Saab 9-3 drar olja, beroende på oljenivå

Smoos
7 november 2013 · 7 Inlägg

Hejsan

har en saab 9-3 aero -00 original mapp men med 3" avgas hela vägen. den har gått precis över 14000 mil.
som i rubriken drar den olja, ju mer olja där e i den desto mer dricker den. har jag normalt med olja dricker den ca 5dl på 60-80 mil. vid gaspådrag ryker den mycket svart med en liten blå nyans och sotar något extremt. har jag den under minimum alltså att oljan inte ens syns på stickan så dricker den nästan ingenting.
vevhusventilationen e bytt och uppgraderad för ca 500-600 mil sedan. i samma veva byttes olja. då blev den bättre och drack betydligt mindre. de höll ca 5 veckor sen blev de lika dant igen om inte lite värre. sen dess har jag kört runt med för lite olja och får ständigt hålla koll på oljetrycks lampan om den skulle blinka till eller något i kurvor då e de dags att fylla på. börjar dock tröttna på detta. turbon tvekar också men bara på 95 oktan då laddar den ca hälften (mitten på de gula enligt turbomätaren). kör jag på 98 oktan tvekar den aldrig och ligger strax efter det gula.

jag har kollat följande saker:
turbons avgas sida, inget glapp men mycket sot som i resterande avgasrör.
kollat spjällhuset om där va någon olja, endast en liten mini oljepöl som inte känns avgörande.
tryckröret från turbon va snustorrt.
ingen olja läcker på utsidan av motorn.

tror jag fått med allt. någon som har några svar?

MVH/Tommy

blink_pj
7 november 2013 · 477 Inlägg

vanliga orsakerna som det pratas mycket om på dessa bilar är vevhusventilationen, turbon och kolvringar!
inga roliga ingrepp och med ny vevhusvent. och "koll" av turbo så kanske de e värt o kolla upp kolvringarna! bör väll synas på ett vanligt komp-prov annars vet säker 90% av alla Saab fantaster hur detta enklast kollas!
att den drar mer olja ju mer du fyller upp beror nog på att med mer olja får du ett högra tryck och därmer trycker ur sig mer/lättare

Senast redigerat av blink_pj (7 november 2013)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
andreas1
7 november 2013 · 1 020 Inlägg

1 tätning i turbon har gett sig, behöver inte glappa.
2 oljering som satt sig, sök på nätet wd40 metoden
3 känn över topplocksbultarna, vanligt fel att dom lossnar .

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Smoos
10 november 2013 · 7 Inlägg

men om tätningar i turbon skulle va slut. skulle där då inte va olja i turbon när den e kall eller något då? för turbon e helt torr på avgas sidan och i tryckröret till insuget e de helt snus torrt. den här wd40 metoden e kanske något man borde prova på smile

andreas1
10 november 2013 · 1 020 Inlägg

Brukar kunna se på delningen där ic slangen övergår till plaströr där brukar olja gå emellan slangklämman.
Hade en 2,0 t som turbon var kass, syntes bara vid slangen samt att den rök till vid kallstart.
Även varit med om att oljan försvan på bara nån mil när man ladda, d var bultarna till toppen dom gick o skruva för hand.
Sägd även att oljetryckskontakten kan vara boven många ggr men borde synas på våt mark.
Hade jag varit dig hade jag känt på bultarna först= gratis sen wd 40 metoden

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Smoos
10 november 2013 · 7 Inlägg

oke hade en 900 turbo innan och där kom de ut olja överallt. genom dumpen också. även där du snackar om. tyder de på att turbon e kass om där e olja i dom ledningarna? vad jag hört så kommer de igenom väldigt lite olja även om turbon e hel. eller de e fel?

andreas1
10 november 2013 · 1 020 Inlägg

Visst kan lite komma då tätningar aldrig tätar helt 100 men när det trycker ut mellan slangklämman brukar det inte vara lite heller.
Du har uppenbarligen en bra åtgång o bevisligen bränner den oljan.
Om du inte laddar hur klarar den sig då?
Har du känt på bultarna?
Köra med låg oljenivå är inte riktigt bra o katen tar stryk av all olja du bränner.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang