Volvo 240 med B230FK startar ej efter renovering

Portal Filkörning?
2 november 2013 · 852 Inlägg

Hej!

Jag bytte förra året till en fk-motor i vinterbilen och körde ganska länge med den. Dock var den i sjukt dåligt skick så innan jag ställde av den drog den väll 2 liter bensin milen och 1 halv liter olja mellan tankningarna...
Så jag har rivit ner den totalt och borrat en överdimension och bytt lager och packningar överallt.

Har precis fått ner den efter en hel del stress-mek och nu när jag skulle starta den så får jag inte igång den.
Den bara smäller och poffar.

Jag har LH 2.4 i den sedan innan (är en 89) och den gick som sagt fint förra vintern.
Måste ha kopplat något fel men jag vet inte vad.

Kan jag ha fått alla 4 spridare i fel ordning tro?
Finns en kabel som ska vara till kalltstartsspridaren men som inte används, kan jag tagit fel på den?

Har inte hunnit felsöka den då var tvungen att åka direkt efter startförsöket men jag vill gärna ha bra tips på vad jag ska kolla efter som kan orsaka detta.

Jag vet att det säkert finns flera som haft de här problemet (har försökt söka en bra stund, men inte fått fram något vettigt.)


Kom med lite input så jag kan ut och felsöka tidigt som fan i morgon!

//Andreas

Henkix
2 november 2013 · 6 737 Inlägg

låter som du satt svänghjulet fel tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
NoFantasy Garaget Anhängare!
2 november 2013 · 2 068 Inlägg

Henkix skrev:
låter som du satt svänghjulet fel tongue

haha den tabben du..  hmm

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Volvo 740 (1988)
Portal Filkörning?
2 november 2013 · 852 Inlägg

Fast jag kollade så vevaxeln var enligt markeringen där fram samt satte svänghjulet så dem två hålen som fattas var mot startmotorn.

Kamaxeln rör sig väll lika mycket som veven så den borde stå rätt, eller har jag tänkt fel?


Edit: Idiotförklarar mig själv innan någon annan gör det! Veven snurrar 2 varv medans kammen snurrar ett... Hjärnsläpp tur man kollar allt ordentligt innan man sätter ihop den!

Det här blir backjobb! Jippie!

Senast redigerat av Portal (2 november 2013)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 november 2013 · 13 776 Inlägg

hur menar du nu?

räcker med att sätta kam remmen på markeringarna vilket varv veven är på kvittar..
sen att man går efter att 1:ans kolv vänder och sen sätter uppehållet till svänghjulet vid startmotorhålet.

finns inte mycket att sätta fel.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Portal Filkörning?
2 november 2013 · 852 Inlägg

I och med att kamremskåpan satt på motorn tänkte jag inte på att titta på kammen.
Jag gick på markeringen på veven istället.

Har i och för sig inte kollat att det verkligen är svänghjulet som sitter fel ännu.

Portal Filkörning?
4 november 2013 · 852 Inlägg

Har haft ner växellådan och insett att svänghjulet sitter rätt ändå...

Funderar på om det kan vara kontakterna under insuget som jag blandat ihop?

Vilka kontakter ska sitta var?

jaka54
4 november 2013 · 5 809 Inlägg

Hej!
Har du kollat att kamremmen sitter rätt?

Portal Filkörning?
4 november 2013 · 852 Inlägg

Japp kammremmen sitter rätt.

Portal Filkörning?
5 november 2013 · 852 Inlägg

Löste det idag.
Av allt jag försökt läsa mig till så har jag fått ut att det går inte att ställa tändningen på fördelaren med lh 2.4

Så jag hadde fattat det som att det inte spelar någon roll hur den sitter.
Med andra ord tryckte jag bara i den som där den skulle sitta, och då hamnade den helt åt hellsike.

Efter mycket googlande och felsökande, roterade jag fördelaren (eller iaf rotorn) så att den stod mot första tändkabeln och vips morrade bilen igång som en katt!

(hade dessutom satt tändkablarna fel, råkat sätta den blå kontakten som skulle vara till kallstartspridaren till vattentemp sensorn... den är ju blå och det är väll vatten med?! doh... samt satt fel vita sladd till tomgångsmotorn)

Men vafan skit i det nu går den iaf! smile

Senast redigerat av Portal (5 november 2013)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 november 2013 · 13 776 Inlägg

smile är så där skapligt viktigt att även den sitter rätt smile

när man skruvat dessa motorer sen det var förgasare så lärde man sig snabbt att det var viktigt.
men mekar man bara 940 så förstår jag att man missar detta ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang