Problem med autolådan v70-06

perrkas fullt ös medvetslös
16 september 2013 · 122 Inlägg

tjena.

luskar lite i problem med autolådor på volvo v70 -06.
Farsans v70 -06a började krångla nyss och då fick jag ju ett samtal väldigt snabbt.
jag kan dock noll om autolådor, förutom att de är en massa jäkla olja i omlopp.
jag försökte hitta nån oljesticka o kolla om de va låg oljenivå/skick på oljan i lådan men jag hitta inte nån oljesticka till lådan??
som jag har fått problemet beskrivet för mig så började service meddelande blinka på färddatorn och då körde Päronen ett par hundra meter tillbax till garaget för parkering. under "den sista färden" så tyckte farsan att han kände att lådan successivt började slira/mer gas behövdes, när backen skulle i så ryckte den tydligen vid gaspådrag.
kortat förlopp: servicelampa, låda börjar slira något eller om farsan upplever de som mer gas behövs, backen krånglar något vid parkering.

alla förslag är uppskattade:)
gärna erfarenheter om vad reparationer på autolådor kan kosta åxå.

mvh/per

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 318i (1987)
BMW 635 Csi (1983)
ottorb
18 september 2013 · 320 Inlägg

vad är det för felkod?
oljestickan sitter mitt på lådan en gul plaststicka mot främre stötfångare, du kollar nivån med motorn igång och vxspak i neutral,dra åt handbromsen så att bilen inte rullar

Brådhis * Voff voff *
18 september 2013 · 10 299 Inlägg

Är det den sexstegade lådan (TF80SC) som sitter i V70R och D5 (185 hk) från och med -06 finns ingen sticka utan nivån avläses genom dator.

Är det den gamla femstegade sitter stickan nere i framkant av lådan.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Moon_Walk
18 september 2013 · 49 Inlägg

Det är ganska vanligt att kontrollsystemet till just dom nya tf80sc lådorna


ring mig på 070 6477938 så kan jag hjälpa dig lite bättre

jag har bytt ett antal sådana och det är oftast mekaniskt slitage som ger fel på dessa lådor





/Med vänlig hälsning Mikael


Svanviks Motor & chassiteknik

ottorb
18 september 2013 · 320 Inlägg

jag hade provat med att skölja lådan alltså byta olja i den och återställa adaptionen för lådan innan jag byter kontrolldelen

Moon_Walk
18 september 2013 · 49 Inlägg

ottorb skrev:
jag hade provat med att skölja lådan alltså byta olja i den och återställa adaptionen för lådan innan jag byter kontrolldelen

ja de kan man absolut göra det är ju det absolut första man gör vid en felsökning


om detta inte löser problemet så åker man tyvärr på kontrollsystemet


det hela handlar om en barnsjukdom som lådan har som tyvärr resulterar i invändigt slitage


jag har feölsökt och bytt ett flertal sådana paket med varierande problem från extremt hårda växlingar till att lådan frivarvar vid växlingar

allt sånt upphör vid byte


själva delen på volvo ligger på ganska mkt pengar men jobbet att byta är relativt lätt

jag har en riktigt bra leverantör om det skulle behövas jag utför bytet för 14'000kr inklusive olja och adaptering

kolla runt å se om det går att få till bättre pris

annars kan jag givetvis skicka ett paket med om så önskas för 8000kr plus frakt

en 5stegad låda renoverar jag för 17000kr med

den 6stegade behöver man normalt bara byta paketet på

Senast redigerat av Moon_Walk (3 oktober 2014)

ottorb
18 september 2013 · 320 Inlägg

jag föreslog det tack vara för att vissa gånger lägger systemet sig "limp home" då inneber a lådan driver inte som den ska jag pratar inte i luften  jag är metod tekniker hos tillverkarenska

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang