Ställa om tändningen på en B230FT?!?!

Racebo Racebo
4 november 2013 · 420 Inlägg

Tjena!

Undrar om det går att ställa om tändningen på en B230FT (bak monterad fördelare men det visste väll alla redan?).

HELST elektroniskt då det kommer bli lite bökigare med mekaniskt, typ om man trycker på en knapp så ändras tändnigen bara vid det ögonblicket!

Någon som har nån idé om hur jag ska gå till väga?

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
amazonsimme
4 november 2013 · 303 Inlägg

Börja med att ta bort ljudvallen under ratten.
ta loss kontaktstycket från tändboxen, -öppna handsken. 
Sätt sladdar i position 18,19 och 20.   
Koppla 18 -> 20 och få 3grader senare/backad tändning, mot original
Koppla 19 -> 20 och få 6grader senare/backad tändning, mot original
Koppla 18+19 ->20 och få 3grader tidigare tändning, mot original.

Polvänd den blåa och den röda kabeln till vevaxelgivaren och få 3grader tidigare tändning.

Alltså kan man få totalt 6grader TIDIGARE tändning, genom 18+19->20 samt polvändning av givare (bra för e85).
Eller 6grader SENARE tändning, genom 19->20 och med givaren rättkopplad (om man kör på lågoktanigt bränsle??)

Senast redigerat av amazonsimme (4 november 2013)

Racebo Racebo
4 november 2013 · 420 Inlägg

amazonsimme skrev:
Börja med att ta bort ljudvallen under ratten.
ta loss kontaktstycket från tändboxen, -öppna handsken. 
Sätt sladdar i position 18,19 och 20.   
Koppla 18 -> 20 och få 3grader senare/backad tändning, mot original
Koppla 19 -> 20 och få 6grader senare/backad tändning, mot original
Koppla 18+19 ->20 och få 3grader tidigare tändning, mot original.

Polvänd den blåa och den röda kabeln till vevaxelgivaren och få 3grader tidigare tändning.

Alltså kan man få totalt 6grader TIDIGARE tändning, genom 18+19->20 samt polvändning av givare (bra för e85).
Eller 6grader SENARE tändning, genom 19->20 och med givaren rättkopplad (om man kör på lågoktanigt bränsle??)

sitter det sladdar där redan?
Hur ska jag koppla, bara klippa av och tvinna ihop dom elr en kabel i mellan?

Finns/ingen som har någon bild så man inte kopplar helt åt h*lvetet?

18 19 20 själva de förstår jag nu att jag kan utnyttja men hur ska det kopplas som jag skrev tidigare i detta inlägg?

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang