B230f trimma eller byta till 16v topplock?

Persson123
2 november 2013 · 28 Inlägg

Tjena har köpt en volvo nu till vinter å vill ha lite mer power i den, och funderar vad som borde ge mest "bang for the buck" Köpa en komplett b234f och plocka över  kolvar,stakar och topp till befintliga motorn eller gör något åt orginal motorn. Isåfall hade jag tänkt mig bränsle/tändchip, kamaxel timo 13.10, extraktor å planad topp, tror de är en 530.

vad skulle ni göra och varför?

mvg

Toddemannen
2 november 2013 · 664 Inlägg

Varför ha "power" i vinter?

Det du skulle kunna göra med F motorn är väl 531 topp och VX3 kam då blir det till en FX motor med 136 Hk kan man väl säga, sen ett extractorgrenrör  och 2,5" avgas 140-150 vilket är snudd på samma effekt som 16 ventilarn ligger på original.

Om du ändå är på tankarna på att byta motor så kan du väl lika gärna leta reda på en b230ft , då har du ju turbo.

Persson123
2 november 2013 · 28 Inlägg

För att jag tycker den är trött nu och den lär inte bli piggare med rallydäck på. Jag har läst att 531+vx3 är överskattat så jag tänkte köpa en värre kam direkt.

SLG
2 november 2013 · 498 Inlägg

Lätta bilen med att plocka ut inredningen
Vass kam
Portad topp

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
MolleCom Jägare
5 november 2013 · 97 Inlägg

Jag som många andra kör orginal över vintern, duger gott och väl för att ligga brett!

Riktiga män kör otonat
phille18
7 november 2013 · 179 Inlägg

För lite mer vrid, byt till vassare Kam, gäller det orginalkam så är A bottenstark och v drar till varvstoppet men börjar vid 2000.

Ska du sladda ta en V.  Skippa vx kammarna.

Turbo är det billigaste trimmet men har du orginal styrsystem så är det en hel del jobb innan det lirar.

16v kan du köra men Isåfall hade jag kört på b234f motorn helt och  hållet istället för att byta grejer hit o dit. Bara plocka bort balansaxlarna så ger det många hästar extra.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
MolleCom Jägare
7 november 2013 · 97 Inlägg

phille18 skrev:
Bara plocka bort balansaxlarna så ger det många hästar extra.

De där får du ju ta och berätta lite mer om

Riktiga män kör otonat
Mack Forum- och sitemoderator
7 november 2013 · 26 192 Inlägg

Persson123 skrev:
För att jag tycker den är trött nu och den lär inte bli piggare med rallydäck på. Jag har läst att 531+vx3 är överskattat så jag tänkte köpa en värre kam direkt.

En "värre" kam ger inga egentliga fler hästkrafter.
Däremot ändrar det karaktären på motorn.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
C-Magnusson
7 november 2013 · 125 Inlägg

Persson123 skrev:
Tjena har köpt en volvo nu till vinter å vill ha lite mer power i den, och funderar vad som borde ge mest "bang for the buck" Köpa en komplett b234f och plocka över  kolvar,stakar och topp till befintliga motorn eller gör något åt orginal motorn. Isåfall hade jag tänkt mig bränsle/tändchip, kamaxel timo 13.10, extraktor å planad topp, tror de är en 530.

vad skulle ni göra och varför?

mvg

Kika på timos motor, där finns det lite olika setups:)
Det kostar en jävla massa pengar att trimma sugisar,
Men fränt är det:)

Volvo V70N 2.4D Classic "Familjebilen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang