Nu får vi fan ta o skärpa till oss...

Volvo_Elin Lastbilschaufför
15 november 2006 · 186 Inlägg

Ja jag som bor här uppe i norra delarna av sverige är orolig varje dag just nu iaf. inte normalt attd et kommer regn här denhär årstiden och är slaskigt överallt, det händer alltid annars bara på våren då snön smälter bort...det är sjukt va fort det gått till att bli såhär dåligt om man tänker efter. När jag var liten minns amn ju hur vintrarna var snörika men nu är det helt annars. Och det var ju inte alltför längesen man var liten....

Ride Hard-Die Free!
Slovenian
15 november 2006 · 482 Inlägg

Vi skadar jorden, mjo.. men tro inte allt media säger just nu, de har börjat överdriva rejält senaste tiden.
Fick mig därimot ett gott skratt då jag går in på aftonbladet och ser "300 000 har skrivit under vårt miljöavtal" eller något liknande, 2 dagar senare går jag in där igen och ser "Miljön skadas av kött! Bli vegitarian". Det var ett gott skratt kan jag säga big_smile

Edit: En timme lustgas under operation släpper ut lika mkt koldioxid som en bil släpper ut under en resa från malmö till stockholm. Tänkte bara dela med mig av det.

Senast redigerat av Slovenian (15 november 2006)

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
Aerodynamik ...
15 november 2006 · 7 120 Inlägg

Volvo_Elin skrev:
Ja jag som bor här uppe i norra delarna av sverige är orolig varje dag just nu iaf. inte normalt attd et kommer regn här denhär årstiden och är slaskigt överallt, det händer alltid annars bara på våren då snön smälter bort...det är sjukt va fort det gått till att bli såhär dåligt om man tänker efter. När jag var liten minns amn ju hur vintrarna var snörika men nu är det helt annars. Och det var ju inte alltför längesen man var liten....

Jag bor i småland och det har kommit lika mycket snö de senaste åren som det gjorde för 10 år sen.

dallelito med lem
16 november 2006 · 1 147 Inlägg

det e liite sent o börja trappa ner på alla saker som e dåliga för miljön...
oljan tar ju snart slut ändå, så bil bör man ju köra medan det går o så berättade ju aftonbladet att en komet kommer mosa planeten om "några" år. fast jag tycker ju inte det e skoj att människan gör så som vi gör, men vi får ju också ta vårt straff....

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Founder
16 november 2006 · 1 414 Inlägg

Jag o tjejen funderade lite på allt el-slöseri som sker när vi körde hem igår natt. Tonvis med reklam skyltar och gatulampor på parkeringar m.m. som lyser för fullt även fast parkeringarna är helt tomma. Man skulle lätt kunna stänga ner sådan belysning några timmar varje natt utan att nån skulle märka det ens och spara rejäla pengar i och även miljön på samma gång...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
twin_cam Smålänning
16 november 2006 · 7 877 Inlägg

Har också fått reda på att det är en naturlig förändring, men om så inte skulle vara fallet så är det nog redan försent tror jag. Tyvärr. Måste bara upplysa att här i småland så har det aldrig varit så mycket snö under min livstid som det var förra året och det väntas bli värre i år har jag hört. Förrförra året var det dessutom aldeles för kallt härnere.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Founder
16 november 2006 · 1 414 Inlägg

twin_cam skrev:
Har också fått reda på att det är en naturlig förändring, men om så inte skulle vara fallet så är det nog redan försent tror jag. Tyvärr. Måste bara upplysa att här i småland så har det aldrig varit så mycket snö under min livstid som det var förra året och det väntas bli värre i år har jag hört. Förrförra året var det dessutom aldeles för kallt härnere.

Det är ju ett direkt led av miljöförändringen, mycket snö på grund av ökad luft-fuktighet, sen att det blir kallt o blir till snö på vintern är ju bara en annan form av nederbörd. Även nu i sommar har det ju varit ett rekord år vad gäller förstörda åkrar på grund av regn i småland och skåne...

Aldrig tidigare har så många sökt kompensation för att skörden blivit förstörd...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Turbo_Erik
16 november 2006 · 526 Inlägg

Missa inte avsnitt 2 nu ikväll kl 21:00

Aerodynamik ...
16 november 2006 · 7 120 Inlägg

Turbo_Erik skrev:
Missa inte avsnitt 2 nu ikväll kl 21:00

Det missar vi wink

OLJAN TAR INTE SLUT, FATTA!!!!!

GLACIÄREN SMÄLTER FÖR ATT VI ÄR PÅ VÄG UT UR ISTIDEN!!!!!!!

Snälla nån. Lär er.

Tengu1969
16 november 2006 · 1 396 Inlägg

Är det verkligen rätt att sitta och prata om att man ska rädda jorden på ett BILFORUM?

Jag menar, det är ju vi som förstår jorden mest?

Senast redigerat av NiclasT (16 november 2006)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Aerodynamik ...
16 november 2006 · 7 120 Inlägg

NiclasT skrev:
Är det verkligen rätt att sitta och prata om att man ska rädda jorden på ett BILFORUM?

Jag menar, det är ju vi som förstår jorden mest?

Självklart smile

Goli
16 november 2006 · 793 Inlägg

dallelito skrev:
det e liite sent o börja trappa ner på alla saker som e dåliga för miljön...
oljan tar ju snart slut ändå, så bil bör man ju köra medan det går o så berättade ju aftonbladet att en komet kommer mosa planeten om "några" år. fast jag tycker ju inte det e skoj att människan gör så som vi gör, men vi får ju också ta vårt straff....

Slutet 2012 beräknas den slå ner...

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
1Snake
16 november 2006 · 286 Inlägg

FL3JM skrev:
Det roligaste är folk som både värnar om miljön och vill stänga ner alla kärnkraftverk. Det är just detta som gör att jorden håller på att gå under, dvs idiot-människor.

Det man borde göra är att skattebefria etanolkonverteringar (just själva kostnaden för konverteringen dåra), så det blir billigt att konvertera, och självklart göra det LAGLIGT att köra på annat bränsle än det den är reggad för dåra.
Jag skulle etanolkonvertera DIREKT!
Det är billigare och dessutom får jag massa extrahästar! smile

Jag håller funständigt med dig, har själv funderat att konvertera till etanol men det är jue det som trycker att det är olagligt :S

ps. såg prec. pogrammet intressant faktist

Senast redigerat av 1Snake (16 november 2006)

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
16 november 2006 · 2 258 Inlägg

Vi har faktiskt ställt om en bil till etanol bara på kul. Det var busenkelt och eftersom vi ökade kompressionen ökade heller inte förbrukningen speciellt. Problem vid kallstart bara.

Klart man ska öppna för möjligheterna att konvertera äldre bilar till alternativa drivmedel.

Men man ska ju självklart också arbeta för alternativa lösningar även på nya fordon.

Det är rätt anmärkningsvärt att explosionsmotorerna ser i princip likadana ut nu som för 100 år sedan. På bränsleförbrukningen har inte mycket ändrats, däremot kraftuttaget ser ju helt annorlunda ut. Tänk om det hänt lika mycket i båda ändar.

Visst är det kul med en massa hästkrafter, men vem BEHÖVER dem egentligen? Tycker i alla fall att pendlarbilar/bruksbilar/vardagsbilar självklart skulle ligga under halvlitern per mil med den utveckling tekniken haft under det senaste seklet, men faktum är att vår 42 år gamla Fairlane drar mindre än en ordinär Volvo V70?!

Makalöst! Men det är också människor med bilintresse och som pysslar med modifiering och utveckling som förhoppningsvis löser det här i framtiden. Tycker att ett bilforum är en utmärkt plats för diskussionerna.

Intressant inte minst ur ekonomisk synvinkel för de flesta som kör bil! Att pendla med en bil som drar 0.9 liter per mil eller 0,6 liter per mil gör 30 spänn om dagen om man har tio mil att köra. Det är rätt många hundra på en månad...
Kan man få ner vardagsåkandet på budgetnivå kan man ju unna sig utrymme till lekkörningen.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Torstensson
16 november 2006 · 115 Inlägg

Goli skrev:

dallelito skrev:
det e liite sent o börja trappa ner på alla saker som e dåliga för miljön...
oljan tar ju snart slut ändå, så bil bör man ju köra medan det går o så berättade ju aftonbladet att en komet kommer mosa planeten om "några" år. fast jag tycker ju inte det e skoj att människan gör så som vi gör, men vi får ju också ta vårt straff....

Slutet 2012 beräknas den slå ner...

Så kommer det inte bli det är så att vi kommer att utrota oss själva pgr av att vi är
alldeles för många på vår jord varken mat eller vatten kommer att räcka till slut
och vad det kommer leda till är krig över allt i världen och att vi
kanske går så pass långt att vi börjar äta upp varandra otäkt men sant

Aerodynamik ...
16 november 2006 · 7 120 Inlägg

Torstensson skrev:

Goli skrev:

dallelito skrev:
det e liite sent o börja trappa ner på alla saker som e dåliga för miljön...
oljan tar ju snart slut ändå, så bil bör man ju köra medan det går o så berättade ju aftonbladet att en komet kommer mosa planeten om "några" år. fast jag tycker ju inte det e skoj att människan gör så som vi gör, men vi får ju också ta vårt straff....

Slutet 2012 beräknas den slå ner...

Så kommer det inte bli det är så att vi kommer att utrota oss själva pgr av att vi är
alldeles för många på vår jord varken mat eller vatten kommer att räcka till slut
och vad det kommer leda till är krig över allt i världen och att vi
kanske går så pass långt att vi börjar äta upp varandra otäkt men sant

Och det här händer imorgon

Torstensson
16 november 2006 · 115 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Torstensson skrev:

Goli skrev:

Slutet 2012 beräknas den slå ner...

Så kommer det inte bli det är så att vi kommer att utrota oss själva pgr av att vi är
alldeles för många på vår jord varken mat eller vatten kommer att räcka till slut
och vad det kommer leda till är krig över allt i världen och att vi
kanske går så pass långt att vi börjar äta upp varandra otäkt men sant

Och det här händer imorgon

Ne men det kommer väl bli så till slut

Slovenian
16 november 2006 · 482 Inlägg

Torstensson skrev:
Så kommer det inte bli det är så att vi kommer att utrota oss själva pgr av att vi är
alldeles för många på vår jord varken mat eller vatten kommer att räcka till slut
och vad det kommer leda till är krig över allt i världen och att vi
kanske går så pass långt att vi börjar äta upp varandra otäkt men sant

Nej, resurser kommer inte ta slut.
Mortaliteten minskar, ja. Men nativiteten minskar.
Låt oss ta exemplet Sverige, den svenska befolkningen minskar om man ser på nativiteten från "riktiga svenskar". Befolkningen ökar endast av invandringen, om du ser det från nativitetens perspektiv så minskar den. Ett faktum som gäller i Sverige, och i många andra länder.

Edit: Kärnvapenkrig är det närmaste vi kan komma en förintelse just nu, sry att säga det till alla er som vill se jorden gå under. Varken klimathotet eller "brist på resurser" kommer att slå ut oss inom den närmaste tiden (x00 år?).

Senast redigerat av Slovenian (16 november 2006)

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
response Studerande
16 november 2006 · 463 Inlägg

Slovenian skrev:

Torstensson skrev:
Så kommer det inte bli det är så att vi kommer att utrota oss själva pgr av att vi är
alldeles för många på vår jord varken mat eller vatten kommer att räcka till slut
och vad det kommer leda till är krig över allt i världen och att vi
kanske går så pass långt att vi börjar äta upp varandra otäkt men sant

Nej, resurser kommer inte ta slut.
Mortaliteten minskar, ja. Men nativiteten minskar.
Låt oss ta exemplet Sverige, den svenska befolkningen minskar om man ser på nativiteten från "riktiga svenskar". Befolkningen ökar endast av invandringen, om du ser det från nativitetens perspektiv så minskar den. Ett faktum som gäller i Sverige, och i många andra länder.

Edit: Kärnvapenkrig är det närmaste vi kan komma en förintelse just nu, sry att säga det till alla er som vill se jorden gå under. Varken klimathotet eller "brist på resurser" kommer att slå ut oss inom den närmaste tiden (x00 år?).

(x00 år?) är ju inte så väldigt länge eller tycker du det? 999 år är en minimal del av den tidsperiod som jorden har existerat. Att du är död när det inträffar kanske inte du bryr dig om men det finns det andra som gör. Enligt statistiken (som iofs inte alltid är rättvisande) så har antalet naturkatastrofer ökat drastiskt sedan 1950, såg detta i en dokumentär nyligen. Även om dessa inte kommer att innebära mänsklighetens undergång så innebär det ju stort lidande för de som drabbas.

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
Slovenian
16 november 2006 · 482 Inlägg

response skrev:

Slovenian skrev:

Torstensson skrev:
Så kommer det inte bli det är så att vi kommer att utrota oss själva pgr av att vi är
alldeles för många på vår jord varken mat eller vatten kommer att räcka till slut
och vad det kommer leda till är krig över allt i världen och att vi
kanske går så pass långt att vi börjar äta upp varandra otäkt men sant

Nej, resurser kommer inte ta slut.
Mortaliteten minskar, ja. Men nativiteten minskar.
Låt oss ta exemplet Sverige, den svenska befolkningen minskar om man ser på nativiteten från "riktiga svenskar". Befolkningen ökar endast av invandringen, om du ser det från nativitetens perspektiv så minskar den. Ett faktum som gäller i Sverige, och i många andra länder.

Edit: Kärnvapenkrig är det närmaste vi kan komma en förintelse just nu, sry att säga det till alla er som vill se jorden gå under. Varken klimathotet eller "brist på resurser" kommer att slå ut oss inom den närmaste tiden (x00 år?).

(x00 år?) är ju inte så väldigt länge eller tycker du det? 999 år är en minimal del av den tidsperiod som jorden har existerat. Att du är död när det inträffar kanske inte du bryr dig om men det finns det andra som gör. Enligt statistiken (som iofs inte alltid är rättvisande) så har antalet naturkatastrofer ökat drastiskt sedan 1950, såg detta i en dokumentär nyligen. Även om dessa inte kommer att innebära mänsklighetens undergång så innebär det ju stort lidande för de som drabbas.

Jordens magnetfält håller just nu på att försvagas. Jordens magnetfält kommer inom ngra hundra år (kan ej exakta siffor) att bli nästintill obefintlig, sedan kommer en stor obalans ske, och nord samt syd polerna kommer att byta plats. Under denna period då magnetfältet minskas så får vi mindre skydd mot bland annat solens strålning och värmen den medger. Det blir alltså varmare på jorden. Vi kommer under den tid då magnetfältet är som lägst att ha flera "nord- och sydpoler" där det kommer vara stor uv strålning då allt kommer att fokuseras på dessa punkter.

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang