Mb 190E som en nybörjare drift bil? vad behövs göra?

thegalant
17 september 2013 · 147 Inlägg

Tja

jo är rätt sugen på att skaffa en 190E då jag älskar den gamla looken på MB, men till min fråga

vill lära mej drifta så hur är 190E som en drifting bil? vad behövs göras för att den ska bli en hel ok driftingbil, med just den bilen? behöver man verkligen svetsa diferencialaxeln* om man ska drifta? blir inte bilen svårare och mindre skön att köra i vanliga fall?

tips och annat är välkommen också

mvh

mary jane hjärta
Slash Saabifierad
18 september 2013 · 2 026 Inlägg

Äta däck och dricka mer soppa kommer den göra med svetsad diff.
Du kommer troligtvis behöva mer krut ifrån den än vad de presterar original samt uppgradera bromsar och handbroms.
Svårt att ha en driftingbil som du sedan ska kunna köra med till vardags om du nu inte menar en vanlig sladdbil som majoriteten av "driftarna" egentligen menar.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
thegalant
18 september 2013 · 147 Inlägg

Slash skrev:
Äta däck och dricka mer soppa kommer den göra med svetsad diff.
Du kommer troligtvis behöva mer krut ifrån den än vad de presterar original samt uppgradera bromsar och handbroms.
Svårt att ha en driftingbil som du sedan ska kunna köra med till vardags om du nu inte menar en vanlig sladdbil som majoriteten av "driftarna" egentligen menar.

som jag trodde men är det stor skillnad mellan svetsad diff och inte när det gäller drifting?

jag vill bara ha en bakhjuldriven bil så att jag kan ha lite kul med den..

så det är att bara uppgradera bromsarna och handbromsen och sen trimma lite?

mary jane hjärta
turbokill
18 september 2013 · 347 Inlägg

thegalant skrev:

Slash skrev:
Äta däck och dricka mer soppa kommer den göra med svetsad diff.
Du kommer troligtvis behöva mer krut ifrån den än vad de presterar original samt uppgradera bromsar och handbroms.
Svårt att ha en driftingbil som du sedan ska kunna köra med till vardags om du nu inte menar en vanlig sladdbil som majoriteten av "driftarna" egentligen menar.

som jag trodde men är det stor skillnad mellan svetsad diff och inte när det gäller drifting?

jag vill bara ha en bakhjuldriven bil så att jag kan ha lite kul med den..

så det är att bara uppgradera bromsarna och handbromsen och sen trimma lite?

När det kommer till en gammal Merca med sugmotor så är det inte "bara" att trimma lite tongue Speciellt inte en 190e. Isf skulle jag satsa på en motor med mer krut i från början, exempelvis W124 300e typ. I alla fall 187hk och dom går att hitta manuella. Annars ligger ju BMW i framkant gällande hästkrafter i jämförelse med Merca. Uppgraderingen man gör på handbromsen brukar vara att montera en hydralisk broms, med andra ord en handbroms som går på bromsoken bak istället för handbromsbackarna. smile

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Slash Saabifierad
18 september 2013 · 2 026 Inlägg

thegalant skrev:

Slash skrev:
Äta däck och dricka mer soppa kommer den göra med svetsad diff.
Du kommer troligtvis behöva mer krut ifrån den än vad de presterar original samt uppgradera bromsar och handbroms.
Svårt att ha en driftingbil som du sedan ska kunna köra med till vardags om du nu inte menar en vanlig sladdbil som majoriteten av "driftarna" egentligen menar.

som jag trodde men är det stor skillnad mellan svetsad diff och inte när det gäller drifting?

jag vill bara ha en bakhjuldriven bil så att jag kan ha lite kul med den..

så det är att bara uppgradera bromsarna och handbromsen och sen trimma lite?

Skillnaden blir att bilen blir mycket mer sladdvänlig samt att det ser lite proffsigare ut när du är ute på bredställ även om du är nybörjare wink Men då får du även en bil som alltid är sladdvänlig så fort det blir halt, kanske inte så kul vid omkörning på motorvägen exempelvis.

Det är egentligen bättre att börja med någon billigare standard bil och lära sig grunderna för att sladda för att sedan gå vidare till lite mer avancerade grejer om man verkligen känner för att det är något man vill hålla på med smile Inte skoj att köpa en snygg 190E 2.3:a för att nästan direkt sätta den i räcket (been there done that fast med 1.8:an) tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
turbokill
18 september 2013 · 347 Inlägg

Slash skrev:

thegalant skrev:

Slash skrev:
Äta däck och dricka mer soppa kommer den göra med svetsad diff.
Du kommer troligtvis behöva mer krut ifrån den än vad de presterar original samt uppgradera bromsar och handbroms.
Svårt att ha en driftingbil som du sedan ska kunna köra med till vardags om du nu inte menar en vanlig sladdbil som majoriteten av "driftarna" egentligen menar.

som jag trodde men är det stor skillnad mellan svetsad diff och inte när det gäller drifting?

jag vill bara ha en bakhjuldriven bil så att jag kan ha lite kul med den..

så det är att bara uppgradera bromsarna och handbromsen och sen trimma lite?

Skillnaden blir att bilen blir mycket mer sladdvänlig samt att det ser lite proffsigare ut när du är ute på bredställ även om du är nybörjare wink Men då får du även en bil som alltid är sladdvänlig så fort det blir halt, kanske inte så kul vid omkörning på motorvägen exempelvis.

Det är egentligen bättre att börja med någon billigare standard bil och lära sig grunderna för att sladda för att sedan gå vidare till lite mer avancerade grejer om man verkligen känner för att det är något man vill hålla på med smile Inte skoj att köpa en snygg 190E 2.3:a för att nästan direkt sätta den i räcket (been there done that fast med 1.8:an) tongue

Volvo med andra ord wink

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
teamvolvoracing Trucker
18 september 2013 · 1 220 Inlägg

kolla igenom den här så ser du vad du kan göra. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/

Vissa är bara bättre än andra!
Kuuuzi
19 september 2013 · 15 Inlägg

Som de flesta redan skrivit är 190E lite för svag för att drifta/sladda med. Men om du ändå ska göra det så börja med att svetsa bakaxel och lätta skiten ur den. Släng ut sätena, stereo, dörrsidorna och resten av inredningen plus allt annat onödigt som AC, värme, reservhjul osv. Släng in två billiga sportstolar där framme. Sänk den lite, kanske fjäderbensstag och styvare krängningshämmare med. Sen serva motorn så den har originalkraften iaf haha. Dock kommer bilen bli en jobbig vardagsbil med svetsdiff och utan inredning.

Senast redigerat av Kuuuzi (19 september 2013)

IceEyes Varningar: För många..
19 september 2013 · 2 552 Inlägg

Kuuuzi skrev:
Som de flesta redan skrivit är 190E lite för svag för att drifta/sladda med. Men om du ändå ska göra det så börja med att svetsa bakaxel och lätta skiten ur den. Släng ut sätena, stereo, dörrsidorna och resten av inredningen plus allt annat onödigt som AC, värme, reservhjul osv. Släng in två billiga sportstolar där framme. Sänk den lite, kanske fjäderbensstag och styvare krängningshämmare med. Sen serva motorn så den har originalkraften iaf haha. Dock kommer bilen bli en jobbig vardagsbil med svetsdiff och utan inredning.

Väljer han en 2,5-16V Evolution eller AMG finns nog kraft så det räcker och blir över för att sladda loss med wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
thegalant
20 september 2013 · 147 Inlägg

jaha så det är att bara äga två bilar...

btw hur är det med försäkring och besiktning, med tanken på att jag kommer att svetsa diffen och ta bort all inredning.. tror ni att besiktningsmännen kommer att gilla det? eller måste jag regga den som drift bil?

mary jane hjärta
mb_pucken
20 september 2013 · 5 089 Inlägg

Kolla om du kan hitta en 190e 2.6 smile den har ganska bra ork för lek smile sen passar 300e motorn och styrbox rakt ner så har du 180 kusar och då rör dom på sig fint smile har själv lekt med både 230 och w124 300e och det går smile mycket teknik och våld men de är bra träning smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Kuuuzi
20 september 2013 · 15 Inlägg

IceEyes skrev:

Kuuuzi skrev:
Som de flesta redan skrivit är 190E lite för svag för att drifta/sladda med. Men om du ändå ska göra det så börja med att svetsa bakaxel och lätta skiten ur den. Släng ut sätena, stereo, dörrsidorna och resten av inredningen plus allt annat onödigt som AC, värme, reservhjul osv. Släng in två billiga sportstolar där framme. Sänk den lite, kanske fjäderbensstag och styvare krängningshämmare med. Sen serva motorn så den har originalkraften iaf haha. Dock kommer bilen bli en jobbig vardagsbil med svetsdiff och utan inredning.

Väljer han en 2,5-16V Evolution eller AMG finns nog kraft så det räcker och blir över för att sladda loss med wink

Jo det är sant, glömde att några få 190e hade 16 ventilaren från cosworth och AMG:en, tänkte på den svaga 8v motorn som brukar sitta i 190e rätt ofta wink

thegalant
20 september 2013 · 147 Inlägg

hittade denna video
http://www.youtube.com/watch?v=fCwqnkl3M8c

ser rätt bra ut och detta gjordes med 2,6liter motor och 166hp...

har hört att man måste ha bra växellåda för att få ut så mycket som möjligt ur motorn, så kanske spänna kopplingen för bättre grepp eller


om jag plockar ut inredningen och svetsar diffen och svetsar dit roll cage, måste jag regga om den eller vad behöver jag göra för att få köra den på gatan? för jag äger inte direkt en bana

mary jane hjärta
jh-hindersson OVERBOOSTED
20 september 2013 · 852 Inlägg

man måste inte svetsa diffen tongue ja kör med org på min 740 16v turbo och de går att sladda men de är fan inte lätt,
tex i en S-sväng du håller full gas o styr till vänster och den spinner bara på ena hjulet sen över mot höger då kastar bakändan iväg o man får parera som en idiot på alla returer tongue

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Volvo 940 "15900mil" (1992)
thegalant
21 september 2013 · 147 Inlägg

jh-hindersson skrev:
man måste inte svetsa diffen tongue ja kör med org på min 740 16v turbo och de går att sladda men de är fan inte lätt,
tex i en S-sväng du håller full gas o styr till vänster och den spinner bara på ena hjulet sen över mot höger då kastar bakändan iväg o man får parera som en idiot på alla returer tongue

om jag har förstått rätt så måste jag svetsa den XD

mary jane hjärta
jh-hindersson OVERBOOSTED
21 september 2013 · 852 Inlägg

thegalant skrev:

jh-hindersson skrev:
man måste inte svetsa diffen tongue ja kör med org på min 740 16v turbo och de går att sladda men de är fan inte lätt,
tex i en S-sväng du håller full gas o styr till vänster och den spinner bara på ena hjulet sen över mot höger då kastar bakändan iväg o man får parera som en idiot på alla returer tongue

om jag har förstått rätt så måste jag svetsa den XD

du måste inte... men de är en fördel lol haha

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
SportPilot Ubåtsingenjör
21 september 2013 · 7 242 Inlägg

svetsar du diffen så får du en helt odiffad bakaxel vilket blir skit jobbigt att köra med till vardags

försök hitta en bil med bromsad diff istället

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
21 september 2013 ·

thegalant skrev:
hittade denna video
http://www.youtube.com/watch?v=fCwqnkl3M8c

ser rätt bra ut och detta gjordes med 2,6liter motor och 166hp...

har hört att man måste ha bra växellåda för att få ut så mycket som möjligt ur motorn, så kanske spänna kopplingen för bättre grepp eller


om jag plockar ut inredningen och svetsar diffen och svetsar dit roll cage, måste jag regga om den eller vad behöver jag göra för att få köra den på gatan? för jag äger inte direkt en bana

De här frågorna bör du väl ställa på ett Polskt bilforum då du ska flytta dit och glida runt rökandes vattenpipa bakom neddragna gardiner enligt en annan tråd du har gjort.

Vad som krävs i Sverige är för dig helt irrelevant då regelverket ser annorlunda ut i Polen gällande ombyggnationer.

Fast för att svara på din fråga, en 190 2.6 är inte något krutpaket men däremot lite extra framtung och lättarslad, den kan du sladda runt i på din närmaste Polfood parkering.

Senast redigerat av Evildan (21 september 2013)

thegalant
21 september 2013 · 147 Inlägg

Evildan skrev:

thegalant skrev:
hittade denna video
http://www.youtube.com/watch?v=fCwqnkl3M8c

ser rätt bra ut och detta gjordes med 2,6liter motor och 166hp...

har hört att man måste ha bra växellåda för att få ut så mycket som möjligt ur motorn, så kanske spänna kopplingen för bättre grepp eller


om jag plockar ut inredningen och svetsar diffen och svetsar dit roll cage, måste jag regga om den eller vad behöver jag göra för att få köra den på gatan? för jag äger inte direkt en bana

De här frågorna bör du väl ställa på ett Polskt bilforum då du ska flytta dit och glida runt rökandes vattenpipa bakom neddragna gardiner enligt en annan tråd du har gjort.

Vad som krävs i Sverige är för dig helt irrelevant då regelverket ser annorlunda ut i Polen gällande ombyggnationer.

Fast för att svara på din fråga, en 190 2.6 är inte något krutpaket men däremot lite extra framtung och lättarslad, den kan du sladda runt i på din närmaste Polfood parkering.

hahha stalkern igen XD

hmm kan ha kvar bilen i 6månader i polen och jag kommer att flytta om ungefär 7månader, så om jag skaffar en 190e redan nu så kan jag ha kul med den i ett helt år, värt...

och kanske som du sa, lära mej lite om reglerna där och då är det att bara regga bilen där i polen..

hmm tycker att 190e är skit snygg, inte tillräckligt starkt, ska försöka hitta en v6a då..

mary jane hjärta
thegalant
21 september 2013 · 147 Inlägg

CHEEVA skrev:
svetsar du diffen så får du en helt odiffad bakaxel vilket blir skit jobbigt att köra med till vardags

försök hitta en bil med bromsad diff istället

hmmm kan tänka mej, backa för att parkera med en svetsad diff känns ju lite omöjligt..

vilken rekommenderar du då? såg att e36 325, hade det

mary jane hjärta
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang