Volvo 142 Custom

LångtidsProjekt Låg. Påbörjade detta projekt 2007, men saker kom i vägen ett par år.....Planen är fortfarande samma som då, luftfjädring, vitmotor (nu 960 3.0), V40 panel... Resten får komma som det kommer.
  • 726 Följare
  • 902 277 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 oktober 2019
oscargrundstrom
1 september 2014 · 171 Inlägg

Dr_struts skrev:

oscargrundstrom skrev:

Dr_struts skrev:
Grabbs! Det är custom! Det är så rätt som det kan bli! big_smile

Absolut! Det är riktigt fränt, men med tanke på stuket på bilen tycker jag iallafall att det hade passat bättre med annan instrumentbräda från en äldre bil smile Men håller absolut med dig smile

Ratten kan jag hålla med om men får man rätt färg så allt blir enhetligt så kommer den där panelen att va perfekt brytning! ^^

Hade varit mycket fränare med en instrumentpanel från tex en p1800, det stuket hade passat perfekt enligt min smak, men det är tur att alla tycker olika! smile

http://i.imgur.com/6cgWhYw.jpg

Dr_struts
1 september 2014 · 1 861 Inlägg

Paulit skrev:

Dr_struts skrev:
Ratten kan jag hålla med om men får man rätt färg så allt blir enhetligt så kommer den där panelen att va perfekt brytning! ^^

Exakt. Du tänker helt rätt Doktorn, inredningen är ju tyvärr ljus, det gör ju att panelen sticker ut rätt mycket, den ska kläs om i mörkare färg, och då tror jag panelen smälter in bättre. Skulle jag sätta in en äldre panel (som även finns i gömmorna), tappar jag ju hela poängen med det hela, då finns det ju inte plats för alla elektroniska nymoderniteter som jag tänke ha... Men jag tror samtidigt att den gamla panelen passar som en smäck i bilen med, men men...

Edit: Ratten ska naturligtvis också bytas ut, hade bara ingen annan som passade..

Heter ju itne doktor för inget B) Skulle haft dig en trä ratt med cromat centrum! ^^ eller liknande ;p

Polen är det många billiga skräddare eller vad man ska säga som syr billigt! Farsan och jag skickade stolar och ratt bla dit ser ut som nytt, beställer färg på läder/mocca/skin och tråd och får tillbaks massa godis! big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Paulit
1 september 2014 · 684 Inlägg

Dr_struts skrev:
Polen är det många billiga skräddare eller vad man ska säga som syr billigt! Farsan och jag skickade stolar och ratt bla dit ser ut som nytt, beställer färg på läder/mocca/skin och tråd och får tillbaks massa godis! big_smile

Detta ska du och jag snacka vidare om vid ett senare tillfälle! Mycket intressant!

Dr_struts
1 september 2014 · 1 861 Inlägg

Paulit skrev:

Dr_struts skrev:
Polen är det många billiga skräddare eller vad man ska säga som syr billigt! Farsan och jag skickade stolar och ratt bla dit ser ut som nytt, beställer färg på läder/mocca/skin och tråd och får tillbaks massa godis! big_smile

Detta ska du och jag snacka vidare om vid ett senare tillfälle! Mycket intressant!

Låter som en bra ide! Ska höra lite mer med far som vet mer om vart och hur vi skickade det! ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Paulit
1 september 2014 · 684 Inlägg

oscargrundstrom skrev:
Hade varit mycket fränare med en instrumentpanel från tex en p1800, det stuket hade passat perfekt enligt min smak, men det är tur att alla tycker olika! smile

Din smak är det inget fel på! Skitsnygg panel! big_smile

Tegheim Wankel-snubbe
1 september 2014 · 325 Inlägg

V40-panel? Passar nästan oförskämt bra på bredden?

Mooseville Performance - Tegheim
Audi A6 Avant 3.0Tdi Quattro "Mooseville Performance" (2013)
Volkswagen Caddy 1.9TDi "Mooseville Performance" (2009)
Paulit
1 september 2014 · 684 Inlägg

Tegheim skrev:
V40-panel? Passar nästan oförskämt bra på bredden?

Jajamen!

Stol3n_Identity så äre!
1 september 2014 · 872 Inlägg

Fyfan vad fet! Den här updaten längtade jag efter smile en av mina favo trådar på garaget! Tog du bort din "vinge" från bakluckan?smile tyckte den var riktigt snygg.

gillar även blandningem av gammalt vs nytt smile blir fränt med någon trä ratt. Mem skulle den inte sitta böttre med några "old school" sportstolar?smile

nej men riktigt frän bil! Tummen upp! smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
greasemonkey2
1 september 2014 · 81 Inlägg

Snyggt med original grill. Tycker det ska synas att det är en 142:a Ska du svetsa igen hålen för stötfångarn eller byta till den "släta" frontplåten?

The Devil is in the details...
Cortina1
1 september 2014 · 1 026 Inlägg

Har sagts förr men jag säger det igen
Så jäkla cool. Grymt jobb du åstadkommit

Paulit
1 september 2014 · 684 Inlägg

SpendeX skrev:
Fyfan vad fet! Den här updaten längtade jag efter smile en av mina favo trådar på garaget! Tog du bort din "vinge" från bakluckan?smile tyckte den var riktigt snygg.

Eehhh, "vingen" är ju där?

gillar även blandningem av gammalt vs nytt smile blir fränt med någon trä ratt. Mem skulle den inte sitta böttre med några "old school" sportstolar?smile

Vill ha utan nackstöd, och såklart Volvo grejer, det är de här eller eventuellt nåt som är från amazon, pv, p1800 eller liknande, nu finns ju dessa, och kassan är ju inte superfull, så.... big_smile

nej men riktigt frän bil! Tummen upp! smile

Senast redigerat av Paulit (1 september 2014)

Paulit
1 september 2014 · 684 Inlägg

greasemonkey2 skrev:
Snyggt med original grill. Tycker det ska synas att det är en 142:a Ska du svetsa igen hålen för stötfångarn eller byta till den "släta" frontplåten?

Det blir med nästan 100% säkerhet en custom front, så originalgrillen ryker, iallafall delar av den.... Vi får se vad som kan hittas på... Samma med frontlåten, den blir också annorlunda. Tror jag... big_smile

Paulit
1 september 2014 · 684 Inlägg

Cortina1 skrev:
Har sagts förr men jag säger det igen
Så jäkla cool. Grymt jobb du åstadkommit

Jag tycker som du, den e cool, jag gillar den själv. big_smile

Stol3n_Identity så äre!
1 september 2014 · 872 Inlägg

På bilderna såg det ut som de  var borttagen smile my bad! Vilketsom så blir det grymmt bra smile


Ps. Missade helt bilden på bilens baksida big_smile

Senast redigerat av SpendeX (1 september 2014)

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Paulit
1 september 2014 · 684 Inlägg

SpendeX skrev:
På bilderna såg det ut som de  var borttagen smile my bad! Vilketsom så blir det grymmt bra smile

Hehe, alltså ett tecken på att det blev hyfsat bra, diskret men ändå inte. big_smile

Pininfarina406
1 september 2014 · 540 Inlägg

Jag tycker definitivt att du ska fortsätta att blanda gammalt och nytt. Det är ju det som är riktig custom, och det blir ju ännu bättre med en massa elektroniskt nytt lull-lull. Asball bil, bästa tråden på garaget just nu. Heja heja.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
volvo-majkii
1 september 2014 · 548 Inlägg

Du bad om kritik så måste få gnälla lite då...
Men till saken då, byt stolar hmm Är så satans rå den bilen och instrumentbrädan gör sig förbannat bra dock är de antingen stolarna eller brädan som får väck enligt mig.. roll stolarna är för gamla i utseendet enligt mig.. roll Dit med något cleant och lite modernt. ( inte sport stolar ) Men ja exempelvis 940 classic stolar eller något sådant cool sen som tidigare nämnt, trä ratt eller liknande hade vart som en snöboll i skrevet! wink

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
Paulit
1 september 2014 · 684 Inlägg

volvo-majkii skrev:
Du bad om kritik så måste få gnälla lite då...
Men till saken då, byt stolar hmm Är så satans rå den bilen och instrumentbrädan gör sig förbannat bra dock är de antingen stolarna eller brädan som får väck enligt mig.. roll stolarna är för gamla i utseendet enligt mig.. roll Dit med något cleant och lite modernt. ( inte sport stolar ) Men ja exempelvis 940 classic stolar eller något sådant cool sen som tidigare nämnt, trä ratt eller liknande hade vart som en snöboll i skrevet! wink

Stolarna är ett litet dilemma. big_smile Kom gärna med tips. Dessa kriterier skall uppfyllas:

1. Inga Nackstöd.

2. Ej sticka upp ovanför dörrkanten/rutramen.

3. Vikbar. Det är en 2-dörrars you know...

4. Matchande baksäte som passar i bilen och kan ta upphöjningarna som är gjorda under.

Så. Endast fyra krav. Överös mig med tips alla glada! smile

volvo-majkii
1 september 2014 · 548 Inlägg

Paulit skrev:

volvo-majkii skrev:
Du bad om kritik så måste få gnälla lite då...
Men till saken då, byt stolar hmm Är så satans rå den bilen och instrumentbrädan gör sig förbannat bra dock är de antingen stolarna eller brädan som får väck enligt mig.. roll stolarna är för gamla i utseendet enligt mig.. roll Dit med något cleant och lite modernt. ( inte sport stolar ) Men ja exempelvis 940 classic stolar eller något sådant cool sen som tidigare nämnt, trä ratt eller liknande hade vart som en snöboll i skrevet! wink

Stolarna är ett litet dilemma. big_smile Kom gärna med tips. Dessa kriterier skall uppfyllas:

1. Inga Nackstöd.

2. Ej sticka upp ovanför dörrkanten/rutramen.

3. Vikbar. Det är en 2-dörrars you know...

4. Matchande baksäte som passar i bilen och kan ta upphöjningarna som är gjorda under.

Så. Endast fyra krav. Överös mig med tips alla glada! smile

Jo, det med 2-dörrars.. de tänkte ja inte ens på.. men ja vafan du ska la nt bak där ändå? wink men tyvärr har jag inge förslag iaf.. Om du inte vill klä om dem och annan stoppning så de får ny form.. sen kan du ju smida ihop nya reglage som passar det lite nyare stuket? roll ska inte vara så dyrt heller å göra om dem så.. då kan du ju tex skåla dem lite eller liknande big_smile

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
Paulit
1 september 2014 · 684 Inlägg

volvo-majkii skrev:

Paulit skrev:

volvo-majkii skrev:
Du bad om kritik så måste få gnälla lite då...
Men till saken då, byt stolar hmm Är så satans rå den bilen och instrumentbrädan gör sig förbannat bra dock är de antingen stolarna eller brädan som får väck enligt mig.. roll stolarna är för gamla i utseendet enligt mig.. roll Dit med något cleant och lite modernt. ( inte sport stolar ) Men ja exempelvis 940 classic stolar eller något sådant cool sen som tidigare nämnt, trä ratt eller liknande hade vart som en snöboll i skrevet! wink

Stolarna är ett litet dilemma. big_smile Kom gärna med tips. Dessa kriterier skall uppfyllas:

1. Inga Nackstöd.

2. Ej sticka upp ovanför dörrkanten/rutramen.

3. Vikbar. Det är en 2-dörrars you know...

4. Matchande baksäte som passar i bilen och kan ta upphöjningarna som är gjorda under.

Så. Endast fyra krav. Överös mig med tips alla glada! smile

Jo, det med 2-dörrars.. de tänkte ja inte ens på.. men ja vafan du ska la nt bak där ändå? wink men tyvärr har jag inge förslag iaf.. Om du inte vill klä om dem och annan stoppning så de får ny form.. sen kan du ju smida ihop nya reglage som passar det lite nyare stuket? roll ska inte vara så dyrt heller å göra om dem så.. då kan du ju tex skåla dem lite eller liknande big_smile

De ska kläs om, plus att jag vill göra sittdynorna lite smalare. Annars gillar jag utseendet på dem. De är nog snygga när de är omklädda. Med vilket tyg vet jag inte än, det får man se.. Plus att de är Volvo, en viktig detalj.
Vet inte riktigt hur P1800 stolarna ser ut, har inte googlat, men skulle egntligen behöva dem lite smalare i ramen, som det är nu får jag inte dit mittkonsollens förlängning ner till handbromsspaken. Så antingen hittar jag nåt annat eller så får det bli dessa, men flytta infästningarna lite så konsolen får plats.... Mycket med det här....  big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang