Räkna ut avgasflöde?

Big Al Dr. Turbo
2 november 2013 · 459 Inlägg

Det största flödesrelaterade problemet man har med en wastegate är att direkt du öppnar den så får du ett högre dynamiskt mottryck mot motorn. Precis tvärtom mot vad en sugmotors extraktorverkan i grenröret ger.

Det finns lite lösningar på att få bort detta flödesproblem, VNT avgashus är en lösning.
Ha en så bra placering på wastegaten (i en högtryckszon) att man minimerar de wasteade avgaserna men endå kan kontrollera varvtalet på turbon (läs laddtryck) är en annan, bara för att nämna några lösningar.

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
tekniknissen1
3 november 2013 · 866 Inlägg

Menar du akustik pulsen ? men den vänder vid öppningen från kollektorn ?

Big Al Dr. Turbo
3 november 2013 · 459 Inlägg

Jo. Problemet är att direkt man öppnar wg så tappar man den pulsenergin mot turbinen och man behöver då tillföra mer statiskt tryck för att bibehålla samma varvtal, och på så sätt ökar mottrycket.
Samma returpuls vänder som du säger i kollektorn och bildar en undertryckspuls.

Är lite som att äta kakan och ha den kvar om man försöker stämma av denna undertryckspuls. För den energin som man tjänar i motorn förlorar man i turbon och viseversa.

Jag personligen brukar försöka få folk att inte tänka på "extraktor-verkan" när man talar om turbo eftersom vinsterna man kan få är så små att bygger man fel så kommer man få förluster i tiofalt.

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
tekniknissen1
3 november 2013 · 866 Inlägg

älskar sådana här saker ! Javisst blir det så när WG öppnar. Där löste du ett mysterium för mig! Vad för att vridet blev flackare när vi diffa WG med 0,2 bar på Twin scroll och dubbla WG på  7M gte  motorerna.

OlofEriksson
3 november 2013 · 139 Inlägg

Nu blev det mycket intressant här smile

Jag har tänkt bygga individuella rör till WGn från avgasporten med ett mindre rör till WGn då självklart, då borde det bli så att pulsen splittar sig och går till turbon om jag tänker rätt? På i kollektorn tänkte jag ha ett tunt rör för att ta vara på "returen" som även det går till wgn. Jag har någon vild fantasi om att det skulle hjälpa flödet. I övrigt hade jag tänkt hålla ner volymen på grenröret så mycket som möjligt, därav frågan som ställdes från början smile

Jag kör en TD05H-18G från Kinugawa och maxeffekt på 300hk med ladd på 1-1,2 bar ur 2,3 liter

Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
OlofEriksson
3 november 2013 · 139 Inlägg

Fast å andra sidan, om pulserna går ut i WGn måste det ju vara viktigt att wgn flödar bra för att det inte momentant ska ökas mottrycket? dvs turbon blir mindre effektiv när wgn är öppen men kraften som går åt hos veven för att trycka ut avgaserna minskar också?

Jag är egentligen helt ny på det här, tycker det bara är intressant att försöka förstå och kanske utveckla det smile

Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Big Al Dr. Turbo
3 november 2013 · 459 Inlägg

Du kan inte göra nån paint-ritning eller liknande? Hänger inte med.

BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
tekniknissen1
4 november 2013 · 866 Inlägg

Inte jag heller där ? vad menar du  OlofEriksson ?  rita och berätta:-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang