Märker besiktningen om hjullagret är dåligt?

henke_99 Offroad Racing
26 oktober 2013 · 3 122 Inlägg

Har du känt på alla hjulen? Inte alltid att lagret är dåligt vid det hjul man tycker sig höra när man kör.

För övrigt har jag nåt brummande ljud när jag svänger med min suburban med, men bilen har körs ett par tusen mil och genomgått 2 besiktningar utan att nåt verkat konstigt. Hade det varit billiga lager hade jag nog bytt för säkerhets skull, men jag måste byta hela navet för ca 5000 kr o då vill jag inte byta på måfå...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Dupond och Dupont
26 oktober 2013 · 581 Inlägg

YeahBitch skrev:

KHRacing skrev:

Diskolaro skrev:
Händer det egentligen så mycket om ett hjul ramlar av när man kör rakt?

Säg att vänster framdäck faller av när jag kör rakt. Bilen borde väl ändå stå på sina tre kvarvarande däck såvida jag inte svänger åt höger, för då tippar väl bilen?

Allt kan hända under en sådan grej tyvärr. har du fått framhjulspunka så vet du hur mkt det plötsligt vill dra till sidan.. faller hjulet av så kansk inget händer, eller så drar bilen rejält & du smäller med mötande bil..  händer det på en fartdämpare (mera ansträngande för lagret ju) så kanske bilen snurrar & tar sig upp på trottoaren & du kör ihjäl nån med barnvagn.. ja.. bara exempel, men det jag vill säga är att om du tar 10 likadana bilar med samma slitage o smäller dem allaihopa exakt likadant. så kommer alla bilarna se olika ut efter smällen. = man vet inte vad som händer förens det händer så att säga

Detta händer!

http://www.youtube.com/watch?v=bEjzAzOPEI8



-

Hahahahahahahahaha  lol
Skruva bulten fast sig igen också eller lol

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Evildan
26 oktober 2013 ·

Som fleralet redan skrivit så ja du kan få nedslag för dåligt hjullager.

Besiktningsorganet har förutom vad som räknats upp innan, en skakplatta som hjälper dom att hitta glapp i leder och även i hjullager.

En E30 har ett koniskt löst lager, det kan enkelt gå att plocka isär det och göra rent samt byta fett på det, sedan kan det rulla tajt och ljudlöst igen.

Jag antar att du tycker dig höra att det kommer framifrån då det bara hörs när du svänger?
Vilket håll svänger du åt och varifrån tycker du det malande ljudet kommer ifrån?
Oftast är det så att hjulet som blir belastat (ytterhjulet) när det maler vid kurvtagning är den sidan med det dåliga lagret.

Det är inte dumt att byta, jag hade en Rekord för länge sedan med ett lätt malande hjullager höger fram och körde så ett antal mil (hur länge kalendariskt är oviktigt då det är miltalet som avgör hur det slits), jag tänkte som du, äh, det lär bli värre innan det skär, ack vad fel jag hade, det toknöp i 70km/h med ett låst framhjul till följd, tursamt nog var vägen rak och jag hann/orkade hålla emot när bilen tungt drog mot höger så det skedde ingen olycka.

Senast redigerat av Evildan (26 oktober 2013)

Diskolaro
26 oktober 2013 · 245 Inlägg

Evildan skrev:
Som fleralet redan skrivit så ja du kan få nedslag för dåligt hjullager.

Besiktningsorganet har förutom vad som räknats upp innan, en skakplatta som hjälper dom att hitta glapp i leder och även i hjullager.

En E30 har ett koniskt löst lager, det kan enkelt gå att plocka isär det och göra rent samt byta fett på det, sedan kan det rulla tajt och ljudlöst igen.

Jag antar att du tycker dig höra att det kommer framifrån då det bara hörs när du svänger?
Vilket håll svänger du åt och varifrån tycker du det malande ljudet kommer ifrån?
Oftast är det så att hjulet som blir belastat (ytterhjulet) när det maler vid kurvtagning är den sidan med det dåliga lagret.

Det är inte dumt att byta, jag hade en Rekord för länge sedan med ett lätt malande hjullager höger fram och körde så ett antal mil (hur länge kalendariskt är oviktigt då det är miltalet som avgör hur det slits), jag tänkte som du, äh, det lär bli värre innan det skär, ack vad fel jag hade, det toknöp i 70km/h med ett låst framhjul till följd, tursamt nog var vägen rak och jag hann/orkade hålla emot när bilen tungt drog mot höger så det skedde ingen olycka.

Haha, besiktningsorgan. Är det en lever som hoppar runt och kladdar på min bil eller? Fulaste ordet jag hört.

Jag svänger höger och då låter det ganska mycket fram. Har hissat upp bilen och snurrat på vänster framdäck medan jag hållit handen på fjädern, som vibrerar. Antar att det är vänster fram då eftersom höger fram verkade ok. Bakdäcken har jag inte kollat på.

Jag hör inget malande ljud utan det låter mer som ett flygplan.

Exakt vad ska jag smörja med? Ser man precis hur man ska göra om man skruvar lös navet?

Senast redigerat av Diskolaro (26 oktober 2013)

henke_99 Offroad Racing
26 oktober 2013 · 3 122 Inlägg

Du ska smörja med hjullagerfett. (otippat va wink )

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
simlar
26 oktober 2013 · 5 554 Inlägg

Diskolaro skrev:

Evildan skrev:
Som fleralet redan skrivit så ja du kan få nedslag för dåligt hjullager.

Besiktningsorganet har förutom vad som räknats upp innan, en skakplatta som hjälper dom att hitta glapp i leder och även i hjullager.

En E30 har ett koniskt löst lager, det kan enkelt gå att plocka isär det och göra rent samt byta fett på det, sedan kan det rulla tajt och ljudlöst igen.

Jag antar att du tycker dig höra att det kommer framifrån då det bara hörs när du svänger?
Vilket håll svänger du åt och varifrån tycker du det malande ljudet kommer ifrån?
Oftast är det så att hjulet som blir belastat (ytterhjulet) när det maler vid kurvtagning är den sidan med det dåliga lagret.

Det är inte dumt att byta, jag hade en Rekord för länge sedan med ett lätt malande hjullager höger fram och körde så ett antal mil (hur länge kalendariskt är oviktigt då det är miltalet som avgör hur det slits), jag tänkte som du, äh, det lär bli värre innan det skär, ack vad fel jag hade, det toknöp i 70km/h med ett låst framhjul till följd, tursamt nog var vägen rak och jag hann/orkade hålla emot när bilen tungt drog mot höger så det skedde ingen olycka.

Haha, besiktningsorgan. Är det en lever som hoppar runt och kladdar på min bil eller? Fulaste ordet jag hört.

Jag svänger höger och då låter det ganska mycket fram. Har hissat upp bilen och snurrat på vänster framdäck medan jag hållit handen på fjädern, som vibrerar. Antar att det är vänster fram då eftersom höger fram verkade ok. Bakdäcken har jag inte kollat på.

Jag hör inget malande ljud utan det låter mer som ett flygplan.

Exakt vad ska jag smörja med? Ser man precis hur man ska göra om man skruvar lös navet?

Du tar loss navet, torkar bort allt gammalt fett och fettar sedan in med nytt hjullagerfett. Sen drar du tillbaka navet och spänner det lagom, det ska inte glappa men det ska ändå snurra lätt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Evildan
26 oktober 2013 ·

Diskolaro skrev:

Evildan skrev:
Som fleralet redan skrivit så ja du kan få nedslag för dåligt hjullager.

Besiktningsorganet har förutom vad som räknats upp innan, en skakplatta som hjälper dom att hitta glapp i leder och även i hjullager.

En E30 har ett koniskt löst lager, det kan enkelt gå att plocka isär det och göra rent samt byta fett på det, sedan kan det rulla tajt och ljudlöst igen.

Jag antar att du tycker dig höra att det kommer framifrån då det bara hörs när du svänger?
Vilket håll svänger du åt och varifrån tycker du det malande ljudet kommer ifrån?
Oftast är det så att hjulet som blir belastat (ytterhjulet) när det maler vid kurvtagning är den sidan med det dåliga lagret.

Det är inte dumt att byta, jag hade en Rekord för länge sedan med ett lätt malande hjullager höger fram och körde så ett antal mil (hur länge kalendariskt är oviktigt då det är miltalet som avgör hur det slits), jag tänkte som du, äh, det lär bli värre innan det skär, ack vad fel jag hade, det toknöp i 70km/h med ett låst framhjul till följd, tursamt nog var vägen rak och jag hann/orkade hålla emot när bilen tungt drog mot höger så det skedde ingen olycka.

Haha, besiktningsorgan. Är det en lever som hoppar runt och kladdar på min bil eller? Fulaste ordet jag hört.

Jag svänger höger och då låter det ganska mycket fram. Har hissat upp bilen och snurrat på vänster framdäck medan jag hållit handen på fjädern, som vibrerar. Antar att det är vänster fram då eftersom höger fram verkade ok. Bakdäcken har jag inte kollat på.

Jag hör inget malande ljud utan det låter mer som ett flygplan.

Exakt vad ska jag smörja med? Ser man precis hur man ska göra om man skruvar lös navet?

På vissa stationer arbetar det värre "organ" än så wink
(jag kan inte sitta och räkna upp samtliga aktörer eller använda ordet bilprovningen då det är ett separat företag.)

Då är det troligtvis vänster lager som är trött efter de undersökningar du gjort.
Det smidigaste är att låta ditt organ
(inte gnugga bilen på ett vis nu så du får vara med i outsiders eller i kvällspressen)
kontrollera vilken sida som behöver bytas om du inte kan utröna det helt säkert själv då du kan få mera jobb i samma område om ngn led är glapp enligt kontrollanten.
Du ser hur du ska gå till väga, behövs säkerligen tillgång till pressverktyg.

Senast redigerat av Evildan (26 oktober 2013)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 oktober 2013 · 14 086 Inlägg

YeahBitch skrev:

KHRacing skrev:

Diskolaro skrev:
Händer det egentligen så mycket om ett hjul ramlar av när man kör rakt?

Säg att vänster framdäck faller av när jag kör rakt. Bilen borde väl ändå stå på sina tre kvarvarande däck såvida jag inte svänger åt höger, för då tippar väl bilen?

Allt kan hända under en sådan grej tyvärr. har du fått framhjulspunka så vet du hur mkt det plötsligt vill dra till sidan.. faller hjulet av så kansk inget händer, eller så drar bilen rejält & du smäller med mötande bil..  händer det på en fartdämpare (mera ansträngande för lagret ju) så kanske bilen snurrar & tar sig upp på trottoaren & du kör ihjäl nån med barnvagn.. ja.. bara exempel, men det jag vill säga är att om du tar 10 likadana bilar med samma slitage o smäller dem allaihopa exakt likadant. så kommer alla bilarna se olika ut efter smällen. = man vet inte vad som händer förens det händer så att säga

Detta händer!

http://www.youtube.com/watch?v=bEjzAzOPEI8



-

Lite rolig film faktiskt!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
andreas1
26 oktober 2013 · 1 020 Inlägg

Kan bara tala av egen erfarenhet.
Ja bilprovningen märkte glapp i lager innan jag själv ens la märke till det.
Hade köpt bilen nyligen, körde ett tag. Till sen när jag skulle byta hade lagret även lyckats skada anlägningsytan på navet..
Själviskt o korkat att spara in på lager. Om du går av vägen pga dåligt lager o klipper en gående eller bil i mötande fil är lagerbytet både billigare o skonsammare o fixa än resten.
Hur långt man kan köra innan det skär, hur långt kan man köra utan bromsar.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 oktober 2013 · 14 086 Inlägg

andreas1 skrev:
Kan bara tala av egen erfarenhet.
Ja bilprovningen märkte glapp i lager innan jag själv ens la märke till det.
Hade köpt bilen nyligen, körde ett tag. Till sen när jag skulle byta hade lagret även lyckats skada anlägningsytan på navet..
Själviskt o korkat att spara in på lager. Om du går av vägen pga dåligt lager o klipper en gående eller bil i mötande fil är lagerbytet både billigare o skonsammare o fixa än resten.
Hur långt man kan köra innan det skär, hur långt kan man köra utan bromsar.

Javisst är det så. Det kan få förödande konsekvenser om ett hjullager skär.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
piano
26 oktober 2013 · 106 Inlägg

Byt nick till Dumsnål istället.

Diskolaro
26 oktober 2013 · 245 Inlägg

piano skrev:
Byt nick till Dumsnål istället.

Det är så dyrt. hmm

andreas1
26 oktober 2013 · 1 020 Inlägg

Kanske dags o sälja bilen o börja cykla om det är dyrt..
Köp från utlandet.. Köpte från mr auto skf för 150 kr

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Unleash
26 oktober 2013 · 370 Inlägg

Diskolaro skrev:

YeahBitch skrev:

Diskolaro skrev:

KHRacing skrev:
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.

joH900 skrev:
Däremot måste ju lagret ändå bytas...... wink

En besiktning klarar du säkert utan problem med lagret låter det som däremot.

Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

Hände på farsans bil på höger fram. Rätt i diket..

Förstår inte varför du vill vänta med o byta när du vet att de är dåligt :S

Men visst alla är ju inte så smarta...

Hur mycket lät lagret innan det skar?

KHRacing skrev:

Diskolaro skrev:

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.


Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

I denna tråden har du gått från totalt okunnig i början till att verka vara en expert nu...

Du verkar tyvärr inte vara nån expert med denna attityden att du hellre väntar tills det händer någe.

skulle du smälla pga ditt trasiga hjullager så får du typ inget för försäkringen ändå.. så HAHA isf

Nej, jag ställer ju frågor (t.ex. undrar jag om ett hjullager kan skära ihop utan förvarning) och jag får lite olika svar (som vanligt på forum) av spekulerare som egentligen inte vet vad de pratar om. Jag hatar dessa personer.

Om vi ponerar att det nuvarande lagret håller i ett år till så har jag ju "tjänat in" ett år på det nya hjullagret. Alltså blir intervallen för nästa hjullagerbyte längre ju mer jag drar ut på tiden av användandet av det nuvarande hjullagret.

made my day...först hatar du folk som spekulerar i nästa mening börjar du med "ponera"

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Diskolaro
26 oktober 2013 · 245 Inlägg

Unleash skrev:

Diskolaro skrev:

YeahBitch skrev:

Diskolaro skrev:

KHRacing skrev:
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.

joH900 skrev:
Däremot måste ju lagret ändå bytas...... wink

En besiktning klarar du säkert utan problem med lagret låter det som däremot.

Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

Hände på farsans bil på höger fram. Rätt i diket..

Förstår inte varför du vill vänta med o byta när du vet att de är dåligt :S

Men visst alla är ju inte så smarta...

Hur mycket lät lagret innan det skar?

KHRacing skrev:

I denna tråden har du gått från totalt okunnig i början till att verka vara en expert nu...

Du verkar tyvärr inte vara nån expert med denna attityden att du hellre väntar tills det händer någe.

skulle du smälla pga ditt trasiga hjullager så får du typ inget för försäkringen ändå.. så HAHA isf

Nej, jag ställer ju frågor (t.ex. undrar jag om ett hjullager kan skära ihop utan förvarning) och jag får lite olika svar (som vanligt på forum) av spekulerare som egentligen inte vet vad de pratar om. Jag hatar dessa personer.

Om vi ponerar att det nuvarande lagret håller i ett år till så har jag ju "tjänat in" ett år på det nya hjullagret. Alltså blir intervallen för nästa hjullagerbyte längre ju mer jag drar ut på tiden av användandet av det nuvarande hjullagret.

made my day...först hatar du folk som spekulerar i nästa mening börjar du med "ponera"

Min spekulation är för fan inte ens i närheten av samma typ av spekulation som vissa i tråden. Vad jag menar är att jag hatar spekulerare som tror sig veta något men skriver helt felaktiga saker. Ni ska hålla käften och låta de kunniga svara.

Hamilton
26 oktober 2013 · 8 873 Inlägg

Trådskaparen är ju bara ute efter att provocera med sina trådar om allt och inget.
Varning nr2 torde ligga runt hörnet.
Måste ju finnas viktigare saker för TS att göra än att bara irritera medlemmar på garaget.

Fotograf på tierpidag.se
Unleash
26 oktober 2013 · 370 Inlägg

Diskolaro skrev:

Unleash skrev:

Diskolaro skrev:

YeahBitch skrev:

Diskolaro skrev:

KHRacing skrev:
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.

joH900 skrev:
Däremot måste ju lagret ändå bytas...... wink

En besiktning klarar du säkert utan problem med lagret låter det som däremot.

Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

Hände på farsans bil på höger fram. Rätt i diket..

Förstår inte varför du vill vänta med o byta när du vet att de är dåligt :S

Men visst alla är ju inte så smarta...

Hur mycket lät lagret innan det skar?


Nej, jag ställer ju frågor (t.ex. undrar jag om ett hjullager kan skära ihop utan förvarning) och jag får lite olika svar (som vanligt på forum) av spekulerare som egentligen inte vet vad de pratar om. Jag hatar dessa personer.

Om vi ponerar att det nuvarande lagret håller i ett år till så har jag ju "tjänat in" ett år på det nya hjullagret. Alltså blir intervallen för nästa hjullagerbyte längre ju mer jag drar ut på tiden av användandet av det nuvarande hjullagret.

made my day...först hatar du folk som spekulerar i nästa mening börjar du med "ponera"

Min spekulation är för fan inte ens i närheten av samma typ av spekulation som vissa i tråden. Vad jag menar är att jag hatar spekulerare som tror sig veta något men skriver helt felaktiga saker. Ni ska hålla käften och låta de kunniga svara.

Med den attityden du visar så hade jag själv bara svarat för att driva med dig.

Vill man bli seriöst bemött så kan man inte visa en attityd av din karaktär

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 oktober 2013 · 13 807 Inlägg

spelar ingen roll hur mycket alla gissar så kan man ingen ge ett korrekt svar.  det kan dö i morgon det kan dö om 10år.
eller kanske aldrig.
det kan dessutom bara låta illa som tills man inte står ut MEN det kan tok skära till följd av att hjulet låser sig.
ingen som ens kan gissa sig till hur och när lagret dör.

chansen att det låser sig är relativt liten men den finns alltid där.

en polare körde runt med sin 745:a inga missljud eller nått i en vänster sväng i 90km/h skar hans höra framhjuls lager han var väldigt nära att köra av.  nu låste sig inte hjulet tack och lov! men det började gå så trögt att han knappt hann att hålla fast ratten för att det började gå så tungt.

men oxå den enda jag varit med om att detta hänt endå bytt rätt mycket hjullager.

även varit med om att vi hissade upp en seat toledo och skulle byta hjulagret för att kunden hade hört att det börjat låta illa 700meter tidigare. vi tog tag i hjulet och skulle känna hur dåligt det var och fick hjulet+bromstrumman i näven.

så det är verkligen helt omöjligt att gissa hur lång livslängd du har kvar och vad som kommer att hända.

dessutom så kanske det i mina öron låter jäkligt illa kanske i dina öron inte är ett speciellt dåligt lager..men vem kan avgöra hur dåligt det är?   kanske hör jag bara normalt vägljud medans du hör ett lager som just börjat låta.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
YeahBitch
27 oktober 2013 · 730 Inlägg

Läs hans andra trådar han startat.. Luktar ju troll lång väg....




-

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Muttley
27 oktober 2013 ·

YeahBitch skrev:
Läs hans andra trådar han startat.. Luktar ju troll lång väg....




-

Han är avstängd nu.  Jag gissar på att de var pga attityden mot allt folk.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang