Grovt förklarat hur en polering fungerar.
Längst ner har vi grund, sen en basfärg (dvs bilens kulör) sen har vi klarlack på toppen.
Hur mkt klarlack som finns beror på om bilen är orginal, omlackad, vilket fabrikat och hurvida den är polerad förut.
En my mätare eller ptg om man vill använda en förkortning på engelska kan vara bra att ha men de mäter alla 3 lager och inte bara klarlacken, men det kan ju fortf ge ett hum om hur mkt lack du avverkat.
Sen kan ett tränat öga se på ett ungefär hur mkt lack man har kvar att jobba med.
Klarlacken har ju alltid en struktur tänk på ett apelsinskal med berg o dalar, en orginallack har en jämn och fin bas så själva kruset ligget i klarlacken, det är vad du har att lira på när du jämnat ut dessa dalar så finns inte mkt kvar att korrigera med.
Och det är inga större problem att avverka klarlack, speciellt inte om man polerar bilen ofta, eller har mkt djupa repor som ska bort.
Vissa lacker är väldigt hårda medans andra är mjuka och då tar det såklart olika lång tid, samma sak gällande polermedel.
Kör man ett fint polermedel och en fin trissa kan man polera fler gånger än ett grovt medel med en grov trissa.
Och det är ju faktiskt rätt logisk fakta att man avverkar lacken när man polerar en, precis som man gör när man slipar en planka eller slipar bort spackel på en gipsskiva:)
Jaja skål då