Volvo s40 2.0T -00 tomgången åt skogen

Bullibullitt
1 november 2013 · 6 Inlägg

• Bilmodell
Ange hela modellbeteckningen.
Ange gärna vilken motor din bil har.
v40 2.0t från -00

• Årsmodell
-00

• Miltal
25 000 ungefär

• Modifikationer på bilen
Är bilen trimmad/modifierad på något sätt?
öppet luftfilter från K&N när jag bytade luftmassemätare

• Hur yttrar sig felet?
Symtom, t.ex. för lågt/högt laddtryck, ryckningar etc - var så detaljerad som möjligt med angivelse av laddtrycksnivåer, varvtal osv.
när jag kör på under 2000 varv så hackar den fram när jag trycker på gasen, den typ hoppar iväg, inte "rullar" utan hoppar iväg + om jag inte "hjälper den ner" från 1500 varv typ så självdör den när den kommer under 500 och den är svår i starten och hålla varvtalet uppe

Lyser det några varningslampor?
endast när den självdör o jag lägger i växel o släpper upp koppling så börjar DSA lampan att lysa

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Finns det något "samband" mellan vissa väderförhållanden och felets uppkomst?
Uppstår felet när bilen är varm eller kall?
titt som tätt, oftare när det är varmare än 20 grader ute

• Vilken felsökning har redan gjorts?
3 felkoder, 1 var ena lambdan tror jag och en abs kod, ska kolla imorgon bitti eller snart, får se om jag orkar kolla efter ( skrev alla felkoder i instruktionsboken till bilen, och boken ligger i bilen )

Har det bytts några delar?
bytat alla bromsar, luftmassemätare och öppet luftfilter från K&N

Har bilen varit på verkstad för avläsning av felkoder osv?
nej en kompis hade en apparat han hade som kostar 30 000? tydligen vad alla bilverstäder använder

Jag vill inte att bilen ska dö snälla hjälp mig någon, om någon snäll själ vill hjälpa mig så bor jag i malmö men kan köra var jag behöver för o få lite hjälp med bilen smile

MVH Lasse

Diio
6 november 2013 · 570 Inlägg

Hej Lasse.

Lite svårt att se vad du skrivit och vad det står i den mall du använt för att förklara ditt problem.

skriv gärna ut felkoderna du får, du kan även kolla alla slangar runt insuget så inget läcker för då blir tomgången helt kass, gör även rent tomgångsmotorn.

Guide från x40nordic

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=427711

/diio

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang