Att tänka på inför erat basköp

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
10 november 2006 · 2 353 Inlägg

När ni undrar om en si eller så bas passar till er, så behöver följande frågor besvaras:

a) Vad är det för bil
b) Vad har ni tänkt driva den med
c) Vad gillar ni för musik
d) Hur ser systemet i övrigt ut?

Det är huvudfrågorna!


Om vi skall gräva ner oss i lite mer detaljer. Som lite vägledning så kan jag förtydliga lite.

a) Bilmodellen ger iallafall två saker som är viktiga, dels vilken lådtyp som kommer passa, och i viss mån vilken avstämning man sen bör sikta på. Lådtypen ges av hur man kan leda luften in i kupén där man sitter. Lådtypen ger sen ett antal modeller av basar som kan passa, men det gallrar även bort en del modeller. Avstämningen som kommer väljas till slut beror delvis av storleken på bilen. Ju större bil, ju djupare behöver man stämam av den är tumregeln. Avstämningen hänger även samman med c)

b) Drivningen av basen sköts ju av en förstärkare, och det är viktigt att detta matchas på ett bra sätt, och det finns flera faktorer att tänka på. Vi vill ju ha ut max prestanda ur basen, men inte mer. Att köpa en bas som hanterar 1000W till ett steg på 300W är ju lite dumt..(om man inte vet att man skall uppgradera framöver). Valet av bas påverkas således av slutstegseffekten, men även vad steget kan hantera i form av olika impedanser. Och, det beror även litegrann på lådtypen, effekttåligheten varierar för olika lådtyper.

c) Musiksmaken spelar in en del på vad för lådtyp man kan välja, och lådtypen har vi redan sagt styr vilken sorts bas vi kan ha. Lyssnar man mycket på rap, hip hop eller jazz så krävs en bas som kan spela djupt, medans om man lyssnar mest på pop och disco och sånt så krävs inte riktigt samma djup.

d) Lite beroende på vad man har för midbasar så ges också information om vilken sorts bas man skall ha. Har man inte så mycket hjälp av sina midbasar kräsv en bas som kan spela snyggt lite högre upp i registret, medans om man har rejäla midbasar med bra prestanda ner till 50-60Hz så kan man ta en bas som gräver lite djupare.

Givetvis kommer alltid även priset in i bilden med.     

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
vanten06
10 november 2006 · 342 Inlägg

Hehe, jag valde JBL GTO 1200B för att den va snygg och det va halva priset på den då, och den värkade bra.

Inga vetenskapliga grejer här inte.

AreeZ Golf mk3 LOUD
10 november 2006 · 515 Inlägg

Tror Jonas menar för dom som tänker på hur det låter före hur det ser ut.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
10 november 2006 · 2 353 Inlägg

AreeZ skrev:
Tror Jonas menar för dom som tänker på hur det låter före hur det ser ut.

Och dom som tänker innan dom handlar och vill göra de bästa köpen..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
10 november 2006 · 1 852 Inlägg

du skriver något om musiksmak, hur är det för oss som gillar hårdrock / metal / progressiv metal osv?

Edit: hur är det då med val av låda? portad sluten, volym.

Senast redigerat av Bullo (10 november 2006)

man lever bara en gång så lev väl!
vanten06
10 november 2006 · 342 Inlägg

AreeZ skrev:
Tror Jonas menar för dom som tänker på hur det låter före hur det ser ut.

AA fattade de, men det finns nog många som kör samma stil som jag.

freddan70 Team Tondöv
10 november 2006 · 649 Inlägg

vanten06 skrev:

AreeZ skrev:
Tror Jonas menar för dom som tänker på hur det låter före hur det ser ut.

AA fattade de, men det finns nog många som kör samma stil som jag.

tyvärr så gör det nog det!
eller tyvärr och tyvärr iofs, är man nöjd själv så är det ju bra hur det än är!
men jag förstår inte hur man kan välja att åka runt med en snygg bas som låter skit tex..

vanten06
10 november 2006 · 342 Inlägg

freddan70 skrev:

vanten06 skrev:

AreeZ skrev:
Tror Jonas menar för dom som tänker på hur det låter före hur det ser ut.

AA fattade de, men det finns nog många som kör samma stil som jag.

tyvärr så gör det nog det!
eller tyvärr och tyvärr iofs, är man nöjd själv så är det ju bra hur det än är!
men jag förstår inte hur man kan välja att åka runt med en snygg bas som låter skit tex..

Hehe, beror ju lite på vad man köpt för bas med, Jag kollade Självklart upp den lite å det va ingen som hade något att invända. Har ju inget att jämföra med, men jag tycker mina JBL basar spelar mycket bra, men är ju ingen audiofil heller, hehe

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
10 november 2006 · 2 009 Inlägg

Bullo skrev:
du skriver något om musiksmak, hur är det för oss som gillar hårdrock / metal / progressiv metal osv?

Edit: hur är det då med val av låda? portad sluten, volym.

Har själv kommet fram till små slutna lådor är bäst samt att du bör ha ganska bra med effekt och inte för stora basar till den sortens musik.
Det är nämligen vad jag själv lyssnar på.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
11 november 2006 · 2 353 Inlägg

Bullo skrev:
du skriver något om musiksmak, hur är det för oss som gillar hårdrock / metal / progressiv metal osv?

Edit: hur är det då med val av låda? portad sluten, volym.

Till hårdock så passar ofta en sluten låda bra om det finns möjlighet för det Avstämningen kan vara lite högre, så det brukar betyda att man har ganska bra valmöjlighet.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
azazel
14 november 2006 · 14 Inlägg

Jag undrar lite över det här med basar, funderar lite på att bygga in en , alternativt 2 basar i mitt bagage...

Min plan e att bygga in den e interiören dvs glasfiber arbete och dyl... och placeringen ska vara i mitten lätt riktat upåt eller om jag använder 2 (kanske lite mindre typ 12" om det e en eller 2x10" om jag använder 2) och då placerar jag dom på samma sätt men i varsin hörna baktill.

Det jag undrar mest över är;
1. Behöver man en massa utrymme typ som i en låda med x antal liters luft rum bakom
2. Behöver man porta ut basreflexer/luft genom sånna rör ? rör ?

OBS. jag har en liten bil ( Celica -87 ) och musiken som kommer spelas e tung Metal & Hårdrock.

Senast redigerat av azazel (14 november 2006)

Sharky
14 november 2006 · 10 287 Inlägg

Hur man riktar basarna är inte mitt område utan det får tex Jonas eler nån som bygger billjud svara på.
Men för att svara på dina två frågor så är det nog så att skall du lyssna på metal/hårdrock så funkar slutna lådor alldeles utmärkt och då går det att hitta element som spelar alldeles utmärkt i 20 liters volym.

/Göran


azazel skrev:
Jag undrar lite över det här med basar, funderar lite på att bygga in en , alternativt 2 basar i mitt bagage...

Min plan e att bygga in den e interiören dvs glasfiber arbete och dyl... och placeringen ska vara i mitten lätt riktat upåt eller om jag använder 2 (kanske lite mindre typ 12" om det e en eller 2x10" om jag använder 2) och då placerar jag dom på samma sätt men i varsin hörna baktill.

Det jag undrar mest över är;
1. Behöver man en massa utrymme typ som i en låda med x antal liters luft rum bakom
2. Behöver man porta ut basreflexer/luft genom sånna rör ? rör ?

OBS. jag har en liten bil ( Celica -87 ) och musiken som kommer spelas e tung Metal & Hårdrock.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
azazel
14 november 2006 · 14 Inlägg

Som jag skrev, jag tänkte bygga in dom ... måste jag då spara en massa utrymmebakom dvs placera dom en bit utanför så där blir ett tomrum bakom basen på då 20L som du nämnde ( vad innebär 20L föresten, jag har aldrig sysslat med detta förr).

Sharky skrev:
Hur man riktar basarna är inte mitt område utan det får tex Jonas eler nån som bygger billjud svara på.
Men för att svara på dina två frågor så är det nog så att skall du lyssna på metal/hårdrock så funkar slutna lådor alldeles utmärkt och då går det att hitta element som spelar alldeles utmärkt i 20 liters volym.

/Göran


azazel skrev:
Jag undrar lite över det här med basar, funderar lite på att bygga in en , alternativt 2 basar i mitt bagage...

Min plan e att bygga in den e interiören dvs glasfiber arbete och dyl... och placeringen ska vara i mitten lätt riktat upåt eller om jag använder 2 (kanske lite mindre typ 12" om det e en eller 2x10" om jag använder 2) och då placerar jag dom på samma sätt men i varsin hörna baktill.

Det jag undrar mest över är;
1. Behöver man en massa utrymme typ som i en låda med x antal liters luft rum bakom
2. Behöver man porta ut basreflexer/luft genom sånna rör ? rör ?

OBS. jag har en liten bil ( Celica -87 ) och musiken som kommer spelas e tung Metal & Hårdrock.

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
14 november 2006 · 1 852 Inlägg

jonash skrev:

Bullo skrev:
du skriver något om musiksmak, hur är det för oss som gillar hårdrock / metal / progressiv metal osv?

Edit: hur är det då med val av låda? portad sluten, volym.

Till hårdock så passar ofta en sluten låda bra om det finns möjlighet för det Avstämningen kan vara lite högre, så det brukar betyda att man har ganska bra valmöjlighet.

mvh Jonas

vilken tur att jag byggt sluten låda då wink

man lever bara en gång så lev väl!
Tuben
14 november 2006 · 238 Inlägg

azazel skrev:
Som jag skrev, jag tänkte bygga in dom ... måste jag då spara en massa utrymmebakom dvs placera dom en bit utanför så där blir ett tomrum bakom basen på då 20L som du nämnde ( vad innebär 20L föresten, jag har aldrig sysslat med detta förr).

Sharky skrev:
Hur man riktar basarna är inte mitt område utan det får tex Jonas eler nån som bygger billjud svara på.
Men för att svara på dina två frågor så är det nog så att skall du lyssna på metal/hårdrock så funkar slutna lådor alldeles utmärkt och då går det att hitta element som spelar alldeles utmärkt i 20 liters volym.

/Göran


azazel skrev:
Jag undrar lite över det här med basar, funderar lite på att bygga in en , alternativt 2 basar i mitt bagage...

Min plan e att bygga in den e interiören dvs glasfiber arbete och dyl... och placeringen ska vara i mitten lätt riktat upåt eller om jag använder 2 (kanske lite mindre typ 12" om det e en eller 2x10" om jag använder 2) och då placerar jag dom på samma sätt men i varsin hörna baktill.

Det jag undrar mest över är;
1. Behöver man en massa utrymme typ som i en låda med x antal liters luft rum bakom
2. Behöver man porta ut basreflexer/luft genom sånna rör ? rör ?

OBS. jag har en liten bil ( Celica -87 ) och musiken som kommer spelas e tung Metal & Hårdrock.

Ja om du väljer en bas som ska spela i ungefär 20 liters låda så ska där få plats 20 liter öl i lådan som du byger till basen även om du bygger i glasfiber eller i vanligt trä tongue

// Tobbe

azazel
14 november 2006 · 14 Inlägg

Tuben skrev:
Ja om du väljer en bas som ska spela i ungefär 20 liters låda så ska där få plats 20 liter öl i lådan som du byger till basen även om du bygger i glasfiber eller i vanligt trä tongue

// Tobbe

Okej ... vad motsvarar 1 liter typ cm3, dm3 osv... typ ?

Om jag säger att jag vill ha 2 basar på 10" ska bör jag då ha 20 liter bakom , men om jag väljer en 12" eller 15" bör jag då ha ännu fler liter bakom basen ?

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
14 november 2006 · 1 852 Inlägg

azazel skrev:

Tuben skrev:
Ja om du väljer en bas som ska spela i ungefär 20 liters låda så ska där få plats 20 liter öl i lådan som du byger till basen även om du bygger i glasfiber eller i vanligt trä tongue

// Tobbe

Okej ... vad motsvarar 1 liter typ cm3, dm3 osv... typ ?

Om jag säger att jag vill ha 2 basar på 10" ska bör jag då ha 20 liter bakom , men om jag väljer en 12" eller 15" bör jag då ha ännu fler liter bakom basen ?

1 liter = 1 dm3 = 100 cm3 = 1 000 000 mm3 bara så du vet...

man lever bara en gång så lev väl!
gurenius
14 november 2006 · 1 631 Inlägg

azazel skrev:
Okej ... vad motsvarar 1 liter typ cm3, dm3 osv... typ ?

Om jag säger att jag vill ha 2 basar på 10" ska bör jag då ha 20 liter bakom , men om jag väljer en 12" eller 15" bör jag då ha ännu fler liter bakom basen ?

1 liter = 1 dm3 (alltså 10x10x10cm).

Grovt förenklat:

En 10"-bas vill ha ungefär 20 liter låda. Till två alltså det dubbla.

Ju större bas, ju större låda. En 12" vill ha ca 25-35 liter.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
azazel
14 november 2006 · 14 Inlägg

tack både Bullo & gurenius, bra då vet jag det.

Min enda fråga som ligger kvar ... kanske redan har fått reda på det .. det gäller det här med basreflektions rör ... här i tråden har jag hört att jag borde ha sluten låda betyder det att jag då INTE ska använda mig av basref. rör ? eller borde jag ha det ?

Ronnie.L
15 november 2006 · 914 Inlägg

i en sluten låda har man inga basreflex rör. nästan bara att slå ihop 6 brädbitar till en fyrkant med 20l massa i så har du en sluten baslåda..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang