2 frågor om bilens bromsar! hoppas på hjälp!

nichole86
27 oktober 2013 · 49 Inlägg

Jag måste fråga en fråga ang om bromsar, lär väl låta korkad nu men man måste försöka få svar nånstans:).
I alla fall, jag vet att mina bromsbelägg måste bytas ut men är det dom som gör att:

För att bromsa så måste jag trampa i rätt hårt , alltså pedalen i golvet i prinicip..

Ibland när jag svänger och bromsar så låter bromsarna väldigt konstigt. Detta händer bara enstaka gång.
Vet inte vad jag gör riktigt när dom låter så, mer än att jag bromsar och svänger liksom.

Har dessa problem med mina bromsbelägg att göra?

xXSammy
27 oktober 2013 · 6 587 Inlägg

Med tanke på priset du sa om vad verkstaden skulle ha kan det vara så att bromsbeläggen är så slut att det gått metall mot metall (Ytan bromsbelägget sitter på ligger emot bromsskivan)

Finns risk för att du måste byta både bromsbelägg och bromsskivor.

De/Dem
nichole86
27 oktober 2013 · 49 Inlägg

Med andra ord, raket fart till en verkstad imorgon!

Muttley
27 oktober 2013 ·

Sade inte verkstaden du frågade vad de var de tänkt byta ?  Kollar man så kostar bromsbelägg från mekonomen under 500 kr fram.  2 skivor kostar mellan 700-1000 kr st. 

Och jobbet utifall de inte rostat fast med skivor, tar 1-1,5 timme att utföra.

Leta upp en annan verkstad.

JonR
27 oktober 2013 · 3 259 Inlägg

Då beror inte ditt problem på enbart dåliga belägg.

Blev det bara så helt plötsligt? Låter som läckage eller luft nånstans eller kanske trasig bromsservo. Svårt att avgöra utan att provköra.

Ett tips är ju att inte köra bilen längre än absolut nödvändigt(kortaste vägen till verkstad mao)

Senast redigerat av JonR (27 oktober 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Muttley
27 oktober 2013 ·

JonR skrev:
Då beror inte ditt problem på enbart dåliga belägg.

Blev det bara så helt plötsligt? Låter som läckage eller luft nånstans eller kanske trasig bromsservo. Svårt att avgöra utan att provköra.

Ett tips är ju att inte köra bilen längre än absolut nödvändigt(kortaste vägen till verkstad mao)

Men då skulle ju inte bromsarna låta. 
Frågan är då om de skrapar när de bromsas eller skriker?

JonR
27 oktober 2013 · 3 259 Inlägg

Missljudet kan vara vad som helst eftersom det kommer när hon svänger och bromsar.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Muttley
27 oktober 2013 ·

JonR skrev:
Missljudet kan vara vad som helst eftersom det kommer när hon svänger och bromsar.

Självklart, men i hennes andra tråd nämner hon att de är helt slut.  Och då tar jag de som att de är bromsarna.   Och då går pedalen ganska långt ner smile

Stripz Voodoo
27 oktober 2013 · 1 444 Inlägg

kan de finnas nån risk att i värsta fall så  är både  skivor belägg och kanske oken som gett sig och gått varma kanske skadat nån oring i oken samt tagit in luft i skiten.

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang