Insprutningsrelä till Volvo 740 B23F?

janozbananoz
10 november 2006 · 9 Inlägg

Eftersom min bil får för sig att bara lägga av ibland har jag som fler föreslagit bytt bensinpumprelä. Det löste tyvärr inte problemet.

Nu snackas det om ett insprutningsrelä.

Men eftersom jag inte hittar något sådant i nån endaste katalog undrar jag ifall nån vet ifall det verkligen finns ett "insprutningsrelä" på en B23F motor.
Och i sånna fall, vart sitter det?

Bilen startar ALLTID kall

Problemet dyker upp ibland, och bara ibland, när motorn blivit varm.

I övrigt går kärran mycket bra

Pontus_mpower Cotech
10 november 2006 · 21 Inlägg

Tändmodul sitter i innerskärmen byt!!, b23F? :p b230F ska d nog vara

Vägen är aldrig för lång i en Bmw =)
janozbananoz
11 november 2006 · 9 Inlägg

Tack för tipset!

Tändmodulen påstod säljaren va alldeles ny!
Jag har bara haft bilen sedan juli

Är det den som sitter vid vänster framskärm, insidan?

Kan den "leva ett eget liv" med tanke på att bilen OFTAST funkar bra och bara krånglar ibland?

janozbananoz
11 november 2006 · 9 Inlägg

Förresten: Ja, B230F ska det ju vara  ;-)

Pontus_mpower Cotech
11 november 2006 · 21 Inlägg

Kolla så det e rengjort o fint o om den ser ok ut, jo den sitter vf de är av transistortyp blir de för varma pga dålig jordning o.s.v så lägger dom av!! känn på den när den stannat...

Vägen är aldrig för lång i en Bmw =)
janozbananoz
11 november 2006 · 9 Inlägg

Jaha ja. Det visar sig vara nya förutsättningar...

Bilen startar inte alls (som den faktiskt brukat göra)

Jag har mätt vid tändspolen, ingående volt "studsar" mellan ca 3-7 volt

Reservdelskillarna "vägrade" sälja en tändmodul. Dom trodde inte den var orsaken ifall den var så ny som ca 5 månader.

Vad jag förstår sitter felet från tändspolen till gnista

Men hur i h-vete öppnar man fördelarlocket?!

Inte som på en gammal 240 i alla fall  tongue

På´n igen!

Otroligt tacksam för de tips som ramlar in!

kajc
11 november 2006 · 311 Inlägg

Jag tycker i allafall det låter som tändmodulen, den kan bete sig som du beskriver. När min tändmodul pajade så dog bilen ibland, sen var det bara att starta om bilen så kunde den gå flera dagar.Men på slutet blev det värre och till slut dog den helt.
Kan du inte låna en från någon kompis? Om modulen är 5mån måste det finnas garanti? Vad är det för "reservdelskillar" som vägrar sälja en ny?

janozbananoz
11 november 2006 · 9 Inlägg

Hej!

Ja alltså, "Vägra" sälja grejer är väl inte riktigt riktigt... Men de tyckte inte jag skulle slänga ut pengar i onödan. Å andra sidan hade dom inte prylarna hemma.

Och hur det nu än är så är problemet fixat.

De fel jag beskrivit har uppenbart handlat om två olika problem

1. Att bilen slocknar ibland, för att senare starta KAN bero på bensinpumprelät, som nu är bytt. Man får vänta och se.

2. Bilen slocknade MEN startar inte mer... Ja, ni skulle ha sett rotorn. Den var i ca 47 delar, som låg och skramlade i fördelarlocket. Kostnad 81 kr  :-)

Ett stort tack för tipsen!

Hoppas jag inte får anledning att fråga nåt mer här, eller någon annan stans.
Men blir det aktuellt är det ju skitbra att dela med sig av erfarenheterna här   :-)

Drönirettab
11 november 2006 · 21 761 Inlägg

janozbananoz skrev:
Jag har mätt vid tändspolen, ingående volt "studsar" mellan ca 3-7 volt

Är det när startmotorn snurrar alltså?
Mätte du på stift 15 på tändspolen?

janozbananoz
11 november 2006 · 9 Inlägg

Stift 15 och stift 15...

Jag mätte på de två poler som ger ingående ström till tändspolen

Både vid tändning på och vid startläge (startmotor)

Jag är INTE så rackarns haj på tändspolar, men det finns ju en uppenbar logik när man tittar på den. Har inte tillgång till nåt kopplingsschema t ex.

Tipset på reservdelsbutiken var att mittenstiften i fördelarlocket hade gått av, men de hade inget lock hemma.
Men en totalt krossad rotor innebär nästan samma sak = Ingen power alls till något av tändstiftenstiften.

I vilket fall kommer jag byta lock OCH rotor. Bra ifall den nya rotorn ersätts då jag får ett lock, det var bra nog så slitet det jag har.

Och bilen blev märkligt mycket mer lättstartad
Kan säkert också bero på nya tändstift och tändkablar som jag passade på att byta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang