Hjälp, D24Tic, ställa kamdrev & pump!

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
1 november 2013 · 125 Inlägg

Hej! Efter att läst ungefär 200 sidor för mycket med värdelös information frågar jag nu specifikt !

1. Finns det någon MARKERING eller dylikt på Dieselpumpen att ställa efter?

2. Vilken ordning ska du ställa Kamdrev, Dieselpump & Vevaxeln?

3. Måste du låsa Kamaxeln i bakkant på motorn, eller låser du KamDREVET på baksidan innanför ventilkåpan?

Om det är någon som har lust att fixa bilder skulle det varit underbart ! Har problem då bilen startar men går dåligt som attans, och e jätte seg när man trycker på gaspedalen,  hmm
Allt är luftat och genomgånget. Ny pump osv.

Tacksam för svar.


Mvh

Senast redigerat av Zorgetz (1 november 2013)

PMPerformance
1 november 2013 · 2 266 Inlägg

Man får plocka av ventilkåpan så man ser kammen.
Kammen ska på ettan cyl vara med nockarna uppåt så båda är ventilerna är stängda, så finns de ett skåra i bakkant där drevet till pumpen sitter som man kan låsa kammen med ett plattjärn mellan topp och kam.
Sen har du en markering på remskivan.
Pumpen har en prick/grop i drevet som ska vara i läge med skåran på pumpfästet.

Jag har en verkstadshandbok hos farsan som man jag kan kolla så de jag skrev verkligen stämmer.
Ska dit imorgon lördag

Jag har för mig att man gjorde så när jag bytte kamrem på min bil.

svetsdiff !!!
PMPerformance
2 november 2013 · 2 266 Inlägg

Markeringen sitter på svänghjulet en liten prick som syns i hålet på sprängkåpan för att se ettan dyl i topp. Och nockarna vinklade uppåt på ettans cyl. Pumpen ska egentligen ställas med indikator klockan.
Jag kolla idag.

svetsdiff !!!
L_R
2 november 2013 · 184 Inlägg

jag har skrivit hela proceduren på något forum för ett par år sedan. Kan inte minnas vilket dock

I korta drag. Motorn nollas, markering finns på svänghjulet.
Ventilkåpa bakre kamdrev och pumprem tas bort.
Låverktyg monteras i skåran bakom kammen, Är man pettig ställer man inte bakre låsverktyget med bladmått.

Kamrem tas bort.
Kamdrev lossas och knackas loss (sitter på kona)
Ny rem, spännare osv monteras.
Remmen skall spännas medans kamdrevet fortranade flyter.
När remmen är spänd skall drevet dras fast. Finns specialverktyg att hålla emot kamdrevet med.

Ta bort låsverktyg och vrid två varv, kolla remspänning och inställning.

Spridarrör demonteras
centrumplugg på pumpten monteras,
Antingen sätter man indikatornklocka direkt i hålet med hjälp av ett speciellt färste.
Eller monterar man en hävarm som gör att klockan sitter uppåt.

Spännare och löphul för pumpremmen monteras. Pumpen skall stå för markeringen.
Rem och bakre kamdev monteras. Drag inte fast bakre kamdrevet.
Sedan spänner du remmen.
Med hjälp av specialverkyg som du sätter i bakre kamdrevet vrider du kamdrevet mot rotationsriktning tills klockan stannar. Nolla klockan.

Vrid sedan i rotationsriktning tills du når inställningsvärdet (kommer inte ihåg vad det skall vara 0,28 ller 0,90 klingar i huvudet, men är högst osäker på det)

Håll emot bakre kamdrevet och dra åt skruven.

Backa motorn en bit bakom ÖD.

Dra sedan motorn till öd och kolla inställning.
Stämmer det inte tror jag att på dessa går att vrida pumpen,(på de 5cylindriga tror jag inte det går, då kan man justera som remspännarna istället) annars gör om proceduren med bakre kamdrevet.

Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
5 november 2013 · 125 Inlägg

Tusen tack big_smile

L_R
5 november 2013 · 184 Inlägg

Taget fritt ur huvudet, så jag kan missa på någon detalj. Det var något år sedan jag gjorde något sådant kamremsbyte.

Nico-the-kid
5 november 2013 · 509 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69874/69874-b2d346fa73d9c0a2ae3a8b97d0a94ce3.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang