Bränsleförbrukning A4 B8 2.0tdi?

it_mutt Avstängd
18 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

piano skrev:
Tankade fullt, körde 10mil landsväg med ägg under pedalen... 80-90km/h 70% och resten 110-120km/h. Tankade fullt och fick i 7,2-7,3L så 7,2-7,3L/mil drog den... Ska nog köpa mig en gammal jänkare istället, lika mycket soppa går åt men man slipper ju skatten! smile

Ja det är som sagt vad/i krokarna av en bensinare ligger på. Så jo, något är galet =/

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
piano
29 oktober 2013 · 106 Inlägg

Glömde tillägga att sommardäcken är 245/40-18 men åtminstone Michelin Primacy HP så ingen tungrullat skrot.

Nu med dubbdäcken(205/60-16) har jag fått ner den till 0,68L/mil. Blandad körning.

Kan det vara möjligt att sommardäcken drar 1,6dl/mil mer?!

Inga felkoder har kommit tillbaka på ca 100mil så allt ska vara lugnt där.

Den här förbrukningen kan man ju nästan leva med, men hade gärna haft ner den 0,5-1dl/mil till.

Senast redigerat av piano (29 oktober 2013)

DasAuto
30 oktober 2013 · 2 751 Inlägg

Jag vet inte vilken körstil du har, men 0.68 är rätt mycket om man kör lungt.
Jag kommer ju ner i 0.78 med Audin och det är en bensinare.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Nybergrobin
30 oktober 2013 · 2 382 Inlägg

piano skrev:
Glömde tillägga att sommardäcken är 245/40-18 men åtminstone Michelin Primacy HP så ingen tungrullat skrot.

Nu med dubbdäcken(205/60-16) har jag fått ner den till 0,68L/mil. Blandad körning.

Kan det vara möjligt att sommardäcken drar 1,6dl/mil mer?!

Inga felkoder har kommit tillbaka på ca 100mil så allt ska vara lugnt där.

Den här förbrukningen kan man ju nästan leva med, men hade gärna haft ner den 0,5-1dl/mil till.

Har en 1,8t själv och den brukar öka cirka 1,5dl/mil när sommardäcken åker på tongue   Så det är mkt möjligt att det var däcken som är felet!

Det blir ju ett jävla rullmotstånd med 245 o 18"..... :S

zoopåse
30 oktober 2013 · 1 171 Inlägg

Det låter som att något är fel. Jag kommer inte över 0,7 ens i ren stadskörning korta sträckor med BMW:n som är en -09 320dA. Inga problem att få den att dra 0,35 om man kör väldigt försiktigt på landsväg men motorväg/lite stadskörning hamnar den strax under 0,5.

Aquilla
30 oktober 2013 · 299 Inlägg

hade en audi och aldrig en till smile snittade väl 1,6 liter milen och bilen var inte så jävla snabb ändå... törstiga och tunga bilar med för mycket invecklad teknik som alla andra tyskar löst mycket bättre och smidigare än audi!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
DasAuto
30 oktober 2013 · 2 751 Inlägg

Aquilla skrev:
hade en audi och aldrig en till smile snittade väl 1,6 liter milen och bilen var inte så jävla snabb ändå... törstiga och tunga bilar med för mycket invecklad teknik som alla andra tyskar löst mycket bättre och smidigare än audi!

"Hade en Audi och aldrig en till" Jag hade en dålig flickvän, och nu tror jag alla är likadana smile
Du förstår vad jag menar.lol

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Markus1987
30 oktober 2013 · 498 Inlägg

Jag gissar på att det är något knas också som andra säger! Farsan kör LÄTT runt 0,5 med sin Mercedes CDI 220 kombi årsmodell 12a! Däck som sitter på är 245/40-17 bak om jag minns rätt, fram är de nog nå 225or lr så!

Aquilla
30 oktober 2013 · 299 Inlägg

DasAuto skrev:

Aquilla skrev:
hade en audi och aldrig en till smile snittade väl 1,6 liter milen och bilen var inte så jävla snabb ändå... törstiga och tunga bilar med för mycket invecklad teknik som alla andra tyskar löst mycket bättre och smidigare än audi!

"Hade en Audi och aldrig en till" Jag hade en dålig flickvän, och nu tror jag alla är likadana smile
Du förstår vad jag menar.lol

joovisst..smile men för att det ska vara kul med audi överhuvudtaget krävs quattro och rejälmotor (och då helst 20v turbo femma trimmad)...så jag tror faktiskt det finns fler flickvänsmaterial än vad det finns bra audi bilar i sverige tongue

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
DasAuto
30 oktober 2013 · 2 751 Inlägg

Aquilla skrev:

DasAuto skrev:

Aquilla skrev:
hade en audi och aldrig en till smile snittade väl 1,6 liter milen och bilen var inte så jävla snabb ändå... törstiga och tunga bilar med för mycket invecklad teknik som alla andra tyskar löst mycket bättre och smidigare än audi!

"Hade en Audi och aldrig en till" Jag hade en dålig flickvän, och nu tror jag alla är likadana smile
Du förstår vad jag menar.lol

joovisst..smile men för att det ska vara kul med audi överhuvudtaget krävs quattro och rejälmotor (och då helst 20v turbo femma trimmad)...så jag tror faktiskt det finns fler flickvänsmaterial än vad det finns bra audi bilar i sverige tongue

Beror helt på vad du är ute efter, tror inte folk som kör 2.0TDI är ute efter en lika kul bil som en Bmw M5. Det är ju helt olika prioriteringar.

Jag vet flertal bekanta som har BMW och deras fin fina Sexor, motorerna går underbart, men förbrukningen är knappast den som står i handboken smile Så bra o dåligt finns det med alla bilar.
Inom familjen har vi alltid kört audi/vw aldrig haft större problem än dött batteri och tändspolar(som går på garantin)

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Aquilla
30 oktober 2013 · 299 Inlägg

jag har min 525a för vardagsåkat och jag kör egentligen bara landsväg o långmil. brukar ha snitt på 0,85 på 70 liter. i stan är det inga problem att komma över 1,2 vid gas och broms. skulle egentligen vilja åka billigare och få mer pengar över, men å andra sidan får det vara värt några extra droppar för att man åker så fint och komfortabelt o snyggt med bakhjulsdrift.. + att man slipper ha ont i ryggen efter 10 mils tur som man skulle haft i en liten billig snål japanare som knappt går ställa in stolen på.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang