Frågor om att polera för första gången

NiKeMaN Entreprenör
15 november 2013 · 1 286 Inlägg

Men varför säger du ens emot om du inte har något bakom dig? Vad är det ens att diskutera?

När man polerar så avverkar man lack. Köp en lackmätare, PTG eller vad du nu vill kalla det. Ta sedan fram en Flex roterande maskin och ladda med en bra "rubbing" som du kallar det och kör ett tag och se vad som händer. Jo - värdena minskar på lackmätaren..... Där har du fakta.

// Niklas Johansson
mb_pucken
15 november 2013 · 5 088 Inlägg

Jag har en jobbarkompis som hade en röd jetta i superskick, den var lacken så tunn i vecken att färgen skiftade i rosa. Den var ägd av en rekondare och lacken var bortpolerad.

Ett rubbning innehåller slipmedel och om det på något vis rörs över lacken kommer det att slipa/nöta. Det är liksom tanken...
Eller polera en röd bil så bör det ju finnas en anledning till att trissan blir röd eller rosa, samma sak bör väl ändå hända med klarlacken

Senast redigerat av mb_pucken (15 november 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
KaptenHaddock
15 november 2013 · 357 Inlägg

Grovt förklarat hur en polering fungerar.
Längst ner har vi grund, sen en basfärg (dvs bilens kulör) sen har vi klarlack på toppen.
Hur mkt klarlack som finns beror på om bilen är orginal, omlackad, vilket fabrikat och hurvida den är polerad förut.
En my mätare eller ptg om man vill använda en förkortning på engelska kan vara bra att ha men de mäter alla 3 lager och inte bara klarlacken, men det kan ju fortf ge ett hum om hur mkt lack du avverkat.
Sen kan ett tränat öga se på ett ungefär hur mkt lack man har kvar att jobba med.
Klarlacken har ju alltid en struktur tänk på ett apelsinskal med berg o dalar, en orginallack har en jämn och fin bas så själva kruset ligget i klarlacken, det är vad du har att lira på när du jämnat ut dessa dalar så finns inte mkt kvar att korrigera med.
Och det är inga större problem att avverka klarlack, speciellt inte om man polerar bilen ofta, eller har mkt djupa repor som ska bort.
Vissa lacker är väldigt hårda medans andra är mjuka och då tar det såklart olika lång tid, samma sak gällande polermedel.
Kör man ett fint polermedel och en fin trissa kan man polera fler gånger än ett grovt medel med en grov trissa.

Och det är ju faktiskt rätt logisk fakta att man avverkar lacken när man polerar en, precis som man gör när man slipar en planka eller slipar bort spackel på en gipsskiva:)

Jaja skål dåsmile

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
Flodis The MînÐfræk
16 november 2013 · 184 Inlägg

KaptenHaddock skrev:
Grovt förklarat hur en polering fungerar.
Längst ner har vi grund, sen en basfärg (dvs bilens kulör) sen har vi klarlack på toppen.
Hur mkt klarlack som finns beror på om bilen är orginal, omlackad, vilket fabrikat och hurvida den är polerad förut.
En my mätare eller ptg om man vill använda en förkortning på engelska kan vara bra att ha men de mäter alla 3 lager och inte bara klarlacken, men det kan ju fortf ge ett hum om hur mkt lack du avverkat.
Sen kan ett tränat öga se på ett ungefär hur mkt lack man har kvar att jobba med.
Klarlacken har ju alltid en struktur tänk på ett apelsinskal med berg o dalar, en orginallack har en jämn och fin bas så själva kruset ligget i klarlacken, det är vad du har att lira på när du jämnat ut dessa dalar så finns inte mkt kvar att korrigera med.
Och det är inga större problem att avverka klarlack, speciellt inte om man polerar bilen ofta, eller har mkt djupa repor som ska bort.
Vissa lacker är väldigt hårda medans andra är mjuka och då tar det såklart olika lång tid, samma sak gällande polermedel.
Kör man ett fint polermedel och en fin trissa kan man polera fler gånger än ett grovt medel med en grov trissa.

Och det är ju faktiskt rätt logisk fakta att man avverkar lacken när man polerar en, precis som man gör när man slipar en planka eller slipar bort spackel på en gipsskiva:)

Jaja skål dåsmile

Kunnde inte uttrycka mig bättre i ord än det du sa här.  Då man jobbar själv inom rekond

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
16 november 2013 · 4 418 Inlägg

Det är ordning o reda på dig Kapten!

Rubank
16 november 2013 · 71 Inlägg

KaptenHaddock skrev:
Grovt förklarat hur en polering fungerar.
Längst ner har vi grund, sen en basfärg (dvs bilens kulör) sen har vi klarlack på toppen.
Hur mkt klarlack som finns beror på om bilen är orginal, omlackad, vilket fabrikat och hurvida den är polerad förut.
En my mätare eller ptg om man vill använda en förkortning på engelska kan vara bra att ha men de mäter alla 3 lager och inte bara klarlacken, men det kan ju fortf ge ett hum om hur mkt lack du avverkat.
Sen kan ett tränat öga se på ett ungefär hur mkt lack man har kvar att jobba med.
Klarlacken har ju alltid en struktur tänk på ett apelsinskal med berg o dalar, en orginallack har en jämn och fin bas så själva kruset ligget i klarlacken, det är vad du har att lira på när du jämnat ut dessa dalar så finns inte mkt kvar att korrigera med.
Och det är inga större problem att avverka klarlack, speciellt inte om man polerar bilen ofta, eller har mkt djupa repor som ska bort.
Vissa lacker är väldigt hårda medans andra är mjuka och då tar det såklart olika lång tid, samma sak gällande polermedel.
Kör man ett fint polermedel och en fin trissa kan man polera fler gånger än ett grovt medel med en grov trissa.

Och det är ju faktiskt rätt logisk fakta att man avverkar lacken när man polerar en, precis som man gör när man slipar en planka eller slipar bort spackel på en gipsskiva:)

Jaja skål dåsmile

är två saker du har fel om i ditt inlägg.

1. det finns ingen rekondare i världen som kan tala om hur mycket material det finns att jobba med enbart genom att titta på det. Det är fysiskt omöjligt om man inte heter C.Kent

2. En PTG kan visst mäta alla lager och ange varje lager för sig. så man vet exakt vad man har att jobba med. som allting annat så finns det enkla modeller och mer avancerade modeller även inom det här området. 



Skål skål!

KaptenHaddock
16 november 2013 · 357 Inlägg

Haha som jag förklarade kan man aldrig va 100% säker men normalt sett har en orginallack en helt slät bas dvs ju mindre struktur ju mindre klarlack att jobba med (och man kan i 99.9% av fallen se om en yta har orginallack eller ej)
Jag förstår inte varför du inte tror man kan göra det, självklart kan man inte höfta på 10 mys säkerhet, men en känsla om det är en bra idé att polera mer eller ge sig, men det kräver kanske att man kört igenom lacken några gånger;)

Det du kalla PGT alltså en mymätare och visst vill man lägga rejält mkt pengar kan man köpa en som enbart mäter de olika lagren, du får gärna presentera en prisvärd sådan för privatperson och rekondare.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
Rubank
16 november 2013 · 71 Inlägg

såhär tänker jag: ju bättre verktyg, ju bättre medel, ju bättre trissor, ju bättre tekniska hjälpmedel - ju mindre risker är det att man gör fel, ju större chanser till ett bättre resultat.

din förmåga att se skillnad i lager på µm måste vara något i hästväg! inom industrin kan man det inte och det är väl där de flesta mätare tas fram och säljs.
Bra tanke med att tipsa om en bra för privatpersoner dock - se denna tråd på Autogeek där fler upptäckt fördelen med att veta vad man har och vad man tagit bort när man polerar sin bil!
http://www.autogeekonline.net/forum/pro … ryone.html
kostnaden varierar beroende på säljare men runt 1000spänn.  OBS! det här är inte en lagervisande mätare. står en hel del visheter i den tråden om hur det är tänkt att använda den.

NiKeMaN Entreprenör
16 november 2013 · 1 286 Inlägg

marcus0510 skrev:

NiKeMaN skrev:

Larpa skrev:
Frågan om hur ofta man ska polera stöter man på då och då och mitt svar på den frågan är att det är det endast bilägaren och dennes krav som kan avgöra.. När man själv tycker det behövs helt enkelt! smile

En del polerar aldrig sin bil och en del polerar den flera ggr i månaden.. Och inget av det är fel, så som sagt, när man själv önskar det! smile

Nja man ska inte polera sin bil flera gånger per månad... Som sagt varje polering så slipas lite lack bort och och gör du detta flera gånger per månad så har du snart ingen lack kvar. Det är fakta.

Nej neutral  Det är en teori, en felaktig sådan till och med.

Nu kan jag ju inte låta bli - återigen - och undra hur du tänkte när du började diskutera? Nu har vi rätt många som är överens om detta.... Så. Nu är det din tur att presentera något vettigt. Eller försvann du med svansen mellan benen? smile

// Niklas Johansson
KaptenHaddock
16 november 2013 · 357 Inlägg

Jag får känslan av att du är en teoretiker som tänker mkt, och läser mkt men kanske inte polerar så mkt?
Jag vet inte om du läste den där tråden innan eller efter du skrev förra inlägget?
Jag har testat några olika mymätare  eller µm mätare om vi ska va korrekta och använder en då o då när man får in handmålade bilar.
Men jag har aldrig testat en som mäter de olika skikten och då du talar om hur bra de är så får du gärna berätta vilken du har eller vilka du testat och presentera vad dom kostar, dvs en som kan avgöra vad som är klarlack.

Som jag förklarade handlar det inte om att se lager i µm utan att man kan se lackens struktur och på en orginallack lätt räkna ut att när du har slut på struktur har du jäkligt lite kvar att jobba med...

Jag vet inte om det är för att vi jobbar med alla stegen i lackering och polering, även har tillgång till µm mätare och har polerat igenom åtskilliga klarlackskikt men jag har lite svårt att förstå hur man inte kan förstå att en lack inte är mkt tjockare än sina djupaste dalar..

Vi gör ett nytt försök.
Tänk att en klarlack har en struktur som berg och dalar och basen är det raka sträcket du ser i botten på dessa dalar VVVVVV du gör en noggrann polering och ytan ser ut såhär vvvvv sen gör du ytterligare en noggran polering eller 10 lättare eller kanske 20 eller 5.. och då ser ytan ut såhär ___________ när den ser ut sådär är den jäkligt grann att kolla på men du har inte mkt kvar att polera innan basen kommer fram..

Inte heller kan du få några djupare repor om du ska kunna polera bort dom, minns att du klagade på att någon kämnat kvar lite struktur när dom visade en bild på en audi dom polerat, och kör man bort strukturen eller the orange peel som du antagligen skulle uttrycka det, finns det inte mkt kvar att korrigera med sen.

Men på en omlackad yta som har mkt klarlack kan det mer se ut såhär.
VVVVVVVV
=======
Och då har du större användning av en mätare, då kan det vara smidigt att ta fram våtslippappret första gången så du bara har kvar ======= och ofta ändå ha mer att jobba med än en obearbetad klarlack på en fabrikslack.

Jag hoppas du fick lite mer förståelse för hur man kan räkna ut hur mkt man kan bearbeta en klarlack..

MVH/



Rubank skrev:
såhär tänker jag: ju bättre verktyg, ju bättre medel, ju bättre trissor, ju bättre tekniska hjälpmedel - ju mindre risker är det att man gör fel, ju större chanser till ett bättre resultat.

din förmåga att se skillnad i lager på µm måste vara något i hästväg! inom industrin kan man det inte och det är väl där de flesta mätare tas fram och säljs.
Bra tanke med att tipsa om en bra för privatpersoner dock - se denna tråd på Autogeek där fler upptäckt fördelen med att veta vad man har och vad man tagit bort när man polerar sin bil!
http://www.autogeekonline.net/forum/pro … ryone.html
kostnaden varierar beroende på säljare men runt 1000spänn.  OBS! det här är inte en lagervisande mätare. står en hel del visheter i den tråden om hur det är tänkt att använda den.

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
Baku Snickarjävel
16 november 2013 · 554 Inlägg

Fan va de finns många fördärvade människor som inte begriper.
Man blir ju mörkrädd av garagets forum. De består endast av gissningar smile

Nikeman Jill och kaptenen ska ni ta lärdom av. Pm:a dom om frågor istället så slipper ni ha gissningsleken.

Skål på er.

/ frebba.

NiKeMaN Entreprenör
16 november 2013 · 1 286 Inlägg

KaptenHaddock skrev:
Inte heller kan du få några djupare repor om du ska kunna polera bort dom, minns att du klagade på att någon kämnat kvar lite struktur när dom visade en bild på en audi dom polerat, och kör man bort strukturen eller the orange peel som du antagligen skulle uttrycka det, finns det inte mkt kvar att korrigera med sen.

MVH/



Rubank skrev:
bla bla bla

Jävligt bra skrivet Haddock. Det gör det riktigt förståeligt även för den mest tröga kan jag tro! smile

Angående "the orange peel" och Audi så var det nog en tråd om en bil Chrille och jag polerade i våras om jag minns rätt där denne Rubank dök upp som gubben i lådan smile

// Niklas Johansson
Rubank
17 november 2013 · 71 Inlägg

eller...

ja, jag kan inte mäta hur tjockt ett lager är med ögat. Ja, det finns mätare som kan mäta i lager. Ja, det är bra att använda bra verktyg och minimera riskerna för att göra fel.

?

Gällande orange peel, ja postar man en bild där man tycker att man gjort ett bra jobb så får man väl ta kritik om bilden uppenbarligen visar detta fenomen? jag förstår inte varför ni klagar på att jag anmärker om sånt där? vad hade hänt om den lagts ut på ett bilvårdsforum - lite som en ny tatuerad skrevande Ohly bild. something is not right with this Picture...

jo sen då till det här med behandlingen av klarlacken - redogör gärna för abrasive och non abrasive medel vid polering av den. tänkte på Marcus inlägg och sågningen av hans tänk.

KaptenHaddock
17 november 2013 · 357 Inlägg

Ja där är vi helt överens, sen kan ja tycka det är onödigt att snacka om det om man inte har någon faktiskt erfarenhet mer än att ha läst om dom.

Angående bilder på bilvårdsforum så handlar det i 95% av fallet vart fokus ligger i bilden, dvs hur man fotograferat och inte att man kört ner all struktur.

Du verkar ju onekligen rätt färdigutbildad när det kommer till detailing, ptg och orangepeel, fotografering etc så dig kan jag nog inte lära något men om man inte vill som nån sa leka gissningsleken och köpa klarlacksmätare för 10 tusentals kronor kanske någon blivit lite klokare iaf

Den relevanta frågan i tråden är nog hur man definierar polering, nog kan man polera sin bil flera gånget per år med ett fint polermedel och en fin trissa, och har koll på vad man gör.
Behöver man en mätare för det så bör man kanske vara lite försiktigare och strunta i att polera så ofta.

För att svara på ts fråga och sluta mata trollet så tycker jag han kan läsa på o polera sin bil själv en gång eller lämna bort den och sedan använda en vettig vaxpolish för att sedan hålla efter sin bil så ofta han vill eller tycler det behövs.

/

Rubank skrev:
eller...

ja, jag kan inte mäta hur tjockt ett lager är med ögat. Ja, det finns mätare som kan mäta i lager. Ja, det är bra att använda bra verktyg och minimera riskerna för att göra fel.

?

Gällande orange peel, ja postar man en bild där man tycker att man gjort ett bra jobb så får man väl ta kritik om bilden uppenbarligen visar detta fenomen? jag förstår inte varför ni klagar på att jag anmärker om sånt där? vad hade hänt om den lagts ut på ett bilvårdsforum - lite som en ny tatuerad skrevande Ohly bild. something is not right with this Picture...

jo sen då till det här med behandlingen av klarlacken - redogör gärna för abrasive och non abrasive medel vid polering av den. tänkte på Marcus inlägg och sågningen av hans tänk.

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
Flodis The MînÐfræk
17 november 2013 · 184 Inlägg

Det finns folk som lever i sin egna lilla värld.  Även hur mycket man försöker förklara för dom så vill de ej lyssna.
Alla har vi Olika metoder Osv när vi polerar en bil och ingen av dom är varken mer Rätt eller fel vi som jobbar inom YRKET. jag kan inte riktigt uttrycka mig lika bra i ord som  Kaptenen som jag skulle vilja men Det är bara dumt och bara käfta emot honom när han är schysst och förklarar hur sakerna fungerar när han har rätt på denna punkt.

Jill,Nikeman,Kaptenen, (jag) flodis - är väll dom personerna som är insatta inom detta område.

Mvh

Rubank
17 november 2013 · 71 Inlägg

jag kunde ju ingenting så varför inte kika på hur andra i branschen använder sig av dessa tekniska hjälpmedel. såg att det blivit mer populärt för bilhandlare att mäta för att se krockskadade omlackade bilar, kan ju vara bra att veta när man byter in en bil. Alibaba.com och ebay fullkomligt kryllar av kopior från de tidigare dyra modellerna nu. vad får det kosta för att du skall vara intresserad kaptenen? vad kostar det dig att lacka om en bil som du gått igenom lacken på?

gällande polering av klarlack så finns det ju som sagt fler än ett sätt.  man kan med slipmedel tar sig ner i lacken och ett annat med att man inte använder sig av slipmedel. jag bad kaptenen förklara men han verkar koncentrera sig på annat i sina inlägg än att vara saklig.
Om du vill kan jag visa vad ett mirrorshot är eller makro bilder är och förklara orangepeel synlighet i dessa?

Senast redigerat av Rubank (17 november 2013)

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
17 november 2013 · 4 418 Inlägg

Rubank;
Du uttalar dig som om du har stenkoll.. men du har uppenbarligen bara läst vad någon på ett forum har skrivit ... som i sin tur har läst vad någon har skrivit, vad denne hörde av en kompis som sa att... osv osv...

Det funkar inte.

Senast redigerat av Jill (17 november 2013)

Rubank
17 november 2013 · 71 Inlägg

Jill du uttalar dig som du har läst vad jag har skrivit, men inte förstått vad det står.

Rubank
17 november 2013 · 71 Inlägg

du får 5 min på dig att förklara non abrasive medel för polering av klarlack och vad det gör och när man använder det. bara egen erfarenhet inte flams o trams, berätta bara med dina egna ord  på ett sakligt och faktamässigt sätt utan värderingar om det är bra eller dåligt. utan personliga påhopp och kränkande kommentarer. tror du att du klarar av det?

KaptenHaddock
17 november 2013 · 357 Inlägg

Jag säger inget om att en mymätare inte är funktionell, men en sådan du först rekommenderade (som mäter klarlack) till en person som skulle polera bilen första gången kostar 10 tusentals kronor.
Jag har inte kört igenom klarlacken på bra många år där jag inte först berättat för kunden att det lär bli utgången.

Du får gärna komma med information från leverantörers hemsidor om hur olika polermedel funkar kanske tillomed berätta när du själv använt och jämfört dom?
ALLA polermedel som avlägsnar repor är mer eller mindre avverkande, sen hur det står att dom fungerar på detailingworld eller i tillverkarens reklamblad kanske är en annan sak.. Det skulle du själv kunna kontrollera om du använder dig av den där ptgn som du förespråkar. och så länge du inte kör genom klarlacken kan du va säker på att det bara är klarlack du avverkat;)

Köp en polermaskin och gom med o matchen gosse eller sluta trolla mig:P

MVH/


Rubank skrev:
jag kunde ju ingenting så varför inte kika på hur andra i branschen använder sig av dessa tekniska hjälpmedel. såg att det blivit mer populärt för bilhandlare att mäta för att se krockskadade omlackade bilar, kan ju vara bra att veta när man byter in en bil. Alibaba.com och ebay fullkomligt kryllar av kopior från de tidigare dyra modellerna nu. vad får det kosta för att du skall vara intresserad kaptenen? vad kostar det dig att lacka om en bil som du gått igenom lacken på?

gällande polering av klarlack så finns det ju som sagt fler än ett sätt.  man kan med slipmedel tar sig ner i lacken och ett annat med att man inte använder sig av slipmedel. jag bad kaptenen förklara men han verkar koncentrera sig på annat i sina inlägg än att vara saklig.
Om du vill kan jag visa vad ett mirrorshot är eller makro bilder är och förklara orangepeel synlighet i dessa?

Senast redigerat av KaptenHaddock (17 november 2013)

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang