Tänkte starta en liten projekttråd så jag kan dela med mig lite av vad jag håller på med och kanske kan få några tips under byggets gång!
Köpte mig en svart 245 GLT -89 (ingen bild på den än) för ett tag sen för jag har alltid varit lite svag för 240 skåpen och just att den va svart och fanns bara en gata bort från mitt jobb så kände jag att den där ska jag ha! Gav väl lite väl mycket för den då de fanns några småskavanker och så, men samtidigt har man för fin bil vågar man ju inte köra den heller Målet är att bygga en rätt schysst 245'a med tillräckligt mycket pånnis för att kunna åka på lite sladd
Motorn hämtade jag av en kompis som hade renoverat den med nya lager, packningar o ringar + H-profilsstakar. Han hade även svarvat 2,8mm av squishen på kolvarna för hans planer var att köra med 16v topp innan han fick för sig att sälja den. Köpte även en omsvetsad BMW M3 låda med spakställ o balk, istället för att åka o snåla med en M47 som kanske inte tål karateväxlingar med den effekten
Här kommer iallafall lite bilder på grejorna som finns änsålänge
Köpte lite grejor på jobbet idag också, oljefälla och slangen som går ner i sumpen, bra mycket billigare med personalrabbatt har dock inga bilder på grejorna nu. Har även penslat på blocket med lite Bums så jag får bort den kassa färgen, låter det stå över natten så får vi se hur lätt de går bort imorgon
Till sist la jag en beställning hos KLracing! Blev Ståldrev med lös krysskil, 12:9 toppbultar och penta filter
Hade missat att man var tvungen att fräsa ur ett spår på 5,7mm i original remskivan för att använda ståldrevets krysskil... så då vart de en till beställning! Blev deras egna remhjul, 3 spårigt med triggerskive uttag utifall man får för sig att bygga sprut
RallyMartin: Jo, jag har kikat igenom din tråd tidigare, bra gjort hittils!! Men ska du verkligen köra på en 18/19t? Leverar mest avgasmotstånd och värme tycker jag
Råkade även beställa en annan grej när jag ändå va i farten! En Super T70 som är försedd med 360 lager och V band ut från avgashuset, visst de är ju ett kina agg. men borde fungera dugligt för mig
Idag va jag ut en sväng och tänkte svetsa klart mitt grenrör men när jag skulle lägga sista svetsen på 4e längden så sket sig munstycket totalt.. Blir att åka till swedol imorgon efter jobbet imorgon och handla nytt! Ska försöka få klart de imorgon och slänga upp en bild
Då har jag svetsat klart det mesta av grenröret, endast wastegate rören kvar och position för jag vet inte riktigt än vart jag ska placera den.. Här är iallafall hur det ser ut, försök att inte titta på hur svetsarna ser ut, jag vet att de inte är dom snyggaste men det syns ju inte när det sen har lindats
Tjenare, har varit lite dålig uppdatering här, har haft fullt upp med annat och igår bjöd jag farsgubben på Nitro Circus i Stockholm. Grymt så in i helvete kan ja säga! Nästa år är ett MÅSTE
(Ej jag som tagit bilden, hämtad från google just för att visa lite vad de handlar om )
Har varit dåligt med updates här men ska försöka bli bättre i fortsättningen. Har beställt lite mer grejor som ska på lite senare, planen som den ser ut just nu är att hiva i maskin och besikta den med original grejor så att den e reggad med turbo. Sen åker den in i garaget igen för lite uppdatering utav diverse skrot. Varit mycket på jobbet senaste tiden också + dåligt med sömn har gjort att man inte riktigt orkat med i veckorna. Ändring på detta nu!
Nu har det hänt lite mer grejor, länge sen senaste update men nu är det nytt år och nya tag! Har fått hem mycket mer grejor och även fått ihop motorn lite mer, så här har ni en "bildbomb"!
Hämtade 2st sånna här i V-ås, rent impulsköp. Kunde inte hålla mig pga de låga priset!
Målat upp lite prylar också, svart e fräänt.
Hittade även denna kam på skroten, fick pröjsa hutlösa 200 riksdaler för skiten. Den hade legat ute på backen 1 vecka och va tokrostig.. Men efter lite kärlek ser den numera ut såhär!
Även filat ur toppen littegranna
Fick tag på sånhär oljeadapter för oljekyl gratis e najs!
Provmonterade lite med ett 940 grenrör för att se hur det ser ut!
245an ska snart besiktigas och sen efter det börjar rivningen utav motor och andra prylers!
Dragit på toppen nu med limmad Elring packning, dom säger att de ska vara bra så vi får väl se Portade även toppen lite före efter packningarna och filat ur insuget också, kände att de fanns några dumma kanter. Bilder på de !