Golf Mk2 -90 /Förfining/Stance/Fitment | BILD update!

Golf Mk2 -90, 4-dörrars. Rullande projekt och blivande Stance såklart!
  • 86 Följare
  • 181 045 Visningar
  • Projektet avslutat 4 maj 2014
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
24 september 2013 · 3 519 Inlägg

Jag har inga höga krav för en drömbil, hehe. Köpte min igår. En skit fräsch vit Golf Mk2 -90, 4-dörrars.
Detta "projekt" blir ett rullande sådant, och långtidsprojekt. Mitt "mål" är till sommarn nästa år. Men allt beror givetvis på pengarna. Jag är arbetslös just nu, men hoppas få tag på ett jobb så man kan börja köpa in saker och små pyssla.

Bilen är bulfri och nästintill helt rostfri. Där det sitter rost och är ett hål är innanför tanklocket. Detta kommer fixas i vår.

Det har suttit ac i bilen, men ac kylaren är bortplockad. Så ska försöka få tag på en sån, alternativt plocka bort allt som har med ac:n att göra.
Tidigare ägare har även kopplat om helljuset till en vipp då strömbrytaren tydligen inte fungerade som den ska. Detta ska fixas. Och kylarfläkten är kopplad till lyset, så den startar direkt man startar bilen. Givaren till kylaren är trasig. Detta ska också fixas inom kort.

Det som ska göras för stance bygge är:
Coilovers såklart, få tag på fälgar som är minst 9" breda. Helst 15", men är sugen på XXR 527 9,75" breda i 17". Men det känns lite stort. Får se. Kan dyka upp något annat med tiden jag håller på att leta. Fälgarna kommer att dippas i någon grym färg.

Sponsorer:
Mr Tuning med coilovers
Awapandon och Ctw tools med plastdip
Hova.com med lysen runt om


Ljudbygge:
Har fått ett bra avtal och spons hos MDS. Men ljudet är inte prio 1. Dock ska jag självklart försöka få med detta ändå.

Ljudet ska bestå av:
* 5st MDS Performence 6,5" kit
* 4st MDS X1 X-ite steg
* 1st DLE UF12D2SPL bas
* 1st MDS T1800 monoblock

* Huvudenhet har jag inte funderat ut någon än
* Batterier för att klara all ström
* Kablar
* Dämpmatta

Bygger en egen baslåda, som sedan ev ska flockas
Tanken är då att fixa andra dörrsidor än dom som sitter och bygga om dessa så det blir 2-3st 6,5" i vardera framdörr, och sedan 1-2st 6,5" i vardera bakdörr.

Förutom detta ovan så ska den bevaras i toppskick såklart. Så original som möjligt, inte förstöra något utvändigt, men ändå få ett grymt fint stuk. Kommer även värdera bilen i sommar.

Bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-888c7d9bfbdb48995a10301644501d22.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-f64756fbe662ce793a4a13e8cf8626d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-94ac42cac90bfa21accff807bbf31a2d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-2ed321b796b6663e71a36d16fb3bf076.jpg

Senast redigerat av user_name (19 april 2014)

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
24 september 2013 · 3 519 Inlägg

turbogolfen skrev:
lagt prem hojta till om du ska sälja reflexrampen big_smile

Tack och välkommen smile
Men rampen kommer att få sitta kvar, så den behåller sitt original utseende så mkt som möjligt smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
24 september 2013 · 3 519 Inlägg

Benzin-rider skrev:
prem lagd kommer bli fint de här! smile

Har en vision i huvudet smile Tack. Och även du är välkommen smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
24 september 2013 · 3 519 Inlägg

longcat skrev:
Självklart kommer jag följa detta smile

Nice, tack smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
25 september 2013 · 3 519 Inlägg

Nu är det så här kära vänner. Jag behöver er eller någon vw kunnig hjälp av elen till kylarfläkten.
Gubben innan mig kopplade om strömmen till kylarfläkten för han sa till mig att en givare till kylaren var sönder, så han kopplade fläkten till kylaren på lyset. Så med andra ord, direkt man startar bilen så går fläkten igång. Jag vill inte ha det så, samt att det är glappt, så ibland lägger fläkten av hmm

Det har ju även suttit ac i bilen, så jag antar att elsystemet för kylarfläkten kan se annorlunda ut än till mk2or utan ac?

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-0875f99b05cee8c0ac066bc7632fe894.jpg

Vart ska denna kontakt gå? Lär vara något som ska kopplas på den, men den "saken" finns inte. Och som ni ser så är kablarna till den jävligt korta..
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-c2149cbf3d5bef5fcdebeca699875aad.jpg

Skulle vilja fixa detta så snart som möjligt. Om inte annat så skulle jag väl behöva ha tag på en annan kylarfläkt så man koppla om allt och ta bort allt som hör till ac.
Hjälp uppskattas oavsett så jag vet vad som fattas, och vart/hur det ska kopplas!

Annars har jag putsat rutorna invändigt och tömt kylarsystemet och fyllt på glykol smile
Tvättade av bilen med, och resultatet blev BLANK big_smile
Ska ta och vaxa den snart med så jag får bort lite asfaltsprickar och repor..

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-b88df672ae6c542ceb4eceab3cbfb1f9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-0597dae0c1026d21b63e110bac91ed10.jpg

Räknade ut att bilen drar ca 0,55 - 0,6l/mil. Helt okey för att vara blandad körning big_smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
25 september 2013 · 3 519 Inlägg

Hökan_T skrev:
såg ut att vara sjukt fräsch! gör inget plast styling bygge av denna pärla.

Tack, nej fan. Enda som kommer "göras om" utvändigt är coils och fälgar smile Sen kommer allt vara original. Möjligtvis att jag tar bort torkaren bak..

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
25 september 2013 · 3 519 Inlägg

Benzin-rider skrev:
kontakten på bild 2 ska gå till en kylarfläkt om ja inte har fel. så antagligen har han bytt fläkt som då kan fungera utan signalen från givaren nere på kylaren, och den fläkten krävde ett annat kontaktstycke så han bytte kontaktstycket också...

jag kanske har fel men om du kommer hit med bilen sen så kan ja kika närmare på de smile

Hmm..
Har bett en till kolla på detta, så jag hoppas han svarar snart. Men annars när jag ska till dig i helgen så kan vi kolla på det. Om det är så så får jag ta och köpa ny kylarfläkt. Men han tjåla om att det var givaren som det var fel på. Men har även en jäkla massa kablar som jag inte vet vart dom ska gå eftersom han kopplat om en massa..

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
25 september 2013 · 3 519 Inlägg

Benzin-rider skrev:

Mr_M_ skrev:

Benzin-rider skrev:
kontakten på bild 2 ska gå till en kylarfläkt om ja inte har fel. så antagligen har han bytt fläkt som då kan fungera utan signalen från givaren nere på kylaren, och den fläkten krävde ett annat kontaktstycke så han bytte kontaktstycket också...

jag kanske har fel men om du kommer hit med bilen sen så kan ja kika närmare på de smile

Hmm..
Har bett en till kolla på detta, så jag hoppas han svarar snart. Men annars när jag ska till dig i helgen så kan vi kolla på det. Om det är så så får jag ta och köpa ny kylarfläkt. Men han tjåla om att det var givaren som det var fel på. Men har även en jäkla massa kablar som jag inte vet vart dom ska gå eftersom han kopplat om en massa..

vi kan jämföra elen mellan din å min golf 2 ^^

Det kan vi göra smile Skulle nog vara bäst och enklast.. Tack

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
25 september 2013 · 3 519 Inlägg

Hökan_T skrev:

Mr_M_ skrev:

Hökan_T skrev:
såg ut att vara sjukt fräsch! gör inget plast styling bygge av denna pärla.

Tack, nej fan. Enda som kommer "göras om" utvändigt är coils och fälgar smile Sen kommer allt vara original. Möjligtvis att jag tar bort torkaren bak..

Låter PERFEKT! smile  90 ans kofångare så blir den riktigt fin!

Funderade på det.. Men tror jag kommer hoppa över det med. Vill bevara originalskicket när den även ska värderas i sommar smile
Men jag hinner säkert ändra mig många ggr. Det får ligga i bakhuvudet tongue

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
26 september 2013 · 3 519 Inlägg

RaekmAcKaN skrev:
Tycker som Hökan, 90ans fångare när du har dörrarna. smile

Jasså.. Hmm. Ja, jag vet ju vart det står en billig mk2a med 90ans kofångare, vet dock inte skicket på den. Men jag väntar med detta isåfall tills vårkanten eller början på sommaren.. Men tips upsskattas såklart smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
26 september 2013 · 3 519 Inlägg

Fick svar från BRL, och har nu fått spons därifrån.. big_smile Glad som fan!
Undrar vart jag ska sätta dekalerna bara, för att inte döljas för mycket, men ändå inte ta bort det stilrena "stuket" på bilen.. Måste fundera på den smile

Ska upp till Borlänge någon dag och få en prislapp på alla grejer, så jag har något att gå efter i vår big_smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
26 september 2013 · 3 519 Inlägg

mingan77 skrev:
Snett på bakrutan i följd så blir det snyggt och stilrent

Ja det får nog bli nå sånt smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
26 september 2013 · 3 519 Inlägg

Har bestämt mig nu vad det kommer att bli för fälgar. Och det blir inga XXR fälgar.
Kommer däremot vänta till ett senare skede med att berätta vilka fälgar det blir.. Men allt annat som kommer göras med bilen framöver är ingen hemlighet. Är bara det att fälgarna gör ju som sagt bilen wink

Updates kommer imorgon efter jag pysslat lite

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
27 september 2013 · 3 519 Inlägg

Ang kylarfläktsystemet så har nog vi nog kommit underfund med det hela. Själva fläkten som satt till kylaren var inte original, så det är bytt till en original nu, skarven till kontakten är borttagen som ni ser på bilden nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-79da7046b17195ed4419d7223b9fa40d.jpg

Sen har en polare märkt upp åt mig vilka kablar som kan sättas ihop med varandra när allt funkar som det ska, så jag slipper alla andra kablar som gör att det ser så rörigt ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-810eac2a64acae117bba5977667c1ef3.jpg

Dock så går fläkten fortfarande direkt när jag startar bilen. Givare till kylarfläkten ska bytas nästa vecka, då det var slut på givare dit jag var och beställde. Så förhoppningsvis så är det givaren som strular, och att allt fungerar som det ska när jag bytt givare samt satt ihop kablarna där dom ska sitta.

Sen så la mitt helljus av igår. Tattaren innan mig fick en 2a på besiktningen för strömställaren till helljusen. Så istället för att byta strömställare så satte han dit en vip-strömbrytare till helljuset. Men även det la av igår.
Märkte då att han kopplat ihop två ljusrelän med varandra. Bild nedan

(Den brunvita kabeln som är skalad gick till vip-strömbrytaren från det silvriga relät)
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10198/10198-5e87cc7abcbb23f4eed8fec8f22df74b.jpg

Det svarta relät är eftermonterat, men fattar inte hur och varför. Två av dom grå kablarna från den svarta relät går till jord, två av kablarna är sammankopplade, ena ihop där med jord. Och den sista går till det silvriga relät, som jag antar då är ström? Det klickar som fan när man försöker blinka med helljusspaken. Dock testade jag att byta relä mot ett nytt, men det klickade lika mycket för det. Det silvriga relät har jag googlat fram att det är till lyset. Men om jag tar kablarna från vip-strömbrytaren och sätter ihop med varandra, så klickar det till i det silvriga relät. Men något helljus får jag inte hmm
Om det inte är spaken, vilket jag ska testa, och om det inte är ljusströmställaren, vilket jag också ska testa, då kommer jag sätta dit tillfälliga extraljus och köra med dom som helljus.

Har nämligen ingenstans att vara och skruva, och kallt börjar det bli med. Så det får duga så länge, så fixar jag helljuset i vår när det börjar bli varmare ute.

Någon som har något bra tips med detta?

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
28 september 2013 · 3 519 Inlägg

pellepervert skrev:
Låter som det är en gubbe som haft bilen. Dom är alltid självutnämnda bil mekaniker men kan inte så mycket igentligen.
Jag skulle riva bort allt som inte är original och börja om från början.  Brukar bli bättre och snyggare.

kul projekt btw ska följas

Det var en utländsk gubbe som hade bilen innan mig, och fixade lyset på detta sätt då han fick en tvåa på besiktningen. Men lär fixa ett nytt relä, det silvriga. Det är iaf ett original relä för lyset. Oså byta strömställaren vid ratten, och ljusspaken.

Men vet du eller någon varför han kan ha kopplat ihop ett till relä med det silvriga originalet? Eftersom det bara varit en vip-strömbrytare till det relät med helljuset..

Tack för premen smile

Senast redigerat av Mr_M_ (28 september 2013)

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
29 september 2013 · 3 519 Inlägg

Funderar på om jag ska plocka bort listerna på dörrarna och framskärmarna.. Sitter ju bara en fram ändå. Vad tror ni om det? Kan bli mkt cleanare utan.

Hade tänkt att jag skulle åka och köpa nytt batteri imorgon och byta kylarfläktsgivare. Men ska nu på arbetsintervju så det får vänta till senare i veckan.

Hoppas innerligt jag får jobbet, för då kan jag verkligen börja med bilen och skaffa grejer titt som tätt varje månad big_smile Jag hoppas flera kan hålla tummarna åt mig vid 1 tiden imorgon. Så Ska jag allt se till att bilen blir klar i tid nästa år cool

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
29 september 2013 · 3 519 Inlägg

Benzin-rider skrev:
jo de skulle nog bli rätt nice men då läru spackla igen låsthål å så då smile håller tummarna imorn! big_smile

Listerna sitter väl bara limmade?
Men du tänkt på hålet vid bakskärmen? Tänkte nästan ha kvar dom listerna där, men givetvis ska rosten fixas ändå smile
Tack big_smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
29 september 2013 · 3 519 Inlägg

Benzin-rider skrev:

Mr_M_ skrev:

Benzin-rider skrev:
jo de skulle nog bli rätt nice men då läru spackla igen låsthål å så då smile håller tummarna imorn! big_smile

Listerna sitter väl bara limmade?
Men du tänkt på hålet vid bakskärmen? Tänkte nästan ha kvar dom listerna där, men givetvis ska rosten fixas ändå smile
Tack big_smile

de gjorde dom inte på min, ja tänkte på alla lister å plastskärmkanter

Läste på ett forum att dom var det. Samt att den som satt på framskärmen var limmad.
Plastskärmkanter har jag inga smile Enda listerna som finns är midjelisterna som går från bakskärmarna till framskärmarna smile Men ska kolla upp det där med limmningen

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
4 oktober 2013 · 3 519 Inlägg

Var och bytte givare igår till kylarfläkten, men självklart så skar själva fläkten på vägen dit jag skruvar istället. Så jag var tvungen att byta tillbaka till den gamla fläkten igen. Och eftersom den fläkt som sitter på nu inte har någon signalkabel så kan jag inte koppla den på givaren, utan det är åter igen kopplat på lyset hmm Så nu är jag på jakt efter en fläkt, men givaren är bytt, även så ett nytt batteri smile Alltid något iaf..

Har tyvärr inga bilder denna gång.. Tar bilder när jag byter fläkt och försöker få igång mitt helljus

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
4 oktober 2013 · 3 519 Inlägg

Har nu kanske fått tag på en fläkt på en bilskrot. Men eftersom den skroten ligger åt mina föräldrars håll där jag skruvar så kommer jag inte åka och köpa fläkten förens på torsdag nästa vecka. Numret på kontakten stämde inte överens med skrotens, men det var 3-stift som jag behöver, så det är bara att hoppas att det stämmer nu. Återkommer med den saken smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang