Varför använda hjulbult med sexkantigt fördjupning? - (Bild)

northwest
26 oktober 2013 · 46 Inlägg

Hej!

Skulle byta till vinterdäck (på en Toyota Aygo) häromdagen och fick se att Toyota har monterat hjulbultar med fördjupningar i på plåtfälgarna (kanske finns till aluminiumfälgar med?).

Vad är fördelarna med detta?
Viktbesparing?
Något Superverktyg som greppar både på insidan och utsidan?

http://i.imgur.com/1IXDmZ3.jpg

"I de flesta bilarna på våra vägar sitter det bara en person, vanligtvis föraren."
- Carol Malia, nyhetsankare på BBC
Toyota Aygo "iGo" (2008)
Kollan
26 oktober 2013 · 618 Inlägg

Viktbesparing låter osannolikt. Där i mot skulle det väl kunna vara materialbesparing för att få ner konstnaderna?

northwest
26 oktober 2013 · 46 Inlägg

Kollan skrev:
Viktbesparing låter osannolikt. Där i mot skulle det väl kunna vara materialbesparing för att få ner konstnaderna?

Ja de har ju byggt trillingbilarna med kostnaderna i fokus så det kan det säkert vara! Känns bara så klena men bilen i övrigt är ju inget monster smile

"I de flesta bilarna på våra vägar sitter det bara en person, vanligtvis föraren."
- Carol Malia, nyhetsankare på BBC
Toyota Aygo "iGo" (2008)
FL3JM Inga konstigheter
27 oktober 2013 · 2 064 Inlägg

Finns säkert special-verktyg till dom där, men det är ju smidigt att kunna använda en insexnyckel om man råkat dra utsidan rund. smile

Min flickväns corvette hade racemuttrar i form av cylindrar med invändig sexkant endast, hål rakt igenom, blir rätt så låg vikt. All vikt som både snurrar och är ofjädrad är riktigt bra om man kan hålla den så låg som möjligt!

YeahBitch
27 oktober 2013 · 730 Inlägg

Har sett oljetråg och liknande grejer som suttit med liknande skalle och jag tror att det är för att spara material och för att det blir lättare för slöfockarna att skruva dit skiten.


-

Senast redigerat av YeahBitch (27 oktober 2013)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
mb_pucken
27 oktober 2013 · 5 088 Inlägg

YeahBitch skrev:
Har sett oljetråg och liknande grejer som suttit med liknande skalle och jag tror att det är för att spara material och för att det blir lättare för slöfockarna att skruva dit skiten.


-

Kan dom skruvarna till tråget setat på en v.a.g bil? smile
I så fall är insexen där för att man ska kunna skruva lös skruvarna bakom svänghjulet när man ska plocka ner oljetråget smile finns nämligen en lång insex med "kula" i ändan som gör att man kan skruva ur skruvarna i vinkel smile 10mm skallen går inte att komma åt på alla ställen nämligen smile

V.a.g använder liknande hjulbultar på sina bilar med smile är ganska säker på att det är för att spara vikt smile
Just det där stället är ju ett ganska smidigt ställe att spara material på då det inte påverkar hållfastigheten smile har man sen 20 hjulskruvar på en bil så blir det några hundra gram smile många bäckar små wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
YeahBitch
27 oktober 2013 · 730 Inlägg

mb_pucken skrev:

YeahBitch skrev:
Har sett oljetråg och liknande grejer som suttit med liknande skalle och jag tror att det är för att spara material och för att det blir lättare för slöfockarna att skruva dit skiten.


-

Kan dom skruvarna till tråget setat på en v.a.g bil? smile
I så fall är insexen där för att man ska kunna skruva lös skruvarna bakom svänghjulet när man ska plocka ner oljetråget smile finns nämligen en lång insex med "kula" i ändan som gör att man kan skruva ur skruvarna i vinkel smile 10mm skallen går inte att komma åt på alla ställen nämligen smile

V.a.g använder liknande hjulbultar på sina bilar med smile är ganska säker på att det är för att spara vikt smile
Just det där stället är ju ett ganska smidigt ställe att spara material på då det inte påverkar hållfastigheten smile har man sen 20 hjulskruvar på en bil så blir det några hundra gram smile många bäckar små wink

Stämmer bra de! Vw Golf smile

Ja kanske är därför det är så mycket torx på min Audi överallt! Skulle hellre vilja ha 6 kant skalle många gånger dock, t.ex bromsoks hållaren bak sitter med torx! Sittter som berg och då håller inte riktigt torxhålet måttet! hmm

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
northwest
27 oktober 2013 · 46 Inlägg

Gött att veta att den är lite racing då wink
Kollade lite i instruktionsboken och där stod det:

"Använd aldrig verktyg som t.ex. sexkantnyckel på den sexkantiga fördjupningen i ett mutterhuvud. Muttern kan då deformeras och hjulet monteras felaktigt vilket kan leda till en allvarlig olycka."

Men som du säger, FL3JM så är det ju smart om man har råkat sabba utsidan! då spelar det ju ingen roll om man förstör insidan när man lossar muttern.

"I de flesta bilarna på våra vägar sitter det bara en person, vanligtvis föraren."
- Carol Malia, nyhetsankare på BBC
Toyota Aygo "iGo" (2008)
Kollan
27 oktober 2013 · 618 Inlägg

mb_pucken skrev:

YeahBitch skrev:
Har sett oljetråg och liknande grejer som suttit med liknande skalle och jag tror att det är för att spara material och för att det blir lättare för slöfockarna att skruva dit skiten.


-

Kan dom skruvarna till tråget setat på en v.a.g bil? smile
I så fall är insexen där för att man ska kunna skruva lös skruvarna bakom svänghjulet när man ska plocka ner oljetråget smile finns nämligen en lång insex med "kula" i ändan som gör att man kan skruva ur skruvarna i vinkel smile 10mm skallen går inte att komma åt på alla ställen nämligen smile

V.a.g använder liknande hjulbultar på sina bilar med smile är ganska säker på att det är för att spara vikt smile
Just det där stället är ju ett ganska smidigt ställe att spara material på då det inte påverkar hållfastigheten smile har man sen 20 hjulskruvar på en bil så blir det några hundra gram smile många bäckar små wink

Har väldigt svårt att tro att vw använder dessa skruvar för att spara vikt.( eller ja vikt sparar dom ju iofs) men det är garanterat inte för att en Audi a1 ska bli rappare utan för att tjäna pengar när dom kastar ut miljoner bilar varje år.

mb_pucken
27 oktober 2013 · 5 088 Inlägg

Kollan skrev:

mb_pucken skrev:

YeahBitch skrev:
Har sett oljetråg och liknande grejer som suttit med liknande skalle och jag tror att det är för att spara material och för att det blir lättare för slöfockarna att skruva dit skiten.


-

Kan dom skruvarna till tråget setat på en v.a.g bil? smile
I så fall är insexen där för att man ska kunna skruva lös skruvarna bakom svänghjulet när man ska plocka ner oljetråget smile finns nämligen en lång insex med "kula" i ändan som gör att man kan skruva ur skruvarna i vinkel smile 10mm skallen går inte att komma åt på alla ställen nämligen smile

V.a.g använder liknande hjulbultar på sina bilar med smile är ganska säker på att det är för att spara vikt smile
Just det där stället är ju ett ganska smidigt ställe att spara material på då det inte påverkar hållfastigheten smile har man sen 20 hjulskruvar på en bil så blir det några hundra gram smile många bäckar små wink

Har väldigt svårt att tro att vw använder dessa skruvar för att spara vikt.( eller ja vikt sparar dom ju iofs) men det är garanterat inte för att en Audi a1 ska bli rappare utan för att tjäna pengar när dom kastar ut miljoner bilar varje år.

Jodå dom jagar vikt på alla möjliga ställen smile allt för att sänka bränsleförbrukningen och kan man då göra det samtidigt som man sparar material så slår man 2 flugor i en smäll smile
Lite fler exempel på viktbesparing är bla oljetråg i plast, aluminium kablar osv eller ja allt i en modern bil designas efter att det ska vara så lätt som möjligt så dom har garanterat haft det i åtanke när dom karva ur hjulskruvarna med smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
JonasCarlsson86
27 oktober 2013 · 302 Inlägg

Det där har jag haft på en gammal BMW. Det som händer är om en mupp drar åt skruvarna för hårt så... Går dom av när man ska lossa dom. Byt till solida. Det gjorde jag

joH900
27 oktober 2013 · 414 Inlägg

Vissa fälgar har jävligt små hål så det är svårt och få på normala hylsor över bultarna och då finns det ju insexbult och köra med istället, fast dessa kändes inte så stabila och det är nog inte det som de är tänkt till, men ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang