Lufta bromsar Volvo 850 GL -94

Battletime
9 oktober 2013 · 20 Inlägg

Jag köpte denna idag http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … re-191531/

Men jag är lite tveksam att använda den på Fre, då har jag tänkt byta slangar fram då ett av dom låser sig vid panikbromsning (hjulen antigen höger eller vänster) men jag läste fel, men är det inte så att denna behöver en Vakuumpump? Då den använder sig av undertryck, Jag blåste in genom handtaget så kommer luft in om jag suger (Undertryck/ halv vakuum) så sug luft ur och bildar ett undertryck. Då är den under trycks driven om jag tänker rätt? Vet någon Vilken slang storlek som passar bra på avluftningsnippeln på själva bromsoken både fram och back? köpte en olje sug som bildar bra undertryck men den har en storlek på slangen (10mm är uppningen på slangen)?

//Battletime

JonasK -.-
9 oktober 2013 · 383 Inlägg

Du ska ha tryckluft till den där. Den skapar ett undertryck och suger ut luft/bromsvätska ur nippeln på oket.
Men jag är tveksam till att felaktiga slangar kan få bromsarna att låsa sig.
Jag skulle kolla upp oken och beläggen först.

Edit: det är en gummituta i änden på slangen som passar på de flesta nipplar.

Senast redigerat av JonasK (9 oktober 2013)

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
MikkoHansen
9 oktober 2013 · 265 Inlägg

jag brukarluft bromsar så öppnar jag bara nippel o låter det flöda o fyller på efterhand. stänger ibland och pumpar med bromsen och öppnar igen.

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Battletime
9 oktober 2013 · 20 Inlägg

Yepp jag vet dina tankar har bra grunder JonasK men jag har utfört små kontroller från Jagrullar forum då en jag gjorde en tråd där och jag gjorde lite mer eftersökning och läst om andra som bytt ok men har samma problem (bromsarna ligger på) (är inte hundra men jag tycker jag kan höra lättare friktions ljud och att bilen drar lite snett mot höger) Jag har känt på fälgen men den blir ej varm beläggen är nyligen bytta.   

Länk till tråden på Jagrullar: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=92056

//Battletime

KHRacing
9 oktober 2013 ·

har du ABS så skall tändningen vara påslagen har jag fått lära mig

Battletime
9 oktober 2013 · 20 Inlägg

ABS check har bilen du syftar på under avluftningprossesen misstänker jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang