STAC Swedish Timeattack Championship 2014

smr Avstängd
20 oktober 2013 · 74 Inlägg

Swedish Time Attack Championship, STAC

Motorsport utvecklas hela tiden och med nya tider även nya format.
Det finns en stark trend i Sverige, och många andra delar av världen, som kommer att förändra bilden av banracing. Det är att fler och fler bygger förhållandevis extrema bilar som tenderer att flytta gränser inom vad som faktiskt är möjligt inom fysikens lagar.
Vi ser idag att så kallade extrembyggen blir allt vanligare och med ekipage som börjar närma sig 1000 hk ställs andra krav än traditionellt inom racing. Dessa bilar får ofta inte plats inom den vanliga racingen utan behöver en ny plattform att verka inom.

Time Attack är ett bra format för både extrema bilar och mera standard betonade bilar som man vill börja tävla med. I Time Attack går man från masstart, med risken för olyckor och fordons skador orsakade av andra, till att sätta bra varvtider utifrån sin egen kapacitet. Ett utmärkt sätt att tävla både mot sig själv och mot andra. Fördelen är att man som förare kan mäta sin prestation officiellt med transponder på kända banor mot gamla banrekord och därmed faktiskt kan mäta sig mot allt och alla tävlingsformer utan att det blir spekulation i efterhand.

Landracing har arrangerat Time Attack på Mantorp Park 2011och 2012 och den kunskapen går vidare in i STAC där vi nu skapar en fullskalig tävlings serie, Swedish Time Attack Championship. Serien består av 4 st endags tävlingar på dom främsta banorna i Sverige. Tanken är att man får räkna bort ett av tillfällena i poängställningen vid eventuellt bortfall på grund av sjukdom, haveri eller liknande.
För att STAC skall få en bra kvalité och ett enkelt hållbart regelverk som rättvist korar den snabbaste föraren 2014 har STAC tagit hjälp av tre stycken namngivna team inom extrembyggen i Sverige:

Marcus "Mr Insane, Östlid Team Insane Racing
Rickard " Supramannen" Cornacchini, SMR Racing
Peter " Puppan" Eriksson, Team Rookie Performance (TRP)

Dessa tre team har lagt grunden för ett enkelt bra och hållbart reglemente för framtiden.

Klasserna blir följande:
Gatdäck Minimum vikt ink. förare efter målgång 1150 kg
R-Däck Minimum vikt ink. förare efter målgång 1150 kg
Slicks Minimum vikt ink. förare efter målgång 1150 kg

lelleal
20 oktober 2013 · 1 150 Inlägg

En sak ja inte fattar är varför de ska va 2 serier i ett sånt litet land som Sverige ? är de inte bättre att göra nått ihop med http://timeattack.nu/? och gör en bra serie ihop .
bara en tanke

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
smr Avstängd
20 oktober 2013 · 74 Inlägg

lelleal skrev:
En sak ja inte fattar är varför de ska va 2 serier i ett sånt litet land som Sverige ? är de inte bättre att göra nått ihop med http://timeattack.nu/? och gör en bra serie ihop .
bara en tanke

Det är nu tre serier..

Att vi startat en egen serie är för att vi annsåg att det fanns ett hål att fylla från Ta.nu

Några saker som Ta.nu har haft innan är

Konor på banan i gat och r däcks klassen
ljudkrav
inte kört på rätt banor
stängd och låst orginastion med dålig insyn
DYRT
Slick bilar ej tillåtna

Allmänt krängligt i våra ögon alltså, vi ville starta nått som liknar mer Gatebil

smr Avstängd
21 oktober 2013 · 74 Inlägg

Här kommer mer info för dom som vill köra på bana mot likasinnade, där man tävlar mot klockan och att förbättra sig och bilen


STAC 2014, regler och genomförande!

Klasser:
Gatdäck: min vikt ink förare vägs efter målgång 1150 kg
R-Däck: min vikt ink förare vägs efter målgång 1150 kg
Slicks: min vikt ink förare vägs efter målgång 1150 kg
Inbjudningsklass: American Iron amerikanska bilar med V8 motor

Tävlingens genomförande:
Kval 5 x 20 min, Q5-Q1
Semi final 1, 18 snabbaste 15 min
Final 2, 10 snabbaste 15 min

Efter avslutad T/A körs ett frivilligt löp "Speed Race Challenge" som inte ingår i TA serien om 8 varv, först i mål är vinnare. 2 uppvärmningsvarv efter Pacecar sen 8 varv, startordning snabbast registrerade varv först i startordning. Samtliga fordon måste uppfylla säk regler med min vältbåge och personlig utr enl R-Däck klassen.
American Iron ingår i dom 3 klasserna ovan under kval, men kör final fristående.

Säkerhet/fordons regler:
Gatdäck: Heltäckande klädsel, hjälm, handskar,
R-Däck: Rally/Racing overall min 1 lagers, hjälm, handskar
Slicks: Full bur, rally/Racing stol, min 4 punkbälte,

Tidsschema:
Se inbjudan/TR för resp tävling/serie, kan varier beroende på bana och lokala tillstånd. (Inbjudan/TR innehåller tidschema, lokala detaljer, förarmöte, mm)

Senast redigerat av smr (21 oktober 2013)

Janneutanb
21 oktober 2013 · 7 272 Inlägg

Vad innebär vältbåge?

smr Avstängd
21 oktober 2013 · 74 Inlägg

Bara huvud båge med styltor

Senast redigerat av smr (21 oktober 2013)

Janneutanb
21 oktober 2013 · 7 272 Inlägg

smr skrev:
Bara huvud båge med syltor

Räcker det med tak på bilen?

smr Avstängd
21 oktober 2013 · 74 Inlägg

Brains skrev:

smr skrev:
Bara huvud båge med syltor

Räcker det med tak på bilen?

Vad menar du..?

Janneutanb
21 oktober 2013 · 7 272 Inlägg

Vad måste jag med original inredning utan bur göra för att få köra?

viccoA
21 oktober 2013 · 3 110 Inlägg

Står väl ovan, Huvudbåge och "styltor" till denna.

smr Avstängd
21 oktober 2013 · 74 Inlägg

För att förenkla...

För att vara med i själva serien Swedish Time Attack Championship så kan du åka med en "vanlig" bil utan båge/bur el dylikt sålänge du åker på gat- el R däck. Vill du köra i serien men i Slicksklassen så måste du ha bur.

Utöver att delta i själva serien så kommer det att finnas ett race i slutet av dagen som är ett lopp på 8 varv där dom som vill får delta MEN då krävs lite andra säkerhetsregler än i själva Time Attack serien och här måste du ha båge om du åker på gat- el R däck samt bur om du åker slicks.

Senast redigerat av smr (21 oktober 2013)

Janneutanb
21 oktober 2013 · 7 272 Inlägg

smr skrev:
För att förenkla...

För att vara med i själva serien Swedish Time Attack Championship så kan du åka med en "vanlig" bil utan båge/bur el dylikt sålänge du åker på gat- el R däck. Vill du köra i serien men i Slicksklassen så måste du ha bur.

Utöver att delta i själva serien så kommer det att finnas ett race i slutet av dagen som är ett liknande långlopp på 8 varv där dom som vill får delta MEN då krävs lite andra säkerhetsregler än i själva Time Attack serien och här måste du ha båge om du åker på gat- el R däck samt bur om du åker slicks.

Då är jag med på noterna! smile

smr Avstängd
21 oktober 2013 · 74 Inlägg

Brains skrev:

smr skrev:
För att förenkla...

För att vara med i själva serien Swedish Time Attack Championship så kan du åka med en "vanlig" bil utan båge/bur el dylikt sålänge du åker på gat- el R däck. Vill du köra i serien men i Slicksklassen så måste du ha bur.

Utöver att delta i själva serien så kommer det att finnas ett race i slutet av dagen som är ett liknande långlopp på 8 varv där dom som vill får delta MEN då krävs lite andra säkerhetsregler än i själva Time Attack serien och här måste du ha båge om du åker på gat- el R däck samt bur om du åker slicks.

Då är jag med på noterna! smile

Så du är välkommen att anmäla dig och din bil när anmälan öppnas på fredag. wink

smr Avstängd
24 oktober 2013 · 74 Inlägg

Hoosier officiell samarbetspartner för däck till STAC 2014!

STAC kommer kunna erbjuda Hoosier som leverantör till dom extremaste bilarna i serien, där snabba slicks är ett behov. Målet med STAC är att skapa ett bra tävlingsklimat för alla förare och team, men också att kunna erbjuda olika avtal som gynnar deltagarna. Däck är en viktig och dyr produkt inom alla motorsport och med det vill vi kunna erbjuda en samarbets partner som har riktigt snabba däck i många olika dimensioner. Med detta avtal kommer Hoosier genom sin återförsäljare Mickes Rod & Racing i Norrtälje, serva dom teamen som önskar hjälp med att hitta rätt lösning till just sin bil och en gummiblandning för ett vinnande koncept.
-Att välja rätt däck är inte så enkelt det finns så många olika parametrar att ta hänsyn till, men vi kommer hjälpa till och reda i alla frågor till teamen i STAC 2014 säger Micke Johansson.
Hoosier är idag världens största tillverkare av racing däck, där fabriken endast tillverkar däck för just racing inget annat, det har man gjort sedan 50 talet. Idag är Hoosier en av dom största arbetsplatserna i delstaten och inte mindre än 1000 olika tävlingsdäck finns i lager. För många hemma i Sverige så förknippas märket med Dragracing men det är bara en del av alla sporter man är verksam inom.
Till alla team som serieanmäler sig kommer denna förmån vara tillgänglig med rabatterat pris.
www.hoosiertire.com

smr Avstängd
26 oktober 2013 · 74 Inlägg

Sådärja då var serieanmälan öppen för STAC 2014!!

Serieanmälan till STAC 2014 öppen nu! | Landracing.se

Som vanligt håller vi vad vi lovar och levererar på utsatt tid! ;-)
Några grejer att tänka på det finns bara ett visst antal platser. Ju tidigare man anmäler sig och betalar desto billigare blir det och ju säkrare är det att man har en plats när tävlingarna drar igång!

Allt är helt transparent så när ni anmält Er kommer ni inom kort dyka upp i listan som serie anmälda.

P.s pågrund av strul med vår webside adress där italienarna inte hunnit routa om vår www.stac.sm mellan sina espressos så kommer websidan dröja till nästa vecka!

Zorz Touch by U
29 oktober 2013 · 910 Inlägg

Ska bli mycket kul att vara med smile

Touch by U Graphics - Give your car a Touch by U | Dekaler och grafik till din bil
Audi S2 Coupé "TM Racing" (1991)
Audi GT Coupé "Orginal Renovering" (1985)
smr Avstängd
29 oktober 2013 · 74 Inlägg

Kul kul

Det rullar på 35 bil nu redan.  Så in och anmäl er folk

smr Avstängd
30 oktober 2013 · 74 Inlägg

Så här skriver Charlie som ska köra med din Viper i R däcks klassen


"Total säsongskostnad för 4 deltävlingar och en varm-up på bana 7500:-"

Kan det bli bättre?   

För min del är det ganska enkelt! Jag får möjlighet att åka på de snabba banorna i Sverige (ev. Norge) ,vilket både jag och min bil gillar. Jag får åka mycket! Jag får träffa massor av likasinnade som gillar att sätta bra tider på dessa banor.
Tävlingsmomentet ger extra krydda på tillvaron vilket förhoppningsvis kommer att höja pulsen avsevärt   

Banåkarkalendern är redan i början av året klar, vilket betyder att resten av familjen bara måste gilla läget!   

För 7 och 5!? Kalas       


_________________
Charlie Strömnes
Dodge Viper ACR -09
7,15.9 BTG

Dirtymike
30 oktober 2013 · 1 532 Inlägg

Bullet--- skrev:
Lite nyfiken, varför 1150 kg som minimum vikt? yikes

Jo de undrar jag med :-/

Jeep J20 (1978)
baltis
30 oktober 2013 · 1 948 Inlägg

Någonstans måste dom ju dra gränsen, och serien är väl tänkt att locka dom fräna eldspottande bilarna, inte tråkiga 7or och gamla hondor...

sen är det ju 1150 efter målgång med föraren i... det är fortfarande en vääääldigt låg vikt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang