJ/2013-10-24-19-20-07.jpg

http://forumbilder.se/CFRGJ/2013-10-23-20-29-22.jpg

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
Richardloord
3 november 2013 · 111 Inlägg

http://forumbilder.se/CG316/2013-10-26-15-54-44.jpg

http://forumbilder.se/CG316/2013-10-26-15-54-48.jpg

http://forumbilder.se/CG316/2013-10-26-17-55-20.jpg

http://forumbilder.se/CG316/2013-11-01-21-08-10.jpg

http://forumbilder.se/CG316/12013-11-02-16-17-37.jpg
http://forumbilder.se/CG316/12013-11-02-16-17-47.jpg
http://forumbilder.se/CG316/2013-11-02-17-31-16.jpg

resten av buren byggs idag! smile

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
PrrAnKK Team Kraftlös
23 december 2013 · 36 Inlägg

Hänt något nytt på länge? smile

Team Kraftlös #
Richardloord
3 januari 2014 · 111 Inlägg

hänt jävligt mycket. tongue

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
Richardloord
3 januari 2014 · 111 Inlägg

http://forumbilder.se/CG5FL/1456867-10151844149278577-6345289-n.jpg


http://forumbilder.se/CG5FL/1484768-10151844149268577-1759895610-n.jpg

jaha då ska vi se. Har planat topparna iallafall:
http://forumbilder.se/CGDFP/2013-11-30-13-05-20.jpg

byggt en adapterplatta för oljekanalerna som sitter på sidan av blocket så jag får ut An10.Lägger upp en bild på plattan senare så man ser hur den ser ut i färdigt skick!

http://forumbilder.se/CGDFP/2013-12-01-11-35-59.jpg

http://forumbilder.se/CGDFP/2013-12-01-11-40-46.jpg

Fått hem lite soppasystem 044+catch+y kors :
http://forumbilder.se/CGDFP/2013-12-04-17-18-39.jpg

Pular ihop ett nytt tråg. ganska knepigt med locket som skall vara där med då jag gjort om flänset o grejat:
http://forumbilder.se/CGDFP/2013-12-04-17-18-48.jpg

http://forumbilder.se/CGDFP/2013-12-08-12-46-05.jpg

http://forumbilder.se/CGDFP/2013-12-08-13-55-57.jpg

Så på tråget är endast oljelocket kvar att göra och en oljeretur måste jag sätta dit.

Och kopplingspaketet är  färdigt iallafall . 1.25 inspänningsmått . Och paketet består av bakaxeldelars svänghjul+765+4p sinter.

Fick hem lite ppf grejer för ett tag sen!
http://forumbilder.se/CGDFP/2013-12-04-17-18-58.jpg

http://forumbilder.se/CGDV3/2013-12-14-14-12-51.jpghttp://forumbilder.se/CGDV3/2013-12-14-19-59-39.jpghttp://forumbilder.se/CGDV3/2013-12-14-19-59-45.jpghttp://forumbilder.se/CGDV3/2013-12-14-19-59-53.jpghttp://forumbilder.se/CGDV3/2013-12-14-20-00-04.jpghttp://forumbilder.se/CGDV3/2013-12-14-20-00-09.jpg
http://forumbilder.se/CGDV3/2013-12-14-20-00-17.jpg

Där är lite saker som jag placerat ut . Batteribox bakom passagerarstolen. Skulle gärna vilja ha davies craig vattenpumpen där också mellan väggen och batteriboxen för att få el-vattenpumpen till en så låg posititon som möjligt? eller är det onödigt?

Och sen är det min "el-central" med brytare o grejer. Vart ska man ha den. Att sätta den på inst.brädet känns som att det blir långt ifrån så jag knappt når när man är fastspänd. Jag tror nästan mest på att ha den bredvid mig. mellan förar o pass-stolen. en liten låda i alu med alla swichar på. sen får jag väll sätta huvudströmbrytaren längre fram ifall det blir bökigt med vajer för att kunna stänga av bilen utifrån.

http://forumbilder.se/CGE5P/2013-12-17-21-00-30.jpg

jahaa,
dunkat i lite bromsrör o lite kablar o fix trix. bakre kabelstammen är klar iallfall.

http://forumbilder.se/CGF4M/2013-12-27-09-52-41.jpg

http://forumbilder.se/CGF4M/2013-12-27-09-52-54.jpg

http://forumbilder.se/CGF4M/2013-12-27-09-52-57.jpg

http://forumbilder.se/CGF4M/2013-12-27-09-53-04.jpg

http://forumbilder.se/CGF4M/2013-12-27-09-53-11.jpg

http://forumbilder.se/CGF4M/2013-12-27-09-53-17.jpg

http://forumbilder.se/CGF4M/2013-12-27-09-53-26.jpg

http://forumbilder.se/CGF4M/2013-12-27-09-53-30.jpg

http://forumbilder.se/CGF4M/2013-12-27-09-53-41.jpg

Sen hade jag 6 lyftare som hade flagnat på anliggninsytan mot kammen.

http://forumbilder.se/CGF4M/2013-12-27-09-54-00.jpg

http://forumbilder.se/CGF4M/2013-12-27-09-54-04.jpg

såå. ett långt utkast ifrån ppf. har kommit lite längre än så. men ska väll trycka in dom bilderna med tillslut!

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
Richardloord
28 januari 2014 · 111 Inlägg

http://forumbilder.se/DBK6E/2014-01-26-13-26-20.jpg

Köpte mig en riktig huvudströmbrytare:) flyttade ner den också.


satte ner bilen på hjul!
http://forumbilder.se/DBK6E/2014-01-26-13-25-30.jpg

Ett så kallat styrstopp:D

http://forumbilder.se/DBK6E/2014-01-26-11-18-09.jpg

och plats finns mellan rampen o hjul:)

http://forumbilder.se/DBK6E/2014-01-26-11-17-51.jpg

fint!
Ragnar cederbergs länkarmar:)
http://forumbilder.se/DBK6E/2014-01-25-18-08-09.jpg

http://forumbilder.se/DBK6E/2014-01-25-18-08-31.jpg

http://forumbilder.se/DBK6E/2014-01-25-18-05-56.jpg
bakvagn får fjädra lite:)

http://forumbilder.se/DBK6E/2014-01-25-18-06-21.jpg

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
RThelander
28 januari 2014 · 179 Inlägg

Snyggt!

Nissan 240sx "LHD Silvia" (1992)
AC Cobra "Drive-in marodören" (2010)
BMW E46 "320" (2001)
Richardloord
16 februari 2014 · 111 Inlägg

Jaha då ska vi se. En liten update idag. kanske lägger in mer bilder ikväll. Skruvar snabbare än vad kameran används.

http://forumbilder.se/DBSVB/2014-02-03-19-43-40.jpg

Målad låda!!smile

Automatlåde startkrans. 4P sinter. 765 platta.

http://forumbilder.se/DBSVB/2014-02-14-17-21-37.jpg

m12x1.5 x40mm 9st . Beställdes från kullager.

sen 12.9 M8 25mm 6 st till tryckplatta-

http://forumbilder.se/DBSVB/2014-02-14-17-21-44.jpg

svetsade om den bakre kylförgreningen. Ska väll åka med vattenkylning med till turbon.

http://forumbilder.se/DBSVB/2014-02-14-17-21-48.jpg

lödde om fuelrailen till 10mm matning och retur. sen ett uttag för bränsletryckmätare.
http://forumbilder.se/DBSVB/2014-02-14-17-21-55.jpg
Fick backa bak kopplingsgaffeln då detta paket bygger mer än orignal.
-5 mm. 20mm är den std.
http://forumbilder.se/DBSVB/2014-02-14-17-23-22.jpg

http://forumbilder.se/DBSVB/2014-02-14-17-24-58.jpg

Där ser ni triggerplattan för m60 triggerhjul.
Även spjällhuset har kommit dit. sitter en adapterplatta där. ska ta mer kort på det sen!

http://forumbilder.se/DBSVB/2014-02-15-14-12-55.jpg

Sådär. Motorn i. smile

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
Richardloord
16 mars 2014 · 111 Inlägg

Jaha . då ska vi se. har gjort klart elhärvan till motor. lösa sladdar vid box . får tillbaka den från vems då jag ändrade lite saker i boxen.sen blir det att sätta på pins o trycka in i boxen.allt annat är klart den vägen.
http://forumbilder.se/DC5OT/2014-02-25-17-51-18.jpg
http://forumbilder.se/DC5OT/2014-02-25-20-26-18.jpg
http://forumbilder.se/DC5OT/2014-02-25-20-26-23.jpg

Byggt ihop en gasvajer med.

http://forumbilder.se/DC5OT/2014-03-02-12-52-52.jpg

http://forumbilder.se/DC5OT/2014-03-02-12-53-00.jpg

Farsan fixade en fin insugsplatta. Sitter på baksidan utav insuget!!

http://forumbilder.se/DC5OT/2014-03-02-12-54-19.jpg
Finn ett fel .
Så då vänder man på plattan o gör om det!!smile
http://forumbilder.se/DC5OT/2014-03-02-13-00-06.jpg


Sen har han tillverkat fina adaptrar åt mig till oljefilterhuset.Till AN10 13mm inv slang.
http://forumbilder.se/DC5OT/2014-03-02-13-00-23.jpg

Här kommer väll vevhusfiltret sitta o spotta olja på wastegaten. big_smile
http://forumbilder.se/DC5OT/2014-03-02-13-00-28.jpg

Byggt underrede till förarstol. även handbroms påbörjas att byggas om smile
http://forumbilder.se/DC5OT/2014-03-05-18-53-13.jpg

Bild på DP.o lite mer.

http://forumbilder.se/DC5OT/2014-03-05-19-19-26.jpg

Luftat koppling o gjort det klart!!
http://forumbilder.se/DC5OT/2014-03-05-19-19-53.jpg

Sen satte jag min gode arbetskamrat som gillar småpill att fixa ihop handbromsen med lite förstärkning. bild kommer när det är klart!

http://forumbilder.se/DC5OT/2014-03-06-18-24-24.jpg


Så.stora pluskabel till GEN o start är dragen med. Har kört runt motorn lite lätt och den snurrar på.

Fått hem lite luftscoop också.

2 st sånna. fast genomskinliga.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQA-8qwNBuWI25_g__ouCBRnkQP5nPC3yeNcAY4bO4MscwU8PqsMw

Blir ju ett Subaru STI scoop på taket.
Funderar på att ta nån supertjock flexslang på insidan av taket typ 125 mm för att leda ner luften. eller så tar jag o sätter ett sånt luftintag som bild ovan o sätter på insidan i taket också. så då blir det 6 st 76 mm slang. Det borde nog räcka det med.

Ska väll hämta kylslang till bmwn imorgon som joel hade superschysst pris på!

Sen satte jag på frontplåten och insåg att det inte går så jätte gött. den tar för mycket plats. så det blir att köpa hem lite 20-25mm rör o bygga en ny front . passar även på att bygga en ram som man kan fästa en hasplåt i .

Ja. Det var väll typ allt. Har gjort lite mer än så men detta får duga för er! wink

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
williamo
16 mars 2014 · 42 Inlägg

ser mycket bra ut, men varför automatlåda? prem lagd.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you!
motorraZ
16 mars 2014 · 578 Inlägg

williamo skrev:
ser mycket bra ut, men varför automatlåda? prem lagd.

Han kör inte automat utan bara tatt startkransen från en automat smile Mvh

williamo
16 mars 2014 · 42 Inlägg

aha okej. (är lite ny på detta)

motorraZ skrev:

williamo skrev:
ser mycket bra ut, men varför automatlåda? prem lagd.

Han kör inte automat utan bara tatt startkransen från en automat smile Mvh

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you!
Richardloord
16 mars 2014 · 111 Inlägg

Sådär jaa.
Har rivit ner diffen lite då den har börjat enhjulat.
http://forumbilder.se/DC6O3/2014-03-13-16-27-45.jpg

Plockade ner den i kryptoniter och lamellerna är slut. så nya kostar 1500. sen lager packboxar osv .slutsumma säkert 2500-3000.
Då det är endast drifting jag ska åka så funderar jag på o köpa en öppen diff o svetsa som kostar 400. vad tror ni ?

http://forumbilder.se/DC6O3/2014-03-15-17-15-36.jpg

Var först sugen på o kapa sönder ett knogjärn o svetsa på . men det fick bli såhär istället!
http://forumbilder.se/DC6O3/2014-03-15-17-15-36.jpg

Tänkte bygga klart bakdelen nu till 100% då dom flesta bitar börjar falla på plats.
http://forumbilder.se/DC6O3/2014-03-16-17-13-11.jpg

4mm lexan sidorutor. med naca duct intag.
http://forumbilder.se/DC6O3/2014-03-16-17-13-17.jpg
brandvägg i 4mm plexiglas.

http://forumbilder.se/DC6O3/2014-03-16-17-13-24.jpg

tätat och skruvat
http://forumbilder.se/DC6O3/2014-03-16-17-13-31.jpg

http://forumbilder.se/DC6O3/2014-03-16-17-15-26.jpg

http://forumbilder.se/DC6O3/2014-03-16-17-15-12.jpg

skall bli ett scoop i taket med så kylaren får lite luft där med.
http://forumbilder.se/DC6O3/2014-03-16-17-14-59.jpg

genomföringar till min kylarlådan
http://forumbilder.se/DC6O3/2014-03-16-17-13-47.jpg

http://forumbilder.se/DC6O3/2014-03-16-17-14-49.jpg
Var i hämtade slang av trevliga mannen i växjö med. Så det är draget o klart i princip.
http://forumbilder.se/DC6O3/2014-03-16-17-14-09.jpg

http://forumbilder.se/DC6O3/2014-03-16-17-14-16.jpg

http://forumbilder.se/DC6O3/2014-03-16-17-14-36-1.jpg

Det var typ allt. fått hem en btr med . ska provtrycka soppasystemet i veckan. Svetsa klart kylarlådan och koppla ihop kylsystemet till 100% med. Sen är det dax att bygga ny rörfront.

MVH!

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
Richardloord
31 mars 2014 · 111 Inlägg

Jaaaha, Då ska vi se vad vi gör nu för tiden.

Har byggt en catchtank som man skjuter in i org styrboxplaceringshål!

http://forumbilder.se/DC7QH/2014-03-23-15-21-47.jpg

Den verkliga bilden kommer väll snart. har inte haft tid o ta kort riktigt.

http://forumbilder.se/DC7QH/2014-03-27-19-04-11.jpg

har varit o hämtat glasfiber hos acm ab!

Huv och strålkastar ersättare. Har passat in allt o sett så det stämmer , Hyfsat. big_smile

Sen har vi byggt ihop massa rör.

Fyrkantsprofil uppskjutna och skall hålsvetsas på några ställen i övre rambenet.

http://forumbilder.se/DC7QH/2014-03-27-21-09-48.jpg

Just nu är det en övre frontplåt och en nedre krockbåge.
Ska sätta nått rör mellan dom 2 också. Annars börjar det bli klart .sen skall vi fixa en schysst Hasplåt så kan man gå vidare med nästa steg.
Intercooler o oljekylare är på plats iallafall.

Det börjar se lite folkrace ut . är några timmar kvar på fronten dock.

Har börjat pula med soppasystemet också. Dragit klart alla slang o pumpat runt soppa i mängder .men mätaren fladdrar till. Verkar ha problem med att det kommer in luft nånstans. Har inte märkt något läckage efter jag har pressat om 6 an slangar.

Måste byta den glycerinfyllda kinamätaren först också då den verkar opålitlig.


Så det var en liten fin update !

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang